LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bankoverschrijving door fraude
Bankoverschrijving door fraude
Er zijn grote bedragen geld overgemaakt van twee rekeningen van mijn moeder naar andere rekeningen (in Nederland). Zij heeft dat niet zelf gedaan. Het gaat om duizenden euro's in een paar minuten tijd. De bank (ING) zegt dat ze het zelf gedaan heeft, want het ip adres (iPad) is hetzelfde als bij andere overboekingen. ING wil dus voor alsnog niet vergoeden. Waar vind ik hier informatie over? Waar moet ik aan denken? Wat zijn haar rechten? Wie kan hierbij helpen? Etc etc. Bedankt!
-
- Berichten: 12839
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Bankoverschrijving door fraude
Heeft uw moeder wellicht per ongeluk op een link geklikt, of iemand aan de telefoon gehad die gevraagd heeft wat codes door te geven? Zeker in het laatste geval doen mensen zich voor als iemand van de bank of van Microsoft en er moeten wat testen uitgevoerd worden. Uiteindelijk wordt alles leeg gehaald.
Re: Bankoverschrijving door fraude
Ik denk dat er zo iets speelt. En wellicht schaamt zij zich zo dat ze het niet wil toegeven aan de telefoon een bepaalde richting in gekletst te zijn, of op een nepmail gereageerd te hebben. doorvragen dus...
Dorfje
vindt dit leuk
Re: Bankoverschrijving door fraude
Formeel heeft "een bank" gelijk als de overschrijving op de geijkte wijze zoals een erkende rekeninghouder behoort te doen gedaan is.
Helaas zijn er criminelen vaak zo "handig" om mensen te misleiden of onder druk te zetten om geld over te maken, al of niet geïnstrueerd. En het geld is vast en zeker al opgenomen van de geldezel.
De vraag blijft (en niet fout bedoeld) weet uw moeder van de overschrijvingen af?
Helaas zijn er criminelen vaak zo "handig" om mensen te misleiden of onder druk te zetten om geld over te maken, al of niet geïnstrueerd. En het geld is vast en zeker al opgenomen van de geldezel.
De vraag blijft (en niet fout bedoeld) weet uw moeder van de overschrijvingen af?
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Bankoverschrijving door fraude
Ga een goed gesprek met uw moeder aan en samen naar de bank.
Hopelijk valt dit terug te draaien voor uw moeder.
Geef aub aan haar het dringende advies om NIETS/NOOIT ergens op te klikken of haar bankgegevens aan wie dan ook door te geven.
Of , misschien nóg beter, doe samen met haar de bankzaken voortaan.
Hopelijk valt dit terug te draaien voor uw moeder.
Geef aub aan haar het dringende advies om NIETS/NOOIT ergens op te klikken of haar bankgegevens aan wie dan ook door te geven.
Of , misschien nóg beter, doe samen met haar de bankzaken voortaan.
hebra98
vindt dit leuk
Re: Bankoverschrijving door fraude
Zij is ook niet gebeld door een 'zorgzame medewerker van de ING' (let op de aanhalingstekens!) met de mededeling dat er rare dingen gebeurde op haar bankrekening en hij daarom het advies gaf haar geld zo snel mogelijk in veiligheid te brengen (zogenaamd dan) door het geld op een door hem genoemde bankrekening te zetten?
Re: Bankoverschrijving door fraude
moederslink schreef: ↑04 sep 2020 15:15Ga een goed gesprek met uw moeder aan en samen naar de bank.
Hopelijk valt dit terug te draaien voor uw moeder.
Geef aub aan haar het dringende advies om NIETS/NOOIT ergens op te klikken of haar bankgegevens aan wie dan ook door te geven.
Of , misschien nóg beter, doe samen met haar de bankzaken voortaan.
Geld komt zelden terug, valt onder eigen verantwoordelijkheid.
@@@Toevallig is deze week een nieuwe campagne van start gegaan speciaal voor senioren. De meeste slachtoffers zijn nl. 55+ https://www.veiligbankieren.nl/campagne ... eiligheid/
mahadma
en moederslink
vinden dit leuk
Re: Bankoverschrijving door fraude
Jorikke schreef: ↑03 sep 2020 09:53Er zijn grote bedragen geld overgemaakt van twee rekeningen van mijn moeder naar andere rekeningen (in Nederland). Zij heeft dat niet zelf gedaan. Het gaat om duizenden euro's in een paar minuten tijd. De bank (ING) zegt dat ze het zelf gedaan heeft, want het ip adres (iPad) is hetzelfde als bij andere overboekingen. ING wil dus voor alsnog niet vergoeden. Waar vind ik hier informatie over? Waar moet ik aan denken? Wat zijn haar rechten? Wie kan hierbij helpen? Etc etc. Bedankt!
