LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BANKEN EN OVERLIJDEN

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
ericnoort
Contacteer:

BANKEN EN OVERLIJDEN

Ongelezen bericht door ericnoort »

RABO ... ”LIJKENPIKKERS”

In april 2006 is mijn vader overleden. Normaal gesproken wordt de rekening dan geblokkeerd en mogen slechts met toestemming van de erven en na overleg van een zogenaamde verklaring van erfrecht bedragen afgeschreven worden. Helaas werkt mijn zus echter niet mee aan de afwikkeling van de nalatenschap. In plaats van de hypotheek op te eisen, omdat de hypotheeknemer is overleden, laat de RABO deze echter vrolijk doorlopen en schrijft elke maand af. Daardoor is inmiddels al, onrechtmatig, ruim 4000 euro van de rekening van wijlen mijn vader afgeschreven. Hiertoe moest zelfs geld door mij bijgestort worden aangezien de RABO Hilversum-Vecht en Plassen met incassomaatregelen dreigde als het negatieve saldo niet werd aangevuld. Tot terugstorting is men, zoals het verhaal al doet vermoeden, niet bereid zodat nog slechts een gang naar de rechter uitkomst lijkt te bieden. Een fraai staaltje van lijkenpikkerij, dunkt me. De RABO? Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt; ik heb al grijze haren genoeg.

Eric Noort (Hilversum) :shock:

SJZ

Re: BANKEN EN OVERLIJDEN

Ongelezen bericht door SJZ »

Zolang de schuld niet is afgelost moet je rente blijven betalen. Wat zeggen de hypotheekvoorwaarden van de Rabobank over de situatie bij overlijden?

Dat jouw zus niet meewerkt lijkt me geen fout van de bank.

Ali Bensalah

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

http://www.erfwijzer.nl/hypotheek-overlijden.html
Na overlijden loopt de hypotheek door. De erfgenamen erven de hoofdschuld met de daarbij behorende rente. Alleen wanneer aan de hypotheek een overlijdensrisicoverzekering was gekoppeld, kan de hypotheek gedeeltelijk of geheel worden beëindigd
Uitpraak:
RABO ... ”LIJKENPIKKERS”
is in deze context dus zeer ongepast.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

ericnoort

Geplaatst op 26 Jun 2008 18:50 door ericnoort

--------------------------------------------------------------------------------
RABO ... ”LIJKENPIKKERS”
Wellicht hoopte die Eric Noort door het overlijden de schuld kwijtgescholden te krijgen. Eigenlijk is hij dus de lijkenpikker!

Ali Bensalah

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Ook weer een beetje cru SJZ :shock:

Maar hij had er waarschijnlijk ook wel van staan te kijken als het huis/schuld gelijk teruggevorderd was op het moment dat ze vol in de verwerking van het overlijden hadden gezeten :!:
(Beetje afhankelijk van de relatie met de vader natuurlijk)

Betalen van een hypotheek termijn is toch iets minder ingrijpend dan het verkopen van een huis.

Als de bank de schuld direct vereffend wil zien na overlijden kom je al snel uit op een soort executieverkoop/veiling van het huis tenzij er iemand van de familie direct bereid en in staat is om te investeren.
Executiewaarde is al gauw een 15% lager dan de waarde van het huis en een executieverkoop had je ook bereikt door de rekeningen niet meer te betalen (en daarom snap ik niet waarom RABO de schuld krijgt; ze willen de schuld best innen 8)).

Praktisch en financieel gezien lijkt me dit allemaal niet wenselijk en haalbaar; zowel voor de bank niet als voor de erfgenamen.

Een beetje notarieel advies vragen over de afhandeling van dit soort zaken en je verdiepen in de hypotheek voorwaarden was niet echt verkeerd geweest.

De familie zal wel pas "wakker" geworden zijn toen het incassotraject op gang kwam. Toch wel knap 2 jaar na het overlijden; is er verder ook geen moeite gedaan om rekeningen van de overledene te blokkeren.

Gesloten