Na verkoop van mijn huis en algehele aflossing blijkt dat mijn hypotheekverstrekker bijzonder veel vertrouwen heeft in haar klanten.
Mijn rente en spaarpremie (spaarhypotheek) heb ik altijd vooraf betaald. Bij de notaris werd echter nogmaals rente berekent. Bij navraag wanneer ik de teveel betaalde rente terug ontvang werd aangegeven dat zij eerst de stoneringstermijn afwachten... Dus heb ik zelf gestoneerd... Nu heb ik het geld binnen een week op mijn rekening terug en anders na een maand!
Dramatischer is het echter met het spaardeel. Na algehele aflossing blijkt het nog een behoorlijke tijd te duren voordat de spaarpolis wordt uitgekeerd. Waarom dit zo lang moet wachten is totaal niet uit te leggen. Het enige dat de hypotheekverstrekker aangeeft is dat zij pas tot uitkering overgaan na uitschrijven van de hypotheek. Inmiddels ben ik er wel achter dat de communicatie tussen de afdeling "hypotheken" en de afdeling "levensverzekeringen" niet adequaat verloopt. De hypotheek is immers nu al een week uitgeschreven.
Het is maar geld van een klant...
Waarom banken niet een eenvoudige crediteuren/debiteuren administratie bijhouden??? Dan had men direct gezien dat ik een behoorlijk bedrag tegoed heb.
Dus huizenverkopers opgepast: De timing van wanneer financien beschikbaar komen kan wel eens anders zijn dan een "onafhankelijk" tussenpersoon aangeeft!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bankje spelen voor de bank en verzekeringsmaatschappij !?!
Re: Bankje spelen voor de bank en verzekeringsmaatschappij !?!
Om welke bank gaat het precies? (en in welke plaats)
Het gaat hier om een (grote) verzekeringsmaatschappij. De naam lijkt me niet zo relevant.
Het gaat veel meer over de rentedagen die op deze wijze worden verdiend en de verwachting die je als verkoper hebt over de momenten waarop middelen beschikbaar komen.
De hypotheekverstrekker verdient 2x, namelijk de rentedagen over de teveel betaalde hypotheekrente en de rentedagen over de te laat uitbetaalde spaarpremie.
Het gaat veel meer over de rentedagen die op deze wijze worden verdiend en de verwachting die je als verkoper hebt over de momenten waarop middelen beschikbaar komen.
De hypotheekverstrekker verdient 2x, namelijk de rentedagen over de teveel betaalde hypotheekrente en de rentedagen over de te laat uitbetaalde spaarpremie.
Mee eens.
Het probleem is volgens mij dat de hypotheekadministratie in het algemeen (lening en verzekeringen/spaarrekeningen) nog op een prehistorische wijze gebeurd.
Het probleem is volgens mij dat de hypotheekadministratie in het algemeen (lening en verzekeringen/spaarrekeningen) nog op een prehistorische wijze gebeurd.
Het probleem wordt mede gevoedt door het feit dat bijvoorbeeld:
De notaris aan het betreffende instituut (bijvoorbeeld Stater) aangeeft dat de lening is ingelost, daarna de geldverstrekker (Stater) controleerd of dat zo is en dan opdracht geeft om het hypotheekrecht uit het kadaster te verwijderen.
Daarna moet het systeem van Stater aan de verzekeraar aangeven dat het pandrecht kan komen te vervallen.
Daarna moet de verzekeraar die opdracht tot laten vervallen van het pandrecht verwerken waarbij gecontroleerd wordt door partijen of er niet toevallig ergens nog achterstanden waren.
Dan moet de verzekeraar de klant de keuze geven (als dat al niet gedaan is) om het geld te ontvangen, de poliswaarde elders voort te zetten of de polis aldaar te laten lopen.
Als de klant zijn keuze heeft gemaakt kan alles worden afgerond.
Koppel daar de bestaande achterstanden bij .................. en we krijgen wat we hebben. een omslachtig geheel met veel personeel. Goed voor de werkgelegenheid maar killing voor onze poliswaarde.
De notaris aan het betreffende instituut (bijvoorbeeld Stater) aangeeft dat de lening is ingelost, daarna de geldverstrekker (Stater) controleerd of dat zo is en dan opdracht geeft om het hypotheekrecht uit het kadaster te verwijderen.
Daarna moet het systeem van Stater aan de verzekeraar aangeven dat het pandrecht kan komen te vervallen.
Daarna moet de verzekeraar die opdracht tot laten vervallen van het pandrecht verwerken waarbij gecontroleerd wordt door partijen of er niet toevallig ergens nog achterstanden waren.
Dan moet de verzekeraar de klant de keuze geven (als dat al niet gedaan is) om het geld te ontvangen, de poliswaarde elders voort te zetten of de polis aldaar te laten lopen.
Als de klant zijn keuze heeft gemaakt kan alles worden afgerond.
Koppel daar de bestaande achterstanden bij .................. en we krijgen wat we hebben. een omslachtig geheel met veel personeel. Goed voor de werkgelegenheid maar killing voor onze poliswaarde.