LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Grijs kenteken afschaffen is asociaal

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Gast

Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal

Ongelezen bericht door Gast »

probeer het hier eens

http://www.sbg-delft.nl/

je kan wel allemaal het wiel opnieuw uit proberen te vinden maar verenigd staan wij sterker 8)

Of je moet de consumentenbond zo gek zien te krijgen of zo[/quote]

andre39

Ongelezen bericht door andre39 »

Afschafing om deze reden is belachelijk ze willen geen vijf euro bij de minima weg halen maar wel de gas rekening met 14 euro per maand verhogen de ziekenfondspremie omhoog en op meer dingen een eigen bijdrage in rekening brengen als je met een laag inkomen nog een auto kan rijden is dit mogelijk een op grijs kenteken en dan nemen ze je dit af onder het voorwendsel van we willen de minima niet te kort doen.
Al eens na gedacht wie de vermindering van restwaarde van deze auto's gaat betalen deze auto'zijn namelijk gebruikt alleen nog maar interessant voor particulieren de ondernemer krijgt dus bij inruil een lagere prijs voor zijn bedrijfs wagen omdat hij niet meer of moeilijk te verkopen valt dus moet zijn uurloon omhoog om deze kosten eruit te krijgen en wie betalen dat hogere uurloon juist wij allemaal.ook de inkomsten die gemist worden uit btw die de particulier wel betaald voor deze auto's worden gemist dus zo misdadig zijn de particulieren grijs rijders ook weer niet dus denk nog maar eens goed na of het beoogde rendement ook wel echt zo is.Dit wilde ik even kwijt.

Gast

Al eens na gedacht wie de vermindering van restwaarde van deze auto's gaat betalen deze auto'zijn namelijk gebruikt alleen nog maar interessant voor particulieren de ondernemer krijgt dus bij inruil een lagere prijs voor zijn bedrijfs wagen
Is wel weer zo dat die wagens dus spotgoedkoop op de markt komen - waar nu overigens nog niets van te merken is - en voor de minima weer interressant beginnen te worden; tenminste als je veel kilometers rijdt!
Alleen de huidige eigenaar moeten bloeden want die verliezen in 1e instantie hun investering. Lijkt potdikkie de beurs wel :shock:

Gast

Nu ik dit zo zeg: waarom moeten financieele instellingen uitgebreide prospectussen uitgeven om te waarschuwen voor financieele risico's - het bekende: behaalde resultaten in het verleden etc. - terwijl de overheid maar raak kan doen. Dit terwijl ze altijd geweten hebben dat de 160.000 kentekenhouders flink de boot in zouden gaan bij afschaffing. Op het moment dat ik een grijskenteken aanvraag had ik gewoon een waarschuwing van de belastingdienst moeten hebben: "U kunt deelnemen aan deze regeling maar weet dat hij niet voor u bedoeld is en dat deze zonder voorafgaande waarschuwing geschrapt kan worden".
:?: :?:

Criticus

Ongelezen bericht door Criticus »

Wat ik nergens in de reacties heb gezien, is dat de overheid al zo'n 15 jaar bezig is om grijze kentekens voor particulieren onaantrekkelijk te maken. In eerste instantie door de eisen aan te scherpen (min. laadhoogte, -breedte bij te stellen later door geblindeerde achterzijruit te eisen, er zijn voorstellen geweest om grijze kentekens alleen voor bedrijven toe te staan, kortom er is een hele serie signalen geweest.
Particulieren die een grijs kenteken bezitten kunnen hun voertuig waarschijnlijk gewoon behouden alleen betalen ze het belastingtarief voor geel. Veel auto's kunnen eenvoudig met achterbank uitgerust worden en krijgen zo zelfs meerwaarde dan met het oude grijze kenteken. (of men voor de ombouw BPM moet betalen over het ombouwbedrag is afwachten op de uiteindelijke regeling). Dit gebeurde trouwens ook in het verleden: sommige dealers raadden hun clienten voor een stationwagen aan om de auto op grijs kenteken te kopen (veel lagere BPM) en de auto direct of binnen enkele weken bij de dealer te laten voorzien van achterbank en opnieuw te laten keuren bij de rijksdienst voor het wegverkeer om een geel kenteken aan te vragen.
Deze laatste truc scheelde op een middenklasser soms zo'n 1000-2000 € ten opzichte van direct geel kenteken.

