LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] andere bandenmaat
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 14 aug 2010 19:40
andere bandenmaat
mijn wagen is uitgerust met banden 205/45 R16 83W banden.
kan ik die banden vervangen door de maten 195/55 R16 83W?
ik veronderstel dat deze laatsten het confort kunnen verhogen.
indien iemand hier weet van heeft? alvast bedankt.
kan ik die banden vervangen door de maten 195/55 R16 83W?
ik veronderstel dat deze laatsten het confort kunnen verhogen.
indien iemand hier weet van heeft? alvast bedankt.
Re: andere bandenmaat
Je zou het eens bij de dealer van je auto kunnen informeren of dergelijke banden uberhaupt wel onder je auto kunnen. Maten zijn er niet voor niets.
Re: andere bandenmaat
Voor een betrouwbaar antwoord moet ik meer weten...
Welk merk en type en hoeveel J staat er op de velg?
6J kan 7 J word de band smaller als de velg....
Dus graag iets meer en als je meer wilt weten.
Een www.nationaalautoforum.nl is nog beter voor al Uw auto vragen.
Welk merk en type en hoeveel J staat er op de velg?
6J kan 7 J word de band smaller als de velg....
Dus graag iets meer en als je meer wilt weten.
Een www.nationaalautoforum.nl is nog beter voor al Uw auto vragen.
Re: andere bandenmaat
Als je naar 195-55 gaat is er 5.07% verschil dat de teller zal afwijken.
van 205-45-16 naar 195-50-16 is maar 1.78 % verschil en dat bereken je met de reken moduul die je daar kunt vinden.
van 205-45-16 naar 195-50-16 is maar 1.78 % verschil en dat bereken je met de reken moduul die je daar kunt vinden.
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: andere bandenmaat
Waarom denk je dat het comfort wordt verhoogd?
Dat ze passen is iig ene feit
Dat ze passen is iig ene feit
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 14 aug 2010 19:40
Re: andere bandenmaat
wel mallemalle,
brede laagprofielbanden ogen wel stoer maar anderzijds voel je ook de geringste oneffenheid van het wegdek!
ook in TOP-GEAR ter sprake gekomen.
en een smallere en hogere band met meer luchtinhoud bolt heel wat confortabeler.
brede laagprofielbanden ogen wel stoer maar anderzijds voel je ook de geringste oneffenheid van het wegdek!
ook in TOP-GEAR ter sprake gekomen.
en een smallere en hogere band met meer luchtinhoud bolt heel wat confortabeler.
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: andere bandenmaat
was het maar zo eenvoudig, er zijn meer factoren die bepalen of de wegligging je bevalt of niet, of deze optimaal is of niet
velgbreedte, et waarde, etcetc
velgbreedte, et waarde, etcetc
Re: andere bandenmaat
In hoeverre is et van invloed op comfort ?
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: andere bandenmaat
Als je bijv je et waarde fors verlaagd van, ik noem maar wat, 38 naar 20, komen je velgen verder naar buiten,tov van het hart
Dat heeft uiteraard invloed op je gehele wegligging, vering zal bijv slapper worden omdat krachten anders verwerkt worden door de ophanging, op voorwaarde dat er niets wordt veranderd aan onderstel en veerpakket
Over de gehele lijn gezien kun je stellen dat lagere et waardes een ongunstige invloed hebben op je wegligging
Wat comfortabel is is wellicht voor iedereen anders
Dat heeft uiteraard invloed op je gehele wegligging, vering zal bijv slapper worden omdat krachten anders verwerkt worden door de ophanging, op voorwaarde dat er niets wordt veranderd aan onderstel en veerpakket
Over de gehele lijn gezien kun je stellen dat lagere et waardes een ongunstige invloed hebben op je wegligging
Wat comfortabel is is wellicht voor iedereen anders
Re: andere bandenmaat
Ok, ik dacht dat je max 5mm mag afwijken van je et. Weer wat geleerd!
-
- Berichten: 1871
- Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27
Re: andere bandenmaat
van 45 naar 55 bandhoogte is wel degelijk iets comfortabeler, het verdere gezwets over et waardes enz. is helemaal niet van toepassing voor TS.
dit wordt heus wel in de gaten gehouden door de bandenboer.
dit wordt heus wel in de gaten gehouden door de bandenboer.
