Goedendag,
ik zit met het volgende en vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft en/of er iemand raad mee weet.
Ik zit namelijk nu met mijn handen in mijn haar en zie eventjes de oplossing niet meer.
Ik heb/had een bizner rekening sinds 2007 met kredietruimte tot €5000,-.
Toen ik eind 2007 een naheffing kreeg van de btw van €17500,- en het uwv €12000,- moest terug betalen. Wist ik niet waar ik dat vandaan moest halen vooral omdat de belasting dat jaar nog betaald moest worden, ben ik gaan kijken of ik dit geld ergens kon lenen. Na door verschillende kredietaanbieders te zijn afgewezen probeerde ik dit bij bizner, mijn verbazing was dan ook groot toen in mijn internetbankieren scherm kwam te staan dat ik €40000,- kon lenen.
Ik moest dan 60 x €818,-=€49080,- terug betalen en wilde ik vervroegd aflossen dan moest ik dit bedrag aflossen ook al zou ik na een jaar aflossen.
Dit was wel meer dan ik nodig had maar ik dacht dan houd ik ook iets achter de hand. Ik dacht wel dit is een lokkertje zodra ik interesse toon zullen ze papieren moeten hebben en de rest. Mijn verbazing was dan ook groot dat ik dit met behulp van het key apparaat dat ik ook gebruikte om overboekingen te doen de lening had afgesloten terwijl ik eigenlijk dacht dat nu de beoordeling in gang gezet werd maar ik klaagde niet, kreeg het geld dus mijn zorgen waren voorbij.
Tot halverwege 2010 de zaak draaide niet meer kreeg amper mijn huur betaald en mijn reserves waren ook op, sterker nog stond zelfs continu het maximale rood en dit was dus niet meer vol te houden toen er iemand kwam die mijn huurcontract wou overnemen hoefde ik daar dan ook niet lang over na te denken en besloot met mijn zaak te stoppen en me te gaan richten op het webdesign vooral omdat het werken in magento me heel goed afging.
Ik heb me toen tot bizner gericht en gevraagd of het mogelijk was tijdelijk de aflossingen te verlagen tot €400,- omdat ik het echt niet kon volhouden, de situatie was immers helemaal anders dan toen ik de lening afsloot. Die €400,- was ook nog aan de hoge kant maar ik had het gevoel dat ik ze toch iets moest bieden anders gaan ze er niet akkoord mee en ik had op dat moment ook al 3 projecten lopen en dacht dat dit zo wel door zou rollen zodat ik makkelijk die €400,- kon betalen.
Ik kreeg van Bizner bericht dat ze akkoord gingen met de regeling per september 2010 maar dat ze die door zou sturen naar GGN deurwaarders zonder BKR notering en dat die naar 6 maanden geëvalueerd zou worden. Voor het gemak werd het openstaande rood bedrag en de nog openstaande termijnen bij elkaar gevoegd en zou ik dus nog €23.117,51 moeten betalen waarover dan ook nog rente betaald moest worden. Ook werd per direct mijn bizkey geblokkeerd terwijl ik nog niet getekend had, toen ik belde daarover zeiden ze dat de regeling er sowieso zou komen of dat de rekening in eens opeisbaar zou worden omdat ik had aangegeven dat ik grote moeite had om te betalen. Dus besloot ik maar om te tekenen omdat ik die 818 toch niet meer kon betalen en ook al vond ik het oneerlijk rente over rente te moeten betalen, wist ik niet wat ik anders moest doen, en zodra ik meer werk had zou ik dan versneld af betalen, dacht ik.