Kortom naar mijn mening roepen de grijs-rijders veel harder dan nodig en hebben ze jarenlang ten onrechte geprofiteerd van de regeling.

Gast

Kortom naar mijn mening roepen de grijs-rijders veel harder dan nodig en hebben ze jarenlang ten onrechte geprofiteerd van de regeling.
Stel: je hebt 10.000 euro te besteden en geen probleem met de beperkingen van grijskenteken.
Als je dan bedenkt dat de grijs-kentekenregeling al jaren loopt en er ook al jaren halfslachtig gepraat wordt over aanscherping of afschaffing ga je dan voor een geel-kenteken van 10.000 euro of een grijskenteken die wat meer mogelijkheden biedt voor het zelfde geld en per maand een stuk minder kost.

Het is al die jaren te duur geweest om een systeem in het leven te roepen om de geest van de wet te handhaven. De overheid houd nu van die 300 miljoen wel voldoende geld over om deelname van particulieren te boycotten.
De overheid verwijt ons nu profiteurs te zijn terwijl het voor hun net zo'n afweging is geweest om niet te handhaven als voor ons om deel te nemen. Gewoon puur een centenkwestie! Maar op morele gronden - je had het kunnen weten - wordt ons verzoek om compensatie linearecta naar de prullenbak verwezen :twisted:

andre39

Ongelezen bericht door andre39 »

Beste criticus een auto met grijs kenteken kent helemaal geen bpm.
Als je hem dus op geel kenteken wil laten binnen een paar weken betaal je dus het volle bpm bedrag afschrijving 1% per maad als je de kosten voor ombouw rekent is dit dus zeker niet interessant een fabeltje dus om nog even op de geloofwaardigheid van de regering terug te komen kwartje van kok.

Gast

Even terzijde: je mag hem na het afschaffen van grijs voor particulieren BPM vrij terugbouwen naar geel. Kost een hoop geld denk ik en dan met name de dakconstructie in oude staat herstellen en de eventueel aanwezige laadvloer verwijderen.
Particulieren die een grijs kenteken bezitten kunnen hun voertuig waarschijnlijk gewoon behouden alleen betalen ze het belastingtarief voor geel.
Particulieren die grijsrijden hebben over het algemeen gekozen voor dieselmotoren omdat deze vaak zuiniger zijn dan vergelijkbare benzine motoren. Dit levert dus voordeel op zelfs als je maar weinig kilometers draait.
Op geel kenteken is een dieselmotor veel zwaaarder belast dan een benzine motor; er zit een enorme partij provinicale opcenten op.
Hierdoor wordt de afweging diesel of benzine heel anders.
Persoonlijk kan ik het wel betalen maar zelfs met mijn bovenmodale inkomen is de jaarlijkse extra MRB gelijk aan 3/4 netto maandsalaris en ik denk dat niet veel mensen met een bescheiden inkomen en een gezin dat kunnen missen.

josh

Ongelezen bericht door josh »

Als er ergens een regeling voor is lijkt het mij logies dat mensen daar gebruik van maken
Het is dan ook vreemt mensen daar voor te straffen door de regeling van het een op het andere moment af te schaffen.
Vooral als je bedenkt dat dit soort auto's worden aangeschaft door veelal gezinnen die het niet al te breed hebben en elk euro drieendertig keer moeten omdraaien voor dat ze hem uitgeven.
Deze mensen zitten plotseliing met een auto opgescheept die ze nooit kunnen betalen
Natuurlijk is het voor de regering belangrijk om zo veel mogelijk centjes binnen te halen .Er is inmiddels zo veel geld verdwenen in de zakken van de grote ondernemers en de topamtenaren dat het logies is dat er een tekort is.
Maar kun je niet beter kijken of je dat geld terug kan halen,wand deze mensen hebben niet gebruik gemaakt van een regeling maar hebben gebruik gemaakt van de stompzinnigheid van onze regering.
Zet dit eerst een recht

Gast

zou het niet eerlijker zijn geweest als onze christenvrienden het vooooor de verkiezingen gezegd hadden dat ze het grijze kenteken voor particulieren af wilden schaffen??? (normen en waarden).