Hier vind je informatie over eventuele schadevergoeding https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankie ... index.html
Re: Bankoverschrijving door fraude
Het is al niet verstandig om duizenden euro’s op je betaalrekening te laten staan.
Maar moeder moet toch ingelogd hebben en de overmaking bevestigd?
Maar moeder moet toch ingelogd hebben en de overmaking bevestigd?
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Bankoverschrijving door fraude
Stel voor nu in elk geval eerst een overboekingslimiet in. En een opnamelimiet.
Re: Bankoverschrijving door fraude
Bob Schurkjens schreef: ↑04 sep 2020 18:26Stel voor nu in elk geval eerst een overboekingslimiet in. En een opnamelimiet.
Dat helpt niet als de fraudeurs toegang hebben tot haar bankrekening. In een paar tellen hebben zij de limiet gewijzigd. Wat wel handig is, is om het spaargeld bij een andere bank te stallen.
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Bankoverschrijving door fraude
Je hebt gelijk. Als er nog wat op de rekening staat, het hele saldo overboeken naar een tegenrekening.
Re: Bankoverschrijving door fraude
Dank voor alle reacties. Ze heeft inderdaad 'een vriendelijke mevrouw' aan de telefoon gehad. Wat die haar verteld heeft of gevraagd heeft kan ze niet meer reproduceren. Natuurlijk was ze gewaarschuwd, meerdere keren zelfs. Maar helaas weet ze dat dan niet precies meer.
Waar we vooral benieuwd naar zijn is of iemand ooit met succes schadevergoeding verhaald heeft bij de ING. Is daar iets over bekend?
En of ze inderdaad al die tijd (tussen de eerste en de laatste overschrijving - in totaal 8 grote bedragen - zit ruim een uur) met iemand aan de telefoon gezeten heeft. Zelf zegt ze dat het maar 'een minuut of 10' geweest is. Maar de telefoonmaatschappij geeft ook geen krimp. Willen / mogen ook niks zeggen over haar belgeschiedenis. Kan iemand daar nog iets over zeggen?
Wij dachten ook dat het geld veilig stond op de spaarrekening, maar daar is het gewoon afgehaald en de daglimiet is verhoogd. Wij zullen zeker vanaf nu ook zorgen dat ze alleen nog maar 'leefgeld' bereikbaar heeft.
Duurbetaalde les....
Waar we vooral benieuwd naar zijn is of iemand ooit met succes schadevergoeding verhaald heeft bij de ING. Is daar iets over bekend?
En of ze inderdaad al die tijd (tussen de eerste en de laatste overschrijving - in totaal 8 grote bedragen - zit ruim een uur) met iemand aan de telefoon gezeten heeft. Zelf zegt ze dat het maar 'een minuut of 10' geweest is. Maar de telefoonmaatschappij geeft ook geen krimp. Willen / mogen ook niks zeggen over haar belgeschiedenis. Kan iemand daar nog iets over zeggen?
Wij dachten ook dat het geld veilig stond op de spaarrekening, maar daar is het gewoon afgehaald en de daglimiet is verhoogd. Wij zullen zeker vanaf nu ook zorgen dat ze alleen nog maar 'leefgeld' bereikbaar heeft.
Duurbetaalde les....
Re: Bankoverschrijving door fraude
Waar we vooral benieuwd naar zijn is of iemand ooit met succes schadevergoeding verhaald heeft bij de ING. Is daar iets over bekend?
In dit soort gevallen is het vervelend maar geld weg = pech.
En of ze inderdaad al die tijd (tussen de eerste en de laatste overschrijving - in totaal 8 grote bedragen - zit ruim een uur) met iemand aan de telefoon gezeten heeft. Zelf zegt ze dat het maar 'een minuut of 10' geweest is. Maar de telefoonmaatschappij geeft ook geen krimp. Willen / mogen ook niks zeggen over haar belgeschiedenis. Kan iemand daar nog iets over zeggen?
De telefoonprovider heeft hier, zeker als mevrouw gebeld is, geen zeggenschap over om deze gegevens vrij te geven.
In dit soort gevallen is het vervelend maar geld weg = pech.
En of ze inderdaad al die tijd (tussen de eerste en de laatste overschrijving - in totaal 8 grote bedragen - zit ruim een uur) met iemand aan de telefoon gezeten heeft. Zelf zegt ze dat het maar 'een minuut of 10' geweest is. Maar de telefoonmaatschappij geeft ook geen krimp. Willen / mogen ook niks zeggen over haar belgeschiedenis. Kan iemand daar nog iets over zeggen?
