LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] WAAROM GEEN WINTERBANDEN?
Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?
De afgelopen winter was er veel sneeuwval en ik gleed constant weg met de auto, heb nu winterbanden wil nog iets langer leven als ik me verplaats in die doodskist op wielen.
Tis maar wat je prefereert.
Tis maar wat je prefereert.
Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?
Afgelopen winter had mijn buurman géén winterbanden,
hij kon de straat niet in op eigen kracht.
Wij hadden wel winterbanden onder dezelfde auto
en konden wel de straat in op eigen kracht.
Ik zie dus wel het nu van winterbanden in.
Meer grip en daardoor dus meer veiligheid.
hij kon de straat niet in op eigen kracht.
Wij hadden wel winterbanden onder dezelfde auto
en konden wel de straat in op eigen kracht.
Ik zie dus wel het nu van winterbanden in.
Meer grip en daardoor dus meer veiligheid.
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 26 okt 2010 14:33
Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?
Ervaren bestuurders hebben geen winterbanden nodig. Hoe ervaren je bent, dan merk je dan wel met zomerbanden
Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?
@mallemalle:extra kosten, de aanschaf van 4 extra banden die je amper nodig hebt en die eerder zijn uitgedroogd dan versleten van het rijden
hoezo amper nodig hebt? in november worden de winterbanden gemonteerd, en de zomerbanden opgeslagen. In maart/april wordt weer gewisseld. Je rijdt dus een half jaar op zomer en een half jaar op winterbanden. De kans op uitdroging is nul, tenzij je 5000 km per jaar rijdt, dan zullen ze na 10 jaar wel droogtescheuren krijgen. Maar misschien kun je dan beter thuisblijven als het glad is.
@Jtc:
als het deze winter eens glad is met sneeuw en dergelijke, ga naar uw dealer en vraag of ze een auto hebben met winterbanden en ga eens rijden.... u zult versteld staan wat een gemak dat u ervan heeft.
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?
vanaf november tot april met winterbanden willen rijden is dan ook flauwekul
als er wat sneeuw ligt, winterbanden prettiger, maar dat gebeurd hier amper en paar weken per jaar, en dan rijd men sowieso langzaam en voorzichtiger
voor die echte winterperiode - sneeuwval - vind ik winterbanden redelijk zinvol, voor die overige tijd niet
als er wat sneeuw ligt, winterbanden prettiger, maar dat gebeurd hier amper en paar weken per jaar, en dan rijd men sowieso langzaam en voorzichtiger
voor die echte winterperiode - sneeuwval - vind ik winterbanden redelijk zinvol, voor die overige tijd niet
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 18 nov 2010 13:40
Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?
Banden vormen het enige contact van een auto met de weg. Goede banden zijn daarom essentieel voor een veilige rit. De ANWB adviseert winterbanden voor iedereen die op zijn auto moet vertrouwen en deze niet kan laten staan bij sneeuw of gladheid. Winterbanden hebben beter grip door een zachtere rubbersamenstelling en een aangepast profiel. Maar ook voor de wintersport worden winterbanden aanbevolen. Steeds meer landen kennen een algemene verplichting voor het gebruik van winterbanden of een verplichting bij winterse omstandigheden.
Afgelopen winter konden veel auto's vanaf hun parkeerplek al niet wegkomen. Vooral ook omdat banden steeds platter en breder worden en dus steeds minder grip hebben onder winterse omstandigheden. De noodzaak in Nederland hangt dus erg af van de weersomstandigheden. Een feit is dat winterbanden al voordelen hebben bij temperaturen onder +7 graden!
Afgelopen winter konden veel auto's vanaf hun parkeerplek al niet wegkomen. Vooral ook omdat banden steeds platter en breder worden en dus steeds minder grip hebben onder winterse omstandigheden. De noodzaak in Nederland hangt dus erg af van de weersomstandigheden. Een feit is dat winterbanden al voordelen hebben bij temperaturen onder +7 graden!
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 03 dec 2010 10:14
Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?
Nou dat laatste is dus NIET helemaal waar. FEIT is nl. (en dat is uit verscheidene tests gebleken) dat zomerbanden op DROOG wegdek ook onder de 7 graden (zelfs rond het vriespunt en lager) BETER presteren dan winterbanden. Ook op NAT wegdek onder de 7 graden presteren zomerbanden beter dan winterbanden.Een feit is dat winterbanden al voordelen hebben bij temperaturen onder +7 graden!
Dit is m.n. het geval in bochten en bij remmen!
Winterbanden presteren ALLEEN beter als er sprake is van sneeuw en ijs (zoals nu het geval is dus).
Maar als het volgende week weer gaat dooien en regenen, dan kun je met je winterbanden maar beter oppassen in bochten en bij het remmen....
Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?
