Hallo,
Sinds ongeveer 5 maanden zijn wij in het bezit van een Rover. Tweedehands gekocht met 155.000 km op de teller, bij een RWD-erkende garage.
Nu was laatst de waterpomp lek. We waren er al mee teruggeweest omdat de koelvloeistof steeds verdween en niemand kon vinden waar dat bleef. Maar niet aan de hand volgens de garage.
Nadat de versnellingsbak gereviseerd moest worden constateerden ze dat de waterpomp toch wel lek was. Dit hebben ze gerepareerd onder de garantie.
Paar weken later doet de auto niks meer. ANWB gebeld, blijkt dat de distributieriem vastgelopen is, kleppen etc zijn beschadigd. Een week later is de auto opgehaald door de garage en die hebben dat nu ook bevestigd.
Na wat rondkijken op internet lees je niets anders dan dat als de waterpomp vervangen wordt, de distributieriem ook vervangen moet worden! Dit kregen we ook te horen van de wegenwacht. En dit is niet gebeurt.
Wij als leken wisten dit natuurlijk niet vantevoren en gaan ervanuit dat de garage dit gemeldt zou hebben.
Oftewel; dit gaat heel veel geld kosten omdat hun hem niet hebben vervangen, en het niet eens even gemeld hebben.
Wat kunnen wij doen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Distributieriem vervangen bij vervanging waterpomp
Re: Distributieriem vervangen bij vervanging waterpomp
Weet je wat nu het probleem is: als mensen gaan voor een reparatie van de distributieriem of waterpomp en het advies wordt gegeven ook het andere onderdeel te verangen aangezien het zaakje dan toch open ligt, dan doet men dit vaak niet. Geeft men geen advies hierover en doet men wat de klant vraagt, en uiteindelijk gaat het niet vervangen onderdeel kapot, dan gaan mensen ook weer klagen. Het is dus ook nooit goed.
In jouw geval: het advies wordt meestal gegeven, om beiden te vervangen. Dat is normaal. Maar vaak wordt ook slechts 1 van de 2 vervangen, dat kan ook. Naar mijn mening hoeft daar ook niks mee aan de hand te zijn. Een distributieriem kan kapot gaan, ook al is het een nieuwe. Ik mag aannemen dat, als de garage ziet dat op het eerste oog de distributieriem slecht zou zijn, men bij voorbaat al zou hebben geadviseerd om de riem ook te vervangen.
Je kan proberen om verhaal te halen bij die garage. Maar eerlijk gezegd, heb je zo goed als geen kans. Je bent namelijk akkoord gegaan met dit feit van enkel de pomp vervangen + dat er altijd een kans bestaat dat een nieuwe riem om wat voor reden ook kapot kan gaan. Je kan de garage verwijten jou niet het juiste advies gegeven te hebben, maar meer ook niet.
Ik zou zeggen: laat dit een dure les zijn voor het vervolg.
In jouw geval: het advies wordt meestal gegeven, om beiden te vervangen. Dat is normaal. Maar vaak wordt ook slechts 1 van de 2 vervangen, dat kan ook. Naar mijn mening hoeft daar ook niks mee aan de hand te zijn. Een distributieriem kan kapot gaan, ook al is het een nieuwe. Ik mag aannemen dat, als de garage ziet dat op het eerste oog de distributieriem slecht zou zijn, men bij voorbaat al zou hebben geadviseerd om de riem ook te vervangen.
Je kan proberen om verhaal te halen bij die garage. Maar eerlijk gezegd, heb je zo goed als geen kans. Je bent namelijk akkoord gegaan met dit feit van enkel de pomp vervangen + dat er altijd een kans bestaat dat een nieuwe riem om wat voor reden ook kapot kan gaan. Je kan de garage verwijten jou niet het juiste advies gegeven te hebben, maar meer ook niet.
Ik zou zeggen: laat dit een dure les zijn voor het vervolg.
Re: Distributieriem vervangen bij vervanging waterpomp
De auto werd weggebracht voor de versnellingsbak en wij wisten niet dat de pomp vervangen werd, dit hoorden wij achteraf dat die ook nog even meegenomen was.
De riem had 60.000 km meegelopen en dan is het volgens de ANWB onmogelijk om die niet te vernieuwen.
We gaan eerdaags praten met de garage en hopen tot een oplossing te komen, maar wat voorinformatie is nooit verkeerd.
De riem had 60.000 km meegelopen en dan is het volgens de ANWB onmogelijk om die niet te vernieuwen.
We gaan eerdaags praten met de garage en hopen tot een oplossing te komen, maar wat voorinformatie is nooit verkeerd.
-
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 26 apr 2006 13:02
Re: Distributieriem vervangen bij vervanging waterpomp
Meeste hanteren de regel om de riem rond de 90 a 100000 km te vervangen, dus waarom hadden ze dat nu al moeten doen dan?
Re: Distributieriem vervangen bij vervanging waterpomp
Omdat dat standaard hoort als er dingen vervangen worden die aangedreven worden door de distributieriem, zoals de waterpomp.