De telefoonprovider heeft hier, zeker als mevrouw gebeld is, geen zeggenschap over om deze gegevens vrij te geven.
Re: Bankoverschrijving door fraude
Jorikke schreef: ↑05 sep 2020 15:16Dank voor alle reacties. Ze heeft inderdaad 'een vriendelijke mevrouw' aan de telefoon gehad. Wat die haar verteld heeft of gevraagd heeft kan ze niet meer reproduceren. Natuurlijk was ze gewaarschuwd, meerdere keren zelfs. Maar helaas weet ze dat dan niet precies meer.
Waar we vooral benieuwd naar zijn is of iemand ooit met succes schadevergoeding verhaald heeft bij de ING. Is daar iets over bekend?
En of ze inderdaad al die tijd (tussen de eerste en de laatste overschrijving - in totaal 8 grote bedragen - zit ruim een uur) met iemand aan de telefoon gezeten heeft. Zelf zegt ze dat het maar 'een minuut of 10' geweest is. Maar de telefoonmaatschappij geeft ook geen krimp. Willen / mogen ook niks zeggen over haar belgeschiedenis. Kan iemand daar nog iets over zeggen?
Wij dachten ook dat het geld veilig stond op de spaarrekening, maar daar is het gewoon afgehaald en de daglimiet is verhoogd. Wij zullen zeker vanaf nu ook zorgen dat ze alleen nog maar 'leefgeld' bereikbaar heeft.
Duurbetaalde les....
Triest dat je moeder het slachtoffer is geworden, van wat ik al vermoedde. Zelfs als zij bijv. het ING telefoonnummer heeft opgeslagen in haar telefoon, krijgt zij door 'spoofing' het telefoonnummer van de ING te zien in haar display, terwijl ze dus in werkelijkheid met de oplichters aan de telefoon zit.
Ik lees hoofdzakelijk berichten van slachtoffers van 'spoofing' dat zij dit niet vergoed hebben gekregen. Ook de Kifid gaat hier in mee. Maar ik zou zeker toch een poging wagen, niet geschoten is altijd mis. Zie daarvoor mijn link van 4/9 15.50 uur.
Er is recent een Platform Spoofing opgericht (70 slachtoffers ruim 1,7 miljoen kwijt) die gaat proberen dat banken de schade van spoofing gaan vergoeden. Meer informatie hierover (en hoe de mensen er in tuimelen) https://www.security.nl/posting/665438/ ... +vergoeden
Haar bel geschiedenis staat toch op haar telefoon of in de factuur?
Re: Bankoverschrijving door fraude
Ik zie toevallig dat 'spoofing' vanavond in de Kassa uitzending aan de orde komt https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... e-spoofing
Het zal je moeder waarschijnlijk goed doen om te horen dat zij niet de enige is die er in getrapt is.
Het zal je moeder waarschijnlijk goed doen om te horen dat zij niet de enige is die er in getrapt is.
Re: Bankoverschrijving door fraude
Om de limiet te verhogen bij de ING ben je al minstens 15 minuten kwijt. Maar een wijziging moet met een code bevestigd worden of met een scanner.
Eventueel spaargeld kan beter bij een andere bank staan dan ING, want dan moeten er meer stappen gezet worden.
Eventueel spaargeld kan beter bij een andere bank staan dan ING, want dan moeten er meer stappen gezet worden.
Re: Bankoverschrijving door fraude
Dat laatste schreef ik al. In die 15 minuten hangt moeder ondertussen met 'een medewerker van de bank' aan de telefoon die haar alle handelingen die ze moet doen vertelt en die zij braaf opvolgt omdat ze tenslotte met een bankmedewerker aan de telefoon zit.
Re: Bankoverschrijving door fraude
[onnodige quotes door moderator weggehaald]
op de factuur staat toch niet door wie je gebeld bent?
op de factuur staat toch niet door wie je gebeld bent?
Laatst gewijzigd door Radar op 06 sep 2020 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quotes door moderator weggehaald
Reden: onnodige quotes door moderator weggehaald
Re: Bankoverschrijving door fraude
[onnodige quotes door moderator weggehaald]
Het telefoonnummer is immers ook nog gespoofed .
Het telefoonnummer is immers ook nog gespoofed .
Laatst gewijzigd door Radar op 06 sep 2020 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quotes door moderator weggehaald
Reden: onnodige quotes door moderator weggehaald