LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] waar let je op bij de aankoop van nieuwe banden
waar let je op bij de aankoop van nieuwe banden
hallo,
Mijn banden zijn aan vervanging toe, en nou vraag ik mij af voor welk merk ik zal gaan kiezen. Voor de meeste mensen is het toch een zwarte massa al die banden of begrijp ik dat verkeerd. moet ik het merk monteren wat er nu ook onder de auto (Peugeot 106 Xsi) ligt of moet ik me laten adviseren door de bandenhandelaar of zijn er nog andere zaken zoals merkvoorkeuren. Kortom waar moet ik op letten en hoe kan ik mijn keuze voor een bepaald merk het beste bepalen?
Alvast bedankt, Niels
Mijn banden zijn aan vervanging toe, en nou vraag ik mij af voor welk merk ik zal gaan kiezen. Voor de meeste mensen is het toch een zwarte massa al die banden of begrijp ik dat verkeerd. moet ik het merk monteren wat er nu ook onder de auto (Peugeot 106 Xsi) ligt of moet ik me laten adviseren door de bandenhandelaar of zijn er nog andere zaken zoals merkvoorkeuren. Kortom waar moet ik op letten en hoe kan ik mijn keuze voor een bepaald merk het beste bepalen?
Alvast bedankt, Niels
-
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 21 aug 2005 20:29
Re: waar let je op bij de aankoop van nieuwe banden
mijn zwagertje is automonteur, veel japanse merken zijn even goed als de dure europese. Hij adviseerde mij TOYO. idd rijd dit prima.
Re: waar let je op bij de aankoop van nieuwe banden
Gewoon banden kiezen van een bekend merk, Pirelli is goed en redelijk betaalbaar. Uniroyal hetzelfde verhaal. Michelin vind ik persoonlijk te duur voor wat je krijgt. Bridgestone, goede band en ook redelijk betaalbaar.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 25 okt 2005 23:14
Re: waar let je op bij de aankoop van nieuwe banden
beste niels
er zijn ook b merken dat het bijna net zo kwalitatief doen als de a merken maar ja niemand heeft het op dit moment breed daarom zou ik als ik jou was effen overal gaan kijken. zo heb je komaran een product van michelin en uiteraart veel goedkoper en fulda van good year of dunlop momenteel zijn er aktie's bij bandenspecialisten maar ja als ik jou was zou ik overal gaan kijken en vergelijk de prijzen.
ik wens je veel succes
er zijn ook b merken dat het bijna net zo kwalitatief doen als de a merken maar ja niemand heeft het op dit moment breed daarom zou ik als ik jou was effen overal gaan kijken. zo heb je komaran een product van michelin en uiteraart veel goedkoper en fulda van good year of dunlop momenteel zijn er aktie's bij bandenspecialisten maar ja als ik jou was zou ik overal gaan kijken en vergelijk de prijzen.
ik wens je veel succes
Re: waar let je op bij de aankoop van nieuwe banden
BANDEN KOPEN !!! LET DAN VOORAL OP DEZE DINGEN!!! waar het natuurlijk om gaat bij iedereen is het kostenplaatje, maar waar moet je nu op letten. A) ga voor uzelf na hoeveel kilometers u op jaarbasis rijd.
B) wat zijn uw verwachtingen van een band. C) wat voor auto heeft u en informeer welke band geschikt is voor uw auto. dit laatste kan te maken hebben met het gewicht van uw auto, de snelheid en er zijn fabrikanten die banden voorschrijven, vaak niet met een onbelangrijke reden. als u dit allemaal heeft gedaan, ga dan naar de prijs/kwaliteit verhouding kijken wat er in de markt te koop is. als u ergens een prijsopgave/offerte laat maken VRAAG DAN ALTIJD of de prijs inclusief BTW/montage/milieuheffing/nieuwe ventielen en balanceren is.