Gast

zou het niet eerlijker zijn geweest als onze christenvrienden het vooooor de verkiezingen gezegd hadden dat ze het grijze kenteken voor particulieren af wilden schaffen??? (normen en waarden).
Toen hadden ze nog geen "gaatje" van 300mlj/jaar te dichten :twisted:

Volgende keer dat het tegen zit verzinnen ze wel wat anders. Als ze echt hard geld nodig hebben schaffen ze ook de rest van het grijze kenteken af. Zeggen ze tegen het bedrijfsleven; je had het kunnen weten - dat we ervan af wilden - en we hebben je toch al laten profiteren door die lagere vennootschap belasting.
Wacht maar af: het in stand blijven van het laatste restje grijskenteken is gewoon een laatste stuiptrekking van deze regeling. En het afschaffen van de BPM kan je al helemaal vergeten.

audirs2

Ongelezen bericht door audirs2 »

tja we worden al genoeg uitgemolken via de duure benzine en dat armere en vaaks oudere mensen niet meer kunnen auto rijden.omdat een gewone auto voor hun niet meer passend is en veels teduur is.belachelijk eigenlijk nog effe en we moeten gaan aangeven waar we heen willen rijden waar blijft die chip toch in onze arm :P

Gast

tja we worden al genoeg uitgemolken via de duure benzine
Die dure benzine is nog tot daar aan toe maar via de MRB betaal je alleen al een fortuin om hem voor de deur te hebben staan; al rijdt je er geen kilometer mee.
Grijskenteken heeft open gestaan voor particulieren en zou netjes afgebouwd moeten worden maar hoeft natuurlijk niet in stand gehouden te worden als verkapte subsidie voor de armen en behoeftigen. Daar zijn weer andere kanalen voor of die zouden er moeten zijn.

fleurtje

Ongelezen bericht door fleurtje »

hoi
Ik rijd sinds februari 2004 een mooie terreinauto met grijs kenteken. Aangezien ik alleenstaande werkende moeder ben heb ik een auto met 2 zitplaatsen nodig, één voor mij en één voor mijn zoontje. Het aanschaffen en rijden met grijs kenteken is voor particulieren volkomen legaal, volgens de wetgeving. Ik en mijn zoon genieten van de auto omdat wij ook lid zijn van de Landcruiser club en leuke uitjes hebben. De aanschaf van de auto was natuurlijkgebaseerd op de kosten die dat met zich mee brengt. Nu worden mij en mijn zoon dat ook nog eens ontnomen, en ik verzeker jullie het leven van een alleenstaande werkende moeder is financieel zwaar. Ik kan mijn auto niet meer verkopen of inruilen, maar ik kan straks ook de wegenbelasting niet meer betalen. Ik zal eerst alle lidmaadschappen, ook van de PvdA en goede doelen op moeten zeggen om mijn wegenbelasting te kunnen blijven betalen. Waarom geen overgangsregeling of wegenbelasting op basis van kilometers per jaar. Ik rijd er niet meer mee dan 10.000.
Misschien kan ik er nog een kampeerauto van maken. Wie heeft advies??
Enne beste gast: jij komt wel zeer ongenuanceerd en bevooroordeeld uit de hoek, dat riekt naar een ernstige vorm van jaloezie!!! Was jij altijd zo braaf dat je geen grijs kenteken hebt aangeschaft omdat het niet voor jou "bedoeld" :idea: was??

ingolfvd

Ongelezen bericht door ingolfvd »

Hallo,

Ik ben een bezitter van een dc vito. Ook ik moet 100 euro per maand extra gaan betalen. Het is een schande om de particulieregrijsrijders te duperen voor duizende euros. Mijn auto is in een paar maanden tijd met 5000 euro in waarde gezakt.
De meeste particulieren grijsrijders zijn meestal diegene die niet al te veel geld te makken hebben. Deze kunnen de auto niet verkopen, en de wegenbelasting niet betalen dus voor deze mensen is hier het einde van het autorijden. Je zou de auto nog kunnen schorsen totdat er rekeningrijden ingevoerd wordt. Dan komen de belastingen te vervallen, en is het rijden weer betaalbaar.
Het ombouwen tot camper is een dure aangelegenheid. Buiten het opbouwen van een uitschuifdak, zal je toch restbmp op de bestaande auto moeten betalen, en dit kan oplopen tot duizende euros.

Het afschaffen van het particulier-grijsrijden is een logisch gevolg. Maar om mensen te duperen zoals het nu voorgesteld is, is onacceptabel. Een uitsterf of overgangsregeling voor de bestaande rijders is een must.

nevenconsequenties:
De markt van bedrijfsautos is al in ingezakt, de voorraad van deze bedrijfsautohandelaren is met minimaal 35% gedaald en zullen het zo niet kunnen uithouden dus failliet. De usa-import bedrijven kunnen ook sluiten (niemand wil z'n auto meer). De dc-imbouwcentrums kunnen sluiten want wie wil er een dc ?. Merkdealers hadden een brijfsautoverkoop van 15% die zal dalen naar 5% dus ook hier vele ontslagen. Uiteindelijk zullen er duizende mensen op staat komen staan en wat dit kost !!!
De regeling zou 60 miljoen per jaar moeten opbrengen (als alle 50.000 grijsrijders zou blijven rijden) maar duizende mensen in de bijstand kost ook 60 miljoen euro dus waar blijft de winst ?
Dus aan de ene kant krijgt de ministerie veel geld binnen maar dit geld moet direct naar een andere ministerie om de nevenkosten te bekostigen. Slimme zet, kijk niet alleen naar je eigen ministerie maar naar het complete plaatje. Mijn advies. Laat het eerst door de rekenkamer goed narekenen voordat je iets gaan voorstellen en uitvoeren.

Het is een mooie zaak, even een vergelijk :
Huidige regeling hypotheekaftrek is ook iets dat onder druk staat. Dit kunnen ze toch ook niet zomaar afschaffen voor alle bestaande hypotheken. Bijna heel nederland failliet dus dit zal niet gedaan worden. Maar dat nu 50.000 mensen failliet raken kan ze geen moer schelen.

Bedankt regering, maak alles maar kapot, jullie krijgen toch wel het loon. :(

Gegroet,

Gast

ja en jullie hadden er ook gebruik van kunnen maken

Gast

dit bericht had hier niet moeten staan,maar bij die ****** die het goed vinden dat het grijs word afgeschaft,ik rij dus zelf een chevy van(heb zelf ook een berichtje gezet op de forum onder ronny 24 11 04)

RAV4

Ongelezen bericht door RAV4 »

Ik kan het toch niet laten Fleurtje. Het financieel zwaar hebben en dan een Landcruiser rijden?
Je kan hem misschien voor weinig gekocht hebben en hij kost - op grijs - weinig in de wegenbelasting maar zo'n ding heeft toch een 3 a 4 liter motor aan boord die best een slokje lust. Komt op mij een beetje ongeloofwaaardig over. En helaas voor jouw en voor mij zijn er ook enige bewindslieden die er zo over denken :shock:

fleurtje

Hoi Gast,
Zeker niet ongeloofwaardig. Ten eerste hij rijdt op diesel en ten tweede , niet meer dan 10.000km per jaar.

:?

fleurtje

Mijn bericht was bedoeld voor RAV4 :oops:

Gesloten