kweenie schreef:Dat willen ze wel, met bijvoorbeeld rekeningrijden, maar dan is het land ineens te klein en gaat lederen op zijn achterste benen staan.
Uiteraard, omdat het voor het grootste deel van de mensen, die ook nog afhankelijk zijn van hun auto, dan duurder wordt. De investering moet immers ook terug verdiend worden.
Beste rekeningrijden model is heel simpel en heet accijns. Betaal je minder als je minder rijdt en meer als je meer rijdt. En heb je een zuinige auto betaal je minder dan een zuipschuit.
Jaja, maar dat betalen de verbrandingsmotor-gebruikers al. En daarbij wegenbelasting.
Wij rijden Tesla. Omgerekend heeft het ding ( de P90D ) zo'n 700 pk en hoort daarmee in de categorie "scheurijzers" . En dat voor NUL euri wegenbelasting en NUL accijns per tankbeurt. Ik persoonlijk denk dat de regering zich daar een beetje in heeft vergist. Als ModelS als elke andere auto werd belast dan waren er een stuk minder op de weg en hielden ze er nog wat aan over. Maar goed...
Overigens komt "onze" X90D binnenkort... Twee auto's voor de deur, NUL belasting. Ik vind het niet erg hoor, maar raar vind ik het wel.
gemist schreef:Jaja, maar dat betalen de verbrandingsmotor-gebruikers al. En daarbij wegenbelasting.
Wij rijden Tesla. Omgerekend heeft het ding ( de P90D ) zo'n 700 pk en hoort daarmee in de categorie "scheurijzers" . En dat voor NUL euri wegenbelasting en NUL accijns per tankbeurt. Ik persoonlijk denk dat de regering zich daar een beetje in heeft vergist. Als ModelS als elke andere auto werd belast dan waren er een stuk minder op de weg en hielden ze er nog wat aan over. Maar goed...
Overigens komt "onze" X90D binnenkort... Twee auto's voor de deur, NUL belasting. Ik vind het niet erg hoor, maar raar vind ik het wel.
Jeetje waren alle mensen maar zo slim als u 'what a wonderful' world it would be' I'm so proud of myself
Mooi, die illusie dat je met een brandstofmotor zo veel meer accijns zou betalen dan elektrische rijders. Terwijl er per kWh elektriciteit juist een veel hoger percentage energiebelasting wordt geheven dan het percentage accijns per liter diesel.
Ik denk trouwens dat half Nederland graag een Tesla zou willen rijden, maar die auto's zijn zo onbetaalbaar dat maar een fractie van de mensen dat kan rijden. En eerlijk gezegd zou wel of geen wegenbelasting op die kosten niet zo heel veel uitmaken.
Nou, ik kan je vertellen dat een Tesla ruim over de tweeduizend kilo is. En dan wegenbelasting, Poeh. Het was echt 1 van de argumenten waarom wij voor dat merk kozen. Zonder al die belastingvoordelen had Tesla heel weinig auto's verkocht in Nederland.
Rekeningrijden invoeren wil men in Den Haag helemaal niet. Ze harken op de huidige wijze meer geld binnen dan wanneer we zouden betalen naar gebruik. Bovendien is ons ambtenarenapparaat niet in staat om zaken eenvoudig en rechtvaardig te regelen. Als iets eenvoudig kan, zoals in dit geval uitsluitend accijns via de brandstof, dan gaan ze dat dus zeker niet doen. Onze ambtenaren kunnen het domweg niet. Sterker nog, ze doen altijd alles precies verkeerd om. Kijk naar het volslagen achterlijke maximum snelheidsbeleid dat ook nog eens met regelmaat wordt bijgesteld. Het laatste dat we nodig hebben in dit land is verwarring en dat is precies dat deze overheid teweegbrengt.
Laatst gewijzigd door Pijl op 04 sep 2016 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
kweenie schreef:
Beste rekeningrijden model is heel simpel en heet accijns. Betaal je minder als je minder rijdt en meer als je meer rijdt. En heb je een zuinige auto betaal je minder dan een zuipschuit.
Dat is niet het beste model. Je vergeet de tijdparameter. Zonder de tijdparameter los je het probleem van piekuren niet op.
Met rekeningrijden kun je inderdaad veel meer 'sturende' maatregelen nemen. Zoals stimuleren dat mensen op andere tijden rijden of dat ze bepaalde wegen mijden of juist kiezen. Je kunt er dan ook voor kiezen om bijvoorbeeld in gebieden met goed OV een hoger tarief te rekenen en in gebieden met nauwelijks OV de tarieven laag te houden, zodat de mensen daar toch mobiel kunnen blijven.
kweenie schreef:Mooi, die illusie dat je met een brandstofmotor zo veel meer accijns zou betalen dan elektrische rijders. Terwijl er per kWh elektriciteit juist een veel hoger percentage energiebelasting wordt geheven dan het percentage accijns per liter diesel.
Ik denk trouwens dat half Nederland graag een Tesla zou willen rijden, maar die auto's zijn zo onbetaalbaar dat maar een fractie van de mensen dat kan rijden. En eerlijk gezegd zou wel of geen wegenbelasting op die kosten niet zo heel veel uitmaken.
Wij zouden wel een Tesla willen rijden, en met dat aankomende model 3 icm private lease oid zou dat wel moeten kunnen, maarrr, en dit gaat nog een ding worden in de toekomst denk ik, wij hebben net als een groot deel van de Nederlanders geen eigen oprit om een voertuig op te kunnen laden. En een snoer over de stoep, mits we al voor huis kunnen parkeren, zal A) een veiligheidsrisico opleveren, en B) een heel nieuwe mogelijkheid tot vandalisme. Daarom wacht ik wel op waterstof, kunnen we dezelfde infrastructuur gebruiken als nu met fossiele brandstoffen. Zal nog een paar jaar duren, maar dat zal de échte toekomst worden voor mensen die met 1 voertuig alles moeten doen, dus ook lange ritten op vakantie etc.
Je kunt wel een Tesla betalen, maar hebt geen eigen oprit? Ik kan in de verste verte geen Tesla betalen, maar heb wel een (gedeelde) oprit van 30 meter. Wat is het leven toch onrechtvaardig.
De wegenbelastingen zijn een enorme melkkoe voor rijks- en provinciale overheden. Met een km-heffing, wat veel eerlijker en logischer zou zijn, moeten ze maar afwachten wat het opbrengt. Het vergt een enorme omslag. Bovendien lijkt de overheid hier niet echt goed in staat om werkbare oplossingen uit te werken (Fyra, Betuwelijn, zorgstelsel, afijn).
Tesla, ja, maar hoe lang blijft deze nog belastingvrij als ze in Europa KM heffing invoeren?
Verder vroeg de topic starter over belasting, niet over rest....
Het postkantoor waar je dit doet, alleen opgeleid voor overschrijven met regels en weet verder niets.
Dus daar boos worden is zinloos, ze weten iets maar zeer weinig helaas.
In veel gemeentes kun je een openbare laadpaal aanvragen als je een electrische auto hebt. Dat is natuurlijk niet 'jouw' eigen paal, maar je hebt er iha ook geen installatiekosten aan. Bijkomend voordeel is dat dan die parkeerplaats een speciale laadpaal-plaats wordt en er (eigenlijk) alleen electrische auto's mogen staan. Dus meer kans dat er plek is op 'jouw' parkeerplek.