LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ervaringen met reparaties van auto

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
TKGB
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2012 10:43

ervaringen met reparaties van auto

Ongelezen bericht door TKGB »

Wie heeft hier ervaring mee of kan verdere tips geven? :wink:
Eind vorig jaar ging een van onze auto's kapot. Wij lieten hem repareren in de garage waar we al jaren onze twee auto's in onderhoud hebben en waarover we tot nog toe heel tevreden waren. Het betrof een grote reparatie en toen eenmaal de oorzaak van het euvel was vastgesteld, werd ons telefonisch medegedeeld hoe hoog de schade zou zijn. Dit was inclusief alle bijkomende kosten. Toen we echter na de reparatie de rekening ontvingen, bleek deze bijna € 400,- meer te zijn .........
We hebben een protestbrief geschreven, waarop we werden uitgenodigd door de garage-eigenaar voor een gesprek. Mijn man is toen gaan praten (ikzelf moest werken) en afgesproken werd de kosten te delen. De eigenaar en de chef van de garage boden ook hun excuses aan voor de communicatie die duidelijk te wensen over had gelaten.

Twee maanden geleden was er weer een van de auto's kapot :x . Hij kwam zo'n honderd meter voor onze deur tot stilstand en moest door een sleepauto worden weggehaald. Omdat we toch altijd goede ervaringen met onze garage hadden gehad, werd besloten de auto weer naar daar naartoe te brengen.
Korte tijd later kregen we een telefoontje met de mededeling dat er iets (gezegd werd wat, maar wij zijn niet technisch, dus :?: ) kapot was, dat alleen door een speciale merk-dealer (niet bij ons in de buurt) gerepareerd zou worden. Kosten € 2400,-. Inclusief.
Mijn man kreeg niet te horen waar de auto naar toe zou worden gebracht en omdat ik werk en het daar erg druk heb, kon ik er ook niet achterheen.
Inmiddels is de auto weer terug, gerepareerd en wel. We hebben (zes weken later) een onduidelijke rekening ontvangen (zonder daarop gespecificeerd waar de auto is geweest), kosten bijna € 500,- meer dan eerder afgesproken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mijn man heeft nu allereerst maar eens om een uitgebreide specificatie gevraagd, want de rekening was weer zeer onduidelijk.
Wie heeft tips?
Voor de goede orde: het betreft een grote, in de regio vrij bekende Bovag-garage, die dit jaar is uitgeroepen tot de beste merkgarage van Nederland.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: ervaringen met reparaties van auto

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Wat wil je horen? Je bent van te voren geïnformeerd dat de auto elders moest worden gerepareerd en dat het een dure grap zou worden.

Nu is het een dure grap en begin je te sputteren? 500 euro bovenop de rekening van een externe partij lijkt mij niet zoveel, zeker niet als er door je eigen garage b.v. iets moest worden uit- en ingebouwd, b.v. een automatische versnelling of een motorblok bij een koppakking lekkage of distributie riem.

Probeer eerst eens te achterhalen wat er defect was en dan kunnen de techneuten hier wel zien of de juiste kosten in rekening zijn gebracht.

Maar voor de volgende keer, laat ze een offerte op papier zetten voordat je akkoord gaat met reparatie.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: ervaringen met reparaties van auto

Ongelezen bericht door boef530 »

Is die meerprijs niet toevallig de BTW, inclusief wil niet altijd zeggen dat de BTW is inbegrepen.

stofzuigertje

Re: ervaringen met reparaties van auto

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Merk &Type?

Voor een Fiat Panda is dit extreem duur maar voor een Renault Laguna die na een jaar of 6 reparatie gevoeliger word of gelijkwaardige is dit normaal.

Dus welke auto is het.
Een monteur is geen helderziende en kan nooit voorspellen.
Dure auto's hebben meer dingen dus kunnen vaker stuk gaan en veel geld kosten.
Dus voor je iets koopt, let ook op reparatie gevoeligheid.

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: ervaringen met reparaties van auto

Ongelezen bericht door Linoge »

stofzuigertje schreef:Merk &Type?

Voor een Fiat Panda is dit extreem duur maar voor een Renault Laguna die na een jaar of 6 reparatie gevoeliger word of gelijkwaardige is dit normaal.

Dus welke auto is het.
Een monteur is geen helderziende en kan nooit voorspellen.
Dure auto's hebben meer dingen dus kunnen vaker stuk gaan en veel geld kosten.
Dus voor je iets koopt, let ook op reparatie gevoeligheid.
Wat een kul!

