LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] boekfoutonderzoek

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
m-s

boekfoutonderzoek

Ongelezen bericht door m-s »

nu werk ik dus bij een bank. dagelijks krijg ik daar te maken met mensen die een bedrag naar een verkeerd rekeningnummer hebben overgeschreven. fouten zijn menselijk en daarom kan er dan een boekfoutonderzoek worden gestart.

er wordt dan door de verzendende bank bemiddeld voor de klant en contact gezocht met de ontvanger om die te verzoeken het onterecht onvangen bedrag terug te boeken naar de verzende partij. werkt de ontvangende partij niet mee aan de correspondentie dan worden zijn/haar gegevens naar verloop van tijd vrijgegeven aan de verzendende partij zodat die eventuele verdere stappen kan ondernemen.

zo'n onderzoek is dus nodig om in contact te komen met de ontvangende partij aangezien de bank te maken heeft met wet pryvacy en die gegeven niet zomaar mag vrijgeven.

Toen ik laatst zelf een boeking verkeerd had overgemaakt belde ik dus ook gelijk mijn bank op. de snsbank. tot mijn grote verbazing vertelde ze mij dat zij niet aan boekfoutonderzoeken doen en dat het mijn eigen schuld was. ik kreeg een nummer van equens waar ik kon opvragen bij welke bank het rekeningnummer loopt en dan moet die bank mij maar vertellen bij wie mijn geld was.

ik was met stomheid geslagen dat mijn bank niet voor mij wou bemiddelen. ook zeggen zij eigenlijk dat als iemand perongeluk geld naar mij overschrijft en dan de snsbank belt zij doodleuk gaan vertellen wie ik ben en dus laks hebben aan de wet privacy.

ik ben daarna een aantal andere banken aan het bellen geweest om te kijken hoe dit soort dingen daar worden afgehandeld. de postbank en de abn gaven aan gewoon een onderzoek te strarten voor hun klant. de rabobank gaf echter aan ook niet aan boekfoutonderzoeken te doen.

ik vertel mijn klanten altijd dat als er duidelijk onterecht geld wordt ontvangen je verplicht bent dit terug te betalen en dat wij om die reden boekfoutonderzoeken starten voor de klant. ik ben dan ook benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn en of een bank als sns/rabo dit zomaar mag. het lijkt mij dat hier 1 richtlijn in hoort te zijn.

mvg,
martijn

m-s

Re: boekfoutonderzoek

Ongelezen bericht door m-s »

hmmm... niemand anders die hier problemen van ondervind ??

justme1

Ongelezen bericht door justme1 »

hey

Ik zit zelf dan bij de Postbank (klant als medewerker) en deze doet inderdaad wel aan een boekfoutenonderzoek. Echter dit moet worden gezien als een bemiddeling.

Als een klant aangeeft dat hij/zij een bedrag naar een verkeerd bank-/girorekening heeft overgemaakt, is het ten eerste nog de vraag of de klant een "relatie"op welke manier dan ook heeft met de begunstigde. Is dit niet het geval, dan begint de Postbank de bemiddeling. De Postbank gaat dan na bij wie deze bank/girorekening hoort en gaat deze persoon aanschrijven. Een brief waarin de situatie wordt uitgelegd en het vriendelijke verzoek om het bedrag terug te storten.

Ook staat in de brief dat de Postbank gerechtigd is om na een periode van 6 weken de NAW-gegevens van de begunstigde mag doorgeven aan degene die het verkeerd had overgemaakt. Hier hoort ook een wetsartikel bij, maar deze weet ik zo niet uit mijn hoofd. (als ik het niet vergeet zoek ik 'em vanmiddag even voor je op)

Daarna kan de bank helaas niks meer voor je doen, en kun je eventueel aangifte doen of andere juridische stappen...

Nou moet ik wel zeggen dat tijdens mijn bankcarriere ik nog nooit heb meegemaakt dat een andere bank niet aan het onderzoek mee zou willen helpen, maar goed daar kan natuurlijk ook gewoon nooit de sns-bank bij hebben gezeten.

justme1

Ongelezen bericht door justme1 »

Art 5.2.3 van de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Financiele Instellingen

Door een Financiële instelling worden in het kader van de normale afwikkeling van het
betalingsverkeer Persoonsgegevens doorgegeven aan de wederpartij. Tevens worden,
tenzij vooraf anders is overeengekomen, aanvullende gegevens verstrekt aan de bij de
verdere Verwerking van persoonsgegevens betrokken partijen, voorzover deze
redelijkerwijs noodzakelijk zijn voor verificatie- en/of reconstructiedoeleinden.

:D

Gesloten