LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] renault megane distributieriem

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door magel725 »

Ik doe niet achterbaks, ik spreek je tegen. Dat zijn verschillende dingen. Als je het wilt weten:

[qoute]In verzekeringsvaktermen spreken we over 'als goed huisvader met een zaak omgaan'. U heeft volgens de voorschriften van het merk de riem laten vervangen. Als goed huisvader dus. Indien betreffende riem eerder defect kan raken dan de door Renault voorgeschreven 5jaar/120.000 km heeft u RECHT op een vergoeding. Want ook Renault moet zich als goed huisvader gedragen. Zo simpel is dat.[/quote]

Wat heeft een verzekering met een geknapte distributieriem te maken? De vergelijking gaat echt niet op. Bovendien garandeert Renault (of elk ander merk) geen minimum aantal km op een riem, maar een maximum aantal km.
Wat heeft het anders voor zin dat Renault 5jaar/120.000 voorschrijft ??
Ook staat er in het instructieboekje NIET dat de riem wel eens eerder stuk kan gaan en dat het bijv beter is om de riem EERDER te vervangen.


Het is ook een instructieboekje voor de klant en geen reparatiehandleiding van de dealer. Gemiddeld zal een riem 120.000km mee gaan, maar dat wil niet zeggen dat je automatisch gevrijwaard bent van ellende wanneer hij eerder stuk gaat. En ook een riem dient elke grote inspectie gecontroleerd te worden en overmatige slijtage valt dan meteen op.
Overgens heeft deze auto een gevoelige krukasbout (van de riemaandrijving) en daar kan van alles mee misgaan. Is bij Renault bekend. Als je alles goed doet (als monteur-riemvervanger) geen probleem maar een kleinigheid missen en de riem draait tzt in de soep. Dat kan hier het geval zijn geweest.
Dat kan ja. Het kan ook een meteoriet zijn geweest of een oma die het voor de grap heeft stukgemaakt. Gokken schiet niet op.
En let wel het is geen kattenpis wat u voor deze dienst (riem vervangen) betaalt heeft ! Het gaat niet om het vervangen van een lampje ofzo.
Een auto heeft nu eenmaal duurder onderhoud nodig dan alleen maar lampjes vervangen. Dat betekent niet dat alleen lampjes stuk mogen gaan en de rest niet.
Voor mij staat het overigens vast dat betreffende berijder rijdt als een raket.
Mis gegokt, terwijl het al vast stond voor je terwijl je het gokte. Rare denkwijze.
Deze 16V motoren doen het namelijk uitstekend op LPG. De kleppen gaan meer dan 2 ton mee.
Gebaseerd op je eigen beperkte ervaringen neem ik aan, want het is toch echt een eigenschap dat LPG slechter is voor je motor dan benzine. Dat smeert namelijk en LPG doet dat niet.
Het staat voor mij vast dat deze auto in het buitenland langdurig 160 km/u en harder gereden heeft anders krijg je met deze 16V geen verbrande kleppen.
Whoops, dus wel. Weer fout.
En de installatie is waarschijnlijk geen LPI(Vialle) installatie, u heeft vermoedelijk een AG-autogas installatie. ZEER graag uw reactie.
Ook weer fout. Het rijtje wordt langer en langer. Achterbaks hé?
Overigens de tip van een van de bovenstaanden om een volsyntetische olie te gebruiklen is zeer slim en zeer verstandig; doe ik ook.
Echter niet doen voor de 40.000 km omdat dan de motor nog niet ingelopen is. Motorinlopen is in feite 'inslijten'. Motoren op LPG slijten minder dan op benzine !!!. Als je dan ook nog syntetische motorolie(=betere smering) gebruikt van nieuws af aan, dan loopt(slijt) de motor nooit in en kan wat olie blijven gebruiken.
Het gaat om de viscositeit en niet om synthetische olie. Bovendien zou ik graag zien waar je vandaan hebt gehaald dat motoren op LPG minder slijten dan die op benzine. Het is namelijk algemeen bekend dat dat niet het geval is en je op LPG véél eerder aan motorrevisie toe bent.
LPG-auto gebruikt ook benzine(starten). Het is verstandig om daar ook de betere, iets duurdere, soort voor te gebruiken (Shell V-power).
Mijn 16V doet het (zodoende) al 170.000km 100% probleemloos (Vialle LPI-installatie).
Ook weer onzin. Het octaangehalte heeft TOTAAL NIETS te maken met smerende eigenschappen. V-power zou zelfs meer reinigende werking hebben dan een benzine motor en dat lijkt me juist een slechtere eigenschap wanneer je op LPG rijdt aangezien je je dan moet afvragen wat er met de, toch al weinige, smering gebeurt.

