LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Seat Leon binnen 2 jaar al grote problemen

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
leonvanderplas
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2013 17:42

Seat Leon binnen 2 jaar al grote problemen

Ongelezen bericht door leonvanderplas »

De auto waar het om gaat is een Seat Leon 1.4 tsi chiptuned naar 170 pk.
Er staat nu 15.000 km op en is sinds vandaag 2 jaar en 1 dag oud.

Het begon allemaal afgelopen januari. Koelvloeistof liep steeds langzaam weg. Hij is daarvoor een aantal keer langs de garage geweest en nagekeken. Konden nergens geen lekkage vinden/waterpomp en koppakking waren niet kapot dus steeds werd die alleen maar bijgevuld. Vorige maand gaf die buiten dat ook uitlaatgasstoringen aan. Als je een beetje gas gaf ging het waarschuwingslampje knipperen en het vermogen viel weg. Terug naar de garage en afspraak gemaakt.
Kapotte turbo inwendige lekkage. Koelvloeistof liep daardoor weg en kwamen in me uitlaatgassen terecht. De turbo werd toen vervangen.
Zijn nu 11 dagen verder en heb exact dezelfde problemen. Koelvloeistof is weer onder het minimum gezakt en de uitlaatgasstoringen zijn weer terug. Blijkbaar is het niet alleen een kapotte turbo maar is er nog meer aan kapot. Auto is weer weggebracht.

Is dat normaal? staan heel weinig km op en nu al zulke problemen en is net buiten de garantie. Lijkt mij dat dit er nog moet binnenvallen aangezien het dezelfde problemen zijn die in de garantie periode al bekend waren en blijkbaar niet goed zijn opgelost met alleen de vervanging van de turbo.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Seat Leon binnen 2 jaar al grote problemen

Ongelezen bericht door Ulbe »

Beste Leon,

Vreemd dat een wagen van 2 jaar oud zoveel problemen heeft met de motor, 170 PK gechipt voor een 1400cc motor is best heftig te noemen, voldoende vermogen onder alle omstandigheden,

Je gaat dan denken dat het ontwerp van de motor niet voor deze vermogens bedoelt is, de motor is tenslotte opgevoerd, wanneer je een stevige rechtervoet hebt, wordt deze turbo dan ook zwaarder belast dan een turbo op een motor met de standaard chip die de fabriek zelf voorschrijft, deze motor heeft dan ook 45 PK minder vermogen, en dat met een 1400 motor vindt ik dat persoonlijk best eng, de gehele motor en turbo en aandrijflijn moet dat vermogen wel aan kunnen,

De turbo lijkt mij voor de chiptuning te licht ontworpen,

Wel kan ik je aanraden met koude motor ( wanneer de motorolie nog dik is ) rustig te rijden, draai eerst de motor lekker warm voordat je het volle vermogen gaat aanspreken, het is natuurlijk heerlijk om iedere keer de toerenteller tegen de rode te laten lopen en de turbo horen gieren, maar dit geeft wel meer slijtage aan de hele auto, en vooral, zoals ik het lees is de turbo hier het slachtoffer van,

Ik weet niet of u zware aanhangers of lading vervoerd met de wagen, of vaak op zijn Duits rijdt in Duitsland op de Autobahn, ( >200+ )

De downsizing van de automotoren is prachtig voor een gunstig brandstof verbruik, maar kunnen grote problemen opleveren bij zwaar gebruik van de motor, de PSA groep had ook problemen met dergelijke motoren, zoek maar eens op internet,

Wanneer ik zo'n wagen had, zou ik eerst rustig de motor warm rijden en dan pas het vermogen gebruiken dat ik nodig heb, het topvermogen van de gechipte motor zou ik bijna niet gebruiken, dit geeft alleen maar extra slijtage aan de aandrijflijn en motor, zeer waarschijlijk is alles hier niet op ontworpen,

Seat heeft nog wat met deze motorvariant goed te maken, de turbo is te licht en het motorontwerp is dit zo te lezen ook,

Hier wordt je dan ook niet vrolijk van en ik hoop voor u dat Seat u zeer coulant behandeld, daar heeft u tenslotte wel recht op, ik weet niet of de dealer de motor ook getuned heeft, anders kan de aanspraak op de garantie in het gedrang komen,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Seat Leon binnen 2 jaar al grote problemen

Ongelezen bericht door kokka »

Het is natuurlijk al een extra belasting voor zo'n turbo dat chippen..het eerste wat ze doen is de turbodruk opschroeven. en dan is er nog iets wat heel veel mensen niet doen, de turbo af laten koelen na heftig gebruik. Sommige (premium) auto's hebben een accumulator in het smeer systeem van de turbo zitten, zodat als de motor uitgezet wordt, nog een tijdje heel langzaam wat smeerolie door de turbo stroomt. Goedkopere motoren hebben dat niet, dus als je dan zonder de turbo een beetje af te laten koelen meteen de motor afzet heb je meer kans op schade. De olie die dan nog in de turbo zit wordt dan te warm en gaat kraken.
Ik deed altijd de laatste paar minuten( dan rij je toch de bebouwde kom in) heel rustig aan om de turbo te sparen.

Veldt01
Berichten: 995
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Seat Leon binnen 2 jaar al grote problemen

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Afgezien van het feit dat de 1.4 vag motor een verre van het goed product is kan rustig gesteld worden dat de setup in standaard trim (dus zonder tuning) al redelijk aan de grens zit.
Wil je meer dan ga je daar doorgaans een prijs voor betalen en dat is in dit geval de turbo.
Niet goed warm rijden (en dat duurt bij een TSI langer dan gedacht), een stevig belaste motor zonder koelen afzetten (en dan met name om even te tanken op de Autobahn), slechte software (en daar maken meer tuners zich schuldig aan de je op voorhand zou vermoeden) en nog wat faktoren helpen zeker mee aan het creëren van een onbetrouwbare auto.