Na die drie projectjes wat ik heel goedkoop had gemaakt om een portfolio bij elkaar te krijgen werd het akelig stil. Of dit nu met de crisis te maken heeft? Ik heb dit jaar dus amper werk gehad. Ik had dan ook grote moeite om mijn aflossingen te voldoen, ik leende het bij mijn moeder, bij mijn vrouw waarmee ik op huwelijkse voorwaarden getrouwd ben of had eens een belastingmeevaller waardoor ik de termijn kon voldoen. Ook deed ik allemaal hand en span diensten voor mijn vrouw zodat zij ook iets minder aan haar kop had waarvoor ik dan eens af en toe een factuur mocht maken, maar aangezien het bij haar ook minder gaat door de crisis en we van haar inkomen alles moeten betalen gaat dat ook niet altijd. Ik nam dan ook in juli 2011 contact op met GGN om te kijken of het maandbedrag tijdelijk verlaagd kon worden omdat dit praktisch niet meer op te brengen was door mij en dat ik nu het ene gat aan het vullen was met een ander te graven. Ik heb wat lijntjes lopen en daar komen hopelijk wat projecten uit maar in deze onzekere tijden duren beslissingen bij klanten nu eenmaal wat langer. Ik kreeg van hun een formulier inkomsten en uitgaven toe gestuurd dat ik maar moest invullen. Hierop moest ik ook het inkomen van mijn echtgenote invullen. Ik heb toen gebeld met GGN dat ik dat niet kon invullen, ik weet immers het inkomen van mijn echtgenote niet we waren immers op huwelijkse voorwaarden getrouwd, het enige wat ik wist is dat zij op dit moment mijn bijdrage aan de gezamenlijke huishoudpot deed. Toen zei de mevrouw aan de telefoon dat als ik het formulier niet invulde de regeling bij het oude zou blijven. Toen ik haar zei dat onder aan het formulier stond dat als ik het niet terug zou sturen de regeling zou komen te vervallen zei zij dat dat in het geval van een nieuwe regeling zo zou zijn maar in dit geval niet omdat er al een regeling liep.
O.k. dus maar weer door naar de orde van de dag. En hopen op Betere tijden.
13 oktober een brief van GGN dat ze geen algehele betaling hebben ontvangen, en dat ik binnen 3 dagen €20.885,77 moet betalen anders worden er verdere maatregelen getroffen. Ik meteen kijken op mijn bankoverzicht of ik misschien een betaling gemist had, toen dit niet het geval was heb ik GGN gebeld. Ik kreeg toen van een of andere Miep te horen dat dit kwam omdat ik dat formulier waar ik immers zelf om had gevraagd niet had ingevuld en dat daardoor de regeling was vervallen. Toen ik haar uitlegde dat ik daar toen telefonisch contact over heb gehad en dat ze me toen gezegd hadden dat alles bij het oude zou blijven als ik het niet invulde omdat ik het niet kan invullen, zei zij dat ze dat in het dossier zag staan maar dat ik het toch maar moest invullen of dat ze me anders wel voor de rechter zouden zien. Ik heb toen , kwaad geworden door hun asociale houding t.o.v mij, maar gezegd dat dat dan maar misschien het beste was. Ik snap dat ik er niets aan heb om kwaad te worden maar op dat moment ..... , ik heb dan misschien wel schulden maar ben geen wanbetaler ik heb het immers altijd tijdig aangegeven als ik moeite had met betalen ze hebben me dan ook niet 1 keer hoeven te manen. Ik wens dan ook nog steeds als mens behandeld te worden en niet als een stuk vuil.
Aan de ene kant heb ik zoiets van misschien wel eens goed als een rechter er eens naar kijkt, immers is bizner/rabobank haar zorgplicht wel na gekomen en of deze woekerrente normaal is. Want in het bedrag dat naar GGN is overgezet zaten de resttermijnen van de aflossing in en bizner heeft net gedaan of ik dat in 1 keer heb afgelost dus alle rente is in dat bedrag gekomen. Als ik dan zie dat ik startte op €23.117,51 en na betaling van €4400,- nog steeds €20.885,77 moet betalen is deze rente op de rente ook nog eens pittig. En ik weet ik heb overal voor getekend op de eerste keer die €40000,- na die heb ik met de bizzkey afgesloten. Maar ik zag ook telkens geen andere oplossing.