Richard2010 schreef:Nou dat laatste is dus NIET helemaal waar. FEIT is nl. (en dat is uit verscheidene tests gebleken) dat zomerbanden op DROOG wegdek ook onder de 7 graden (zelfs rond het vriespunt en lager) BETER presteren dan winterbanden. Ook op NAT wegdek onder de 7 graden presteren zomerbanden beter dan winterbanden.Een feit is dat winterbanden al voordelen hebben bij temperaturen onder +7 graden!
Dit is m.n. het geval in bochten en bij remmen!
Winterbanden presteren ALLEEN beter als er sprake is van sneeuw en ijs (zoals nu het geval is dus).
Maar als het volgende week weer gaat dooien en regenen, dan kun je met je winterbanden maar beter oppassen in bochten en bij het remmen....
Waar heb je deze wijsheid vandaan?
Geef eens een link voor jou tests!
Lees maar eens deze:
Wat is het verschil tussen zomer- en winterbanden?
De samenstelling van het rubber is anders. Bij temperaturen lager dan ca. 7 graden Celsius zullen winterbanden beter gaan presteren dan zomerbanden omdat bij die laatste categorie het rubber gaat verharden. Het soepel blijven van de winterband resulteert in een betere grip en een comfortabelere band. Een hardere (zomer-)band zal op slecht wegdek eerder het contact met de weg doen verliezen. Met name bij het rijden in de sneeuw is de winterband superieur. Sneeuw is een echte kritieke rijomstandigheid waardoor zelfs het aanpassen van de snelheid bij een zomerband niet meer helpt. Bij het rijden op ijs presteert de winterband ook beter, maar wonderen mag je hier niet verwachten. Let wel op voldoende profiel, bij een winterband wordt een minimum aangehouden van 4 mm.
Bron:
ANWB
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 26 okt 2010 14:33
Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?
Vroeger had je ook geen winterbanden. Als ik de vele horen hoe positief ze zijn over winterbanden vraag ik me af hoe men het vroeger heeft overleefd... En vroeger was de wegdek in veel slechtere toestand en was het ook wat gladder en meer sneeuw
Naar mijn mening vind ik dat alle beginnende bestuurders met winterbanden moet rijden. Na 5 jaar mag je zelf beslissen of je daarmee wilt doorgaan.
Ikzelf zie het nut niet om met winterbanden te rijden. Zorg gewoon voor goede zomerbanden met genoeg profiel en je hebt nergens last van.
Naar mijn mening vind ik dat alle beginnende bestuurders met winterbanden moet rijden. Na 5 jaar mag je zelf beslissen of je daarmee wilt doorgaan.
Ikzelf zie het nut niet om met winterbanden te rijden. Zorg gewoon voor goede zomerbanden met genoeg profiel en je hebt nergens last van.
Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?
Heb je weleens winterbanden onder je auto gehad?Borginator schreef:
Ikzelf zie het nut niet om met winterbanden te rijden. Zorg gewoon voor goede zomerbanden met genoeg profiel en je hebt nergens last van.
Bij zomerbanden zit het profiel meteen vol met sneeuw,geen grip.
Met sneeuwval in nederland zouden veel kleine autoschade's niet ontsaan als het voertuig was uitgerust met winterbanden.(bron div. verzekeraars)
Maar wat mij betreft blijf lekker op zomerbanden rond rijden,ben namelijk werkzaam in een autoschadebedrijf.
Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?
singer schreef:Heb je weleens winterbanden onder je auto gehad?Borginator schreef:
Ikzelf zie het nut niet om met winterbanden te rijden. Zorg gewoon voor goede zomerbanden met genoeg profiel en je hebt nergens last van.
Bij zomerbanden zit het profiel meteen vol met sneeuw,geen grip.
Met sneeuwval in nederland zouden veel kleine autoschade's niet ontsaan als het voertuig was uitgerust met winterbanden.(bron div. verzekeraars)
Maar wat mij betreft blijf lekker op zomerbanden rond rijden,ben namelijk werkzaam in een autoschadebedrijf.
Wie nog nooit met winterbanden heeft gereden, kan zich helemaal geen oordeel veroorloven.
Weinig sneeuw of niet, het is een prettig, maar vooral een veilig gevoel, met winterbanden te rijden!
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?
een prettig en veilig gevoel garandeerd iig helemaal niks
winterbanden, ja met sneeuw en extreem veel water is het wat veiliger
maar je kan best zonder, rij je wat langzamer, voorzichtiger, net zo veilig
ken er ook die met winterbanden rijden en denken dat ineens alles kan, en zij zijn degene die ongelukken veroorzaken
iig wordt er teveel waarde aan gehecht dan nodig voor die paar futiele 2weken sneeuw per jaar
winterbanden, ja met sneeuw en extreem veel water is het wat veiliger
maar je kan best zonder, rij je wat langzamer, voorzichtiger, net zo veilig
ken er ook die met winterbanden rijden en denken dat ineens alles kan, en zij zijn degene die ongelukken veroorzaken
iig wordt er teveel waarde aan gehecht dan nodig voor die paar futiele 2weken sneeuw per jaar
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 26 okt 2010 14:33
Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?