Nog meer?

speedo
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jul 2007 21:12

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door speedo »

Door het door hem gestelde wordt duidelijk dat Magel geen autotechnische opleiding heeft en geen verstand van LPG-installaties en Renault.

Nog even wat verduidelijking omtrent de volgende punten:

1.Volgens het N.Burgelijkwetboek(vwb consumenten bescherming -dat gaat duidelijk verder dan vwb 'handel' tussen bedrijven-) dienen alle partijen zich redelijk te gedragen(goed huisvader) en worden daar vooral juist rechten aan ontleend (anders zou je er niets aan hebben !!!!!). Dat gaat dus hier op voor betreffende particulier en de dealer/fa. Renault.
Als Renault zegt 5jr/120.000 zitten daar voor beide partijen DUS consequenties aan vast. Dit is idd een max hetgeen hier aan de orde is. Nergens staat te lezen dat dit (5j/120.000) een gemiddelde is. Er staat wat er staat dwz: voor deze termijn vervangen, punt.2.Vwb de gevoelige krukasbout is o.a. e.e.a. na te lezen op problemcar.nl ,en iemand die verstand van Renaults heeft -Magel niet- weet dit ook.

3.Er was in ieder geval iets mis met deze auto omdat de kleppen heel vroeg verbrand zijn. Is de auto uitgeleend ? Iemand(fabrikant/dealer/berijder) heeft met de auto iets gedaan wat niet klopt.

4.Motoren gaan op LPG juist LANGER mee dan op benzine. Een ieder kan dit controleren. Trek de peilstok uit een LPG-auto en u ziet dat de olie haast niet vervuilt. Doe hetzelfde bij een Diesel, zwart. Mensen uit het autovak (dus Magel niet) weten dat als je eden LPG-motor uit elkaar haalt deze motor van binnen gewoon schoon is. Het effect hiervan is dat de oliekanalen schoonblijven en er daardoor altijd voldoende olie toevoer is naar de slijtagedelen. Het draaiende gedeelte van een LPG-motor kan zo maar 1 miljoen km's mee gaan. In de Autoweek kom je die auto's wel tegen. Zoals een Mitsubishi Galant die 850.000 km met dezelfde motor probleemloos op LPG gelopen had. Ook grote Volvo's lopen zo maar 5 ton probleemloos op LPG.

LPG verbrand wel iets heter dan benzine en de kleppen(klepzittingen) kunnen bij sommige auto's hier niet tegen. Dat is alles. Deze auto's kunnen voorzien worden van een extra klepsmeer apparaatje (Flash-lube) en dan is dit probleem ook weer verholpen. Echter met een LPG-auto flink scheuren (dwz boven de NL-snelheidslimieten) geeft in de
praktijk toch wel vaak klepproblemen.


Duidelijk stelt Magel nog een keer dat hij geen autotechnische opleiding heeft/geen ervaring met (LPG-)auto's door nog eens te vragen naar de levensduur van een LPG -motor. In alle vakliteratuur is te lezen dat LPG-motoren (behoudens klepproblemen bij sommige merken) langer mee gaan. Dus hij heeft geen auto opleiding en leest zelfs de vakliteratuur niet en is niet in een autogarage werkzaam.
Zo komen de zwetsverhalen de wereld in.

