Toch wel. Want je vertelt maar een deel van het verhaal. Het hogere octaangetal zorgt er niet alleen voor dat de motor niet pingelt, maar ook dat er een efficiëntere verbranding is. Bovendien (en dat zorgt met name voor het hogere vermogen) kan er bij een niet-pingelende auto een hogere compressieverhouding gebruikt worden.cherokee schreef: ↑10 aug 2023 12:26Dat is technisch niet mogelijk. Het octaangetal zegt alleen iets over de klopvastheid van de brandstof. Het kan zo zijn dat de getunede motor niet op 95 kan lopen en dus gaat pingelen. Dan kakt hij in ja, maar dat komt door het pingelen en niet door de benzine op zich.
Kan hij wel op 95 lopen dan zal er geen vermogensverschil optreden ten opzichte van 98.
Mijn getunede auto is (bij JD) gerold met zowel standaard EUR95 als met BP Ultimate. Met BP Ultimate had de motor meer vermogen. En het was in de praktijk ook gewoon merkbaar: het verschil tussen gewone EUR95 en de ARAL102 die ik in Duitsland bij de Nurburgring tankte, voel je gemakkelijk.