Ik heb met winterbanden en zomerbanden gereden. Nauwelijks verschil als je weet hoe je moet rijden.singer schreef:Heb je weleens winterbanden onder je auto gehad?
Bij zomerbanden zit het profiel meteen vol met sneeuw,geen grip.
Verzekeraars kunnen zoveel zeggen. Ik ken niemand die een aanrijding in het winter heeft gemaakt en door de verzekering is gevraagd of ze met winterbanden reden. Het ligt toch nog altijd aan degene die de auto's besturen. Je kan rijden of niet, simpel.singer schreef:Met sneeuwval in nederland zouden veel kleine autoschade's niet ontsaan als het voertuig was uitgerust met winterbanden.(bron div. verzekeraars)
Zal ik zeker doen. Veel succes met je carrièresinger schreef:Maar wat mij betreft blijf lekker op zomerbanden rond rijden,ben namelijk werkzaam in een autoschadebedrijf.
Kijk, dit vind ik wel eng. Iemand die teveel vertrouwt op winterbanden en een veilig gevoel daardoor krijgt. Je moet al vol vertrouwen achter het stuur zitten ongeacht je winter- of zomerbanden onder jouw auto hebt.tennis schreef:Weinig sneeuw of niet, het is een prettig, maar vooral een veilig gevoel, met winterbanden te rijden!
Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?
Ik heb met winterbanden en zomerbanden gereden. Nauwelijks verschil als je weet hoe je moet rijden.
Dan zijn volgens jou, alle mensen welke winterbanden rijden te stom, om met zomerbanden te rijden.
Maar je weet het hoe het moet!
Wat een onzinverhaal!
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 03 dec 2010 10:14
Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?
Nou tennis, daar komen ze dan:
Goh, van de ANWB zelf, deze opmerking?
Uit tests van Auto-Bild die de beste zomerband meeneemt in de tests blijkt keer op keer dat zelfs op nat wegdek en beneden de 7 graden de zomerband beter presteert. En zoals ik al schreef: ALLEEN bij sneeuw en ijs op de weg presteert de winterband substantieel beter en heb je geen ruk aan je zomerbanden. Op alle andere momenten is de winterband onveiliger (langere remweg, eerder last van aquaplaning, verminderde bochtstabiliteit enz.) dan de zomerband.
Bron: http://www.autorij-instructie.nl/?p=373
Bron: http://www.anwb.nl/auto/tests/onderdele ... ntest.htmlOnder droge en regenachtige omstandigheden in de winter volstaat het aanpassen van de snelheid en de volgafstand om met goede zomerbanden veilig te kunnen rijden.
Goh, van de ANWB zelf, deze opmerking?
http://www.continentalbandengroep.nl/pe ... toweek.pdfHet verhaal dat een winterband al beter presteert onder de temperatuurgrens van zeven graden Celsius wordt door deze test niet onderschreven. We ondervonden dat op een nat wegdek temperaturen rond het vriespunt pas voor een omslag zorgen. Op een droog wegdek presteert de zomerband zelfs bij een temperatuur die enkele graden ónder nul ligt beter dan het winterrubber!
Uit tests van Auto-Bild die de beste zomerband meeneemt in de tests blijkt keer op keer dat zelfs op nat wegdek en beneden de 7 graden de zomerband beter presteert. En zoals ik al schreef: ALLEEN bij sneeuw en ijs op de weg presteert de winterband substantieel beter en heb je geen ruk aan je zomerbanden. Op alle andere momenten is de winterband onveiliger (langere remweg, eerder last van aquaplaning, verminderde bochtstabiliteit enz.) dan de zomerband.
Bron: http://www.autorij-instructie.nl/?p=373
Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?
Ik ga helaas niet met jou bekvechten, want ik rij al zeker 20 jaar met winterbanden, en niemand kan mij met argumenten overtuigen, vooral niet als deze meer als 4 jaar oud zijn:
AutoWeek 45 - 2006 www.autoweek.nl
Als je nu nog eens jou eigen quote leest, moet je dan niet zelf lachen!
Maar je hebt vergeten, de rest van de bandentest van de ANWB te quoten:
Op grond van onze ervaring met het testen van banden onder alle mogelijke omstandigheden kunnen we deze stelling als volgt onderbouwen. Op een droge weg is de gemiddelde remweg (zonder reactietijd) van een (gemiddelde) moderne auto vanaf 50 km/h zo'n 12 meter, op nat wegdek is dit zo'n 14 à 15 meter, op sneeuw is dit voor een auto met winterbanden al gemiddeld 30 meter en voor een auto met zomerbanden 65 meter. Op sneeuw met zomerbanden is de gemiddelde remweg op lage snelheid dus al meer dan twee keer zo lang als met winterbanden en meer dan vijf keer zo lang als u gewend bent op droge weg.
