Een te lage bandenspanning kost de automobilist gemiddeld 140 euro per jaar aan extra brandstofkosten. Dat blijkt uit onderzoek van bandenfabrikant Goodyear in België.
http://www.zibb.nl/nieuws/nieuwsselecti ... nr=1341484
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Te lage bandenspanning kost 140 euro
Re: Te lage bandenspanning kost 140 euro
Een te hoge banden spanning is dus ook meer slijtage in het midden, en papa kan dan eerder gummen op Rotondes!
Leuk maar duur, en bij iets te hoge spanning heb je nog zuiniger, hij ging van 1.8 naar 2.0 en de Anti Groen Links Tractor helde nu minder over in bochten, minder comfort dus, maar veel zuiniger, en gezien zijn rijstijl slijten de buitenkanten altijd harder, dus nu midden en buiten randen gelijk, en die binnenkant, even op krik en met vijl laten roken, en dan is die drempel na 40.000 km verdwenen!
Ondanks dit misbruik wat vaak voorkomt slechts 81.000 km op de echte Japanse Bridgestone Dueler banden, en dat is toch netjes, vele Koreanen zullen jaloers zijn met hun standaard Hankook die vaak binnen 30.000 tot 40.000 glad zijn en die zijn slechts 30% goedkoper, maar 50% minder levens duur, die plakken wel beter, dus eerlijk is eerlijk, die kunnen als Hyundai Tucson en Kia Sportage 70 km op kleine Rotonde, en hij begint in de huidige Honda CRV al boven de 60 Km met tegensturen en rookwolken, maar dan haal je ook 110 km als je lang genoeg doorgaat, en dan lever je de banden na enkele tientallen rondjes met versleten koordlagen in voor nieuwe!

Leuk maar duur, en bij iets te hoge spanning heb je nog zuiniger, hij ging van 1.8 naar 2.0 en de Anti Groen Links Tractor helde nu minder over in bochten, minder comfort dus, maar veel zuiniger, en gezien zijn rijstijl slijten de buitenkanten altijd harder, dus nu midden en buiten randen gelijk, en die binnenkant, even op krik en met vijl laten roken, en dan is die drempel na 40.000 km verdwenen!
Ondanks dit misbruik wat vaak voorkomt slechts 81.000 km op de echte Japanse Bridgestone Dueler banden, en dat is toch netjes, vele Koreanen zullen jaloers zijn met hun standaard Hankook die vaak binnen 30.000 tot 40.000 glad zijn en die zijn slechts 30% goedkoper, maar 50% minder levens duur, die plakken wel beter, dus eerlijk is eerlijk, die kunnen als Hyundai Tucson en Kia Sportage 70 km op kleine Rotonde, en hij begint in de huidige Honda CRV al boven de 60 Km met tegensturen en rookwolken, maar dan haal je ook 110 km als je lang genoeg doorgaat, en dan lever je de banden na enkele tientallen rondjes met versleten koordlagen in voor nieuwe!

Re: Te lage bandenspanning kost 140 euro
Regelmatig de spanning dus (laten) controleren
Re: Te lage bandenspanning kost 140 euro
Anastasia: Je weet het toch altijd zo goed?
PUNCTUATIE!
En toen, en toen, en toen verhaaltjes lezen niet zo fijn.
PUNCTUATIE!
En toen, en toen, en toen verhaaltjes lezen niet zo fijn.
Re: Te lage bandenspanning kost 140 euro
Ik pomp mijn banden ook altijd iets hoger op. Meestal 0.2 meer.
Onder mijn auto zitten Dunlop banden en gaan al weer 88000 km mee.
Bij de laatste APK nog geen opmerking dat ze vervangen moeten worden.
Onder mijn auto zitten Dunlop banden en gaan al weer 88000 km mee.
Bij de laatste APK nog geen opmerking dat ze vervangen moeten worden.
Re: Te lage bandenspanning kost 140 euro
Kan het ook nog zo zijn dat de adviesdruk , waar je je netjes aan houdt, te laag is!!. Dit kan gebeuren als er achteraf andere banden op gezet zijn, met lager draagvermogen en/of hogere maximum druk( van de band). Hoeft niet alleen zo te zijn als er andere maten gebruikt worden, met dezelfde maten zijn er tegenwoordig ook verschillen.
http://board.carstyling.net/showthread.php?t=67492
onder deze link staat artikel van mij over het zelf uitrekenen van de bandendruk. daar ook 2 formulieren om de advies-drukken om te rekenen. Als je alles wilt lezen met alle doorlinken, pak er dan maar een cup-a soepje (of 2,3) bij, maar dan weet je daarna wat belangrijk is voor bandendruk.
http://board.carstyling.net/showthread.php?t=67492
onder deze link staat artikel van mij over het zelf uitrekenen van de bandendruk. daar ook 2 formulieren om de advies-drukken om te rekenen. Als je alles wilt lezen met alle doorlinken, pak er dan maar een cup-a soepje (of 2,3) bij, maar dan weet je daarna wat belangrijk is voor bandendruk.
Re: Te lage bandenspanning kost 140 euro
Los van de vraag of de bandenspanningsmeters allemaal wel geijkt zijn en wel of niet correct de bandenspanning aangeven, moeten de banden koud zijn als wordt gemeten (dus niet onmiddellijk na een lange rit, want dan zijn de banden warmgereden). Anders krijg je een onzuivere meting, want door stijging van de bandentemperatuur, neemt de luchtdruk in de band toe. Bij het afkoelen van de band neemt die weer af.
Verder kun je heel goed enkele tienden méér in de band doen dan is "voorgeschreven". Het gaat íéts ten koste van het comfort (hardere banden), maar dat merk je in de praktijk niet of nauwelijks, maar is wel weer gunstiger voor het brandstofverbruik (minder rolweerstand). In de loop der tijd neemt de bandenspanning altijd iets af, dus is het goed met íéts meer te "beginnen".
Bij lange ritten of ritten met een volgeladen auto (denk aan de vakantie) wordt een iets hogere bandenspanning zelfs aanbevolen.
Verder is het een goede gewoonte de bandenspanning sowieso regelmatig (bijvoorbeeld een keer per maand) te controleren en daarbij tevens de band te inspecteren op slijtage (profieldiepte en gelijkmatigheid van de slijtage) en beschadigingen. Vergeet daarbij de reserveband niet.
Spijkers in de band laten zitten (die houden het gat nog enigszins dicht) en zo snel mogelijk naar de bandenzaak voor reparatie of vervanging.
Verder kun je heel goed enkele tienden méér in de band doen dan is "voorgeschreven". Het gaat íéts ten koste van het comfort (hardere banden), maar dat merk je in de praktijk niet of nauwelijks, maar is wel weer gunstiger voor het brandstofverbruik (minder rolweerstand). In de loop der tijd neemt de bandenspanning altijd iets af, dus is het goed met íéts meer te "beginnen".
Bij lange ritten of ritten met een volgeladen auto (denk aan de vakantie) wordt een iets hogere bandenspanning zelfs aanbevolen.
Verder is het een goede gewoonte de bandenspanning sowieso regelmatig (bijvoorbeeld een keer per maand) te controleren en daarbij tevens de band te inspecteren op slijtage (profieldiepte en gelijkmatigheid van de slijtage) en beschadigingen. Vergeet daarbij de reserveband niet.
Spijkers in de band laten zitten (die houden het gat nog enigszins dicht) en zo snel mogelijk naar de bandenzaak voor reparatie of vervanging.