LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vierkante banden?
Vierkante banden?
Sinds er nieuwe banden onder mijn Peugeot 207sw zijn geplaatst lijkt het als of de voorbanden hobbelen alsof er een kluitklei onder zit
Uiteraard heb ik het loopvlak onderzocht op steen/ spijkers etc .hiervan is echter niets te ontdekken! Het lijkt alsof het geluid en gehobbel toenemen naarmate de tijd meer verstrijkt ( Of ik let er meer op omdat het irriteert) het is echt een banden probleem want als ik afrem en uit rol de( rem niet meer ingetrapt) neemt de "hobbelfrequentie" af net zoals de snelheid afneemt.
Wie herkent dit probleem, wie weet waardoor het veroorzaakt wordt, en wie weet wat er aan te doen is?
INFO: michelin banden 175/65 r14, vervangen in Mei2006, sindsdien 5000 km gereden. rijstijl: rustig
Alvast bedankt, John
Uiteraard heb ik het loopvlak onderzocht op steen/ spijkers etc .hiervan is echter niets te ontdekken! Het lijkt alsof het geluid en gehobbel toenemen naarmate de tijd meer verstrijkt ( Of ik let er meer op omdat het irriteert) het is echt een banden probleem want als ik afrem en uit rol de( rem niet meer ingetrapt) neemt de "hobbelfrequentie" af net zoals de snelheid afneemt.
Wie herkent dit probleem, wie weet waardoor het veroorzaakt wordt, en wie weet wat er aan te doen is?
INFO: michelin banden 175/65 r14, vervangen in Mei2006, sindsdien 5000 km gereden. rijstijl: rustig
Alvast bedankt, John
Re: Vierkante banden?
Krijgt Google DAAR nou ook de schuld van???
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 23 okt 2006 21:06
Re: Vierkante banden?
Wat je beschrijft lijkt wel op kubben van autobanden. onregelmatige slijtage dat allerlei oorzaken kan hebben. Vooral brede, lage banden hebben hier last van. Wat de oporzaak precies is, kun je niet zeggen. Auto- en bandenfabrikanten wijzen schuldig naar elkaar.
Ophanging van de wielen (resonantie) en opbouw band worden als schuldigen aangewezen.
Je kunt de banden wat laten bijsnijden, zodat ze weer rond worden.
Het is dus een bekend verschijnsel.
Als je "kubben autobanden" bij Google intypt, wordt je wel wijzer.
Groetjes
Ophanging van de wielen (resonantie) en opbouw band worden als schuldigen aangewezen.
Je kunt de banden wat laten bijsnijden, zodat ze weer rond worden.
Het is dus een bekend verschijnsel.
Als je "kubben autobanden" bij Google intypt, wordt je wel wijzer.
Groetjes
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 17 nov 2006 09:34
Re: Vierkante banden?
Denk ook eens aan de wiellagers.Deze geven nogal eens een probleem en geeft dezelfde klacht.
Re: Vierkante banden?
Laatst gewijzigd door jrabel op 18 nov 2008 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vierkante banden?
Die banden hebben waarschijnlijk een breuk in het inwendige, zodat hij niet meer rond is.
Dit gebeurt als er bijvoorbeeld een stoeprand flink geraakt word.
Opkrikken met de hand zo snel mogelijk ronddraaien en kijken.
Anders naar een goede bandenzaak gaan.
Groet
Dit gebeurt als er bijvoorbeeld een stoeprand flink geraakt word.
Opkrikken met de hand zo snel mogelijk ronddraaien en kijken.
Anders naar een goede bandenzaak gaan.
Groet
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 18 dec 2006 07:56
Re: Vierkante banden?
of een kanvasbreuk in je band, of een flinke hoogteslag in je band / kromme velg.
Re: Vierkante banden?
Als je een keer bij hoge snelheid een noodstop maakt en geen ABS hebt, blokkeren de wielen, en zou je platte stukken krijgen, dus afgeschuurd, door eenmalig remmen kon vroeger bij oude auto's wel.
Met ABS kun je wel banden laten dribbelen, steeds op zelfde punt word de sensor geactiveerd en losgelaten, dus zo krijg je een wasbord, dus ook bij lage snelheden, maar met een pen boven balanceer apparaat kun je langzaam draaiend zien of er een hoogte slag verschil is, afdraaien kan alleen bij goede speciaal bedrijven, maar vaak zijn nieuwe banden goedkoper, een fout werkende ABS of niet werkende , en erg hard remmen kan ook de oorzaak zijn.
Maar ik wil bovenstaande niet uitsluiten, dus ook de stoeprand met gedeeltelijke koordlaag breuk is niet uit te sluiten.
Een veel gebruikte oplossing is voor en achter wisselen, achterbanden remmen minder ,en daar is minder gevoel in auto!
Wel links en rechts appart houden, als je die kruislings wisselde kan de radiaal band gaan dwijlen, net af ze slap zijn, en pompen helpt dan niet meer... dus alleen voor en achter eens wisselen, kost niets, kun je zelf, ook deze dame heeft dat moeten doen, wegens defecte ABS en noodstops!
Met ABS kun je wel banden laten dribbelen, steeds op zelfde punt word de sensor geactiveerd en losgelaten, dus zo krijg je een wasbord, dus ook bij lage snelheden, maar met een pen boven balanceer apparaat kun je langzaam draaiend zien of er een hoogte slag verschil is, afdraaien kan alleen bij goede speciaal bedrijven, maar vaak zijn nieuwe banden goedkoper, een fout werkende ABS of niet werkende , en erg hard remmen kan ook de oorzaak zijn.
