Heb jij vragen over de terugroepactie van Citroën?
Heb jij vragen over de terugroepactie van Citroën?
Stellantis is een terugroepactie gestart voor de Citroën C3 en DS 3, omdat er een probleem is met de airbag. In dit artikel leggen we uit wat er precies aan de hand is, of je compensatie krijgt en of je verzekerd bent als je in de auto blijft rijden: https://radar.avrotros.nl/artikel/will- ... lijk-61693
Heb jij andere vragen over deze terugroepactie? Stel ze hier!
Heb jij andere vragen over deze terugroepactie? Stel ze hier!
-
Re: Heb jij vragen over de terugroepactie van Citroën?
Niet alle C3 en DS3 uit de genoemde jaren zijn hierbij betrokken. Op de site van Citroën kun je controleren aan de hand van chassisnummer of je auto betroffen is.
https://www.ecologie.gouv.fr/rappel-airbag-takata
Dit is de franse lijst en wel nog wat meer merken:
Autoweek.nl:
Dit is de franse lijst en wel nog wat meer merken:
Autoweek.nl:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... e-airbags/Zo zijn ook modellen van onder meer Audi, BMW, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Daihatsu, Dodge, Ferrari, Ford, Honda, Jaguar, Jeep, Lancia, Land Rover, Lexus, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Seat, Skoda, Subaru, Suzuki, Tesla, Toyota en Volkswagen bij Franse Takata-terugroepacties betrokken
-
Interessant, de link van autoweek. Ik zet even wat witregels tussen de tekst door, om wat dingen te 'isoleren'.
Storm-glas-water
De link met merken is in dit verband erg nuttig. Hier in Nederland zullen we er niet zo snel mee te maken krijgen, vermoed ik zo. Misschien op de overzeese gebiedsdelen?De 800.000 auto's waar de nieuwe stop-drive-terugroepactie voor geldt, waren auto's waarvan eerder al bekend was dat ze mogelijk uitgerust waren met de foutieve airbags.
De terugroepactie geldt voor auto's die geregistreerd staan in warme en vochtige gebieden én voor auto's met bouwjaar 2011 of eerder.
Die warme en vochtige gebieden zijn volgens het Franse Ministerie van Transport de 'overzeese departementen' Frans-Guyana (Zuid-Amerika), Guadeloupe en Martinique (Caribische Zee), Mayotte (Indische Oceaan) en Réunion (Indische Ocean) én Corsica.
Storm-glas-water
Nou, niet bepaald. Klein citaat uit een artikel uit Rheims over een recent ongeluk met deze airbag:
En zoals iemand op een ander forum schreef:Toen de hulpdiensten arriveerden, had de 37-jarige bestuurder "zeer ernstige verwondingen" aan haar gezicht. Haar 13-jarige passagier op de achterbank was "zeer lichtgewond". De airbag van de Takata was "uit de auto geslingerd" en op de weg gevonden. Een "metalen stuk" werd gevonden "in het strottenhoofd van het slachtoffer". Ze overleed zaterdagavond.
Dat kan dus ook gewoon hier in Nederland gebeuren.In het kort; de producent heeft op een bepaald moment het gewoonlijke gas in de airbags vervangen door ammoniumnitraat. Met de loop der jaren is gebleken dat dat instabiel wordt en eigenlijk een explosief wordt en dus ook krachtiger dan voorzien waardoor (metalen) onderdelen mee springen. Deze stof...dezelfde als die ontploffing in de haven van Beiroet enkele jaren terug. En zeker bij warm weer verhoogd én versneld risico.
Overall gezien is de kans natuurlijk klein (zo vaak klapt je airbag niet uit), maar áls het gebeurt kan je lelijk de sigaar zijn.
Speedy123
vindt dit leuk
Mijn huidige en vorige auto staan ook op de franse lijst.
Die hebben 2020 al een recall hier gehad.
Staan wel op de franse lijst: dat roept wel wat vragen op bij import.
Die hebben 2020 al een recall hier gehad.
Staan wel op de franse lijst: dat roept wel wat vragen op bij import.
Jawel hoor. De meeste auto's op de Franse lijst hebben al eerder een terugroepactie gehad. Zoals de Mazda's op de lijst.
Daarnaast was het probleem in al die voorbeelden vooral dat door hitte de dashboards van die auto dusdanig broos was geworden dat het in stukken uit elkaar klapte. Dat de airbag afging is niet goed, maar niet de reden van de dodelijke afloop.
Al in januari 2025 zijn de berichten via de media verspreid betreffende de airbag problemen, Bij de RDW was er al een melding te vinden betreft een terugroep C3 DS3 actie. Ik heb een (online) afspraak gemaakt bij een dealer in februari '25 en kon in juni terecht. Verkocht de auto nog voor die datum. Toch weer gekozen voor een DS3 en kon terecht voor herstel van de Airbag op de datum van de gemaakte afspraak. Dit is uitgevoerd door citroen Broere Cappelle a/d IJssel en na 90 minuten kon ik alweer de straat op. Aan de Citroen dealers is er alles aan gelegen om het euvel op te lossen en je mobiel te houden. Advies, aanmelden bij Citroen Nederland, afspraak inplannen en tot die tijd de DS3/C3 gebruiken als het echt nodig is. Scheelt in ieder geval brandstofkosten.
Om het nadeel te beperken en de auto te kunnen gebruiken is de gehele airbag eenvoudig te fixeren met sterk touw zoals sisal met ijzerdraad er in gevochten en afwerken met duk tape. Foto beschikbaar
Rdw:Nijogeth schreef: ↑26 jun 2025 13:50Jawel hoor. De meeste auto's op de Franse lijst hebben al eerder een terugroepactie gehad. Zoals de Mazda's op de lijst.
