LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aegon fundsparen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Alpha2000

Aegon fundsparen

Ongelezen bericht door Alpha2000 »

Ik ben hier nieuw op dit forum en hoop dat ik mijn onderwerp goed heb gepost, anders mn excuses.

Sinds nov. 2001 neem ik deel aan Aegon Fundsparen met als adviseur Spaaradvies (vroeger heette het Noorderkroon).
Toen ik er aan begon leek het mij allemaal erg safe en rendabel maar heb op internet nu div. minder positieve berichten gehoord.
Ook de informatie die je van Aegon krijgt is sumier te noemen en afspraken worden niet nagekomen waardoor ik zeer begin te twijfelen aan alles.
moet ik nu doorgaan met deze verzekering? mn inleg per maand is niet hoog dus financiel gezien is het nog te overzien, ik doe dit pas 3 jaar.

Zijn er mensen die mij hierbij kunnen helpen? mensen die hier ook ervaring mee hebben en mij van een helder advies kunnen voorzien.

Ik ben blij met elke reactie b.v.d.
Laatst gewijzigd door Alpha2000 op 11 okt 2008 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

Re: Aegon fundsparen

Ongelezen bericht door Gast »

Aegon is inderdaad niet betrouwbaar te noemen. Wat ik zou doen is eerst kijken naar de voorwaarden van deze overeenkomst. Ten tweede, kijk naar het fonds waarin je belegd: Zorg dat je met de waardeontwikkeling niet tegen de einddatum aanloopt: Daalt de koers net voor de einddatum, dan is veel van je opbrengst verdampt. Zorg er dan ook voor dat tegen de einddatum het vermogen is belegd op veilige manier zoals obligaties of een spaarrekening.

Kijk vooral naar de kosten:
1. Betaal je niet erg veel premie voor een overlijdensrisicoverzekering? (Dit is nl. bij Koersplan het geval)
2. Normale aankoopkosten zijn meestal 0,3-0.5 %, beheerskosten ca. 0,25 % per jaar en poliskosten meestal 2-5 euro per maand. Hanteert Aegon hogere waarden, dan kan het wel eens onaantrekkelijk zijn. Minder van je inleg wordt belegd, waardoor het saldo op de einddatum lager is.

Blijkt echter dat de constructie inderdaad niet zo voordelig is als Aegon voorspiegelde (het zal niet de eerste keer zijn) kijk dan of afkopen of premievrij maken niet beter is.

Stefan X

Ongelezen bericht door Stefan X »

Beste heer Noppeneij,

Mijn vriendin en ondergetekende hebben sinds 2000 ook allebei een polis ihkv fundsparen. We beleggen beiden 100% in het mix-fund (vanwege de garantie van 3%). We leggen allebei ons spaarloon in en vullen de premie zelf nog eens aan. Het doel is: eerder stoppen met werken en een redelijk pensioen opbouwen.

Het klonk inderdaad wel aardig: dubbele belastingaftrek (lijfrenteaftrek en het belastingvoordeel vanwege het spaarloon. Garantie van 3%, enzovoort.

Ons vertrouwen in verzekeraars en andere financiele instellingen is echter tot het nulpunt gedaald. We zijn namelijk er allebei ingestonken met het hele aandelenlease gebeuren (sprintplan van spaarbeleg). Gelukkig is dat voor ons met een sisser afgelopen.

Sinds dit tijd voelen alle polissen die we hebben:

- Waerdy bij Stad Rotterdam op basis van koopsom
- Flexx vermogensplan van de Goudse (maandelijkse premie)
- FUNDplan van Aegon.

' Niet goed aan'.

Dikwijls loop ik bij vlagen te tobben: moet de hele boel gewoon stopzetten / afkopen? Ik ben er nog niet uit. Dit komt mede door het feit dat ik alle informatie niet heb om een goede keus te maken:

Hoe verloopt de koersontwikkeling?
Wat is verstandig om te doen?
enzovoort.

Zonder u echt van dienst te kunnen zijn, post ik toch dit bericht en wacht ik eventuele reacties in dit forum af.

Groet,

Stefan

Nog eens

Ongelezen bericht door Nog eens »

Alle genoemde situaties zijn terug te leiden tot matige beleggingsresultaten in combinatie met zeer hoge inhoudingen in de eerste jaren.

