LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bankrekening openen door Belg, buitenlander
-
Bankrekening openen door Belg, buitenlander
Blijkbaar is Nederland een soort Monaco of Liechtenstein geworden. 20 jaar geleden had ik een bankrekening in Goes bij de Bank Mees&Hoop. Nu wou ik opnieuw een rekening openen maar ALLE Nederlandse banken weigeren mij. Alleen inwoners van Nederland zijn nog welkom bij de banken. En dat nu in Europa de grenzen voor ale Europeanen open zijn : vrij verkeer van personen, goederen en diensten.
Kent iemand een bank in Nederland waar belgen wel nog welkom zijn ????
N.B. het is niet om de fsicus te ontvluchten, maar in Nederland liggen de spaarrentes hoger dan in België. Zo geeft Argenta Nederland dubbel zoveel rente dan Argenta België.
Als buitenlander kan je in België zonder probleem een bankrekening openen. Je loopt langs in een kantoor met je identiteitskaart of internationaal paspoort en klaar is kees.
Kent iemand een bank in Nederland waar belgen wel nog welkom zijn ????
N.B. het is niet om de fsicus te ontvluchten, maar in Nederland liggen de spaarrentes hoger dan in België. Zo geeft Argenta Nederland dubbel zoveel rente dan Argenta België.
Als buitenlander kan je in België zonder probleem een bankrekening openen. Je loopt langs in een kantoor met je identiteitskaart of internationaal paspoort en klaar is kees.
Re: Bankrekening openen door Belg, buitenlander
U wil een spaarrekening openen bij een willekeurige bank omdat de spaarrentes hoger liggen.
Het interesseert u niet bij welke bank dat kan ? Als het maar Nederlands is ?
Vreemd, volgens mij vertelt u niet het volledige verhaal.
Vreemd, volgens mij vertelt u niet het volledige verhaal.
De rente op een spaarrekening van Argenta in Belgie is 1% en in Nederland ook. Dus blijf lekker daar.
Helaas @tijger1 is de rente bij Argenta België slechts 0,3% met nog 0,1% getrouwheidspremie (bedrag moet er 1 jaar op blijven). Dus een rekening in Nederland is inderdaad beter.
België : 1,6% maximaal
http://www.spaargids.be/sparen/spaartarieven.html
Nederland 1% maximaal
http://www.spaarrente.nl
http://www.spaargids.be/sparen/spaartarieven.html
Nederland 1% maximaal
http://www.spaarrente.nl
Waar zegt TS dat ? Hij vraagt zich alleen maar af waarom je als buitenlander geen spaarrekening in Nederland kunt openen.crazyme schreef:U wil een spaarrekening openen bij een willekeurige bank omdat de spaarrentes hoger liggen.
ING doet het ook gewoon.
-
De vermelde hoge rentes op http://www.spaargids.be/sparen/spaartarieven.html zijn niet het actuarieel rendement. Het is een fictieve rente omdat je maximaal 500 euro per maand mag sparen.
Als je dus 100.000 euro ineens wil sparen is de maximaal geboden rente in België: 0,95% bij een veilige bank als je het bedrag 12 maanden laat staan.(Moneyou = ABN Amro)
De volgend veilige bank in het rijtje is Rabobank.be 0,65%
De depositogarantie is beperkt tot 100.000 euro per bankgroep. Ik ben aan het sparen voor een huis. En heb dus meer dan 200.000 euro reeds bijeen gespaard(ik ben 50) Een lening kan ik niet bekomen wegens ernstige ziekte.(als dit een antwoord mag zijn voor wie het hele verhaal wil kennen).
Dus ik dacht, ik ga het risico spreiden en ga voor een zo hoog mogelijke rente maar toch veilig. Ik wijk uit naar Nederland met een deel van het geld. Maar dat kan blijkbaar niet meer. 20 jaar geleden kon dit wel, zonder enig probleem op 5 minuten was het geregeld.
Is het niet raar dat ik een rechtszaak zou moeten beginnen tegen Nederlandse banken om hen te verplichten een bankrekening en spaarrekening voor mij te openen?
Terwijl een Nederlander in België geen enkel probleem ondervindt.
Er wordt op dit forum geschreven dat ING wel belgen aanvaardt. Wel nu dit is het antwoord van ING :
Als je dus 100.000 euro ineens wil sparen is de maximaal geboden rente in België: 0,95% bij een veilige bank als je het bedrag 12 maanden laat staan.(Moneyou = ABN Amro)
De volgend veilige bank in het rijtje is Rabobank.be 0,65%
De depositogarantie is beperkt tot 100.000 euro per bankgroep. Ik ben aan het sparen voor een huis. En heb dus meer dan 200.000 euro reeds bijeen gespaard(ik ben 50) Een lening kan ik niet bekomen wegens ernstige ziekte.(als dit een antwoord mag zijn voor wie het hele verhaal wil kennen).