waar moet u nog meer op letten!!! draai uw stuur een keer naar links of naar rechts en kijk of uw huidige banden gelijkmatig zijn afgesleten. is dit niet het geval en is een band aan de binnenzijde meer afgesleten dan aan de buitenzijde of net andersom, laat dan uw auto uitlijnen dit spaart banden maar geeft uw auto ook weer de wegligging die hij moet hebben LET OP GOEDKOOP IS NIET ALTIJD DE BESTE KOOP
goedkope banden kunnen u vaak veel ergenis geven. vaak zijn ze niet goed afgewerkt waardoor ze lawaai produceren bij hogere snelheden, onbelans die niet weg te krijgen is waardoor u continu trillingen in het stuur blijft houden. of de samenstelling vande band is niet goed of te hard waardoor uw auto een waardeloze wegligging krijgt en bij nat weer een slechte grip met het wegdek heeft. als ik u een top vijf van banden mag geven en in sterren uit mag drukken is dit mijn uitslag
michelin ***** (vijf sterren)
kleber ***** (vijf sterren)
continental **** (vier sterren)
pirelli **** (vier sterren)
vredestijn ***/***** (drie sterren voor de zomer banden en vijf sterren voor de vredestijn winterbanden en dan met name de snowtrac)
ik hoop dat ik u een beetje wegwijs heb kunnen maken in de banden wereld. mocht u vragen hebben met betrekking tot banden of garantie zaken of klachten, reageer dan op dit forum. als deskundige, werkend bij een groot dealerbedrijf, sta ik u graag te woord zodat u geen kat in de zak koopt.
B) wat zijn uw verwachtingen van een band. C) wat voor auto heeft u en informeer welke band geschikt is voor uw auto. dit laatste kan te maken hebben met het gewicht van uw auto, de snelheid en er zijn fabrikanten die banden voorschrijven, vaak niet met een onbelangrijke reden. als u dit allemaal heeft gedaan, ga dan naar de prijs/kwaliteit verhouding kijken wat er in de markt te koop is. als u ergens een prijsopgave/offerte laat maken VRAAG DAN ALTIJD of de prijs inclusief BTW/montage/milieuheffing/nieuwe ventielen en balanceren is.
waar moet u nog meer op letten!!! draai uw stuur een keer naar links of naar rechts en kijk of uw huidige banden gelijkmatig zijn afgesleten. is dit niet het geval en is een band aan de binnenzijde meer afgesleten dan aan de buitenzijde of net andersom, laat dan uw auto uitlijnen dit spaart banden maar geeft uw auto ook weer de wegligging die hij moet hebben LET OP GOEDKOOP IS NIET ALTIJD DE BESTE KOOP
goedkope banden kunnen u vaak veel ergenis geven. vaak zijn ze niet goed afgewerkt waardoor ze lawaai produceren bij hogere snelheden, onbelans die niet weg te krijgen is waardoor u continu trillingen in het stuur blijft houden. of de samenstelling vande band is niet goed of te hard waardoor uw auto een waardeloze wegligging krijgt en bij nat weer een slechte grip met het wegdek heeft. als ik u een top vijf van banden mag geven en in sterren uit mag drukken is dit mijn uitslag
michelin ***** (vijf sterren)
kleber ***** (vijf sterren)
continental **** (vier sterren)
pirelli **** (vier sterren)
vredestijn ***/***** (drie sterren voor de zomer banden en vijf sterren voor de vredestijn winterbanden en dan met name de snowtrac)
ik hoop dat ik u een beetje wegwijs heb kunnen maken in de banden wereld. mocht u vragen hebben met betrekking tot banden of garantie zaken of klachten, reageer dan op dit forum. als deskundige, werkend bij een groot dealerbedrijf, sta ik u graag te woord zodat u geen kat in de zak koopt.
Re: waar let je op bij de aankoop van nieuwe banden
Sorry hoor maar Kleber is echt niet beter dan Pirelli. Pirelli maakt in mijn ogen de beste banden qua prijs/kwaliteit verhouding. Michelin is duur omdat ze Michelin heten maar heeft niet meer de voorsprong die het bijv. 25 jaar geleden had. Bridgestone is in mijn ogen de beste bandenfabrikant van dit moment maar ik bekijk het op een heel sportief vlak. Voor de gene die gewoon rustig z'n kilometertjes maakt is een band van bijv. Viking, Vredestein of Uniroyal ruim voldoende.
