Nieuwe auto na 4 weken kapot
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 19 feb 2021 20:21
Nieuwe auto na 4 weken kapot
Beste allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum dus ik hoop dat ik dit bericht in de juiste categorie heb geplaatst. Nu naar de reden waarom ik dit topic heb geopend.
Mijn leaseauto liep december 2020 af en ik was daarom op zoek naar een nieuwe auto. Deze leaseauto is na veel onderzoek de nieuwe volledig elektrische Volkswagen ID.4 1st Max geworden. Geluk hadden we aan onze kant, wij konden de auto nog krijgen met kenteken 2020 en zelfs ophalen op de 23e december. Yes! Heel erg zin in en keurig te woord gestaan door de dealer waar ik de auto mocht ophalen.
Allereerst wil ik even aangeven dat ik de auto geweldig vind. De auto rijdt lekker, is praktisch en voldoet gewoon aan onze verwachtingen. Tot ik op 26 januari een melding kreeg ik in het dashboard dat er een storing zou zijn en ik direct moest stoppen. Ik merkte vervolgens dat de remmen nagenoeg niet werkten en ik ze tot bijna door de bodem moest indrukken om effect te hebben. Na een gesprek met de klantenservice heb ik de auto geparkeerd op het dichtstbijzijnde parkeerterrein en zo'n 10 à 20 minuten buiten de auto gewacht. Toen ik vervolgens de auto startte kreeg ik de melding inderdaad niet meer in beeld. Ik achtte de auto daarom weer veilig voor gebruik en begon aan de trip die ik gepland had.
Even later reed ik op de snelweg en kreeg ik opnieuw deze melding in beeld. Wederom merkte ik dat de remmen slecht reageerden op het rempedaal en daarom ben ik direct de snelweg afgereden. Wederom heb ik de auto neergezet op een parkeerterrein waarna ik weer contact had met de klantenservice. Zij gaven aan dat er een monteur onderweg zou zijn en inderdaad, ongeveer 20 minuten later, arriveerde een sleepwagen die de auto mee zou nemen naar de garage.
In de garage keurig te woord gestaan en een leenauto meegekregen. Ik ging ervanuit dat het slechts een klein (software) probleempje zou zijn en dat ik binnen een aantal dagen weer in die mooie auto zou kunnen rijden. Dat bleek anders te zijn. De rembekrachtiging bleek kapot te zijn en moest vervangen worden. Prima, ik snap dat het een volledig nieuwe auto is waar ook de monteurs nog geen ervaring mee hebben en dat de onderdelen niet op voorraad liggen. De rembekrachtiging zou besteld zijn en zou snel geleverd worden uit Duitsland. Zo'n week nadat ik was weggesleept was het onderdeel aangekomen en kon de garage het in de auto zetten. De dealer verwachtte dat ik de auto in het weekend erna zou kunnen ophalen. Top! Toen ik zaterdags belde om te vragen of ik inderdaad zou kunnen komen vertelden ze me dat het toch niet gelukt was. Het onderdeel koppelde niet met de software en een softwareupdate/nieuw onderdeel zou nog weken op zich laten wachten. Ondertussen zijn we bijna twee weken verder en ik wacht nog steeds op mijn auto.
Natuurlijk snap ik dat de leverende dealer hier niets aan kan doen en hetzelfde geldt voor de garage waar de auto nu staat. Toch wordt het nu een beetje een vervelende situatie, ik wil gewoon in mijn (net één maand oude) auto kunnen rijden. Nu ben ik benieuwd wat jullie van deze situatie vinden? Hebben jullie tips?
Ik ben nieuw op dit forum dus ik hoop dat ik dit bericht in de juiste categorie heb geplaatst. Nu naar de reden waarom ik dit topic heb geopend.
Mijn leaseauto liep december 2020 af en ik was daarom op zoek naar een nieuwe auto. Deze leaseauto is na veel onderzoek de nieuwe volledig elektrische Volkswagen ID.4 1st Max geworden. Geluk hadden we aan onze kant, wij konden de auto nog krijgen met kenteken 2020 en zelfs ophalen op de 23e december. Yes! Heel erg zin in en keurig te woord gestaan door de dealer waar ik de auto mocht ophalen.