AutoWeek 45 - 2006 www.autoweek.nl
Als je nu nog eens jou eigen quote leest, moet je dan niet zelf lachen!
Bron: http://www.anwb.nl/auto/tests/onderdele ... ntest.htmlRichard2010 schreef:Onder droge en regenachtige omstandigheden in de winter volstaat het aanpassen van de snelheid en de volgafstand om met goede zomerbanden veilig te kunnen rijden.
Maar je hebt vergeten, de rest van de bandentest van de ANWB te quoten:
Op grond van onze ervaring met het testen van banden onder alle mogelijke omstandigheden kunnen we deze stelling als volgt onderbouwen. Op een droge weg is de gemiddelde remweg (zonder reactietijd) van een (gemiddelde) moderne auto vanaf 50 km/h zo'n 12 meter, op nat wegdek is dit zo'n 14 à 15 meter, op sneeuw is dit voor een auto met winterbanden al gemiddeld 30 meter en voor een auto met zomerbanden 65 meter. Op sneeuw met zomerbanden is de gemiddelde remweg op lage snelheid dus al meer dan twee keer zo lang als met winterbanden en meer dan vijf keer zo lang als u gewend bent op droge weg.
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 26 okt 2010 14:33
Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?
Ik schrijf nergens dat mensen te stom zijn en dat ze daarom met winterbanden rijden.tennis schreef:Dan zijn volgens jou, alle mensen welke winterbanden rijden te stom, om met zomerbanden te rijden.
Maar je weet het hoe het moet!
Wat een onzinverhaal!
Sommige mensen hebben nou eenmaal meer ervaring, kunnen beter anticiperen, kennen hun voertuig beter en weten wat hun voertuig wel en niet kan.
Het is net zoals Mallemalle zegt:
Dus rustig optrekken, pas je aan de weersomstandigheden, bedenk dat de remweg wat langer is, anticipeer ruim van te voren hoe je een bocht maakt, enz.Mallemalle schreef:winterbanden, ja met sneeuw en extreem veel water is het wat veiliger
maar je kan best zonder, rij je wat langzamer, voorzichtiger, net zo veilig
lolgeile jopie schreef:Zeg lulletje met winterbanden rijden is hetzelfde als ****** met een condoom.
Domme Duitser donder toch op man.
Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?
Nee, vroeger had je ook geen driepuntsgordel. Vroeger had je ook geen airbags. Vroeger had je ook geen kinderstoeltjes.Borginator schreef:Vroeger had je ook geen winterbanden. Als ik de vele horen hoe positief ze zijn over winterbanden vraag ik me af hoe men het vroeger heeft overleefd... En vroeger was de wegdek in veel slechtere toestand en was het ook wat gladder en meer sneeuw
En 40 jaar geleden was het aantal verkeersdoden ook 4 keer hoger dan nu, terwijl het aantal autokilometers in die tijd meer dan verdubbeld is. Het gemiddeld overlijdensrisico per kilometer was toen dus ongeveer 10 keer hoger dan nu.
Ja, vroeger was alles beter...
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 26 okt 2010 14:33
Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?
Topic gaat over winterbanden. Dus mijn reactie ging ook over winterbanden...kweenie schreef:Nee, vroeger had je ook geen driepuntsgordel. Vroeger had je ook geen airbags. Vroeger had je ook geen kinderstoeltjes.
En 40 jaar geleden was het aantal verkeersdoden ook 4 keer hoger dan nu, terwijl het aantal autokilometers in die tijd meer dan verdubbeld is. Het gemiddeld overlijdensrisico per kilometer was toen dus ongeveer 10 keer hoger dan nu.
Ja, vroeger was alles beter...
Tuurlijk dragen de driepuntsgordel, airbags en kinderstoeltjes heel wat bij aan de verkeersveiligheid, maar het nut van winterbanden valt over te twisten.
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 30 aug 2010 20:31
Re: WAAROM GEEN WINTERBANDEN?
Een airbag in een auto kan ook je dood worden als je toevallig een sigaret rookt als de airbag ploft
De enige veiligheid die je hebt in dit leven is.....we gaan allemaal dood. Als je dagelijks de kost verdient met je auto ja dan kun je beter winterbanden hebben.
Voor de rest laat je geen complex aanleunen.
De enige veiligheid die je hebt in dit leven is.....we gaan allemaal dood. Als je dagelijks de kost verdient met je auto ja dan kun je beter winterbanden hebben.
Voor de rest laat je geen complex aanleunen.