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: Seat Leon binnen 2 jaar al grote problemen

Ongelezen bericht door Moedt »

De vraag is natuurlijk waarom je zo'n klein motortje wilt chiptunen naar 170 pk.
En vraag 2 is dan of er nog wel coulance te verwachten is van de fabrikant.

Veldt01
Berichten: 995
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Seat Leon binnen 2 jaar al grote problemen

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Tenzij de software van Pon zelf was (ABT dus) was de motorgarantie van de auto vanaf dag 1 al vervallen (tenzij de dealer deze over heeft genomen). Antwoord is dus helder, geen recht op coulance voor de turbo.
En wat betreft tunen van budget motoren, als je ziet hoeveel 1.2 tsi motoren er aangepakt worden kun je wel natellen dat het gewoon een centenkwestie is, je wil meer voor minder (en helaas pakt dat soms verkeerd uit).

NEADVILLE
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mei 2012 22:02

Re: Seat Leon binnen 2 jaar al grote problemen

Ongelezen bericht door NEADVILLE »

36% vermogen toename was een beetje teveel voor de turbotje denk ik en de onderstaande is vaak de oorzaak van kapotte turbo's
Veldt01 schreef:
Niet goed warm rijden (en dat duurt bij een TSI langer dan gedacht), een stevig belaste motor zonder koelen afzetten (en dan met name om even te tanken op de Autobahn)

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: Seat Leon binnen 2 jaar al grote problemen

Ongelezen bericht door Moedt »

Veldt01 schreef:Tenzij de software van Pon zelf was (ABT dus) was de motorgarantie van de auto vanaf dag 1 al vervallen (tenzij de dealer deze over heeft genomen). Antwoord is dus helder, geen recht op coulance voor de turbo.
En wat betreft tunen van budget motoren, als je ziet hoeveel 1.2 tsi motoren er aangepakt worden kun je wel natellen dat het gewoon een centenkwestie is, je wil meer voor minder (en helaas pakt dat soms verkeerd uit).
Dat lijkt mij ook.

leonvanderplas
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2013 17:42

Re: Seat Leon binnen 2 jaar al grote problemen

Ongelezen bericht door leonvanderplas »

Even een update. Vandaag het nieuws gehad dat ook de intercooler kapot is. Deze hebben ze besteld en komt vannacht binnen en wordt morgen vervangen. Hoop dat dit het laatste is. Gelukkig is het garantiewerk en is Seat coulant

De chiptuning is door de Seat dealer geregeld met behoud van de garantie. Ik laat de motor altijd goed warm worden voordat ik het gas goed intrap. Alleen het afkoelen schiet er wel eens bij in. Zal daar beter op letten nu met deze nieuwe turbo.

@Ulbe Heb er geen aanhangwagen achter hangen of vervoer zware vrachten. Is meer een sportief uitziende auto met WTCC bodykit/leuke velgen eronder etc. Rij ook zelden op de snelweg dus harder als 120+ doe ik niet vaak.
Heb even op internet gezocht met die problemen bij die motoren van de PSA groep dat ziet er ook verontrustend uit.

Begin toch wel te twijfelen of ik niet voor wat anders moet gaan kijken binnenkort. Kijken wat ik hier nog voor terugkrijg eerst.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Seat Leon binnen 2 jaar al grote problemen

Ongelezen bericht door kokka »

er gaat niets boven cilinderinhoud en een flinke hoeveelheid cilinders in je auto.
dat gedownsize zorgt alleen voor ellende.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Seat Leon binnen 2 jaar al grote problemen

Ongelezen bericht door Ulbe »

Beste Leon,

Je koopt een wagen met een normaal motorvermogen waar je onder alle omstandigheden mee uit de voeten kan, je hangt er geen zware aanhangwagensachter of rijdt er op de Autobahn 230 km/uur mee,

Zelf zou ik in deze situatie al helemaal niet met motortuning beginnen, en vooral al niet met downsize motoren, deze techniek staat nog in de beginfase en dan kun je problemen krijgen wanneer de motor flink belast wordt, het blijft natuurlijk een 1400cc motor, en die moet die zware auto ook al mee torsen, en wanneer de boel dan opgevoerd wordt kunnen er problemen rijzen bij kwetsbare onderdelen zoals turbo, koppakking, lagerschalen, e.d.

Vreemd dat de motor zoveel problemen geeft met uw rustige en normale rijstijl, de motor zou dit normaliter makkelijk hebben kunnen je zou van de auto's van de VAG groep dergelijke problemen dan ook niet verwachten,

Heel veel succes en hopende op een goede oplossing van dit vervelende probleem,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Seat Leon binnen 2 jaar al grote problemen

Ongelezen bericht door kokka »

Ulbe schreef: Vreemd dat de motor zoveel problemen geeft met uw rustige en normale rijstijl
ik denk dat iemand die z'n auto uit laat rusten met een wtcc bodykit en z'n motor laat tunen misschien wel een andere maatstaf erop na houdt als het gaat over rustig en normaal.

Rob fiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 20 jul 2011 21:49

Re: Seat Leon binnen 2 jaar al grote problemen

Ongelezen bericht door Rob fiets »

Waarschijnlijk was de eerste keer de storing ook door de intercooler.
Deze auto heeft namelijk een water gekoelde intercooler als deze lek raakt dan komt de koelvloeistof rechtstreeks in het inlaat traject.

Gesloten