Allereerst wil ik even aangeven dat ik de auto geweldig vind. De auto rijdt lekker, is praktisch en voldoet gewoon aan onze verwachtingen. Tot ik op 26 januari een melding kreeg ik in het dashboard dat er een storing zou zijn en ik direct moest stoppen. Ik merkte vervolgens dat de remmen nagenoeg niet werkten en ik ze tot bijna door de bodem moest indrukken om effect te hebben. Na een gesprek met de klantenservice heb ik de auto geparkeerd op het dichtstbijzijnde parkeerterrein en zo'n 10 à 20 minuten buiten de auto gewacht. Toen ik vervolgens de auto startte kreeg ik de melding inderdaad niet meer in beeld. Ik achtte de auto daarom weer veilig voor gebruik en begon aan de trip die ik gepland had.
Even later reed ik op de snelweg en kreeg ik opnieuw deze melding in beeld. Wederom merkte ik dat de remmen slecht reageerden op het rempedaal en daarom ben ik direct de snelweg afgereden. Wederom heb ik de auto neergezet op een parkeerterrein waarna ik weer contact had met de klantenservice. Zij gaven aan dat er een monteur onderweg zou zijn en inderdaad, ongeveer 20 minuten later, arriveerde een sleepwagen die de auto mee zou nemen naar de garage.
In de garage keurig te woord gestaan en een leenauto meegekregen. Ik ging ervanuit dat het slechts een klein (software) probleempje zou zijn en dat ik binnen een aantal dagen weer in die mooie auto zou kunnen rijden. Dat bleek anders te zijn. De rembekrachtiging bleek kapot te zijn en moest vervangen worden. Prima, ik snap dat het een volledig nieuwe auto is waar ook de monteurs nog geen ervaring mee hebben en dat de onderdelen niet op voorraad liggen. De rembekrachtiging zou besteld zijn en zou snel geleverd worden uit Duitsland. Zo'n week nadat ik was weggesleept was het onderdeel aangekomen en kon de garage het in de auto zetten. De dealer verwachtte dat ik de auto in het weekend erna zou kunnen ophalen. Top! Toen ik zaterdags belde om te vragen of ik inderdaad zou kunnen komen vertelden ze me dat het toch niet gelukt was. Het onderdeel koppelde niet met de software en een softwareupdate/nieuw onderdeel zou nog weken op zich laten wachten. Ondertussen zijn we bijna twee weken verder en ik wacht nog steeds op mijn auto.
Natuurlijk snap ik dat de leverende dealer hier niets aan kan doen en hetzelfde geldt voor de garage waar de auto nu staat. Toch wordt het nu een beetje een vervelende situatie, ik wil gewoon in mijn (net één maand oude) auto kunnen rijden. Nu ben ik benieuwd wat jullie van deze situatie vinden? Hebben jullie tips?
-
- Berichten: 12782
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Nieuwe auto na 4 weken kapot
Wat voor leaseconstructie is het, financial lease of operationele lease? In het eerste geval is het gewoon koop op afbetaling en bent u de eigenaar. In het tweede geval bent u niet de eigenaar. In het laatste geval hebt u niets te zeggen over de auto. En dat wil zeggen dat de leasemaatschappij u moet voorzien in tijdelijk vervangend vervoer en dat hebt u ook. Dat een dealer onderdelen voor een nieuwe auto nog niet op orde heeft is niets nieuws, dat gebeurd bijna bij elke nieuwe auto.
Mocht het echt te lang gaan duren kunt u aankloppen bij de leasemaatschappij.
Mocht het echt te lang gaan duren kunt u aankloppen bij de leasemaatschappij.
Re: Nieuwe auto na 4 weken kapot
Tsja, vervelend. Maar voor "ons" weinig aan te doen. Ook hier geen onderdelen op voorraad en in deze digitale tijd kunnen vele niet zelf even een rembekrachtiger plaatsen. Vroeger was dat allemaal niet zo moeilijk, nu met die digitale spullen is het allemaal wat erg ingewikkeld geworden.
Gewoon geduldig afwachten dus, echt een kwestie van pech hebben.
Wel opmerkelijk dat je met een auto welke net een veiligheidsstoring aan de remmen heeft gehad, zomaar weer de (snel-) weg opgaat.
Gewoon geduldig afwachten dus, echt een kwestie van pech hebben.
Wel opmerkelijk dat je met een auto welke net een veiligheidsstoring aan de remmen heeft gehad, zomaar weer de (snel-) weg opgaat.
-
- Berichten: 32332
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Nieuwe auto na 4 weken kapot
Nou...webinception schreef: ↑19 feb 2021 21:28Nu ben ik benieuwd wat jullie van deze situatie vinden? Hebben jullie tips?
