LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Continental Sportcontact 5
Continental Sportcontact 5
Ik heb vorig jaar december 2 nieuwe sportcontact 5 banden laten monteren. 225-45-17 op mijn toyota Avensis d4D wagon.
Nu is het zo dat deze banden volledig versleten zijn. Afkeur voor de APK. Ik heb er 10 duizend km mee gereden. Nu houd ik best van een beetje doorrijden maar dat doe ik mijn hele leven al. Maar ik heb nog nooit na 10.000 km me banden hoeven vervangen.
Nu lees ik meerdere berichten op internet van gebruikers dat deze banden snel slijten. Kan iemand hier iets nuttigs over zeggen ? Ik heb ze gewoon via de garage verkregen dus niet via eoa handelaar. Ze zijn ook netjes recht afgesleten dus het lijkt mij niet aan mijn uitlijning te liggen.
Ik ben benieuwd naar de reacties !
Alvast mijn dank.
Nu is het zo dat deze banden volledig versleten zijn. Afkeur voor de APK. Ik heb er 10 duizend km mee gereden. Nu houd ik best van een beetje doorrijden maar dat doe ik mijn hele leven al. Maar ik heb nog nooit na 10.000 km me banden hoeven vervangen.
Nu lees ik meerdere berichten op internet van gebruikers dat deze banden snel slijten. Kan iemand hier iets nuttigs over zeggen ? Ik heb ze gewoon via de garage verkregen dus niet via eoa handelaar. Ze zijn ook netjes recht afgesleten dus het lijkt mij niet aan mijn uitlijning te liggen.
Ik ben benieuwd naar de reacties !
Alvast mijn dank.
Re: Continental Sportcontact 5
ik rij ook conti Sport Contact 5 ( 265/35/19) en ik moet zeggen dat het mij niet is opgevallen dat ze overmatig slijten, terwijl ik er toch zo'n 450pk op loslaat.
Je moet er wel rekening mee houden dat het wel High performance banden zijn, dus veel grip. Hierdoor zal hij sneller slijten als een wat hardere band.
10.000 is wel weinig, gaat het om alleen voor of alle 4?
Je moet er wel rekening mee houden dat het wel High performance banden zijn, dus veel grip. Hierdoor zal hij sneller slijten als een wat hardere band.
10.000 is wel weinig, gaat het om alleen voor of alle 4?
Re: Continental Sportcontact 5
Hoe is het met je vorige banden gegaan?
10k is best wel weinig, maar niet onmogelijk. Is je auto uitgelijnd?
10k is best wel weinig, maar niet onmogelijk. Is je auto uitgelijnd?
Re: Continental Sportcontact 5
Het is inderdaad alleen voor. Achter heb ik sportcontact 2. Hiervoor had ik die ook voor zitten en geen last gehad van snelle slijtage. Verder altijd michelin gehad en ook daar nooit last mee gehad. De auto is 2 jaar geleden 4-kant uitgelijnd. Aan het rijgedrag merk ik verder niks. Hij trekt niet of wat dan ook.
Me pa had ook continental onder zijn Fiesta sport. Ook hij had er last van. Hij reedt 16.000 met "normaal rijgedrag". Was voor zijn doen ook erg snel.
Ze hebben wel een nieuw soort rubber ontwikkeld voor de csc 5 maar die zorgt niet voor meer rij-uren !
Me pa had ook continental onder zijn Fiesta sport. Ook hij had er last van. Hij reedt 16.000 met "normaal rijgedrag". Was voor zijn doen ook erg snel.
Ze hebben wel een nieuw soort rubber ontwikkeld voor de csc 5 maar die zorgt niet voor meer rij-uren !
Re: Continental Sportcontact 5
merk je wel dat je met deze veeel meer grip hebt als met die Sportcontact 2? die vond ik vooral met nat wegdek dramatisch slechtFerry26 schreef:Het is inderdaad alleen voor. Achter heb ik sportcontact 2. Hiervoor had ik die ook voor zitten en geen last gehad van snelle slijtage. Verder altijd michelin gehad en ook daar nooit last mee gehad. De auto is 2 jaar geleden 4-kant uitgelijnd. Aan het rijgedrag merk ik verder niks. Hij trekt niet of wat dan ook.
Me pa had ook continental onder zijn Fiesta sport. Ook hij had er last van. Hij reedt 16.000 met "normaal rijgedrag". Was voor zijn doen ook erg snel.
Ze hebben wel een nieuw soort rubber ontwikkeld voor de csc 5 maar die zorgt niet voor meer rij-uren !