5. Magel weet zelfs het verschil niet tussen gangbare olie en syntetische olie. Ik ga dit verder niet uitleggen, belangstellenden kunnen e.e.a. googelen. Ik kan er nog aan toevoegen dat vooral motoren met bovenliggende nokkenassen en hydr.klepstoters veel voordelen hebben bij deze -gebruikelijk dunnere, nul of 5 W, - syntetische olieen.
Dus sowieso, LPG of niet, is een synteet beter. Alle moderne vrachtauto's worden hier (dus) van voorzien en draaien er 100.000 km mee zonder olie verversen.

6. V-power (of ultimate) heeft in NL geen of een te verwaarlozen hoger Octaan getal. In Duitsland echter wel (98-100) maar doet verder niet ter zaken.
Waar het omgaat is de reinigende werking van deze benzine. Een LPG-motor draait weinig op benzine dus dat benzine-systeem kan wat vervuilen. Of het allemaal veel effect heeft weet ik niet maar het kleine bedragje dat je voor zo'n betere benzine-soort kwijt bent lijkt mij een goede investering.

Ik hoop verder van ganser harte dat op dit onderwerp alleen mensen reageren die een autotechnische opleiding genoten hebben en ook nog eens specifieke ervaring hebben.

Prettig weekend.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door magel725 »

Helaas heb je pech want ik heb wel degelijk een autotechnische opleiding gehad. Hang je onzin voortaan dus maar ergens anders uit het raam.

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

degene met het probleem is de laatste 3 4 berichten niet echt gebaat bij deze 1 op 1 discussie

prive uitvechten zou'k zeggen

bert0570
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 feb 2007 12:27

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door bert0570 »

Je hebt gelijk Jovyyy.

Ik ga hier helemaal weg, er komt op dit forum zoveel inhoudelijke onzin langs dat je beter niets kunt lezen of ergens nog op reageren. Ik wens jullie allen het beste, dit wordt mijn laatste bijdrage.

Mzzl

Bert
Laatst gewijzigd door bert0570 op 26 jul 2007 22:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

pot en ketel

prive voortzetting graag

speedo
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jul 2007 21:12

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door speedo »

Joyyyy schreef:
>volgens mij is men een aantal jaren geleden van de ketting afgestapt >omdat men in staat was deugelijke riemen te produceren en er is dan >ook helemaal niks mis met de distributieopstelling met riem ipv >ketting

Onzin.
De kunststofriem - een uitvinding van Hans Glass in 60er jaren- was op papier beter (en vooral voor de autofabrikant goedkoper!!) dan de tot dan toe gebruikelijke ketting. Echte de betrouwbaarheid en de kosten van het regelmatig vervangen v.d riem bleek later in de praktijk een probleem.

Een ordinaire stalen ketting hoeft NOOIT vervangen te worden. Het autovak heeft zich op deze materie verkeken. En komt daar nu op terug. Daarom krijgen de nieuwste motoren van o.a. Renault weer een stalen KETTING !! (zie de nieuwe 2.0 in de Clio e.d.) Ook de diesels krijgen steeds meer de oude vertrouwde prima functionerende stalen ketting terug.

De motor van de in NL meest verkochte auto (Toyota Aygo/C1/107) is van oorsprong een motor van Toyota dochter Daihatsu. Echter voordat die motor door Toyota in de Aygo gezet werd heeft Toyota eerst de kunststof distributieriem constructie vervangen door een doodnormale stalen ketting die nooit vervangen hoeft te worden.Waarom zou Toyota - de grootste/slimste autoproducent ter wereld- die moeite doen ? Domweg omdat de kunstofdistributieriem in de praktijk niet bevalt en sowieso de klant op kosten jaagt vanwege periodieke vervanging.

Iedereen in het autovak kent deze feiten en weet dat de kunsstofdistributie riem de grootste vergissing is geweest in het auto vak.

