LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afsluitkosten overbruggingslening

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Nata

afsluitkosten overbruggingslening

Ongelezen bericht door Nata »

Ben momenteel bezig met een hypotheek offerte, waarbij ik eventueel een overbruggingskrediet nodig zal hebben, afhankelijk van verkoopdatum bestaand huis. De overbrugging wordt geleverd door dezelfde hypotheek verstrekker. Nu vraagt mijn onafh. adviseur voor 0.5% EXTRA afsluitkosten/provisie alleen voor die overbruggingsregeling.

Mijn eerste vraag is; is dit normale praktijk?

Ten tweede, stel voor dat ik uiteindelijk geen overbruggingskrediet nodig heb doordat het huis op tijd wordt verkocht; krijg ik dan die provisie kosten terug?

Bij voorbaat dank

Blond en slim

Re: afsluitkosten overbruggingslening

Ongelezen bericht door Blond en slim »

:? Op zich een heldere casus. Normaliter krijgen tussenpersonen inderdaad geen vergoeding over overbruggingsdelen. Het argument van je adviseur kan dus zijn dat die werkzaamheden voor dat deel van het dossier niet gedekt worden over een mogelijk laag bedrag van het eigenlijke hypotheek deel.

Stel dat je financieirngsbehoefte 300.000 Euro is en de overbrugging 200.000 Euro. De uiteindelijke lening is dan 100.000 Euro op de nieuwe woning. Als deze aflossingsvrij wordt gefinancierd zal de provisie rond de 0,75% bedragen voor de TP (1% inclusief een mogelijke bonus). Die 750 Euro in dit voorbeeld kan zeer wel mogelijk onvoldoende zijn voor zijn advieswerk en is het te billijken dat hij zijn werk betaald wil zien. Het is aan u dit te beoordelen en hierop antwoord te geven. U bent niet verplicht dit te betalen het is alleen dan de vraag of uw adviseur u dan nog kan blijven bijstaan.

Nata

Ongelezen bericht door Nata »

In mijn geval is de hypotheek provisie bijna EUR2000, en zou de extra provisie voor een overbruggingslening bijna EUR1000 zijn. Te gemakkelijk verdiend in mijn ogen. Want wat voor een advies is er hier speciaal bij nodig? Er is eenmaal een overbrugging nodig, uiteraard bij dezelfde verstrekker. Volgens mij wordt er hierbij niks berekend of vergeleken, alleen enkele formulieren invullen?

Nu rest ook nog de vraag; krijg ik deze extra 'provisie' terug als blijkt dat, vlak voor de levering. mijn te verkopen huis wordt verkocht, en een overbrugging NIET nodig zal zijn?

bij voorbaat dank

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

:D Ben overigens B&S alleen ben niet ingelogd.

Dat laatste is een kwestie van afspraken maken. Als het een recht toe recht aan dossier was is 2.000 Euro (20 uur tegen 100 Euro beloning) absoluut zeer redelijk in mijn ogen.

Zonder kwaad te willen spreken, als u vindt dat de standaard beloning voldoende is mag u dat best aangeven. Er zijn per slot van rekening nog voldoende collega's die het van hem over willen nemen. Ik zou het persoonlijk niet betalen, mag u best weten.

Maak de afspraak wel schriftelijk ....!

Gesloten