Neem volgende keer een auto waarvan er ruim voldoende onderdelen op de sloop liggen, en waarbij je de reparatie desnoods zelf kunt doen.
Geen idee wat voor andere tips ik je zou kunnen geven.
BL2
en Bram Bonnewel
vinden dit leuk
Re: Nieuwe auto na 4 weken kapot
Nood breekt wet en u heeft een vervangend vervoermiddel ter beschikking gekregen.webinception schreef: ↑19 feb 2021 21:28
In de garage keurig te woord gestaan en een leenauto meegekregen. Ik ging ervanuit dat het slechts een klein (software) probleempje zou zijn en dat ik binnen een aantal dagen weer in die mooie auto zou kunnen rijden. Dat bleek anders te zijn.
Natuurlijk snap ik dat de leverende dealer hier niets aan kan doen en hetzelfde geldt voor de garage waar de auto nu staat. Toch wordt het nu een beetje een vervelende situatie, ik wil gewoon in mijn (net één maand oude) auto kunnen rijden. Nu ben ik benieuwd wat jullie van deze situatie vinden? Hebben jullie tips?
Geduld lijkt mij een schone zaak in deze al is het begrijpelijk dat u graag uw nieuwe speeltje ter beschikking heeft.
Er is een software terugroep actie gaande en dat samen met de nieuwe onderdelen zal uw vehicle over een poosje weer beschikbaar zijn, maar waar niet is ....... !!
Re: Nieuwe auto na 4 weken kapot
Nee niet zomaar, maar na contact met klantenservice en bij wegblijven van een nieuwe storingsmelding.
Dan kun je gewoon wegrijden met beleid...of remmencheck.
En daarna met zo'n ID idd nog wat vervolgafspraken bij garage inplannen.
Re: Nieuwe auto na 4 weken kapot
Tja pech kun je hebben maar VW heeft haar software / kwaliteit al jaren slecht op orde en levert simpelweg niet voldoende geteste software / elektronica in haar auto's. Ken een paar eigenaren van Golf 8 modellen en die auto's zijn echt niet goed (zaken die zomaar uitvallen, de gekste meldingen op het dashboard en infotainment dat langzamer is dan de eerste generatie tomtom). Er zijn al tig softwareupdates geweest die de boel wel iets beter maken maar de problemen verre van oplossen.
Bij de ID die nog wat nieuwer is (waar een deel van de opties niet werden meegeleverd werden omdat ze simpelweg niet "af" waren) is de klant regelrecht proefkonijn. Moet zeggen dat de auto boven verwachting goed rijdt maar dat het meer een kwestie is van toeval als deze dat ook langere tijd probleemloos doet.
Bij de ID die nog wat nieuwer is (waar een deel van de opties niet werden meegeleverd werden omdat ze simpelweg niet "af" waren) is de klant regelrecht proefkonijn. Moet zeggen dat de auto boven verwachting goed rijdt maar dat het meer een kwestie is van toeval als deze dat ook langere tijd probleemloos doet.
Re: Nieuwe auto na 4 weken kapot
Ik zie geen probleem. Liever mijn auto lang kwijt dan een niet of slecht gemaakte auto. En je hebt een vervangende auto.
Mocht het echt te lang duren, neem dan contact op met BOVAG. https://www.bovag.nl/hulp-bij-klachten
Eventueel bij je rechtsbijstandverzekering kan je overleggen (en hulp krijgen) om een zaak te beginnen bij de geschillencommissie BOVAG. Echter de eis ik wil mijn auto eerder terug kan je niet bij de geschillencommissie indienen.
Mocht het echt te lang duren, neem dan contact op met BOVAG. https://www.bovag.nl/hulp-bij-klachten
Eventueel bij je rechtsbijstandverzekering kan je overleggen (en hulp krijgen) om een zaak te beginnen bij de geschillencommissie BOVAG. Echter de eis ik wil mijn auto eerder terug kan je niet bij de geschillencommissie indienen.
Re: Nieuwe auto na 4 weken kapot
De klantenservice nog wel. Weet je waar die ondergebracht is. Vaak toch wel bij externe bedrijven welke ook meepraten over uw hypotheek of uw OV chipkaart. Daar zou ik nooit op vertrouwen.
Bij een spontaan en niet achterhaald defect wordt er echt niet verder gereden, heeft iets met veiligheidsdenken te maken.