Maar ik wil bovenstaande niet uitsluiten, dus ook de stoeprand met gedeeltelijke koordlaag breuk is niet uit te sluiten.
Een veel gebruikte oplossing is voor en achter wisselen, achterbanden remmen minder ,en daar is minder gevoel in auto!
Wel links en rechts appart houden, als je die kruislings wisselde kan de radiaal band gaan dwijlen, net af ze slap zijn, en pompen helpt dan niet meer... dus alleen voor en achter eens wisselen, kost niets, kun je zelf, ook deze dame heeft dat moeten doen, wegens defecte ABS en noodstops!
Re: Vierkante banden?
Ik wist niet dat een vierkant ook kan rollen.
Re: Vierkante banden?
Gastxyz
Mogelijk ik zeg mogelijk is er tussen het canvas en rubberlaag een deel los gelate, door warmte word de band soepeler waardoor het rubber (profielbaan c.q. Loopvlak) door ronddraaiende kracht opwaarts gedrukt, dit is dan bijna niet verneembaar als deze stil staat. Het kan ook een lekke schokbreker zijn. Je banden zullen bij een bedrijf even op een rollenbank getest moeten worden.
Mogelijk ik zeg mogelijk is er tussen het canvas en rubberlaag een deel los gelate, door warmte word de band soepeler waardoor het rubber (profielbaan c.q. Loopvlak) door ronddraaiende kracht opwaarts gedrukt, dit is dan bijna niet verneembaar als deze stil staat. Het kan ook een lekke schokbreker zijn. Je banden zullen bij een bedrijf even op een rollenbank getest moeten worden.
Re: Vierkante banden?
Lagers??? Nee kan niet. Of ze moeten zo slecht zijn !! Rubbers / Schokbrekers kan ?? Bij een gerenomeerd banden bedrijf is snel vast te stellen wat de oorzaak is.
Wat ik hier lees, noodstop met een auto zonder ABS (is mogelijk). Stoepranden hard oprijden (kan) schade aan de band en aan de velg veroorzaken.
Wat zou ik doen! Naar de (betere) bandenhandel. Band van de velg. Velg op de ballanseermachine en kijken of er onbalans is. Is er schade aan de velg dan de velg naar de (niet lachen) velgendokter.nl
Nieuwe band(en) monteren en ballanseren. Vooraf natuurlijk alle kogels - rubbers en vering na (laten) kijken op mogelijke speling.
Blijft er onballans de wielen aan de auto laten ballanseren.
Wat ik hier lees, noodstop met een auto zonder ABS (is mogelijk). Stoepranden hard oprijden (kan) schade aan de band en aan de velg veroorzaken.
Wat zou ik doen! Naar de (betere) bandenhandel. Band van de velg. Velg op de ballanseermachine en kijken of er onbalans is. Is er schade aan de velg dan de velg naar de (niet lachen) velgendokter.nl
Nieuwe band(en) monteren en ballanseren. Vooraf natuurlijk alle kogels - rubbers en vering na (laten) kijken op mogelijke speling.
Blijft er onballans de wielen aan de auto laten ballanseren.
Re: Vierkante banden?
Het eerder genoemde 'kubben'of ook wel 'cuppen'van banden komt niet eerder bij lage banden voor. Veel eerder bij banden die op de niet-aangedreven as liggen, dus meestal achter. Behalve bv BMW.(Achterwielaandrijvers) Wat beschreven wordt, nl het rondom trillen, zou ik dus niet toeschrijven aan het 'gecupt'zijn. Eerder aan , inderdaad, inwendige breuk of iets dergelijks. Tijdens transport kan er met nieuwe banden overigens ook wel het een en ander gebeuren..
Re: Vierkante banden?
Ik heb zelf Bridgestone Potenza RE050A banden onder mijn FIAT Grande Punto. Deze hebben ook de neiging om bij stilstand "vierkant" te worden. Onder mijn vorige Grande Punto had ik Pirelli P-Zero Asimmetrico banden en die hadden daar totaal geen last van.
Ik heb van meer Grande Punto rijders vernomen dat de Bridgestones hier last van hebben. Je rijdt het er wel uit in een paar kilometer, maar irritant is het wel.
Ik heb van meer Grande Punto rijders vernomen dat de Bridgestones hier last van hebben. Je rijdt het er wel uit in een paar kilometer, maar irritant is het wel.
Re: Vierkante banden?
Bij remmen zonder ABS kan er een wiel blokkeren en zo plat worden, bij langdurige stilstand ook maar dit is na 10 km weg...
Ook iets meer spanning 0,2 bar extra voorkomt dit...
Ook iets meer spanning 0,2 bar extra voorkomt dit...
Re: Vierkante banden?
Mijn FIAT Grande Punto heeft standaard ABS....en de Bridgestones hebben al na een korte tijd last van "vierkant worden".
Mijn bandenspanning heb ik ook altijd vrij hoog staan, maar helaas, de Potenza's hobbelen altijd de eerste paar km's.
Met andere woorden....het wordt tijd voor betere banden.
Mijn bandenspanning heb ik ook altijd vrij hoog staan, maar helaas, de Potenza's hobbelen altijd de eerste paar km's.
Met andere woorden....het wordt tijd voor betere banden.
Re: Vierkante banden?
Zoals ook elders vermeld zijn de Bridgestones vervangen door Pirelli P-Zero Nero's.
Deze hebben helemaal geen last van het "vierkant" worden bij stilstand.
Deze hebben helemaal geen last van het "vierkant" worden bij stilstand.