Re: Continental Sportcontact 5
Ja het zijn verder prima banden wat wegligging betreft. Het is dan wel een stationwagen maar hij ligt prima in de bochten. Maar als dat betekent dat je elk half jaar nieuwe banden moet aanschaffen, heb ik liever iets minder grip. Maar dan ga ik wel terug naar Michelin. Dat waren prima banden voor gemiddeld gebruik met acceptabele slijtage.
Re: Continental Sportcontact 5
ja dat is altijd een afweging,ik zou ook terug gaan naar een ander als deze zo hard slijten
Re: Continental Sportcontact 5
Keuze is gevallen op Dunlop sport maxx rt. Staat goed aangeschreven en heeft een goede prijs. Ben benieuwd of deze wel wat langer mee gaan.
Re: Continental Sportcontact 5
Ja ook hele fijne banden. Toyo proxes en goodyear eagle F1 zijn ook heel goed
Re: Continental Sportcontact 5
Toyo's wil ik (behalve de 888 en andere track modellen) nog niet gratis en goodyear is ok maar haalt het niet bij de topmodellen van andere merken. Ik ben erg tevreden over michelin (ps3 en supersport), Bridgestone maar ook vredestein is geen verkeerde band.
De SC5 19" hield het bij mijn auto krap 8000 km en is gewoon extreem zacht en slijtgevoelig.
De gekozen Dunlop is een echte high performance zomerband maar wordt snel hard (met kouder weer) en slijt eigenlijk net zo hard zo niet nog harder als de SC5 (heel zacht rubber) en je blijft uitbalanceren het is maar net wat je zoekt.
De SC5 19" hield het bij mijn auto krap 8000 km en is gewoon extreem zacht en slijtgevoelig.
De gekozen Dunlop is een echte high performance zomerband maar wordt snel hard (met kouder weer) en slijt eigenlijk net zo hard zo niet nog harder als de SC5 (heel zacht rubber) en je blijft uitbalanceren het is maar net wat je zoekt.
Re: Continental Sportcontact 5
Ik heb met geen enkele band nog meegemaakt dat hij na 10.000km versleten is. Zelfs niet met Toyo's in mijn jongere jaren met bijpassende rijstijl. Ik verwacht dat dat met de Dunlop ook niet het geval is.
Continental heeft aangegeven coulant te willen zijn. De banden zijn retour naar Conti en ik verwacht dat ik 2 nieuwe banden krijg voor de prijs van 1. Volgens de banden specialist ligt het niet aan de auto.
Ik wacht af. Tot nu toe bevallen de Dunlops ook prima !
Continental heeft aangegeven coulant te willen zijn. De banden zijn retour naar Conti en ik verwacht dat ik 2 nieuwe banden krijg voor de prijs van 1. Volgens de banden specialist ligt het niet aan de auto.
Ik wacht af. Tot nu toe bevallen de Dunlops ook prima !
Re: Continental Sportcontact 5
Ik heb vandaag eenzelfde ervaring opgedaan als de topic starter. Mijn Continental banden zijn van het type SportContact 5 225/45 R17 91Y. Deze zijn op 13-05-2013 gemonteerd en ik heb vandaag (24-09-2014) bij de APK te horen gekregen dat ze moeten worden vervangen. Er is amper 10.000km mee gereden en de voorbanden voldeden al niet meer aan de norm.
De auto betreft een Seat Leon 20VT (eerste type, oftewel 1M) met 250pk. Eerlijkheid gebiedt mij te vermelden dat ik dat vermogen regelmatig aan spreek, maar het is niet zo dat ik continu met piepende banden weg rijd of op het allerlaatste moment rem. Ik vraag mij dan ook echt af wat hier de oorzaak van is.
De auto betreft een Seat Leon 20VT (eerste type, oftewel 1M) met 250pk. Eerlijkheid gebiedt mij te vermelden dat ik dat vermogen regelmatig aan spreek, maar het is niet zo dat ik continu met piepende banden weg rijd of op het allerlaatste moment rem. Ik vraag mij dan ook echt af wat hier de oorzaak van is.
Re: Continental Sportcontact 5
Bij jou is de oorzaak duidelijk, het is een kwestie van veel te veel vermogen op de voorwielen.
Deze leon,ik heb hem ook gehad maar met slechts 211 pk, is helemaal niet geschikt voorzoveel vermogen op de voorwielen. Hij kan dat vermogen niet goed kwijt, waardoor je alleen maar je banden heel zwaar belast.