Dorfje
vindt dit leuk
Re: Nieuwe auto na 4 weken kapot
De soep wordt niet zo heet gegeten.BL2 schreef: ↑20 feb 2021 12:56De klantenservice nog wel. Weet je waar die ondergebracht is. Vaak toch wel bij externe bedrijven welke ook meepraten over uw hypotheek of uw OV chipkaart. Daar zou ik nooit op vertrouwen.
Bij een spontaan en niet achterhaald defect wordt er echt niet verder gereden, heeft iets met veiligheidsdenken te maken.
Ik ga uit van dealerklantenservice bij dealer en dat men niet over hypotheken gaat beginnen.
Daarbij is het een electrische auto....er zijn er bij die kun je zo instellen dat je de auto volledig met het "gaspedaal" bedient.
Veiligheidsdenken betekent niet dat je alles meteen aan de kant moet zetten, je kunt ook met beleid de rit voort zetten.
Re: Nieuwe auto na 4 weken kapot
Totdat je iemand aanrijdt of erger, en dan hopen dat je verzekering welke misschien wel een half miljoen of meer moet uitkeren, daar ook zo over denkt. In mijn commerciële werkomgeving komt in elk geval "een onderzoekje".
-
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11
Re: Nieuwe auto na 4 weken kapot
Wen er voorlopig maar aan, veel softwarematige klachten met de id-3 en 4, en een oplossing is nog ver weg. Dat is het lastige als je een auto met verschilende leveranciers bouwt en het aan elkaar moet knopen met software.
Niks aan te doen dan hopen op betere dagen.
Niks aan te doen dan hopen op betere dagen.
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49
Re: Nieuwe auto na 4 weken kapot
Waarom bekruip mij het gevoel dat de beste wagen uit Japan komen als ik allemaal de problemen lees op dit forum? Het lijkt erop dat de Europese producenten mijlenver achterliggen op de Japanners voor wat betreft de ontwikkelingen.
Re: Nieuwe auto na 4 weken kapot
Nu rij ik nog fossiel, maar moet je een electrische auto ook starten ?webinception schreef: ↑19 feb 2021 21:28Deze leaseauto is na veel onderzoek de nieuwe volledig elektrische Volkswagen ID.4 1st Max geworden.
......Toen ik vervolgens de auto startte .....
Ivo.w
vindt dit leuk
-
- Berichten: 32332
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Nieuwe auto na 4 weken kapot
Een elektrische auto start je met een druk op de knop. In de meeste auto's hoef je de key niet eens ergens in te steken. Kan gewoon in de console of zoiets.
-
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11
Re: Nieuwe auto na 4 weken kapot
Mijn Tesla’s (S en 3) hoef je zeker niet te starten, je loopt er heen, auto herkent keyfob of bij de 3 de iPhone, unlockt, je stapt in en zet hem in D en gaan. Ideaal. Ik wil serieus nooit meer wat anders. En technisch ook probleemloos.
Re: Nieuwe auto na 4 weken kapot
Dat is wat tekort door de bocht. In zo'n geval is in het leasecontract netjes vastgelegd om wat voor merk, model en bouwjaar auto het gaat, en van welke uitrusting deze voorzien is. Je hebt in zo'n geval recht op een auto die voldoet aan de omschrijving in het leasecontract, of minimaal gelijkwaardig.NeoDutchio schreef: ↑20 feb 2021 10:00. In het tweede geval bent u niet de eigenaar. In het laatste geval hebt u niets te zeggen over de auto.
Bij een gewone onderhoudsbeurt of reparatie is 'gewoon vervangend vervoer' wat je kunt verwachten. In dit geval bijvoorbeeld een VW Golf van de laatste generatie. Maar wanneer een reparatie uitzonderlijk lang gaat duren, heeft de leasemaatschappij gewoon te zorgen voor volwaardige vervanger die aan alles in het leasecontract voldoet.
Flying Blue
vindt dit leuk
-
- Berichten: 12782
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Nieuwe auto na 4 weken kapot
Er is geen leaseovereenkomst waar in staat wat voor auto je als vervanger gaat krijgen. Er staat hooguit gelijkwaardig. In ons geval kan dat een Up of een Polo zijn bij een defecte Fabia of Ibiza, maar ik kwam ook wel eens thuis met een B-klasse of een Zafira toen mijn geleasede Megane de brui er aan gaf.Ivo.w schreef: ↑20 feb 2021 23:42Dat is wat tekort door de bocht. In zo'n geval is in het leasecontract netjes vastgelegd om wat voor merk, model en bouwjaar auto het gaat, en van welke uitrusting deze voorzien is. Je hebt in zo'n geval recht op een auto die voldoet aan de omschrijving in het leasecontract, of minimaal gelijkwaardig.NeoDutchio schreef: ↑20 feb 2021 10:00. In het tweede geval bent u niet de eigenaar. In het laatste geval hebt u niets te zeggen over de auto.