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: andere bandenmaat
Wat als comfortabel wordt ervaren is per persoon verschillend, tot zover het gezwets
et waardes ed doen er imo wel degelijk toe als je op zoek bent naar ander rijcomfort dan je nu hebt, evenals onderstel, verenpakket, etcetc
et waardes ed doen er imo wel degelijk toe als je op zoek bent naar ander rijcomfort dan je nu hebt, evenals onderstel, verenpakket, etcetc
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 14 aug 2010 19:40
Re: andere bandenmaat
ik twijfel niet aan uw kennis van de materie mallemalle!
ik wou alleen eens navraag doen of er iemand is die een bandenwissel in die richting gedaan heeft? en er ongeacht de vering of andere factoren een verbetering van comfort merkbaar is?
mijn wagen is een skoda fabia 1.9 TDI VRS.
op een goede autobaan valt er niets op aan te merken, maar op minder goede wegen komt het rijgedrag nogal hard over.
ik wou alleen eens navraag doen of er iemand is die een bandenwissel in die richting gedaan heeft? en er ongeacht de vering of andere factoren een verbetering van comfort merkbaar is?
mijn wagen is een skoda fabia 1.9 TDI VRS.
op een goede autobaan valt er niets op aan te merken, maar op minder goede wegen komt het rijgedrag nogal hard over.
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: andere bandenmaat
Het merk band wil ook nogal wat verschil maken
Wat is wijsheid, kies je voor een wat zachter merk band gaatie ook wat minder lang mee en je comfort wellicht omhoog
tis zoeken naar gulden middenweg
Wat is wijsheid, kies je voor een wat zachter merk band gaatie ook wat minder lang mee en je comfort wellicht omhoog
tis zoeken naar gulden middenweg
Re: andere bandenmaat
@Pommerloc,
De Fabia die je hebt is zo'n sportieve uitvoering toch? Je zou ervoor kunnen kiezen om het verenpakket van een TDI in 'luxe' in plaats van 'sportieve' uitvoering te laten monteren. Dat heeft meer zin dan een maatje smaller en hoger met banden.
De Fabia die je hebt is zo'n sportieve uitvoering toch? Je zou ervoor kunnen kiezen om het verenpakket van een TDI in 'luxe' in plaats van 'sportieve' uitvoering te laten monteren. Dat heeft meer zin dan een maatje smaller en hoger met banden.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 14 aug 2010 19:40
Re: andere bandenmaat
al de meningen op dit forum zijn constructief en meegenomen, want wanneer ik direct naar de bandenboer ga hoor ik maar een klok luiden!
RIDDERT verwijst in hoofdzaak naar het verenpakket.
ook MALLEMALLE heeft in die richting verwezen.
dus de kans is het grootst dat het verenpakket het leeuwendeel opeist.
hartelijk dank iedereen.
RIDDERT verwijst in hoofdzaak naar het verenpakket.
ook MALLEMALLE heeft in die richting verwezen.
dus de kans is het grootst dat het verenpakket het leeuwendeel opeist.
hartelijk dank iedereen.
Re: andere bandenmaat
Een band is altijd een compromis tussen allerlei eigenschappen en de ideale band bestaat niet. De ene eigenschap gaat vaak ten koste van de andere: prijs, wegligging onder diverse omstandigheden en belading en rijgedrag, slijtvastheid, comfort, brandstofverbruik, geluidsproductie, imago (voor wie daar gevoelig voor is), milieu, enz.
Smallere banden hebben op droog wegdek gemiddeld gesproken wat minder grip, maar meer bij gladheid en bij waterplassen minder kans op aquaplaning. Maar profiel en rubbersamenstelling en mate van slijtage en bandenspanning spelen ook allemaal mee. En een goede montage (balancering en uitlijning).
In het algemeen zijn smallere banden iets minder stug (en daarmee iets comfortabeler) dan bredere, maar stel je van het verschil niet te veel voor. De smallere band zal ongeveer even hoog zijn dan de bredere; alleen de hoogte-breedteverhouding is anders. Ook de rubbersamenstelling is van belang voor het comfort en die verschilt per merk en type band. Smallere banden zijn meestal wel iets goedkoper dan bredere.