Dus ik dacht, ik ga het risico spreiden en ga voor een zo hoog mogelijke rente maar toch veilig. Ik wijk uit naar Nederland met een deel van het geld. Maar dat kan blijkbaar niet meer. 20 jaar geleden kon dit wel, zonder enig probleem op 5 minuten was het geregeld.
Is het niet raar dat ik een rechtszaak zou moeten beginnen tegen Nederlandse banken om hen te verplichten een bankrekening en spaarrekening voor mij te openen?
Terwijl een Nederlander in België geen enkel probleem ondervindt.
Er wordt op dit forum geschreven dat ING wel belgen aanvaardt. Wel nu dit is het antwoord van ING :
Quod erat demonstrandumHoi Stijn,
Je kunt alleen een Betaalrekening bij ING openen als je een BSN nummer hebt, of een Nederlands woonadres hebt.
Weet je zo voldoende?
Pascalle (ING)
Bsn is idd een voorwaarde. Dacht even aan mijn vrouw ook geen Nederlandse, maar heeft idd Bsn, was zo geopend in Breda.
Zou hier niet mee bedoelt worden dat iedereen die in Nederland woont, ook diegene die oorspronkelijk uit een andere lidstaat wonen, een bankrekening mag openen ? In het eerste stuk staat toch duidelijk dat je een Nederlands identiteitsbewijs of verblijfsvergunning moet hebben.MichielFRL schreef:Het moet dus gewoon kunnen.Bankrekening openen in Nederland door buitenlander – Voorwaarden
Alle Nederlandse banken stellen als voorwaarde dat je in Nederland woont en staat ingeschreven bij de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA). Ook moet je een Nederlands identiteitsbewijs of een verblijfsvergunning hebben. Heb je geen verblijfadres in Nederland of sta je niet ingeschreven bij de gemeente? Dan kun je dus geen Nederlandse bankrekening openen. Hetzelfde geldt wanneer je geen geldige identiteitspapieren hebt.
Wie oorspronkelijk uit een andere EU-lidstaat komt, heeft extra mogelijkheden. Nederlandse banken moeten ingezetenen van andere EU-landen namelijk hetzelfde behandelen als klanten uit eigen land. Als de bank je toch weigert vanwege je nationaliteit, kun je bezwaar aantekenen bij de bank. Leidt dit niet tot een gewenste oplossing, dan is een beroep doen op het Europees buitengerechtelijk klachtennetwerk voor financiële diensten de volgende stap.
Wie oorspronkelijk uit een andere EU-lidstaat komt,
Het woord "oorspronkelijk" geeft wel aan dat je niet meer in die andere lidstaat woont maar tegenwoordig in NL.Het moet dus gewoon kunnen.
Dat is niet van toepassing op TS.
-
Ik ben buitenlander, woon dus niet in Nederland. Wel dicht tegen de grens van Zeeland. Dus ik kan zonder probleem bij een kantoor in Nederland langs gaan. Maar ik voldoe dus niet aan de regels om een Bsn aan te vragen.
Maar elke Belg heeft een elektronische ID kaart. Je kan die kaart "type bankkaart" in de computer stoppen, en via internet contact leggen met de overheid en zo vragen of deze kaart nog geldig is. Dat gaat allemaal automatisch, snel en poepsimpel. Dus het argument van de banken dat het checken van de identiteit hen veel teveel werk en geld kost, dat gaat niet op voor het controleren van Belgen.
In Europa geld toch vrij verkeer van personen, goederen en diensten.
Maar blijkbaar behoren de Nederlandse bankdiensten niet tot het vrije europese verkeer.
Mensen die niet in Nederland wonen, worden geweigerd als klant.
Net zoals dat is in Monaco en Liechtenstein het geval is.(behalve stichtingen en vennootschappen die zijn er wel welkom, ze worden zelfs geholpen om de fiscus te ontlopen). Net zoals in Nederland, daar zijn ook buitenlandse vennootschappen van harte welkom voor een belastingsdeal(ruling) zodat Nederland een weliswaar geringe belasting kan heffen op winsten die niets met Nederland te maken hebben. Zo snoept Nederland belastingen weg uit andere landen.
Maar een simpele vraag om een bankrekening dat is blijkbaar met de Nederlandse banken afgesproken om geen buitenlanders toe te laten.
Argenta Nederland geeft 1% rente, Argenta België geeft 0,4 % met bijkomende voorwaarde dat het geld 12 maanden onaangeroerd blijft.
Maar elke Belg heeft een elektronische ID kaart. Je kan die kaart "type bankkaart" in de computer stoppen, en via internet contact leggen met de overheid en zo vragen of deze kaart nog geldig is. Dat gaat allemaal automatisch, snel en poepsimpel. Dus het argument van de banken dat het checken van de identiteit hen veel teveel werk en geld kost, dat gaat niet op voor het controleren van Belgen.
In Europa geld toch vrij verkeer van personen, goederen en diensten.
Maar blijkbaar behoren de Nederlandse bankdiensten niet tot het vrije europese verkeer.
Mensen die niet in Nederland wonen, worden geweigerd als klant.
Net zoals dat is in Monaco en Liechtenstein het geval is.(behalve stichtingen en vennootschappen die zijn er wel welkom, ze worden zelfs geholpen om de fiscus te ontlopen). Net zoals in Nederland, daar zijn ook buitenlandse vennootschappen van harte welkom voor een belastingsdeal(ruling) zodat Nederland een weliswaar geringe belasting kan heffen op winsten die niets met Nederland te maken hebben. Zo snoept Nederland belastingen weg uit andere landen.
Maar een simpele vraag om een bankrekening dat is blijkbaar met de Nederlandse banken afgesproken om geen buitenlanders toe te laten.
Argenta Nederland geeft 1% rente, Argenta België geeft 0,4 % met bijkomende voorwaarde dat het geld 12 maanden onaangeroerd blijft.
We nemen hier allerlei soorten asielzoekers op, wellicht is angst voor het Belgische bankwezen een goede reden om hier heen te mogen komen.
Hier in Nederland is alles top geregeld...Weinig belasting, werk ligt voor het oprapen.
Hier in Nederland is alles top geregeld...Weinig belasting, werk ligt voor het oprapen.
En een huis krijgt u ook zo.
-
Ik kan misschien een postbusadres nemen, zoals vele belasting ontduikende bedrijven in Nederland probleemloos kunnen krijgen. Maar zal er een Nederlandse gemeente bestaan die mij wil inschrijven op een postbusadres ? Of moet ik dan eerst ZZP-er worden en een inburgeringstest afleggen ?
Of mij aanmelden als vluchteling zoals hier boven staat, dat is waarschijnlijk de gemakkelijkste weg. Mijn ID weggooien en in slecht Engels zeggen dat ik Oekraïense vluchteling ben. Misschien krijg ik dan niet alleen een Bsn nummer. Maar mag ik ook nog gaan stemmen in het referendum over Oekraïne.
Ik zag op TV in "De monitor" dat daklozen die geen geld hebben om een klein flatje te huren wel recht hebben op een bijstandsuitkering. Maar om die uitkering te kunnen krijgen moeten ze eerst een flatje hebben. Maar dat kunnen ze niet huren zonder de uitkering. Catch 22
Soms toch een raar georganiseerd land bij onze noorderburen.
Maar ja, onze Belgische staatsstructuur met 5 parlementen en 5 regeringen, dat kan je aan een buitenlander ook niet uitleggen.
Of mij aanmelden als vluchteling zoals hier boven staat, dat is waarschijnlijk de gemakkelijkste weg. Mijn ID weggooien en in slecht Engels zeggen dat ik Oekraïense vluchteling ben. Misschien krijg ik dan niet alleen een Bsn nummer. Maar mag ik ook nog gaan stemmen in het referendum over Oekraïne.
Ik zag op TV in "De monitor" dat daklozen die geen geld hebben om een klein flatje te huren wel recht hebben op een bijstandsuitkering. Maar om die uitkering te kunnen krijgen moeten ze eerst een flatje hebben. Maar dat kunnen ze niet huren zonder de uitkering. Catch 22
Soms toch een raar georganiseerd land bij onze noorderburen.
Maar ja, onze Belgische staatsstructuur met 5 parlementen en 5 regeringen, dat kan je aan een buitenlander ook niet uitleggen.
Dat zal een Belgische bank misschien automatisch en snel kunnen doen, maar dat betekent nog niet dat dat ook in andere landen zou moeten kunnen. Je kunt moeilijk van iedere bank verwachten dat ze hun systemen zo aanpassen, dat ze voor alle 28 EU-landen, met ieder hun eigen systeem, zulke controles kunnen uitvoeren.woestijnwalvis schreef:Maar elke Belg heeft een elektronische ID kaart. Je kan die kaart "type bankkaart" in de computer stoppen, en via internet contact leggen met de overheid en zo vragen of deze kaart nog geldig is. Dat gaat allemaal automatisch, snel en poepsimpel. Dus het argument van de banken dat het checken van de identiteit hen veel teveel werk en geld kost, dat gaat niet op voor het controleren van Belgen.
Nog los van de vraag of je het zou moeten willen dat iemand bij een bank in bijvoorbeeld Roemenië zomaar even met jouw ID contact zou kunnen leggen met de Belgische overheid.
Maar het al dan niet moeten kunnen openen van een bankrekening zonder BSN is wel een schemergebied. Formeel gesproken is een BSN alleen verplicht als je ook in Nederland belastingplichtig bent. En banken kunnen eisen dat je anders bij de GBA staat ingeschreven. Maar als EU-ingezetene moet je strikt genomen gelijk worden behandeld als Nederlands ingezetene, dus hier botsen de regels. Mogelijk sta je in je recht als je als EU-ingezetene zonder BSN een rekening wilt openen, maar ik kan mij ook voorstellen dat een rechter zou kunnen oordelen dat in zulke gevallen de vrijheid hiermee relatief weinig wordt ingeperkt terwijl de fiscale en legale risico's van een rekening zonder bij de Nederlandse overheid bekend te zijn, erg groot zijn.
(Overigens zag ik dat voor het openen van een spaarrekening helemaal niet altijd een BSN nodig is, maar dat er ter identificatie bij Internet-banken vaak wel een Nederlandse tegenrekening (betaalrekening) nodig is. Misschien dat je bij een 'gewone' bank met bankkantoren wel een losse spaarrekening kunt openen? Wellicht dat je bij de Regiobank terecht kunt? Die hebben wel kantoren en toch een relatief hoge rente.)
-
Wat iedereen over de hele wereld kan met een Belgische e-ID : dat is opvragen of deze nog geldig is. En uitlezen wat je naam,foto, geboorteplaats, geboortedatum en huidige adres is. Met andere woorden, iedereen kan nagaan of de belg die voor hen staat, werkelijk is wie hij beweerd te zijn. Je zou de buitenkant kunnen vervalsen met een valse foto. Maar in de chip zit ook een foto dus, het uitlezen van de kaart voorkomt vervalsing. Zonder de PIN code is er verder niets mogelijk met die kaart.Nog los van de vraag of je het zou moeten willen dat iemand bij een bank in bijvoorbeeld Roemenië zomaar even met jouw ID contact zou kunnen leggen met de Belgische overheid.
Behalve in de medische wereld waar de controle niet erg strikt gebeurd. Je zou dus op kosten van een gestolen belgische ID naar de dokter of het ziekenhuis kunnen gaan. Wegens besparing check je niet meer in bij een bemande balie, maar aan een automaat die de foto niet kan controleren. Ook wordt de PINcode niet gevraagd. Dat is niet de schuld van de e-ID maar wel van de laksheid in de medische wereld.
Bedankt voor de tips. Ik ga het allemaal uitproberen.
-
Ik denk dat ik net als in het TV-programma "De monitor" eens ga proberen om mij in te schrijven op het adres van minister Plassterk.
Volgens het programma was dat heel eenvoudig.
http://demonitor.ncrv.nl/uitzendingen/p ... -aanhouden
Daarna moet ik dan toch een Bsn kunnen krijgen.
Volgens het programma was dat heel eenvoudig.
http://demonitor.ncrv.nl/uitzendingen/p ... -aanhouden
Daarna moet ik dan toch een Bsn kunnen krijgen.
Ik vind de e-ID heel handig, alles kan direct worden uitgelezen bij banken en instanties, en zonder pincode heb je er niks aan. Nederland loopt achter wat dat betreft, en nog wel op meer dingen maar dit ter zijde. In ieder geval niet op zelfvertrouwen .
Laatst gewijzigd door prem op 14 mar 2016 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar dan moet je die kaart dus wel kunnen uitlezen... En de gegevens kunnen koppelen met het Belgische bevolkingsregister. Die infrastructuur zul je niet zomaar overal kunnen/mogen hebben.woestijnwalvis schreef: Wat iedereen over de hele wereld kan met een Belgische e-ID : dat is opvragen of deze nog geldig is. En uitlezen wat je naam,foto, geboorteplaats, geboortedatum en huidige adres is. Met andere woorden, iedereen kan nagaan of de belg die voor hen staat, werkelijk is wie hij beweerd te zijn. Je zou de buitenkant kunnen vervalsen met een valse foto. Maar in de chip zit ook een foto dus, het uitlezen van de kaart voorkomt vervalsing.