Bij een gewone onderhoudsbeurt of reparatie is 'gewoon vervangend vervoer' wat je kunt verwachten. In dit geval bijvoorbeeld een VW Golf van de laatste generatie. Maar wanneer een reparatie uitzonderlijk lang gaat duren, heeft de leasemaatschappij gewoon te zorgen voor volwaardige vervanger die aan alles in het leasecontract voldoet.
En waarom staat er gelijkwaardige auto? Je krijgt wat er beschikbaar is. Als je alle opties gaat vastleggen moet je voor elke geleasede auto een tweede ernaast zetten voor het geval dat. Dat is onbetaalbaar.
Re: Nieuwe auto na 4 weken kapot
Het klopt dat in het contract zal staan dat vervangend vervoer tijdens onderhoud of reparatie 'een gelijkwaardige auto' zal betreffen.NeoDutchio schreef: ↑21 feb 2021 07:47Er is geen leaseovereenkomst waar in staat wat voor auto je als vervanger gaat krijgen. Er staat hooguit gelijkwaardig. In ons geval kan dat een Up of een Polo zijn bij een defecte Fabia of Ibiza, maar ik kwam ook wel eens thuis met een B-klasse of een Zafira toen mijn geleasede Megane de brui er aan gaf.Ivo.w schreef: ↑20 feb 2021 23:42Dat is wat tekort door de bocht. In zo'n geval is in het leasecontract netjes vastgelegd om wat voor merk, model en bouwjaar auto het gaat, en van welke uitrusting deze voorzien is. Je hebt in zo'n geval recht op een auto die voldoet aan de omschrijving in het leasecontract, of minimaal gelijkwaardig.NeoDutchio schreef: ↑20 feb 2021 10:00. In het tweede geval bent u niet de eigenaar. In het laatste geval hebt u niets te zeggen over de auto.
Bij een gewone onderhoudsbeurt of reparatie is 'gewoon vervangend vervoer' wat je kunt verwachten. In dit geval bijvoorbeeld een VW Golf van de laatste generatie. Maar wanneer een reparatie uitzonderlijk lang gaat duren, heeft de leasemaatschappij gewoon te zorgen voor volwaardige vervanger die aan alles in het leasecontract voldoet.
En waarom staat er gelijkwaardige auto? Je krijgt wat er beschikbaar is. Als je alle opties gaat vastleggen moet je voor elke geleasede auto een tweede ernaast zetten voor het geval dat. Dat is onbetaalbaar.
Mijn reactie is gaat dan ook over jouw stelling dat je niets over de auto te zeggen zou hebben. Dat is onzin. Bij een normale onderhoudsbeurt van een dagje of een reparatie van enkele dagen, krijg je 'gewoon' een vervangende auto mee.
Maar wanneer de leasewagen wegens grote problemen die niet adequaat verholpen worden langdurig niet ter beschikking van de klant staat, dan heeft de klant wel degelijk wat te eisen ten aanzien van merk en type auto. Als de 'eigen' auto langdurig niet beschikbaar is, dan kan de klant er gewoon op terugvallen dat er een bepaald model+type geleast is. Wanneer de leasemaatschappij lange tijd er niet in slaagt om dat merk+type ter beschikking te stellen aan de klant, is de LM gewoon in verzuim.
Re: Nieuwe auto na 4 weken kapot
Valt wel mee. Ook Japanse auto's hebben hun problemen. Feit is echter wel dat deze nieuwe VW's een bron van ellende zijn. Er is zelfs al eentje uitgebrand terwijl hij nog maar 300 km op de teller had.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑20 feb 2021 16:24Waarom bekruip mij het gevoel dat de beste wagen uit Japan komen als ik allemaal de problemen lees op dit forum? Het lijkt erop dat de Europese producenten mijlenver achterliggen op de Japanners voor wat betreft de ontwikkelingen.
Maar om daaruit te concluderen dat Japanners beter zijn....helaas, vergeet het maar.