LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AK bank betrouwbaar?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
gpeet
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2008 23:08

Re: AK bank betrouwbaar?

Ongelezen bericht door gpeet »

Ik heb al enige jaren rekeningen bij de AKbank. Prima, kan niet anders zeggen. Ik ken geen gelijke in Nederland. :)

Uden 1
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mei 2008 12:21

Re: AK bank betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Uden 1 »

@gpeet
Dus het is het overwegen waard.

CWH
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 nov 2006 19:18

Re: AK bank betrouwbaar?

Ongelezen bericht door CWH »

Nou, ik heb mijn centjes maar weggehaald bij AK. Ik kwam er achter dat ze een BB rating zouden hebben. (Vraag me niet waar ik dat gevonden heb, Internet is chaos als je iets over ratings zoekt. Ik kan het in elk geval niet meer terugvinden). Dat vindt ik toch wel erg krap. Zelfs gezien de onbetrouwbaarheid van de rating bureaus.

En Turkije ongevoelig voor de kredietcrisis? Ja dat zeggen ze zelf....
In 2001 heeft Turkije al een grote bankencrisis gehad. Dat kan natuurlijk zomaar opnieuw gebeuren.

Uiteindelijk weet ik het ook niet. Maar ik neem nu even geen risico meer. Ik twijfel nu nog over Aegon, daar heb ik ook nog wat geld staan.

Edit:
Aha, toch weer teruggevonden:
http://www.thisismoney.co.uk/saving-and ... _page_id=7

spaarzwijn
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mar 2008 13:04

Re: AK bank betrouwbaar?

Ongelezen bericht door spaarzwijn »

De kwestie met IceSave heeft i.i.g. mijn ogen geopend om mijn spaartegoed bij een andere Nederlandse bank, van buitenlandse origine, weg te halen.

Het kan niet zo zijn dat buitenlandse tekorten worden aanvulden, d.m.v. geld bij Nederlandse spaarders uit Nederland weg halen. Dit is toch enigzins misbruik maken van het Nederlandse garantiestelsel, waar de Nederlandse bankensector en overheid garant voor staan.

Dus heb alles weer in Nederland staan, ook tegen een iets lagere, maar scherpe rente.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AK bank betrouwbaar?

Ongelezen bericht door kweenie »

Wanneer is in jou ogen een bank Nederlands? Is een bedrijf als Aegon, dat meer omzet uit de VS haalt dan uit Europa, in jou ogen nog Nederlands? Was Fortis voor jou Nederlands genoeg, als Nederlands/Belgisch concern? Is een bedrijf als Delta Lloyd of Ohra Nederlands, als ze onderdeel zijn van een concern uit het verenigd koninkrijk?

Ik zou persoonlijk de grens eerder leggen bij het hebben van een Nederlandse bankvergunning.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: AK bank betrouwbaar?

Ongelezen bericht door SJZ »

In 2001 heeft Turkije al een grote bankencrisis gehad. Dat kan natuurlijk zomaar opnieuw gebeuren.

Maar de AK bank is een puur Nederlandse bank.

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: AK bank betrouwbaar?

Ongelezen bericht door honda »

Beste CWH,

Bedankt voor de link. Na lezing van die site kom ik tot de conclusie dat ik enkele maanden geleden een goede keuze heb gedaan, om daar een substantieel gedeelte van mijn spaargeld weg te zetten. Zo las ik dat ze slechts 90% van het opgehaalde spaargeld uitlenen. Voorzichtige bank dus!

De gewone internet-spaarrekening van AK biedt echt veel rente, en geen beperkingen. Hun site ziet er rustig, overzichtelijk en betrouwbaar uit. Niet als dat shop- en reclame-gedoe van de Postbank.
Ze hebben in Rotterdam een kantoor waar je zo kunt binnenlopen, en als je belt krijg je mensen aan de telefoon die heel rustig en respectvol overkomen. Heel anders dan die klant-onvriendelijke helpdesk-types van de Postbank, die je van het kastje naar de muur sturen.
Deze nederlandse tak van de AK-bank is gewoon een nederlandse bank, en heeft binnen het deposito-garantiestelsel van DNB (de nederlandsche bank) precies dezelfde garantie als bv ING/Postbank

Vanavond konden we op het nieuws horen dat ING/Postbank in de problemen zit. De AK Bank niet dus!

Het spijt me echt heel erg, dat ik mijn eigen nederlandse bank zo moet afvallen, maar mijn ervaringen met de Postbank zijn gewoon negatief.
Ik ben liever eerlijk dan nationalistisch.

Vriendelijke Groet Honda

CWH
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 nov 2006 19:18

Re: AK bank betrouwbaar?

Ongelezen bericht door CWH »

Ha ha. Ik mijn spaarcentjes overgeboekt naar de Postbank. En het eerste wat er gebeurd zijn lelijke berichten over ING!

Eigenlijk is het allemaal erg lachwekkend.

Nou, als simpele burger weet ik het nu definitief niet meer. Ik denk dat ik het geld maar gewoon op ga maken.

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: AK bank betrouwbaar?

Ongelezen bericht door rvkeuken »

postbank valt niet om/gaat niet failliet, dat is heel simpel. AK bank zou failliet kunnen gaan en dan treedt het garantiestelsel in werking. 1/2 jaar later heb je je geld weer.
De overheid, wij de burgers dus, zullen de postbank nooit failliet laten gaan.

gpeet
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2008 23:08

Re: AK bank betrouwbaar?

Ongelezen bericht door gpeet »

postbank valt niet om/gaat niet failliet, dat is heel simpel.
De planning is dat de postbank in 2009 opgaat in ING. Dan is het einde Postbank.

http://www.postbank.nl/ing/pp/page/arti ... nktype=int

gpeet
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2008 23:08

Re: AK bank betrouwbaar?

Ongelezen bericht door gpeet »

1/2 jaar later heb je je geld weer.
Er is een wettelijke termijn van 3 maanden.

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: AK bank betrouwbaar?

Ongelezen bericht door rvkeuken »

en ook 'in bijzondere gevallen wordt van deze 3 maanden afgeweken', icesave is bijzonder, van hoop bankiers destijds ook, goh, toevallig zijn dat ook de enige twee die er beroep op hebben gedaan.

Punt 1: postbank, oftewel ing valt niet om.
punt 2: als een bank omvalt kost het tijd voordat je je geld hebt (als je geluk hebt binnen 4 maanden (1 maand formulier + 3 maanden officieel).

Het gaat om de essentie niet detailfouten.
AK bank is een bank die niet behoort tot de systeembanken en daardoor failliet zou kunnen gaan dit itt bijv. ING/postbank

Henk25
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:40

Re: AK bank betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Henk25 »

Deze bank valt onder de garantieregeling. Voor de meeste mensen is dat genoeg. Heb je je huis verkocht dan kan je het beter op een grote bank zetten. Maar net als Honda hebben wij ook geen goede ervaringen met de Postbank. Ze bellen bijv. niet terug terwijl dit was afgeproken.

Dit is een link

Henk25
Berichten: 227
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:40

Re: AK bank betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Henk25 »

rvkeuken, staat dat laatste ook in een wet?

Gesloten