Een andere bandenmaat betekent meestal ook een andere afrolomtrek en daarmee een afwijking in de snelheidsmeter en de kilometerteller, al zal dat meestal niet heel erg veel zijn. Een tabel met de meestvoorkomende autobandenmaten en hun afrolomtrek (als de banden nog nieuw zijn; slijtage verandert ook de afrolomtrek) vind je hier: http://www.allevelgenvan.nl/popup_bandenwijzer.htm.
In jouw geval scheelt de afrolomtrek tussen de twee genoemde bandenmaten (in nieuwstaat) 90 mm ofwel 9 cm. De smallere band is 5% "omvangrijker". Dat is best wel veel. Al zal de band technish gezien wel om de velg en in de wielkast passen (ook bij het draaien en bij invering). Daarmee rijd je 5% sneller bij dezelfde stand van de snelheidsmeter dan voorheen en rijd je 5% meer kilometers dan de kilometerteller aangeeft (houd daar rekening mee als je kilometerdeclaraties maakt, maar misschien handig in grensgevallen voor de fiscale bijtelling ). Waardoor de auto een paar procent meer lijkt te verbruiken (de invloed van eventuele verbruiksbesparende eigenschappen van de band buiten beschouwing gelaten).
Vaak geeft het instructieboekje van de auto of de bandenspanningstabel in of aan de auto meerdere te gebruiken bandenmaten aan.
Wettelijk gezien en ook voor de apk is het geen probleem een andere bandenmaat te monteren, zelfs bandenmaten die niet in het instructieboekje staan, mits je links en rechts op dezelfde as maar dezelfde maat hebt liggen (merk en type doen er niet toe). Het is toegestaan dat er op de voorwielen een andere bandenmaat ligt dan op de achterwielen. Of dat ook qua wegligging altijd een verstandige keus is, is de vraag.
Smallere banden hebben op droog wegdek gemiddeld gesproken wat minder grip, maar meer bij gladheid en bij waterplassen minder kans op aquaplaning. Maar profiel en rubbersamenstelling en mate van slijtage en bandenspanning spelen ook allemaal mee. En een goede montage (balancering en uitlijning).
In het algemeen zijn smallere banden iets minder stug (en daarmee iets comfortabeler) dan bredere, maar stel je van het verschil niet te veel voor. De smallere band zal ongeveer even hoog zijn dan de bredere; alleen de hoogte-breedteverhouding is anders. Ook de rubbersamenstelling is van belang voor het comfort en die verschilt per merk en type band. Smallere banden zijn meestal wel iets goedkoper dan bredere.
Een andere bandenmaat betekent meestal ook een andere afrolomtrek en daarmee een afwijking in de snelheidsmeter en de kilometerteller, al zal dat meestal niet heel erg veel zijn. Een tabel met de meestvoorkomende autobandenmaten en hun afrolomtrek (als de banden nog nieuw zijn; slijtage verandert ook de afrolomtrek) vind je hier: http://www.allevelgenvan.nl/popup_bandenwijzer.htm.
In jouw geval scheelt de afrolomtrek tussen de twee genoemde bandenmaten (in nieuwstaat) 90 mm ofwel 9 cm. De smallere band is 5% "omvangrijker". Dat is best wel veel. Al zal de band technish gezien wel om de velg en in de wielkast passen (ook bij het draaien en bij invering). Daarmee rijd je 5% sneller bij dezelfde stand van de snelheidsmeter dan voorheen en rijd je 5% meer kilometers dan de kilometerteller aangeeft (houd daar rekening mee als je kilometerdeclaraties maakt, maar misschien handig in grensgevallen voor de fiscale bijtelling ). Waardoor de auto een paar procent meer lijkt te verbruiken (de invloed van eventuele verbruiksbesparende eigenschappen van de band buiten beschouwing gelaten).
Vaak geeft het instructieboekje van de auto of de bandenspanningstabel in of aan de auto meerdere te gebruiken bandenmaten aan.
Wettelijk gezien en ook voor de apk is het geen probleem een andere bandenmaat te monteren, zelfs bandenmaten die niet in het instructieboekje staan, mits je links en rechts op dezelfde as maar dezelfde maat hebt liggen (merk en type doen er niet toe). Het is toegestaan dat er op de voorwielen een andere bandenmaat ligt dan op de achterwielen. Of dat ook qua wegligging altijd een verstandige keus is, is de vraag.
Re: andere bandenmaat
Bedankt voor de handige link, en een mooi leesbaar verhaal.