Deze leon heeft niet de geavanceerde ophanging voor als bijvoorbeeld een ford focus RS
Deze leon,ik heb hem ook gehad maar met slechts 211 pk, is helemaal niet geschikt voorzoveel vermogen op de voorwielen. Hij kan dat vermogen niet goed kwijt, waardoor je alleen maar je banden heel zwaar belast.
Deze leon heeft niet de geavanceerde ophanging voor als bijvoorbeeld een ford focus RS
Re: Continental Sportcontact 5
Welke slijtage?
Een deskundige kan zien wat de oorzaak is.
Naast uitlijnen is ook hard bochten nemen zijkant slijtage dus als het randje weg is word de gehele band afgekeurd.
Zachte banden, vaak is het midden dan voldoende maar zijkanten ook versleten maar nu aan beide zijkanten...
Te Harde... dan midden maar meestal iets meer dan 10.000 Km
Remmen, korte plekken wegens tegen blokkeren aan met ABS
Snel optrekken met wielslip, maar ook volgas in 1e wegrijden....
Dan vreet rubber en het vooral zachte van de genoemde zal dan eerder weg zijn dan bij
hardere banden...
Banden zijn niet schoenen, bij uitdelen nieuwe veiligheid schoenen zie ik aan slijtage al van wie de auto waren....
Mensen die draaien of scheef lopen.....
Bij een auto hetzelfde.
Dus pas je rijstijl eens aan, en vooral snelle bochten, optrekken of regelmatig hard remmen kan een plek veroorzaken maar ook verkeerde banden spanning...
Dus hoe waren ze versleten en op welk punt afgekeurd, binnen of buitenzijde of midden.....???
Een deskundige kan zien wat de oorzaak is.
Naast uitlijnen is ook hard bochten nemen zijkant slijtage dus als het randje weg is word de gehele band afgekeurd.
Zachte banden, vaak is het midden dan voldoende maar zijkanten ook versleten maar nu aan beide zijkanten...
Te Harde... dan midden maar meestal iets meer dan 10.000 Km
Remmen, korte plekken wegens tegen blokkeren aan met ABS
Snel optrekken met wielslip, maar ook volgas in 1e wegrijden....
Dan vreet rubber en het vooral zachte van de genoemde zal dan eerder weg zijn dan bij
hardere banden...
Banden zijn niet schoenen, bij uitdelen nieuwe veiligheid schoenen zie ik aan slijtage al van wie de auto waren....
Mensen die draaien of scheef lopen.....
Bij een auto hetzelfde.
Dus pas je rijstijl eens aan, en vooral snelle bochten, optrekken of regelmatig hard remmen kan een plek veroorzaken maar ook verkeerde banden spanning...
Dus hoe waren ze versleten en op welk punt afgekeurd, binnen of buitenzijde of midden.....???
Re: Continental Sportcontact 5
Bolean doet 16 maanden over 10000 km. Je hebt niet voor niets je auto tot het maximum laten chippen. Dus waarom zou je je dan laten belemmeren door de slijtage van je banden? Als je lang met je banden wil doen moet je, buiten de juiste bandenspanning en uitlijning, gewoon niet zoveel kracht erop loslaten. En of dat nou optrekken,remmen of het glijden in een bocht is ( een leon gaat bij een hard genomen bocht al vrij snel glijden over zn voorwielen).
Re: Continental Sportcontact 5
Ik heb de papieren er nog eens op nageslagen en het gaat om exact 12.694 km dat de banden er op hebben gelegen. De banden zijn mooi egaal afgesleten, dus aan de uitlijning zal het niet gelegen hebben. Mijn vorige banden waren van het type Michelin Pilot Sport en deze hebben het ruim 40.000 km uitgehouden. Wat het vermogen betreft, 250 pk is niet overdreven veel voor een Leon en wordt uitsluitend beperkt door de turbo. Het is veel belangrijker hoe het vermogen er in komt en dat gaat bij mij heel geleidelijk. Ik wil graag van je aannemen dat een Focus RS uit 2009 een modernere ophanging heeft (voornamelijk achter), echter heb ik nauwelijks last van wheelspin, dus dat zal het verschil echt niet maken.
In mijn initiële post vermeldde ik dat "de voorbanden niet meer voldeden aan de norm". Ik had toen de banden echter nog niet mogen aanschouwen. Zie hier de foto's van de Continental Sport Contact 5 banden na 12.694 km:
PS. Kokka, jij rijdt een Corvette, toch?
In mijn initiële post vermeldde ik dat "de voorbanden niet meer voldeden aan de norm". Ik had toen de banden echter nog niet mogen aanschouwen. Zie hier de foto's van de Continental Sport Contact 5 banden na 12.694 km:
PS. Kokka, jij rijdt een Corvette, toch?