Kijk eens op www.tyretest.com
Kijk eens op www.tyretest.com
Re: waar let je op bij de aankoop van nieuwe banden
Ik kan echt geen universeel antwoord geven op dit topic. Mijn favoriet Uniroyal was voor mijn eerste auto de beste keus(fiat panda).De tweede auto (suzuki samurai) beviel het best met BF Goodrich.Mijn huidige auto (xantia) werd geleverd met Michelin hetgeen niet beviel,ik ben overgestapt op Uniroyal en ga nu Bridgestone proberen (was bij mijn suzuki zeer goed op droog en slecht op nat wegdek).Met Pirelli heb ik al zo veel slechte ervaringen dat ik dat merk zeker nooit meer koop.
Groetjes,acjzr1

Re: waar let je op bij de aankoop van nieuwe banden
Voor het "gewone" woon/werk verkeer voldoen alle banden van bekende merker zonder meer goed,
De bandentesten zijn erg relatief, want de uitslag van een test is alleen van toepassing op de geteste band met dezelfde bandenmaat, een maat groter of kleiner kan al anders in een test uitkomen dat de geteste band,
Wanneer je een doorsnee wagen hebt, kun je toe met gewone merkbanden,
Betreft het een snelle wagen, waarvan je weet dat er veel van wordt gevraagd, ( lange, snelle ritten in het buitenland ) is het zinvol om de banden hier op aan te passen!, ook met veel kilometers rijden kan dit invloed hebben!, dan is het natuurlijk raadzaam duurdere banden te nemen die stiller zijn, beter grip hebben op het wegdek, en minder snel slijten!,
Ook de max. snelheid indicatie is van toepassing op de prijs!, een band die max. 190 km/u mag rijden is natuurlijk een stuk goedkoper dan een band die 240 km/u mag rijden!,
Allemaal zaken waar je als klant op moet letten,
Hele goedkope "cover" banden kunnen goed zijn, maar er is veel "kaf" onder het koren!, niet schrikken dat het profiel van zo'n band loslaat tijdens het rijden!, levensgevaarlijk dus!, maar niet zinvol om cover banden onder een nieuwe wagen te zetten!, en levensgevaarlijk bij de Europese rijstijl!, die toch, in verhouding tot andere landen, zeer snel te noemen is!,
vriendelijke groeten,
Ulbe.
De bandentesten zijn erg relatief, want de uitslag van een test is alleen van toepassing op de geteste band met dezelfde bandenmaat, een maat groter of kleiner kan al anders in een test uitkomen dat de geteste band,
Wanneer je een doorsnee wagen hebt, kun je toe met gewone merkbanden,
Betreft het een snelle wagen, waarvan je weet dat er veel van wordt gevraagd, ( lange, snelle ritten in het buitenland ) is het zinvol om de banden hier op aan te passen!, ook met veel kilometers rijden kan dit invloed hebben!, dan is het natuurlijk raadzaam duurdere banden te nemen die stiller zijn, beter grip hebben op het wegdek, en minder snel slijten!,
Ook de max. snelheid indicatie is van toepassing op de prijs!, een band die max. 190 km/u mag rijden is natuurlijk een stuk goedkoper dan een band die 240 km/u mag rijden!,
Allemaal zaken waar je als klant op moet letten,
Hele goedkope "cover" banden kunnen goed zijn, maar er is veel "kaf" onder het koren!, niet schrikken dat het profiel van zo'n band loslaat tijdens het rijden!, levensgevaarlijk dus!, maar niet zinvol om cover banden onder een nieuwe wagen te zetten!, en levensgevaarlijk bij de Europese rijstijl!, die toch, in verhouding tot andere landen, zeer snel te noemen is!,
vriendelijke groeten,
Ulbe.