TKGB
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2012 10:43

Re: ervaringen met reparaties van auto

Ongelezen bericht door TKGB »

Sorry, merk, type en garage geef ik niet vanwege herkenbaarheid. Lijkt me ook niet echt ter zake doen. Het gaat mij erom om hoe de garage deze kwestie afhandelt.

En Frantic, ik heb geschreven dat volgens de afspraak alles INCLUSIEF zou zijn, dus zowel de werkzaamheden van onze garage als die van die andere & BTW.

En ja, van tevoren e.e.a. op schrift zetten is natuurlijk waar. Dat doen we verder ook altijd. Maar we hebben in het verleden altijd alles in goed overleg en in goed vertrouwen met deze garage kunnen regelen en nog nooit problemen gehad.
Deze handelswijze heeft ons enorm teleurgesteld.

witte angora
Berichten: 30974
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ervaringen met reparaties van auto

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat in die 500 euro ook nog eens de kosten van het transport zitten. Immers, de auto kon niet meer rijden.

Maar ja, dat doet de eigen garage natuurlijk voor niets, niet waar.

Anno 1965
Berichten: 55
Lid geworden op: 01 apr 2012 19:50

Re: ervaringen met reparaties van auto

Ongelezen bericht door Anno 1965 »

Je hebt twee mogelijkheden.

De ene is dat een garage nooit precies weet wat er allemaal kapot is dus daarom doen ze vrjwel altijd een richtprijs waarbij je kunt aangeven dat ze even contact op moeten nemen als het uiteindelijke bedrag veel hoger uitvalt.

De andere mogelijkheid is dat een garage wil verdienen aan de klanten dus ze kunnen dus onbetrouwbaar zijn.

MAXIEM

Re: ervaringen met reparaties van auto

Ongelezen bericht door MAXIEM »

TKGB

Uit jouw bericht spreekt heel duidelijk, dat je geen vertrouwen meer hebt in deze "merkgarage". Mijn advies is dan: ga nu al op zoek naar een andere betrouwbare garage en wacht niet het moment af dat 1 van de wagens weer een reparatie nodig heeft. Bij dat zoeken kun je het beste afgaan op de mond tot mond reklame die ook in jullie netwerk wel een geliefd onderwerp tijdens de verjaardagen zal zijn.

Maxiem.

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: ervaringen met reparaties van auto

Ongelezen bericht door Mallemalle »

Klant wordt op deze manier voor het blok gezet, kosten zijn al gemaakt, reparatie gefixed,dus dien je te betalen

Slordig, bijtijdse overleg met klant ,of een ruimere inschatting van de kosten zou beter zijn geweest

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: ervaringen met reparaties van auto

Ongelezen bericht door Linoge »

TKGB schreef: En Frantic, ik heb geschreven dat volgens de afspraak alles INCLUSIEF zou zijn, dus zowel de werkzaamheden van onze garage als die van die andere & BTW.
Nee, je schrijft "Kosten € 2400,-. Inclusief".
Dat is meestal een punt waar veel misverstanden over bestaan. Inclusief wat? Bij een garage zijn de prijzen altijd exclusief BTW en als ze iets inclusief noemen dan gaat het nog vaak niet over de BTW.
Niet om lullig te zijn, maar het lijkt er toch sterk op dat jij de broek aan hebt en alles wat je hier nu neer zet heb je van horen zeggen van je man.
Ik zou maar eens met die garage gaan praten.

Rob fiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:49

Re: ervaringen met reparaties van auto

Ongelezen bericht door Rob fiets »

400 meer dat zou 2900 euro zijn -19% zou dat 2349 euro ex BTW zijn.
Dus zou dat verhaal van exclusief BTW wel kloppen.
Vaak bij garages gaan ze er van uit dat je bedoelt inclusief onderdelen/montage.
Zeker merk dealers rekenen vaak zonder BTW omdat zij veel zakelijk klanten hebben.

RCEE
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 mei 2011 22:37

Re: ervaringen met reparaties van auto

Ongelezen bericht door RCEE »

Sorry, merk, type en garage geef ik niet vanwege herkenbaarheid. Lijkt me ook niet echt ter zake doen. Het gaat mij erom om hoe de garage deze kwestie afhandelt.
Ik denk dat [gezien het hoge bedrag]het wel degelijk "ter zake" doet wat er nu precies is gebeurt. Mogelijk is het "defect" aan uw voertuig gevolg van onjuist uitgevoerd onderhoud ? If so, dan wordt het natuurlijk een heel ander verhaal......

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: ervaringen met reparaties van auto

Ongelezen bericht door dhc »

Linoge schreef:
stofzuigertje schreef:Merk &Type?

