Iedereen met een automatische incasso kan ongelimiteerd bedragen van mijn rekening afschrijven
de incasso hoeft aan geen enkel uniek kenmerk te voldoen. Waarom is dit zo?
Wanneer ik zonder pasje naar de bank ga en ik vraag een bedrag van mijn eigen geld dan kan ik dat niet krijgen, maar dat geldt alleen voor mij, de rest kan gewoon zijn gang gaan, vreemd geen enkele bescherming?!
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Automatische incasso
Re: Automatische incasso
Als het waar is wat u stelt, begrijp ik niet waarom er zoveel problemen ontstaan door mislukte incasso's.G.J. Esten schreef:Iedereen met een automatische incasso kan ongelimiteerd bedragen van mijn rekening afschrijven
Wanneer ik zonder pasje naar de bank ga en ik vraag een bedrag van mijn eigen geld dan kan ik dat niet krijgen, maar dat geldt alleen voor mij, de rest kan gewoon zijn gang gaan, vreemd geen enkele bescherming?!
Enkel omdat het saldo op dat moment net iets te gering is.
Omdat er regels aan gebonden zijn. In theorie kan iedereen met een dergelijke machtiging electronisch van iedere willekeurige rekening afschrijven. In de praktijk niet, want dan wordt deze machtiging ingetrokken en de bedragen teruggeboekt.Jantje7 schreef:Als het waar is wat u stelt, begrijp ik niet waarom er zoveel problemen ontstaan door mislukte incasso's.G.J. Esten schreef:Iedereen met een automatische incasso kan ongelimiteerd bedragen van mijn rekening afschrijven
Enkel omdat het saldo op dat moment net iets te gering is.
-
langste adem
Er zijn overigens bedrijven die het niet zo nauw nemen met automatische incasso's zonder toestemming van de klant. Pretium is daar een schoolvoorbeeld van, en die deed dat jarenlang en misschien nog steeds wel.
Overigens kun je automatische incasso's altijd laten terugstorten als je het er niet mee eens bent (tenzij het een loterij betreft), of zelfs een selectieve blokkade laten aanleggen bij de bank als je wil dat een bedrijf voortaan stopt met automatisch incasseren. Alleen heb je dan vaak weer te maken met extra administratiekosten als je iedere keer een acceptgiro kaart wil ontvangen.
Overigens kun je automatische incasso's altijd laten terugstorten als je het er niet mee eens bent (tenzij het een loterij betreft), of zelfs een selectieve blokkade laten aanleggen bij de bank als je wil dat een bedrijf voortaan stopt met automatisch incasseren. Alleen heb je dan vaak weer te maken met extra administratiekosten als je iedere keer een acceptgiro kaart wil ontvangen.