Ik heb ondertussen nog een mail gestuurd naar bizner en GGN, waarop ik nog geen antwoord terug heb, dat ik het niet normaal vind dat de spelregels constant veranderd worden en dat dit niet goed voor mijn gezondheid is, kamp met mijn 35e al met hoge bloeddruk en zou eigenlijk het rustiger aan moeten doen van de dokter. En dat ik ondertussen begin te denken dat een faillissement voor mij misschien wel beter is dan aan hun grillen bloot te staan, ik heb immers niks van waarde op een beetje overwaarde in de koopwoning , die ik dus deel met mijn vrouw, en het moet ook nog maar eens blijken of deze overwaarde op papier ook in de praktijk overwaarde brengt, in deze tijd. Maar dat ik er niet op uit ben om failliet te gaan. Dus dat zowel zij als ik niet gebaat zijn bij een faillissement. Maar als hun ondanks dat ik me aan de afgesproken betalingsregeling hou toch naar de rechter willen gaan ze dat dan vooral moeten doen.
Nu moet ik zeggen dat dit ook een beetje bluf van mij is, maar ik sta weer met de rug tegen de muur en het mes op mijn keel. En ik trek dit niet veel langer meer. Ik had gehoopt dat ze een beetje mee zouden werken zodat ik alles op een rijtje krijg zodat ik dadelijk weer gewoon kan aflossen.
Zo dat is een heel verhaal en als je het nu nog aan het lezen bent dan hoop ik dat je me kan helpen, ik zit nogal met wat vragen.
-mag dit alles zo maar
-als ik een schuldsanering vraag moet ik dan het huis verkopen
-wat houdt een faillissement van mij voor mijn gezin in, ik heb 2 kinderen van 2 en 5.
-is er geen mogelijkheid om dit geld goedkoper te kunnen lenen, want als ik nu tel betaal ik bijna 10% rente, ik heb geprobeerd mijn hypotheek te verhogen om de helft van de overwaarde te verzilveren maar daar verdienen we te weinig voor. terwijl ik nu wel die aflossing doe.
-andere suggesties en tips
Alvast bedankt voor het lezen en voor eventuele tips
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] bizner en ggn
-
Leo The Emperor
Re: bizner en ggn
Ja, uit de posting wordt duidelijk dat u zeer onverantwoord te werk bent gegaan, en dat banken en GGN eigenlijk, behalve misschien een niet zo nette telefonische behandeling, weinig tot niets te verwijten valt. De zorgplicht van de banken reikt niet zover dat ze u de kredieten hadden moeten weigeren, dit had u zelf moeten onderkennen.mag dit alles zo maar
Alhoewel u op huwelijkse voorwaarden getrouwd bent, is het toch wel merkwaardig dat u het inkomen van uw vrouw niet kunt opgeven.
als ik een schuldsanering vraag moet ik dan het huis verkopen
Als u in een koophuis woont, dan zal deze in de meeste gevallen worden verkocht. Van de opbrengst wordt eerst de hypotheekverstrekker betaald. Blijft er daarna nog een bedrag over, dan wordt dit in de boedel gestort voor de overige schuldeisers. Is de opbrengst van de woning niet voldoende om uw hypotheek af te lossen, dan kan de hypotheekverstrekker het restant van de hypotheekschuld indienen in de schuldsanering.
In een enkel bijzonder geval vindt tijdens de wettelijke schuldsanering schuldvernieuwing plaats; uw bestaande hypothecaire lening wordt dan vervangen door een nieuwe hypotheek. Op deze manier kunt u uw woning behouden. Deze nieuwe schuld valt niet onder de werking van de Wsnp. U dient de kosten van deze nieuwe lening uit uw vrij te laten bedrag te voldoen. Zonder toestemming van de rechtbank is schuldvernieuwing niet mogelijk!
Als u niet wordt toegelaten tot WSNP of deze wordt zonder schone lei beeindigds, kunt u persoonlijk failliet worden verklaard. Hieronder de procedure in hoofdlijnen. Het lijkt me dat u dit dient te voorkomenwat houdt een faillissement van mij voor mijn gezin in, ik heb 2 kinderen van 2 en 5.
•De procedure start wanneer een van de 4 boven genoemde partijen een faillissement aanvraagd bij de rechtbank.
•Het faillissement wordt uitgesproken door de rechtbank die een curator en een rechter-commissaris aanstelt.