Voor een Fiat Panda is dit extreem duur maar voor een Renault Laguna die na een jaar of 6 reparatie gevoeliger word of gelijkwaardige is dit normaal.

Dus welke auto is het.
Een monteur is geen helderziende en kan nooit voorspellen.
Dure auto's hebben meer dingen dus kunnen vaker stuk gaan en veel geld kosten.
Dus voor je iets koopt, let ook op reparatie gevoeligheid.
Wat een kul!

Heb je weleens een terzake doende recatie van Gozik/Stofzuigertje/D!RK/tot 15karakters gelezen?
Je moet het hem maar niet kwalijk nemen, is een geimporteerde Rus met een Afghanistan-trauma. Denkt dat ie overal verstand van heeft.....

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: ervaringen met reparaties van auto

Ongelezen bericht door Winterman »

RCEE schreef:
Sorry, merk, type en garage geef ik niet vanwege herkenbaarheid. Lijkt me ook niet echt ter zake doen. Het gaat mij erom om hoe de garage deze kwestie afhandelt.
Ik denk dat [gezien het hoge bedrag]het wel degelijk "ter zake" doet wat er nu precies is gebeurt. Mogelijk is het "defect" aan uw voertuig gevolg van onjuist uitgevoerd onderhoud ? If so, dan wordt het natuurlijk een heel ander verhaal......
Slaat helemaal nergens op en het is aan TS welke info zij bereid is te geven.

RCEE
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 mei 2011 22:37

Re: ervaringen met reparaties van auto

Ongelezen bericht door RCEE »

Slaat helemaal nergens op en het is aan TS welke info zij bereid is te geven.
Voorbeeldje dan maar:

Stel je eens voor dat in dit geval de distributiesnaar is gebroken, omdat de garage deze "is vergeten te vervangen" bij het reguliere onderhoud. Foutje van de garage dus. Ander verhaal als de TS met een brandend olielampje nog 50 km gereden heeft.

Het gaat er niet om dat er namen over tafel vliegen, maar wel belangrijk om met relevante info op de proppen te komen.

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: ervaringen met reparaties van auto

Ongelezen bericht door Winterman »

RCEE schreef:
Slaat helemaal nergens op en het is aan TS welke info zij bereid is te geven.
Voorbeeldje dan maar:

Stel je eens voor dat in dit geval de distributiesnaar is gebroken, omdat de garage deze "is vergeten te vervangen" bij het reguliere onderhoud. Foutje van de garage dus. Ander verhaal als de TS met een brandend olielampje nog 50 km gereden heeft.

Het gaat er niet om dat er namen over tafel vliegen, maar wel belangrijk om met relevante info op de proppen te komen.
En merk, type en garage beantwoorden die vragen?

Vincenti
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 aug 2004 15:09

Re: ervaringen met reparaties van auto

Ongelezen bericht door Vincenti »

Nou TKGB,

Het is in ieder geval slordig dat de garage geen specificatie geeft bij zo'n hoge rekening.
Dat ze daarnaast ook nog tot twee keer toe een bedrag voor een reparatie flink hoger hebben laten uitkomen dan afgesproken, lijkt me een hele goede reden om hier niet weer te komen.

Verder moet je ze flink onder druk zetten om te vertellen waar de auto gerepareerd is. Grote kans dat ze daar zelf ook nog een provisie overheen gerekend hebben. Dat is overigens wel gebruikelijk (of komt in ieder geval vaker voor), om over onderdelen en uitbesteed werk een opslag te berekenen. Daar kun je van vinden wat je wilt, maar het is geen oplichting of zo.

Verder zouden de meerkosten ook veroorzaakt kunnen zijn door de werkzaamheden die jouw garage zelf heeft gemaakt voordat de auto naar de reparerende garage is gebracht. Dus sleepkosten, diagnose stellen en vervoer van en naar reparerende garage. Uit jouw verhaal kan ik nl niet opmaken of de afspraak is gemaakt voor de kosten van het uitbesteed werk of een all-in prijs.

Omdat je niet hebt aangegeven wat het defect is, kan ik niet beoordelen of je teveel hebt betaald voor de reparatie. Maar voor dat geld zou ik een ruilmotor of -bak + inbouw verwachten. Voor de rest zijn er voor een normale auto geen defecten die zo duur zijn om te repareren.

Hoe dan ook, je zou in ieder geval weer met de garage om de tafel kunnen gaan zitten om te kijken of er voor de onaangekondigde meerprijs een oplossing in het midden gevonden kan worden. Zo niet, heb je weinig effectieve pressiemiddelen (behalve dreigen om er niet weer te komen).

Gesloten