Beste Joyyyy, het is de bedoeling dat onwetende consumenten op dit forum hun ervaringen schrijven. Maar het is niet de bedoeling dat onwetenden doen alsof ze verstand van auto's hebben. Dit maakt de problemen alleen maar groter !! Dat schiet niet op.
Aboneer je eens op een vakblad of kijk eens op een vaksite zoals www.amt.nl. dan leer je nog eens wat.
www.problemcar.nl is ook wel leerzaam.

Die stalen distributie ketting gaat overigens wel een autoleven mee, net zoals bijvoorbeeld de gewone standaard versnellingsbak.
Of denk je dat Renault en Toyiota gek geworden zijn door nu weer de ketting te gaan gebruiken. Die gehele ketting constructie is namelijk wel wat duurder voor een automotoren fabrikant.

En nee, een stalenketting kan absoluut niet rekken.
Mensen die beweren dat stalen kettingen rekken geven hiermee aan dat ze van techniek geen verstand hebben.
Ze slijten natuurlijk wel wat maar dat doet elk draaiende dingetje in een auto(motor). Daarom is een goede olie zo belangrijk.

Bovenstaande beweringen kunt u in leren tijdens een autovakstudie en in de de autovakliteratuur nalezen/checken en/of googelen en er is voor insiders niets nieuws aan.
Veel plezier.

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

ik sluit me aan bij magel

een hoop poeha en hoog van de toren blazen van heer speedo

er staat wederom zoveel onzin , je geloof maar lekker wat je wilt geloven

1 opmerking, de rest ga ik niet eens op in, zinloos want heer speedo heeft uiteraard 100 % gelijk:

en stalen ketting kan volgens jou niet rekken

goh, toch vreemd dat ik in mijn leven diverse malen een distributiesetting met ketting heb vervangen, simpelweg omdat een ketting WEL uitrekt, nog een keer, WEL uitrekt en zodoende om de zoveel tijd tegelijk met de tandwielen vervangen dient te worden

let wel, met 'rekken, bedoel ik dat er tussen de verbindingen van de schakels op termijn door de belasting speling gaat optreden , als dat bij iedere schakelverbinding bijv 1/100 mm is dan heb je bij bijv 25 schakels uiteraard meer speling over de gehele ketting, dat wordt rekken genoemd

ik vrees dat ik hier te maken heb met een wijsneus die zijn kennis vooral haalt uit de boeken

het boeit me weinig wat er in theorie allemaal op papier staat, de praktijk is wat telt

speedo
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jul 2007 21:12

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door speedo »

Joyyyy schreef:
>simpelweg omdat een>ketting WEL uitrekt, nog een keer, WEL uitrekt
>let wel, met 'rekken, bedoel ik dat er tussen de verbindingen van de >schakels op termijn door de belasting speling gaat optreden , als dat >bij iedere schakelverbinding bijv 1/100 mm is dan heb je bij bijv 25 >schakels uiteraard meer speling over de gehele ketting, dat wordt >rekken genoemd

Een ingesleten ketting is niet gerekt maar langer geworden (vanwege slijtage op de draaipunten) Echter het materiaal, de stalen schakels is NIET gerekt. Dus je moet het woord 'gerekt' niet in de mond nemen.

Vakmensen noemen dit EEN (DOOR SLIJTAGE) LANGER GEWORDEN KETTING, want dat is het. Het is GEEN gerekte ketting.

Lekker belangrijk dit geneuzel ? Ja. Het voorkomt communuicatie problemen, het geeft duidelijkheid over wat er aan de hand is.
Zo ontstaan er in het garagevak veel problemen/kosten omdat mensen bijvoorbeeld niet-starten en niet-aanslaan ook door elkaar halen.

>het boeit me weinig wat er in theorie allemaal op papier staat, de >praktijk is wat telt

Monteurs die niet lezen vergroten hun kennis niet en zouden geen vtgn mogen repareren.

