Onlangs heb ik dankzij een zekere transactie een Amerikaanse cheque van $6.000 weten te bemachtigen. Dit geld kwam voor mij redelijk onverwacht, daarom wil ik het verstandig gebruiken.
Ik overweeg om het op zij te zetten voor een later moment. Door te sparen, maar wellicht nog leuker en interessanter door te beleggen, zou ik over een aantal jaar wel wat rendement moeten kunnen halen op dit bedrag.
Ik heb bij de Rabobank een gesprek gehad met een financiële adviseur over de mogelijkheden. De Rabobank heeft met haar InternetSparen best een leuke mogelijkheid om %3.30 op je geld per kwartaal te krijgen. Heel tref zeker; weinig risico, alleen kwestie van lang genoeg laten staan om dat boompje te kunnen zien groeien.
Maar het beleggen trekt me aan. Rabobank belegt kennelijk via Robeco en biedt daarbij verschillende fondsen: Rendemixes aan. Iedere met verschillende samenstellingen vanaandelen, obligaties en liquiditeiten; gebaseerd op zaken als risico, looptijd, persoonlijke situatie enz.
Zelf beleggen (dus geheel zelf, via Rabobank, de markt op en aandelen kopen) is ook een optie, maar hier heb ik niet de expertise voor.
Het is eerst waar ik nu mee zit is wanneer het verstandig voor mij is om het geld om te zetten in euro's. Aan een kant vind ik het jammer de dollars sowieso om te moeten zetten; die koers is zo demotiverend slecht. Maar een dollarrekening is kennelijk geen optie, want die kan je pas met een tienduizendtal dollars openen.
Ik reken af en toe voor me uit hoeveel 1 dag verschil betekent voor de waarde van mijn dollars. Soms loopt dat wel op tot 20 euro. Veel mensen zien een slecht vooruitzicht voor de dollar; anderen zijn positiever gezind. Ik vraag mij af of ik op dit moment het beste kan wachten of dat dat weinig uit zal maken en ik gelijk beter het geld kan omzetten (kosten: 40 euro bij de Rabobank!) en vervolgens hoop ik op een aantal reacties van mensen met dergelijke beleg ervaring die mij willen adviseren hoe te handelen.
Ter informatie; het geld kan ik wel een aantal jaren aan de kant leggen. Minimaal drie, maximaal: afhankelijk van rendement en voortgang. Ik ben redelijk risicovol en ik zou niet wakker liggen van dalende koersen. Nogmaals, ik hoop op wat leuke, advieserende reacties!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] advies gevraagd: dollars sparen/beleggen
Re: advies gevraagd: dollars sparen/beleggen
persoonlijk ben ik best actief met USD bezig. Mijn eigen verwachting is dat deze nog wel eens iets verder kan gaan dalen tot rond 1.40. er is nu een bandbreedte van ongeveer 1.27-1.32 waarbinnen de dollar voorlopig op en neer blijft gaan. (is vandaag 1.283 zie volgende link http://www.usmarkets.nl/modules.php?name=Dollar, de koers die per dag gehanteerd wordt is de koers van 14.15 uur) een hoop is afhanelijk van het verschil in economische ontwikkelingen in amerika en europa. Ik zou je cheque gewoon inwisselen voor EUR. (duurt wel een paar weken) Sparen geeft bij rabo 3.1% ipv 3.3%. mijn advies zou zijn om het te beleggen in een index/beleggingsfonds. ik zou in jou geval een index fonds van bijv de aex/amx nemen, zodat je risico goed gespreid is. (koers van de index is een gemiddelde van alle aandelen binnen deze index)dus niet in een apart aandeel zoals abn/ of asml. Je bedrag is hiervoor te klein met het gevolg dat je transactiekosten te hoog zijn tov je inleg. De kosten bij rabo zijn wat aan de hoge kant maar hierbij krijg je wel wat standaard beleggingsadvies. kijk eens naar https://www.fundix.nl/site_prd_fundix/ of http://www.snsfundcoach.nl/ kosten zijn lager maar je moet wel zelf je fonds selecteren. maar er is zeer veel informatie op het web te vinden. bij www.debeurs.nl of www.iex.nl
Ja, als je niet al te wild wil speculeren, dan zijn individuele aandelen, opties en futures geen mogelijkheden. Het bedrag van $6000 is zodanig klein dat hiermee geen goede spreiding kan worden verkregen. Behalve een direct opneembare spaarrekening is een deposito ook natuurlijk een mogelijkheid.
Wat risicovoller zijn:
Obligatiefondsen: (staatsobligaties) horizon: 4 a 5 jaar, lange termijn rendement ca. 4-5 %.
Aandelenfondsen: horizon: 8 a 12 jaar, lange termijn rendement 8 - 10 %.
Index en/of garantiefondsen zijn natuurlijk ook aan te bevelen door de grote spreiding. Voor een nog betere spreiding zou je ook in de tijd moeten spreiden. Dus het bedrag op een direkt opneembare spaarrekening zetten en iedere maand 100 euro in een goed gespreid fonds te storten. Een koers die nu als hoog laag wordt bestempeld zegt helemaal niets over de toekomst.
En mocht het fonds (ook na spreiding) niet genoeg opbrengen of verlies draaien na een paar jaar, dan kun je er nog een paar jaar aan vast plakken om verliezen in te halen. Beleggen, zeker in aandelenfondsen, is een kwestie van lange adem.
Wat risicovoller zijn:
Obligatiefondsen: (staatsobligaties) horizon: 4 a 5 jaar, lange termijn rendement ca. 4-5 %.
Aandelenfondsen: horizon: 8 a 12 jaar, lange termijn rendement 8 - 10 %.
Index en/of garantiefondsen zijn natuurlijk ook aan te bevelen door de grote spreiding. Voor een nog betere spreiding zou je ook in de tijd moeten spreiden. Dus het bedrag op een direkt opneembare spaarrekening zetten en iedere maand 100 euro in een goed gespreid fonds te storten. Een koers die nu als hoog laag wordt bestempeld zegt helemaal niets over de toekomst.
En mocht het fonds (ook na spreiding) niet genoeg opbrengen of verlies draaien na een paar jaar, dan kun je er nog een paar jaar aan vast plakken om verliezen in te halen. Beleggen, zeker in aandelenfondsen, is een kwestie van lange adem.
Als u lid bent van de rabo zou u eens kunnen informeren naar ledencerticicaten. zitten ergens rond de 5 % pj en het geld kunt u nooit kwijtraken. looptijd is rond de 5 jaar.
Waarom geen spaarrekening in dollars aanhouden? Geeft rente en mogelijk winst door fluctuaties in wisselkoers? De meeste grote banken hebben wel een dergelijk product (m.u.v. de Postbank), maar de voorwaarden, kosten en rentevergoedingen verschillen nogal. Je moet er bij de bank wel nadrukkelijk om vragen. Zou, als het gaat om de Rabobank filialen van verschillende cooperaties benaderen. Heb gemerkt dat de verschillen tussen de verschillende filialen nogal groot zijn ten aanzien van dit product (want het is geen standaarddproduct)
die laatste optie kost meer geld dan dat het oplevert
Wel: dat het geld kost? integendeel: je kunt er flink aan verdienen en bepaalt zelf het moment wanneer je het geld weer opneemt (op moment van gunstige wisselkoers). Ondertussen kun je, afhankelijk van de bank waar je het zou onderbrengen, een rentevergoeding ontvangen die een stuk gunstiger kan zijn dan de rentevergoeding op euro's.