Vorig jaar september hebben wij onze hypotheek overgesloten in verband met verbouwing keuken. Wij hadden een hypotheek bij Aegon, maar deze kon ons niet hetgeen bieden wat een andere aanbieder wel kon. We moesten een boeterente betalen (resterende rentevastperiode van 2,5 jaar), daar waren we van op de hoogte. Omdat het bedrag verrekend werd (betalen) toen de hypotheek passeerde bij de notaris hebben wij nooit een specificatie of uitleg van de berekende boeterente ontvangen. In de algemene voorwaarden en hypotheekakte is het alleen maar heel erg vaag; ik kan er niets van maken.... Ik vraag nu al sinds afgelopen maart om een specificatie, maar deze krijg ik niet... Je gaat je toch afvragen waarom ze dit niet af willen geven. Krijg wel een leesbevestiging van mijn e-mailberichten, maar verder........
Heeft iemand vergelijkbare ervaringen of kan iemand mij in gewoon Nederlands vertellen hoe de boeterente in z'n algemeenheid wordt berekend?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Boeterente Aegon
-
killer1024
Re: Boeterente Aegon
Boeterente:
Bereken eerst het verschil tussen het rentepercentage wat je betaalde en het rentepercentage wat op dat moment gold voor een vergelijkbare hypotheek (qua resterende rentelooptijd en risico). Vermenigvuldig dit percentage met de nog uitstaande hoofdsom. Vermenigvuldig dit bedrag met 2.4 => dit levert een indicatie van de boeterente.
Uiteraard zijn er vele afwijkingen op bovenstaande berekening. De 2.4 is gebaseerd op de resterende rentevaste periode, soms is een deel van de hypotheek boetevrij aflosbaar, soms is er een minimale boete, welke altijd moet worden betaald. Hoewel voor een "leek" onduidelijk, zou het wel volledig moeten zijn omschreven in de hypotheekvoorwaarden...
Bereken eerst het verschil tussen het rentepercentage wat je betaalde en het rentepercentage wat op dat moment gold voor een vergelijkbare hypotheek (qua resterende rentelooptijd en risico). Vermenigvuldig dit percentage met de nog uitstaande hoofdsom. Vermenigvuldig dit bedrag met 2.4 => dit levert een indicatie van de boeterente.
Uiteraard zijn er vele afwijkingen op bovenstaande berekening. De 2.4 is gebaseerd op de resterende rentevaste periode, soms is een deel van de hypotheek boetevrij aflosbaar, soms is er een minimale boete, welke altijd moet worden betaald. Hoewel voor een "leek" onduidelijk, zou het wel volledig moeten zijn omschreven in de hypotheekvoorwaarden...