Topmonteurs zijn mensen die EN de theorie kennen/lezen (de achtergronden) EN praktijk ervaring hebben.
En zich duidelijk uitdrukken.

speedo
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jul 2007 21:12

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door speedo »

Joyy schreef:
>goh, toch vreemd dat ik in mijn leven diverse malen een >distributiesetting met ketting heb vervangen, simpelweg omdat een >ketting WEL uitrekt, nog een keer, WEL uitrekt en zodoende om de >zoveel tijd tegelijk met de tandwielen vervangen dient te worden

Idd er zijn merken waarbij de ketting domweg onderbemeten is/was en daardoor te vroeg de geest gaf. Ik heb daar zelf nooit mee te maken gehad maar ik meen begrepen te hebben dat kleine FIAT/SEAT-motoren (Panda's) een zwakke distributieketting-constructie hadden.
Maar dat heeft niks met het principe ervan te maken.

Zo zijn er ook motoren waarbij de nokkenas zelf slecht/onderbemeten is of tegenwoordig de moderne nokkenasverstelling zwak is; gaat ook kapot.
Als je een goed pincipe (stalen ketting) niet goed uitvoerd heb je nog niets.
Wat dat betreft mag je wel vertrouwen hebben in Toyota, Fiat is wat minder.

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

offie nu uitrekt of niet

wat medeforummers, evenals mij, tegen de borst stuit is dat je je uitspraken als absolute waarheden verkondigd en dat anderen het mis hebben

voorbeeld":

jij beweerd dat een distributiekettingsetting een autoleven lang meegaat, dat beweer je ook van versnellingsbakken, en dat is klinklare onzin

amen

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door magel725 »

En nee, een stalenketting kan absoluut niet rekken.
Mensen die beweren dat stalen kettingen rekken geven hiermee aan dat ze van techniek geen verstand hebben.
Ze slijten natuurlijk wel wat maar dat doet elk draaiende dingetje in een auto(motor). Daarom is een goede olie zo belangrijk.
Gevolgd door:
Een ingesleten ketting is niet gerekt maar langer geworden (vanwege slijtage op de draaipunten) Echter het materiaal, de stalen schakels is NIET gerekt. Dus je moet het woord 'gerekt' niet in de mond nemen.
Dit is wat het woordenboek zegt:

rek·ken1 (onov.ww.)
1 langer of wijder worden door trekking of spanning => uitrekken
2 (van paarden) in gestrekte galop rijden

M.a.w.: je geeft er net zo lang een draai aan totdat je gelijk denkt te hebben. Serieus, in je verhaal staat echt enorm veel onzin. Een versnellingbak KAN een autoleven meegaan, maar het kan ook van niet. Hetzelfde voor een distributieketting.

Nogmaals: ik heb ook kennis van autotechniek en ik ga ook niet over jou zeggen dat je er geen opleiding in hebt gedaan. Een teken van zwakte dunkt me.

speedo
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jul 2007 21:12

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door speedo »

Magel725 schreef:
>Dit is wat het woordenboek zegt:
>rek·ken1 (onov.ww.)
>1 langer of wijder worden door trekking of spanning => uitrekken
>2 (van paarden) in gestrekte galop rijden
>M.a.w.: je geeft er net zo lang een draai aan totdat je gelijk denkt te >hebben.

Mangel725 u heeft zelfs zo weinig technischinzicht, en kennis van de nederlandse taal, dat u niet in de gaten heeft dat ik hetzelfde zeg als het woordenboek !!!

Zoals ik reeds uitvoerig, in feite zelfs kinderachtig basis school niveau, omschreeft wordt een stalen distributieketting niet langer omdat de stalen schakels uitgerekt zijn.
Er is dus (geheel conform uw woordenboek) geen sprake van een uitgerekte stalen distributieketting
Er is echter wel sprake van een LANGER geworden ketting vanwege (mechanische)slijtage van de draaipunten(verbindingspunten pennetjes /schakels).