•De failliet verklaarde verliest van rechtswege de beschikking en het beheer over het vermogen (prive dan wel van de onderneming)
•De curator treedt op in plaats van de failliet verklaarde, die dan handelingsonbevoegd wordt.
•De curator beheert de vereffening van de failliete boedel.
•De curator behartigt ook de belangen van de schuldeisers.
•De curator zorgt voor de openbaarmaking van het vonnis door registratie bij
1.de faillissementsgriffie en Kamer van Koophandel
2.de advertentie in de Staatscourant
3.de advertentie in een landelijk dagblad
•Hij onderzoekt de boedel en probeert vast te stellen wat de bezittingen en de schulden van de failliet zijn.
•De bedrijfsvereniging neemt alle salarisverplichtingen over vanaf de faillissementsdatum. In uitzonderingsgevallen kan het ook gebeuren dat (een gedeelte van) achterstallig salaris wordt meegenomen.
•De curator bereidt in samenwerking met de rechter-commissaris de verificatievergaderingen voor.
•Indien nodig ontslaat hij personeelsleden en verkoopt hij de nog aanwezige vermogensbestanddelen (goederen, voorraden, auto’s en onroerend goed). In ieder geval gaan werknemers met een salarisvordering voor op alle concurrente crediteuren.
•Indien hij onbehoorlijk bestuur of frauduleus gedrag signaleert neemt hij de daartoe geëigende maatregelen.
•De rechter-commissaris houdt toezicht op het beheer en de vereffening van de failliete boedel en de handelingen van de curator.
•Voor bepaalde activiteiten moet de curator toestemming vragen aan de rechter-commissaris (bijvoorbeeld: ontslag personeel en verkoop inboedel of goederen). Verder treedt de rechter-commissaris op als voorzitter van de verificatievergaderingen.
•Op voordracht van de rechter-commissaris kan de rechtbank de gijzeling bevelen van de failliet. Ook kan de rechter-commissaris getuigen oproepen en horen.
•Een faillissement kan op de volgende manieren eindigen:
1.opheffing wegens gebrek aan baten: Zijn er onvoldoende baten om een bedrag uit te kunnen keren aan anderen dan de boedelschuldeisers, dan wordt het faillissement opgeheven bij gebrek aan baten.
2.beëindiging wegens homologatie van het aangeboden akkoord:"De failliet kan eenmalig een akkoord voorstellen aan de schuldeisers. Een dergelijk voorstel houdt vaak in dat de failliet een percentage van de betreffende vordering betaalt, waartegenover hij voor het restant wordt bevrijd van zijn schulden.
3.opheffing wegens het verbindend worden van de slot-uitdelingslijst:Wanneer de boedel niet over voldoende actief beschikt om een uitkering te verrichten aan de concurrente crediteuren, maar de preferente crediteuren wel (deels) kunnen worden voldaan
4.opheffing vonnis rechtbank in hoger beroep door Gerechtshof
5.opheffing op verzoek gefailleerde en tegelijkertijd uitspreken van de toepassing schuldsaneringsregeling
In principe zijn er veel meer goedkopere geldverstrekkers, maar door u slechte financiele situatie zullen deze waarschijnlijk niet bereid zijn om u geld te lenen.er geen mogelijkheid om dit geld goedkoper te kunnen lenen, want als ik nu tel betaal ik bijna 10% rente, ik heb geprobeerd mijn hypotheek te verhogen om de helft van de overwaarde te verzilveren maar daar verdienen we te weinig voor. terwijl ik nu wel die aflossing doe.
Overleg met uw vrouw. In hoeverre is zij tot in detail op de hoogte van de penibele situatie ?andere suggesties en tips
Misschien is het beter als zij uw financiele zaken gaat behartigen
Mijn vrouw weet van mijn penibele situatie, zij is ook degene die mij geld leent terwijl ze dit niet hoeft.
We zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd.
Moet dan toch het huis verkocht worden, zij is toch niet verantwoordelijke voor mijn schulden.
Onverantwoord zou u het kunnen noemen als we het over de eerste lening hebben. Maar u bent vast en zeker geen ondernemer. Je kunt ook zeggen dat het profiteren is van iemand zijn nood. Wat erna besloten is heb ik gedaan met het mes op mijn keel het was slikken of stikken.