Vaak kennen aflsuit provisiecontracten een verdientermijn voor de adviseur van tussen de 5 en 10 jaar. Zit u dus nog in deze periode vraag dan de afkoopwaarde op een laat een nieuwe berekening door de maatschappij maken wat vanaf vandaag tot aan einddatum op basis van een redelijk BRUTO voorbeeldpercentage (zeg: 6% oid en een fonds naar uw keuze) de eindwaarde zal zijn.

Weggaan met uw verzekering bijd e verzekeraar bespaart u resterende verrekening van aflsuitprovisie maar kan u ook afkoop kosten tot gevolg hebben.

Laat ook een nieuwe verzekeraar met lage kosten die op doorlopende provisie werkt eens een zelfde berekening maken. Wellicht bespaart u zich veel onnodige kosten.

Indien u weggaat binnen de verdientermijn voor de afsluitende adviseur zal er door de maatschappij aflsuitprovisie terug gehaald worden bij de adviseur.

Noorderkroon is overigens failliet gegaan door deze terugboekingen.

Wijsheid!

P.s.: Kies NIET voor verzekeringen met aflsuitprovisie en VERGELIJK afkoopwaarde tabellen in offertes !

anton001

Ongelezen bericht door anton001 »

Regelmatig wordt er gesproken over kosten.
Ik probeer al sinds mei vorig jaar de kostenstruktuur van mijn AEGON polissen te achterhalen. Ik kan namelijk nergens in mijn voorwaarden iets specifieks over deze kosten vinden.
Zo heb ik een lijfrente waar ik per jaar 787,76 premie voor betaal. Deze is gestart in 1997. Van deze premie wordt 74,50 eerste kosten ingehouden. Verder gaan er 117,26 doorlopende kosten af. Blijft over 596 euro. Hoe deze bedragen berekend zijn is mij een raadsel. Het is een overzicht van AEGON zelf; echter op welke periode deze kosten betrekking hebben wordt niet vermeld. Nadere toelichting wordt niet gegeven.
Is er iemand die wel een overzicht heeft van de kostenopbouw van AEGON Fundplan o.i.d.?

Chris

Ongelezen bericht door Chris »

Zeg het op als je er problemen mee hebt.
Het geld wat je per maand nu inlecht kun je net zo goed op je spaar rekening zetten, dan hoef je er geen extra belasting over te betalen.
Zat namelijk ook bij aegon fund plan en heb deze opgezegt, en leg nu per maand geld opzij tegen een gunstige rente.
Geen extra belasting heffing en geen extra kosten ivm administratie kosten of wat voor kosten dan ook.
Bellegen is een groot risico en beleg alleen het geld wat je kunt missen, neem er geen lening voor, anders kan het hoog oplopen.

milt

Ongelezen bericht door milt »

Het is triest om na 13 jaar 100 gulden per maand sparen te weten te komen dat dit alles voor niets is geweest .
Ik kreeg van Aegon te horen dat de waarde van mijn polis ( afgesloten november 1989) nu slechts 3770 euro is. Terwijl in alle overzichten van wordt gemeld dat de gemiddelde fonds opbrengst 9% is geweest over de afgelopen 20 jaar.

aardig detail is is b.t.w. ook dat aegon tot 1994 op de overzichten ook heeft aangegeven wat de bijgeschreven winst is geweest over die periode maar daarmee is gestopt.. I wonder why ?.. :roll:

Nu ben ik ook erg benieuwd naar de kosten die in rekening worden gebracht door Aegon. Ik kan ze namelijk nergens in mijn polis overzichten vinden. Ook niet in de "overtuigings" stukken uit 1989 van mijn tussen persoon. Daarin was zowiezo geen sprake van kosten.

In de uiteindeljke polis staat slechts:" Op de opbrengsten zal een geringe inhouding plaatsvinden..." & "Na inhouding van een aan- en verkoop marge wordt op iedere premie verval dag de spaarpremie in de fondsen gestort."

Na 4 weken aandringen voor info bij Aegon & mijn tussenpersoon heb ik nog steeds geen info van ze gehad m.b.t. mijn Fundplan Polis. (Nu 17 Mei 2005).

Het lijkt mij nu toch echt tijd worden voor een diepgaander onderzoek naar de gang van zaken binnen aegon.

santygo

Ongelezen bericht door santygo »

Inzake een ander wanproduct, "Koersplan" van Aegon/Spaarbeleg, kijk eens op:
www.koersplandewegkwijt.nl

Gesloten