LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke autobanden

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
Dopey

Welke autobanden

Ongelezen bericht door Dopey »

Wij zijn binnenkort voor onze Seat Alhambra ook toe aan nieuwe autobanden. Nu heb ik niet zo'n trek in winterbanden + zomerbanden. Ik zag op autobandenmarkt.nl ook all weather banden. Weet iemand of dat iets is of is het slechts weer een verkoopstunt? En welk merk is aan te raden? En nu ik toch bezig ben ... hoe herken ik ook al weer of het wel een nieuwe goedgekeurde band is?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Sjoerds

Re: Welke autobanden

Ongelezen bericht door Sjoerds »

Zowel winterbanden als zomerbanden kopen is inderdaad overbodig en heel duur, want je hebt ook 4 extra verlgen nodig.

Standaard zitten er meestal zomerbanden bij aankoop van een nieuwe auto. Het verschil tussen een winterband en een zomerband zit in het profiel van het loopvlak en de hardheid van het rubber. Het in het loopvlak van een winterband zitten bredere groeven om zo beter sneew en ijs af te voeren. Het rubber is ook wat zachter zodat deze soepel bijft bij lage tempraturen. Het nadeel van een winterband is de hogere slijtage (zachter rubber slijt sneller) en de hogere rolweerstand.(hoger benzine verbruik) De all-weather band zit tussen de zomerband en winterband in. Deze heeft dus beide eigenschappen, maar hij is dus niet zo goed als een winterband in de winter en ook niet zo goed als een zomerband in de zomer.

In Nederland wordt veel gestrooid, en hoe vaak ligt er sneel en ijs op de weg. Ik zou voor de zomerband gaan. Een nieuwe band kan je herkennen aan 1 of twee gekleurde lijnen op het het loopvlak. Als je deze ziet dan weet dat ze nieuw zijn en nog niet gebruikt. Voor de goedkeuring moet je kijken naar de letter op de band die aangeeft in welke snelheidscategorie de band zit. H is meestal voldoende. dit kan je lezen op www.autobandenmarkt.nl

succes

Gast

Re: Welke autobanden

Ongelezen bericht door Gast »

let op dat je voor je auto wel banden nodig hebt met een extra draagvermogen !!!!!

Gast

Re: Welke autobanden

Ongelezen bericht door Gast »

beste sjoerd in nederland en de andere west-europese landen zijn die groeven om het water af te voeren en niet de sneeuw !!!.en je moet ook opletten dat de banden e-keurmerk hebben.anders heb je een probleem !

Tobzs

Re: Welke autobanden

Ongelezen bericht door Tobzs »

Op elke band staat een DOT nummer en inderdaad E-keurmerk. Uitleg is te vinden hier over bij elke bandenfabrikant web site en inderdaad ook op autobandenmarkt.nl heb ik het gevonden. Klasse site overigens.
All season is eigenlijk waardeloos want het zit er precies tusen in. Als je dus veel rijd dan is een zomer en winter set aan te raden. Maar als je de auto ook bij heel slecht weer gewoon kan laten staan dan is alleen zomerbanden prima in Nederland.

Criticus

Re: Welke autobanden

Ongelezen bericht door Criticus »

All weather banden, zijn gewoon de normale zomerbanden. Onder 7 graden C geven ze minder grip.

Alternatieven voor dubbele set banden:
alleen op aangedreven wielen een dubbele set en je kunt als extra kosten besparing op de sloop een paar goede (rechte!!!) velgen kopen.
Als je geen extra velgen koopt moet je steeds de banden opnieuw om de velgen laten leggen en opnieuw uitbalanceren.

Gast

Re: Welke autobanden

Ongelezen bericht door Gast »

onzin, 4-seizoenen banden hebben een silica-compound welke onder de 7 graden wel zijn soepelheid blijft behouden. Tevens hebben ze extra lamellen welke ervoor zorgen dat modder en sneeuw goed afgevoerd kan worden. Ze hebben ook een M+S aanduiding wat betekend dat ze een winter goedkeur hebben. Het zijn dus absoluut GEEN zomerbanden.
Ik rijd er nu al een hele tijd op, Goodyear Vector5 en ik koop nooit meer wat anders. Nooit meer wisselen tussen de seizoenen, en wel gewoon veilig, ook tijdens de wintersport. (PS ik rijd met deze set nu zo'n 60.000 km en ze zijn nog steeds niet versleten)

Gast

Re: Welke autobanden

Ongelezen bericht door Gast »

@ Criticus: dus 2 verschillende types banden onder je auto?
Tjonge jonge, wat een waardeloos advies!
Dan hebben bijv. de aangedreven voorbanden genoeg grip, slipt de niet-aangedreven achterkant je gewoon voorbij. Ergo: de wegligging heb je op deze manier helemaal om zeep geholpen.

het allerbeste is nog steeds een goed stel winterbanden en een goed stel zomerbanden. Ondanks dat het in Nederland geen echt winterweer wordt, het is ten alle tijde beter om met winterbanden in de winter te rijden. En voor mensen die op zomerbanden op wintersport gaan, schaam je diep!

Gast

Re: Welke autobanden

Ongelezen bericht door Gast »

Wat gaat u met uw Seat doen,

Gaat u met de wagen naar de wintersport?, de sneeuw en ijs opzoeken?, hangt u een grote caravan achter de wagen?

Indien u regelmatig de sneeuw en ijs opzoekt in het buitenland, zijn winterbanden voor u een prima optie,

Normaal gesproken zijn winterbanden in Nederland niet interessant te noemen, kunt u gewoon uw "all-weather" banden gebruiken!.

aapie

Re: Welke autobanden

Ongelezen bericht door aapie »

:?: :?: :?:
wat klagen jullie nou toch over dat winterbanden te duur zouden zijn als je op je winterbanden rijdt slijten je zomerbanden niet en een paar stalen velgen kun je vaak ook gebruikt bij de dealer krijgen voo niet teveel geld aleen voor winterbanden monteren is inderdaad grote onzin de hele rijlijn van de auto komt namelijk van achter dus de achterkant bepaald eigenlijk waar je heen gaat. en als je winterbanden te weinig profiel krijgen om hun werk nog goed te doen ongeveer 3,5mm
rijd je ze toch op als zomerbanden scheelt ook weer . :wink:

Gesloten