Ik heb nu net bericht gekregen van GGN waarin staat dat ze toch de regeling voor in ieder geval zes maanden willen aanhouden. Dus dat geeft me wat respijt.
Toch blijft mijn vraag is het normaal dat er rente op rente geteld wordt en waar zou ik dit na kunnen laten kijken
We zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd.
Moet dan toch het huis verkocht worden, zij is toch niet verantwoordelijke voor mijn schulden.
Onverantwoord zou u het kunnen noemen als we het over de eerste lening hebben. Maar u bent vast en zeker geen ondernemer. Je kunt ook zeggen dat het profiteren is van iemand zijn nood. Wat erna besloten is heb ik gedaan met het mes op mijn keel het was slikken of stikken.
Ik heb nu net bericht gekregen van GGN waarin staat dat ze toch de regeling voor in ieder geval zes maanden willen aanhouden. Dus dat geeft me wat respijt.
Toch blijft mijn vraag is het normaal dat er rente op rente geteld wordt en waar zou ik dit na kunnen laten kijken
-
Leo The Emperor
Niet zo snel ongefundeerde conclusies trekken...Maar u bent vast en zeker geen ondernemer.
Ja dit is normaal. Op uw spaargeld krijgt u ook rente op renteToch blijft mijn vraag is het normaal dat er rente op rente geteld wordt en waar zou ik dit na kunnen laten kijken
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 15 okt 2011 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Misschien dat je je ondernemerschap op een heeeel laag pitje kunt zetten en na jaren van investeren(lenen), er weinig voor terugkrijgen, onzekere tijden en een reguliere baan kunt zoeken. Maakt niet uit wat en voor hoelang. Dan ben je voor een bepaalde periode zeker van een vast inkomen.vleegske schreef: Onverantwoord zou u het kunnen noemen als we het over de eerste lening hebben. Maar u bent vast en zeker geen ondernemer. Je kunt ook zeggen dat het profiteren is van iemand zijn nood. Wat erna besloten is heb ik gedaan met het mes op mijn keel het was slikken of stikken.
Huwelijkse voorwaarden of niet, het is neem ik aan in een relatie de bedoeling dat je het samen doet, zowel in voor- als tegenspoed. Of je nu bij een baas werkt, of een eigen onderneming hebt. Als de basis van je relatie is dat ieder datgene houdt wat ie zelf heeft, dan kun je wat mij betreft net zo goed niet gaan trouwen. Heel löllig voor de ander, maar samen uit, samen thuis. Diegene die de andere kan helpen, doet dat. Daar is trouwens ook niks speciaals aan. Dus als dat betekent het huis verkopen dat op naam van uw vrouw staat, dan moet dat zo maar.
Wat betreft dat jaar waarin er bijna geen werk voor u was, was werken bij een baas geen optie? Dit is natuurlijk mosterd na de maaltijd, maar het had u zo een hoop sores kunnen besparen. Op een gegeven moment moet je dat toch wel voelen. En ja, ik ben ook ondernemer dus ik klets niet uit mijn nek (althans, dat hoop ik). Op een gegeven moment moet je jezelf afvragen of je wel geschikt bent als ondernemer, dan wel of hetgeen dat je doet wel levensvatbaar is. Dit laatste laat ik aan u zelf over.
Stopt Bizner er trouwens niet mee en heeft eea hiermee te maken?
Wat betreft dat jaar waarin er bijna geen werk voor u was, was werken bij een baas geen optie? Dit is natuurlijk mosterd na de maaltijd, maar het had u zo een hoop sores kunnen besparen. Op een gegeven moment moet je dat toch wel voelen. En ja, ik ben ook ondernemer dus ik klets niet uit mijn nek (althans, dat hoop ik). Op een gegeven moment moet je jezelf afvragen of je wel geschikt bent als ondernemer, dan wel of hetgeen dat je doet wel levensvatbaar is. Dit laatste laat ik aan u zelf over.
Stopt Bizner er trouwens niet mee en heeft eea hiermee te maken?