Re: Continental Sportcontact 5
Nee, ik rijdt tegenwoordig in een Audi S6 (5.2 V10)
ik heb zelf zo'n leon 20VT uit 2001 gehad, die heb ik laten chippen. hij zou hier zo'n 211 pk van krijgen, maar dit heb ik nooit laten meten. Ik heb wel altijd gemerkt dat zodra je te traction control uitzet, je alleen maar staat te stampvoeten bij het stoplicht. die 211 pk kon hij echt niet fatsoenlijk kwijt op het wegdek.
Ik heb altijd hele goed ervaring gehad met goodyear en dunlop, uiteraard is de Pilot sport van Michelin ook een top-band.
nu heb ik de Conti sportcontact 5 onder die S6 zitten, waarvan er 1 is die een trilling veroorzaakt, die band heeft een afwijking in het karkas zitten, de audi dealer heeft hem laatst onder belasting uitgeballanceerd, dan wordt hij terwijl er 600 kilo belasting op de band wordt gezet,uitgeballanceerd. daarmee kunnen ze dan precies zien wat voor een afwijking de band heeft. 3 waren goed, 1 was niet goed. De quatro specialist van Audi zegt dat (ondanks dat pon de importeur van continental is) hij toch Michelin adviseert
ik heb zelf zo'n leon 20VT uit 2001 gehad, die heb ik laten chippen. hij zou hier zo'n 211 pk van krijgen, maar dit heb ik nooit laten meten. Ik heb wel altijd gemerkt dat zodra je te traction control uitzet, je alleen maar staat te stampvoeten bij het stoplicht. die 211 pk kon hij echt niet fatsoenlijk kwijt op het wegdek.
Ik heb altijd hele goed ervaring gehad met goodyear en dunlop, uiteraard is de Pilot sport van Michelin ook een top-band.
nu heb ik de Conti sportcontact 5 onder die S6 zitten, waarvan er 1 is die een trilling veroorzaakt, die band heeft een afwijking in het karkas zitten, de audi dealer heeft hem laatst onder belasting uitgeballanceerd, dan wordt hij terwijl er 600 kilo belasting op de band wordt gezet,uitgeballanceerd. daarmee kunnen ze dan precies zien wat voor een afwijking de band heeft. 3 waren goed, 1 was niet goed. De quatro specialist van Audi zegt dat (ondanks dat pon de importeur van continental is) hij toch Michelin adviseert
-
- Berichten: 243
- Lid geworden op: 12 jun 2005 10:33
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Continental Sportcontact 5
Conti's zijn de meest overgewaardeerde banden die er zijn.
Prijs/kwaliteit is waardeloos in vergelijking met Goodyear/Dunlop en Michelin.
Aan het slijtpatroon te zien heb je de banden te hard opgeblazen en 13000KM verbaast mij niets icm de A6.
Michelin Pilot Sport 3 is zeker voor "performance" auto's de enige juiste keuze.
Conti stop veel geld in het kopen van importeurs en testafdelingen.
PON maakt het zelfs zo bont dat een VW die af fabriek met Bridgestone's in Nederland eerst op Conti's word gezet.
Sommige VW dealers halen de Conti's er weer af om er flut op te zetten en de klant tegen meerprijs er weer Conti's op te laten zetten.
Prijs/kwaliteit is waardeloos in vergelijking met Goodyear/Dunlop en Michelin.
Aan het slijtpatroon te zien heb je de banden te hard opgeblazen en 13000KM verbaast mij niets icm de A6.
Michelin Pilot Sport 3 is zeker voor "performance" auto's de enige juiste keuze.
Conti stop veel geld in het kopen van importeurs en testafdelingen.
PON maakt het zelfs zo bont dat een VW die af fabriek met Bridgestone's in Nederland eerst op Conti's word gezet.
Sommige VW dealers halen de Conti's er weer af om er flut op te zetten en de klant tegen meerprijs er weer Conti's op te laten zetten.
-
- Berichten: 871
- Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48
Re: Continental Sportcontact 5
Met mijn Conti's deed ik zo'n 110.000 km...FritzTheCat schreef:Conti's zijn de meest overgewaardeerde banden die er zijn.
Re: Continental Sportcontact 5
met deze foto, dus iets te hoge banden spanning.... maar wel netjes gesleten.
Kan beslist niet langer mee, en dus is de gehaalde stand echt tegen strafbaar aan dus wees blij met de APK want dat bespaarde je een boete....
Kan beslist niet langer mee, en dus is de gehaalde stand echt tegen strafbaar aan dus wees blij met de APK want dat bespaarde je een boete....