U weet dus niet wat het verschil is tussen uitrekken van een materiaal en slijtage van draaipunten.
Als zo'n stalen distributieriem vervangen moet worden omdat hij te lang geworden is vanwege mechanische slijtage spreken we niet over uitgerekte ketting maar over een te lang geworden ketting.

Ik snap nu eigenlijk zelf niet meer waar ik de moed vandaan haal om dit nog te willen uitleggen. Vreselijk zeg.

speedo
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jul 2007 21:12

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door speedo »

mangel725 schreef:
> Een versnellingbak KAN een autoleven meegaan, maar het kan ook >van niet. Hetzelfde voor een distributieketting.

Idd alles kan wel eens kapot gaan maar een stalen distributieketting, een versnellingsbak, een stuurslot, etc, zijn GEEN typische slijtagedelen en behoren wel degelijk een autoleven heel te blijven.
Kijk bijvoorbeeld naar :http://www.auto.nl/forum/listmessages/93

Daarom gaan o.a. Renault en Toyota weer over op de stalen distributieketting !! Ze zijn niet gek hoor.

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

ik bespeur hier enig obsessief gedrag en hang naar perfectie

u klinkt enigszins overspannen, wellicht verstandig om eens wat te gaan wandelen bij voorkeur in bos

gr, Joy - uw coach op afroep:)

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door magel725 »

Mangel725 u heeft zelfs zo weinig technischinzicht, en kennis van de nederlandse taal, dat u niet in de gaten heeft dat ik hetzelfde zeg als het woordenboek !!!
Knap dat je af kunt leiden uit een quote uit het woordenboek en totaal over het hoofd gezien dat dit erachteraan kwam: "M.a.w.: je geeft er net zo lang een draai aan totdat je gelijk denkt te hebben."

Ik beweer ook nergens dat een ketting niet heel lang mee gaat, maar rekken doen ze wel en of dat rekken nu in de koppeling zit doet er helemaal niet toe. De ketting als geheel rekt uit en wat jij doet is eerst zeggen dat de ketting niet rekt en vervolgens klauter je terug en bedoelde je de hele tijd al dat je bedoelde dat de ketting wel rekt maar de schakels niet. Als je jezelf nog maar interessant vind niet waar?

Mij maakt het niet uit, maar ik zie geen redenen om anderen ervan te beschuldigen dat ze geen technische opleiding hebben terwijl je daar én geen bewijs/aanleiding toe hebt én je geen enkele kloppende onderbouwing voor hebt anders dan dat je zelf superieur bent. Jouw advies is brak en toch beschuldig ik je er niet van geen opleiding te hebben in autotechniek. Dat weet ik namelijk niet en ik gebruik het ook niet als een ad hominem argument om je verhaal van tafel te vegen. Ik kan namelijk wél discussieren, of ik nu gelijk heb of niet.

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

ik vind het vooral knap dat de heer speedo zijn woorden alleen maar kan onderbouwen door theorie en verwijzingen naar evenzo theoretische bronnen elders op het www

zelf spreek ik voornamelijk uit ervaring, en nogmaals, die is wat telt

als rolls royce levenslange garantie geeft op de motoren die zij maken, betekend dat geen 100 % zekerheid dat die motor een leven lang meegaat

zo is het ook met versnellingsbakken, distributiekettingen, stuursloten en wat al niet meer dat aan slijtage onderheving is

zo simpel is dat

nog even een toevoeging op een bericht wat ik las op de door heer speedo opgegeven link:

Heb een Nissan Primera 2liter tip tronic ,ketting is gebroken ,wat voor mij inhield dat de gehele motor kapot is en vervangen zal moeten worden.
daarin heb je verschillende opties , ik heb gekozen voor een nieuwe motor, kosten met uithalen en inzetten c.a.5700 euro
Zelf betalen terwijl nissan nederland voorschrijft dat de ketting niet vervangen hoeft te worden is hij toch geknapt bij kilometer 146.000

en maar blijven roepen dat het nooit gebeurd..

speedo
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jul 2007 21:12

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door speedo »

Beste Magel je blijft wel heel erg je best doen om keihard te bewijzen dat je geen technische opleiding met goed gevolg doorlopen hebt.

