| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bank en belastingdienst
Bank en belastingdienst
Wie kan mij vertellen bij welk bedrag de bank de gegevens doorspeelt aan de belastingdienst?
-
Pindakaaspotje
Re: Bank en belastingdienst
Bij een transactie vanaf 2000 Euro bij een Grenswisselkantoor en 15.000 Euro bij een gewone bank.
Ik moet wat concreter zijn zie ik. Mijn moeder alleenstaand 93 jaar heeft een spaarrekening van Euro 50.000. Zij heeft nooit enig aangiftebiljet ingevuld t.b..v. belasting. Mag zij zoveel geld op de bank hebben staan want sommige bronnen vertellen mij dat de bank verplicht is dit te melden bij belastingdienst.
Als het goed is geven banken in ieder geval de ontvangen rente door. Saldi weet ik zo even niet, maar dat gebeurt met de aangifte over 2011 in ieder geval wel.
-
stofzuigertje
Boven de €40.000,- moet je 1,2% belasting betalen over het vermogen.
De rente maakt niets uit.
Door nu €10.000,- op andere naam te zetten van iemand die minder of geen geld heeft blijft het onbelast dus alle kinderen moeten dan elk jaar in November een schenking krijgen om onder de grens te blijven.
U mag maximaal €4.000,- per jaar ontvangen per persoon.
Eventuele kleinkinderen mag ook.... als je Enigst kind zou zijn.
De rente maakt niets uit.
Door nu €10.000,- op andere naam te zetten van iemand die minder of geen geld heeft blijft het onbelast dus alle kinderen moeten dan elk jaar in November een schenking krijgen om onder de grens te blijven.
U mag maximaal €4.000,- per jaar ontvangen per persoon.
Eventuele kleinkinderen mag ook.... als je Enigst kind zou zijn.
De vrijstelling is niet 40.000, maar 20.661 per persoon. Daarnaast is er voor 65+ers een ouderentoeslag op het heffingvrije vermogen. Deze toeslag is afhankelijk van het inkomen (in box 1) en is maximaal 27.350 euro. Als je moeder recht heeft op die volledige toeslag (inkomen onder 13.978), dan zou je moeder over zo'n 2.000 vrh moeten betalen, maar dan zou de totale aanslag wellicht onder de grens liggen waarvoor je aangifte moet doen.
Mensen allemaal bedankt, de site die JtC doorgaf staat ook de uitleg die Kweenie heeft gegeven. Op de site info.nu.nl staan voorbeelden en dat valt allemaal wel mee. Blijft over de vraag of de bank iets doorgeeft aan de belastingdienst bij een overschrijding van een max. van het spaargeld+ bedrag priverekening.
Ik weet niet zeker wat de Nederlandse banken doorgeven, maar ze zullen zich in elk geval aan de Europese Spaarrenterichtlijn houden. Dat betekent dat ze jaarlijks in elk geval van alle rekeningen de rentebetaling zullen doorgeven. Zij zullen dus in elk geval wel (kunnen) weten dat je moeder een flink bedrag aan rente ontvangt. Maar misschien dat de Nederlandse banken ook het saldo wel doorgeven aan de belastingdienst.
Nu zal dit niet zo'n grote prioriteit hebben, omdat het om een relatief laag bedrag gaat en er vanwege de vrijstellingen niet heel veel belasting wordt ontlopen, maar het kan op een gegeven moment wel tot problemen leiden.
Nu zal dit niet zo'n grote prioriteit hebben, omdat het om een relatief laag bedrag gaat en er vanwege de vrijstellingen niet heel veel belasting wordt ontlopen, maar het kan op een gegeven moment wel tot problemen leiden.