In april 2006 is mijn vader overleden. Normaal gesproken wordt de rekening dan geblokkeerd en mogen slechts met toestemming van de erven en na overleg van een zogenaamde verklaring van erfrecht bedragen afgeschreven worden. Helaas werkt mijn zus echter niet mee aan de afwikkeling van de nalatenschap. In plaats van de hypotheek op te eisen, omdat de hypotheeknemer is overleden, laat de RABO deze echter vrolijk doorlopen en schrijft elke maand af. Daardoor is inmiddels al, onrechtmatig, ruim 4000 euro van de rekening van wijlen mijn vader afgeschreven. Hiertoe moest zelfs geld door mij bijgestort worden aangezien de RABO Hilversum-Vecht en Plassen met incassomaatregelen dreigde als het negatieve saldo niet werd aangevuld. Tot terugstorting is men, zoals het verhaal al doet vermoeden, niet bereid zodat nog slechts een gang naar de rechter uitkomst lijkt te bieden. Een fraai staaltje van lijkenpikkerij, dunkt me. De RABO? Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt; ik heb al grijze haren genoeg.
Eric Noort (Hilversum)