Je wist al niet dat LPG-motoren (behoudens kleppen bij sommige merken) langer mee gaan, de relevantie van de motorolie/benzine ontging je, en je gaaf aan dat bij de kunststofdistributieriem door de fabrikant uitgegaan wordt van gemiddelde levensduur hetgeen onjuist is. Het gaat om een max.km/jaren die door een ieder moet worden aangehouden ofwel fabrieksVOORSCHRIFT.

Steeds maar blijf je aangeven dat je het verschil niet weet tussen het rekken van een materiaal(staal) en het langer worden van een constructie (een stalen ketting) door slijtage.

Op dit spanning/rekdiagram (1e klas basisopleiding techniek) zie je hoe rek van een materiaal(staal) in zn werk gaat. Tot een bepaalde belasting (in dit voorbeeld 355) rekt het materiaal elastisch. Bij een nog hogere belasting gaat het materiaal vloeien en waarna het breekt.
http://www.cybercomm.nl/~cesmetel/kenni ... _p_275.htm

Het is mogelijk een kettingconstructie zo zwaar te belasten dat idd de stalen schalmen uitrekken en daarna scheuren waarna de ketting breekt. Alles in een motor kan breken tot aan de krukas toe maar we hadden het niet over een gebroken ketting maar een te lang geworden ketting, ofwel een door slijtage te lang geworden/versleten kettingconstructie.
Overigens komen tot in vloeigrens gerekte schalmen(plastische rek) niet voor bij distributiekettingen want zo'n (over-)belasting ligt zo dicht bij het breekpunkt dat dan de ketting daadwerkelijk ook gebroken zal zijn.

ER IS HIER ECHTER GEEN SPRAKE VAN UITGERREKT STAAL (DAT KAN ALLEEN MAAR DOOR OVERBELASTING!!!), of een (door overbelasting) uitgerekte constructie (de stalen distributieketting), maar van slijtage op de kettingdraaipunten waardoor op die kettingdraaipunten te veel ruimte gekomen is waardoor de ketting te lang geworden (= een grotere lengte dan max. door de fabrikant opgegeven waarde/lengte) is.


We spreken dus niet over een uitgerekte ketting maar over een te lang geworden ketting.

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

nog meer wat wij niet snappen en jij wel?
Laatst gewijzigd door Joyyyyy op 29 jul 2007 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: renault megane distributieriem

Ongelezen bericht door magel725 »

Zoals al eerder gezegd begrijp je de discussie niet of wil je die niet begrijpen. Ik heb het ook niet over uitgerekt staal, maar omdat je de disussie dus niet leest of niet wilt/kunt begrijpen slaat je hele verhaal nergens op. Een gemiste kans.
Beste Magel je blijft wel heel erg je best doen om keihard te bewijzen dat je geen technische opleiding met goed gevolg doorlopen hebt.
Als je de discussie eens had gelezen, in plaats van een groot onzin verhaal op te hangen, had je gelezen dat ik wel degelijk een auto technische opleiding heb genoten. Door dit soort niet-onderbouwde ad hominem beschuldigingen ga je voorbij aan het voornaamste gegeven: jij doet heel erg je best om ons het idee te geven dat je de basisschool nooit hebt afgemaakt en daardoor noodzakelijke vaardigheden mist die benodigd zijn voor het voeren van een ZINNIGE discussie: LEZEN en LUISTEREN. Je glazen bol met voorspellingen klopt namelijk niet dus nu zou je op deze 2 vaardigheden kunnen terugvallen.

ps. Als je nu weer met een onzin verhaal wilt komen om je verspreking m.b.t. rekken van een ketting goed te praten: doe alsjeblieft geen moeite. We kennen je standpunt en hebben het tot onzin verklaard.

Gesloten