Daarnaast was het probleem in al die voorbeelden vooral dat door hitte de dashboards van die auto dusdanig broos was geworden dat het in stukken uit elkaar klapte. Dat de airbag afging is niet goed, maar niet de reden van de dodelijke afloop.
Als de airbag met gedegradeerd drijfgas tijdens een botsing wordt geactiveerd kan deze te langzaam of, in zeer zeldzame gevallen te krachtig ontvouwen en scheuren of exploderen en metalen stukken van de inflator naar inzittenden van het voertuig schieten
Het zijn onderdelen van de airbag zelf die het probleem veroorzaken.Nijogeth schreef: ↑26 jun 2025 13:50Jawel hoor. De meeste auto's op de Franse lijst hebben al eerder een terugroepactie gehad. Zoals de Mazda's op de lijst.
https://www.ford.nl/ondersteuning/hoe/t ... groepactie
Takata heeft geconstateerd dat bij bepaalde inflatoren een veiligheidsrisico kan ontstaan. Door langdurige blootstelling aan hoge luchtvochtigheid, hitte en grote temperatuurschommelingen kan het drijfgas namelijk afbreken. Uit tests en analyses die zijn uitgevoerd door Takata en onafhankelijke instanties is gebleken dat er grote verschillen bestaan in de tijdsperioden waarin drijfgasdegradatie plaatsvindt.
De degradatie van het drijfmiddel varieert in verschillende klimaatzones, bij verschillende voertuigmerken en -modellen, en in verschillende inflator- en drijfmiddelconfiguraties. Als het ontstekingsmiddel in de airbaginflator is aangetast, kan er een breuk in de inflator ontstaan als de airbag wordt geactiveerd bij een ongeval. Een gescheurde inflator kan inflator-onderdelen naar de inzittenden van het voertuig slingeren, wat ernstig letsel of de dood tot gevolg kan hebben.
De airbag zelf veranderd bij een situatie dat hij afgaat in een fragmentatie granaat. Stukjes inflator onderdelen vliegen dan met zeer hoge snelheid op de bestuurder af en kunnen die doden. Zoals onlangs in Frankrijk nog gebeurd is.
Nou, nee hoor. Iets beter lezen dan maar. Het probleem zit (ook) in de airbag zelf. Zie o.a. het artikel waar ik al naar linkte.Nijogeth schreef: ↑26 jun 2025 13:50Jawel hoor. De meeste auto's op de Franse lijst hebben al eerder een terugroepactie gehad. Zoals de Mazda's op de lijst.
wikop
vindt dit leuk
-
Wel bizar dat dit zo lang heeft geduurt, mijn toenmalige Tesla S uit 2014 heeft ergens in 2022 al een nieuwe passagiersairbag gehad.
Amerikanen zijn wat banger voor claims zeker…..
Amerikanen zijn wat banger voor claims zeker…..
Uitstekend advies! Dat ze daar bij stellantis zelf niet aan gedacht hebben.
Ik las een reactie van Willem, dat hij 1 maand geen gebruik van zijn voertuig kon maken, ik heb contact gezocht met mijn garage, wat denk je 3 maanden zonder enig alternatief, contact gezocht met Citroen, wordt je na 45 min hangen te woord gestaan door een allervriendelijkste Belg, en wat denk je, dit levert ook niks op.
Wetende dat dit al jaren bekend is, en door het onder het kleed te schuiven, met als gevolg deze consequenties.
Wij wonen in een klein dorp met alleen een buurtbus, en moeten ruim een half rijden om op het werk te komen, ik heb gevraagd met een alternatief te komen, zoals leen auto, of een auto huren op rekening van Citroen, of zelf de airbag los koppelen ( niet verplicht volgens de nederlandse wet ?
Ik ben bang dat er geen alternatief gaat komen, en mocht je toch gaan rijden, zullen ze alles in het werk stellen om jou verantwoordelijk te houden, ben ik bang.
Wetende dat dit al jaren bekend is, en door het onder het kleed te schuiven, met als gevolg deze consequenties.
Wij wonen in een klein dorp met alleen een buurtbus, en moeten ruim een half rijden om op het werk te komen, ik heb gevraagd met een alternatief te komen, zoals leen auto, of een auto huren op rekening van Citroen, of zelf de airbag los koppelen ( niet verplicht volgens de nederlandse wet ?
Ik ben bang dat er geen alternatief gaat komen, en mocht je toch gaan rijden, zullen ze alles in het werk stellen om jou verantwoordelijk te houden, ben ik bang.
Een uitermate slecht advies, als het zo explosief is heb je ook ijzerdraad in je gezicht.
En al zou het helpen tegen een explosie bij een botsing, je hebt dan ook geen airbag meer.
Ik vraag me af hoe je bij de garage komt als je er niet meer in mag rijden.
-
wikop
vindt dit leuk
Om dat nadeel te beperken heeft hij zijn hoofd gefixeerd met sterk stuk touw zoals sisal met ijzerdraad erin gevlochten en afgewerkt net duct tape, foto beschikbaar.
Oftewel; jullie hebben geen gevoel voor een matige grap.
-
Ik vind mensenlevens op spel zetten inderdaad niet grappig.
Er zullen altijd sukkels zijn die het serieus gaan uitproberen
Er zullen altijd sukkels zijn die het serieus gaan uitproberen
wikop
vindt dit leuk
....daar geloof ik in dit overduidelijk geval gewoon helemaal niks van...