Ruim 9000 mensen zijn in korte tijd donateur geworden van de Stichting Belangen Grijskentekeneigenaren (SBG). In ruil voor de verplichte donatie (25 of 35 euro) wordt men 'belanghebbende' in de procedure die de SBG voert tegen de staat. Dit betekent, dat als de SBG de procedure wint, het financiële nadeel dat de belanghebbenden hebben ondervonden van de in juli 2005 van kracht geworden nieuwe grijskentekenregeling, (deels) ongedaan zal worden gemaakt.
De SBG heeft maar liefst ongeveer 270.000 euro aan donaties ontvangen ten behoeve van het voeren van een procedure. Die procedure behoeft niet duur te zijn (omdat een advocaat niet verplicht is) maar zelfs als je een advocaat inschakelt, behoef je niet meer dan 10.000 euro kwijt te zijn. De SBG (volgens mij in feite een eenmans-stichting) heeft dus een leuke winst. Dat smaakt naar meer!
En dus probeert de SBG in haar nieuwsbrieven en op haar website de suggestie te wekken dat je alleen belanghebbende blijft als je jaarlijks de verplichte donatie betaalt (terwijl een eenmalige donatie voldoende is om belanghebbende te worden en te blijven). Ook suggereert de SBG dat 270.000 euro niet voldoende is voor het voeren van de procedure en dat je om die reden je donateurschap zou moeten verlengen. Alle donateurs hebben daarvoor een accept-giro ontvangen. Mijn advies: niet op reageren, de SBG heeft geld zat (tenzij de SBG-voorzitter bijna alles gebruikt voor zijn eigen 'beloning' natuurlijk). En ten slotte probeert de SBG haar donateurs te behouden door in haar nieuwsbrief te schrijven dat je alleen geïnformeerd blijft worden over het verdere verloop van de procedure als je opnieuw de verplichte donatie betaalt.
Als donateur heb de SBG gevraagd mij ook na beëindiging van mijn donateurschap te willen blijven informeren over de procedure. Dit is mij geweigerd. Daarop heb ik gedreigd met een kort geding en toen kreeg ik bericht van het door de SBG ingeschakelde advocatenkantoor dat aan mijn verzoek alsnog tegemoet zal worden gekomen.
Indien andere SBG-donateurs hun donateurschap uitsluitend willen verlengen of reeds hebben verlengd omdat zij geïnformeerd willen blijven worden over het resultaat van de procedure, dan kunnen zij dit bij mij melden. Als er voldoende reacties komen, dan zal ik Radar verzoeken om hier aandacht aan te besteden. De misleiding waarvan in de SBG-nieuwsbrieven sprake is, kan ik juridisch niet aanvechten omdat ik daarbij geen persoonlijk belang heb.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |