LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Brief naar Spaarbeleg inzake Sprintplan (4 maart 2003)

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Zoë Gibson

Brief naar Spaarbeleg inzake Sprintplan (4 maart 2003)

Ongelezen bericht door Zoë Gibson »

Beste gedupeerden,

Onderstaande brief heb ik vandaag per aangetekende post naar Spaarbeleg gestuurd en tevens ook een kopie naar de Consumentenbond. Zodra ik een antwoord ontvang zal ik hierover berichten. Het antwoord zal ik tevens doorsturen naar de Geschillen Commissie Bankzaken.

Ik geef iedereen het advies een soortgelijke brief naar Spaarbeleg te sturen en zich absoluut aan te melden bij het centraal punt voor Gedupeerden van Sprintplan(Gesp)

------------------------------------------------------------

Spaarbeleg
T.a.v. De Directie
Nevelgaarde 60
3436 ZZ NIEUWEGEIN


Aangetekend

Geachte meneer / mevrouw,

Ik schrijf u omdat ik zeer ontevreden ben over de spaarconstructie Sprintplan, met name over de manier waarop deze werd aangeboden. Naar mijn mening is het een zeer misleidend systeem met folder materiaal dat een ander indruk geeft dan de werkelijkheid. Het is mij veel later bekend geworden dat de spaarconstructie eigenlijk een aandelenlease product is en dat het om een product gaat die een dermate groot risico met zich meebrengt en absoluut niet een vorm van sparen. Ik ben van mening dat ik daar expliciet voor gewaarschuwd had moeten worden. In de folders werd met geen woord gerept over de mogelijkgheid om verlies te lijden.

Mijn Sprintplan is afgesloten met start datum 1 november 2000, nadat ik meerdere malen folders heb ontvangen hierover (rechtstreeks via Spaarbeleg) en folders uit de landelijke dagblad De Telegraaf heb gelezen. Meer informatie dan dit heb ik toen niet ter beschikking gekregen.

Recentelijk heb ik de financiële bijsluiter gelezen dat bij het Sprintplan hoort. Als ik aan het begin van mijn Sprintplan de financiële bijsluiter onder ogen had gekregen, kan ik concreet melden dat ik het Sprintplan absoluut niet zou hebben afgesloten. Ik betreur daarom dat Spaarbeleg pas open en eerlijk schijnt te kunnen zijn en duidelijke taal gebruikt als dit wettelijk verplicht wordt, het is daarom erg jammer dat financiële bijsluiters pas sinds juli 2002 verplicht zijn. Wel toont het aan dat als het verplicht wordt, dat er dan ineens veel meer informatie ter beschikking van de klant wordt gesteld.

Ik heb de mogelijkheid niet gehad om volledig van de aan dit product verbonden risico’s op de hoogte te zijn. Tevens is er nooit een Beleggings-/Risicoprofiel van mij opgemaakt door Spaarbeleg. Het “Ken uw Klant” principe is helaas niet op mij toegepast en ik ben daarom ook van mening dat Spaarbeleg hier veel te laat mee begonnen is. Het feit dat er nu wel besloten is om profielen over klanten te registreren toont aan dat het blijkbaar toch regelmatig is voorgekomen dat klanten een product hebben gekozen op basis van beperkte informatie en kennis, dat eigenlijk helemaal niet bij ze past. Nooit heb ik een vragenlijst ontvangen van Spaarbeleg om aan te geven wat mijn persoonlijke situatie is, daarom licht ik u nu in van mijn profiel.

Zelf ben ik iemand die geen ervaring heeft met beleggen en die ook niet op de hoogte is van de exacte risico’s van beleggingen. Met mijn gemiddelde inkomen neig ik naar de defensieve kant van belegging, dus met een beperkt risico. Ik ben mijn Sprintplan aangegaan met een specifieke doel in oog waar ik toch wel van afhankelijk ben. Mijn keuze is gevallen op het Sprintplan omdat de looptijd toch wat beperkter was dan dat van andere producten.

Ik ben de laatste dagen op internet gaan kijken wat andere mensen en instanties te zeggen hebben over het Sprintplan. Ik zie dat ik lang niet de enige ben die zich gedupeerd voelt. Het lijkt mij hoge tijd dat Spaarbeleg hier iets aan gaat doen want het vertrouwen van de klant is duidelijk beschadigd. Ik vraag mij af of een herstel op dit vertrouwen op zich zal moeten laten wachten tot Spaarbeleg op de een of andere manier gedwongen wordt om actie te ondernemen. Het mooiste zal zijn als Spaarbeleg uit zich zelf laat zien dat zij bereid is om het probleem nu in handen te nemen en volledige compensatie aanbied.

Bijvoorbeeld, in een persbericht van 17 April 2001 schrijft De Consumentenbond dat beleggen met geleend geld duur en riskant is en dat ze zijn van mening dat aandelenleaseplannen mooier worden voorgespiegeld dan ze zijn. Ze raden het zelfs af om een aandelenlease aan te gaan. Duidelijk is dat de rente dat voor aandelenlease betaald wordt veel hoger is dan als je zelf een lening afsluit. Op de reclame folders voor het Sprintplan staat echter dat de lage rent voor een optimale resultaat zorgt.

Vanaf het begin heeft mijn Sprintplan geen voordeel opgeleverd. Mijn eerste overzicht heb ik ontvangen op 24 januari 2001, het betreft het jaar 2000. Mijn ‘inleg’ was toen € 226.89 (2 maanden) en de waarde van ‘mijn’ belegging was al € 595.59 minder dan het voorgeschoten bedrag. “De start is dus uitstekend. De acceleratie is enorm” werd mij verteld in correspondentie van Spaarbeleg, niets is minder waar. Ik ging ervan uit dat jullie de experts zijn. Wat mij ook op valt is dat ik maar een keer een overzicht van mij Sprintplan heb ontvangen, op 3 november 2000. Verder ontvang ik per jaar de fiscale overzichten maar tussentijds helemaal niets, dat is wel erg weinig om zelf maatregelen te kunnen nemen.

Als ik mijn overeenkomst lees zie ik nergens staan dat het belegd bedrag een ‘geleend’ bedrag is. Ook niet op de folders komt het woordje ‘lening of geleende bedrag’ voor. Het woordje ‘voorgeschoten’ is blijkbaar gekozen omdat het woord ‘lening’ toch meer zorg opwekt. Opvallend is dat op mijn fiscaal overzicht 2002 ineens wel het woord ‘lening’ voorkomt terwijl dit op alle andere overzichten ‘voorgeschoten bedrag’ was.

Tevens is het op de overeenkomst niet duidelijk dat mijn maandbedrag niet een inleg betreft, maar een vaste rente bedrag. Heel misleidend staat bij ‘Rente’ 8%, terwijl dit eigenlijk een en hetzelfde is als het ‘maandbedrag’ maar ze staan twee regels van elkaar verwijderd op de overeenkomst. Op het folder materiaal staat het woordje ‘rente’ tussen haakjes alsof het niet van belang is.

Wat mij ontzettend verbaasd is dat ik op de hele website van Spaarbeleg helemaal niets terug vind over het product Sprintplan. Zelfs bij de meest gestelde vragen komt niets voor over het product Sprintplan, dit lijkt mij echter zeer onwaarschijnlijk. Ik heb ook inmiddels vernomen dat het Sprintplan niet meer word aangeboden en ik vraag mij af wat de reden hiervoor is. Opmerkelijk is dat het Sprintplan sinds het najaar 2002 verdwenen is uit het product assortiment van Spaarbeleg.

Zelf trek ik de conclusie dat het Sprintplan een product betreft dat niet aantrekkelijk is, als je het hele verhaal duidleijk weet en dit wordt zelfs bevestigd door een medewerker van Spaarbeleg die ik vandaag heb gebeld via het algemeen telefoonnummer 030-6025250. Het geeft mij geen prettig gevoel om te weten dat ik aan een product vastzit, dat al enige maanden niet meer bestaat maar waar ik wel nog 31 maanden € 113,45 per maand in mag storten en waar ik aan de einde van de rit hoogst waarschijnlijk € 6.807 aan rente kwijt zal zijn zonder enige opbrengst. Dit is niet sprinten maar achteruit lopen!

Door misleidende brochures ben ik er toch ingetrapt om een Sprintplan af te sluiten en als ik eruit wil stappen zal het mij geld gaan kosten, 5% boete, de waardevermindering en mijn maandelijkse betaalde bedragen. Als ik door ga ben ik geld in een bodemloze put aan het gooien. Het woord ‘Garantiebedrag’ is toch zeer misleidend, het is niet een garantie op het bedrag dat ik kan verwachten te ontvangen in ieder geval. De indruk werd gewekt dat ik aan het sparen was voor later, “een verstandige keuze”. Hopelijk kunt u begrijpen dat ik mij behoorlijk gedupeerd voel, en ik verwacht binnen twee weken schriftelijke bevestiging van ontvangst van deze brief en verwacht een serieus antwoord en voorstel.

Ik ben lid van de Consumentenbond en heb een kopie van dit schrijven naar ze gestuurd, ik denk dat zij ook zeer geinteresseerd zullen zijn in uw reactie.



Met vriendelijke groet,




Mevrouw Z.A. Gibson

Paula

Re: Brief naar Spaarbeleg inzake Sprintplan (4 maart 2003)

Ongelezen bericht door Paula »

Gave brief Zoë!!!

Dank!

jan

Re: Brief naar Spaarbeleg inzake Sprintplan (4 maart 2003)

Ongelezen bericht door jan »

Zeer goede actie naar spaarbeleg, ook ik ben erin gestonken. Op brieven wordt door Spaarbeleg blijkbaar niet geantwoord, want ik zie nog geen reactie van je terug op de brief.
Mag ik de tekst ook gebruiken?
Schrale troost is inderdaad dat je niet de enige bent, maar vele duizenden met je. Kijk eens op de site van Pay-back. Daar schrik je van de bedragen die er mee gemoeid zijn. Daarbij vallen onze schulden in het niet. Daar gaat het om bedragen van soms wel € 100.000,00 per deelnemer. Daarom is een vereniging als Pay-back heel hard nodig.
hun internetadres is www.pay-back.nl. Sluit je aan, hoe meer gedupeerden zich aansluiten des te sterker staan we.

piet

Re: Brief naar Spaarbeleg inzake Sprintplan (4 maart 2003)

Ongelezen bericht door piet »

De tijd voor ACTIE is nu aangebroken :

OPROEP

AAN ALLE GEDUPEERDEN VAN AANDELEN LEASE CONTRACTEN.

Dankzij de misleidende advertenties en verkooppraatjes van o.a. aegon, legio, spaarbeleg en spaar select zijn wij nu financieel uitgekleed !
Incasso bureaus zijn al ingeschakeld en het wachten is op de deurwaarder.

HET IS NU TIJD VOOR ACTIE !

De vereniging PAYBACK organiseert demonstraties om deze misstanden aan de kaak te stellen en schadevergoeding te eisen.
Het is te gek voor woorden dat dit soort oplichters hun gang mogen gaan en consumenten niet beschermt worden tegen dit soort mensonterende praktijken !

VRIJDAG 11 APRIL IS DE EERSTE DEMONSTRATIE !

Kom allemaal op vrijdag 11april naar Breda om daar te demonstreren tegen een van deze “aanbieders”: spaar select .
Om 1100 uur start de demonstratie vanaf het plein voor het centraal station.
Wij gaan in optocht naar de hoofdvestiging van spaar select in de binnenstad, het broeinest van zoveel ellende.
Neem spandoeken en protestborden mee !

ALLE GEDUPEERDEN, VERENIGT U !

Wij gaan net zo lang door met demonstraties tot de veroorzakers van onze ellende hun verantwoordelijkheid nemen en ons schadeloos stellen.

SAMEN STAAN WIJ STERK !

Zoë Gibson

Re: Brief naar Spaarbeleg inzake Sprintplan (4 maart 2003)

Ongelezen bericht door Zoë Gibson »

Antwoord van Spaarbeleg ontvangen vorige week.

25 maart 2003

Naar aanleiding van uw brief van 4 maart kunnen wij u het volgende meedelen.

Wij zijn niet met u van mening dat wij u uitsluitend de positieve kanten van ons Sprintplan hebben getoond, Bij de totstandkoming van uw Sprintplan hebben wij u immers een Welkomstpakket gestuurd. Dat pakket bevatte onder andere de Algemene Voorwaarden, de Specifieke Bepalingen en de brochure. In de Algemene Voorwaarden staat beschreven hoe het Sprintplan exact werkt, in de Specifieke Bepalingen staan de bijzonderheden die gelden voor de maandportefeuille waarin u deelneemt. De Sprintplan brochure is een samenvatting van die twee documenten waarin de hoofdzaken naast elkaar zijn gezet.

Spaarbeleg heeft altijd aangegeven dat het maandbedrag een vergoeding is (rente) voor het bedrag dat Spaarbeleg aan u voorschiet. Ook overigens wordt duidelijk gemaakt dat er een groot bedrag wordt belegd bij een relatief geringe maandbetaling. Het is de bedoeling die maandbedragen terug te verdienen met de opbrengst van het Sprintplan. Uit de documentatie blijkt duidelijk dat daarvoor de Samengestelde Index moet stijgen.

Het bedrag dat aan u is geleend door Spaarbeleg wordt belegd in het Garantiefonds en Spaarbeleg heeft aangegeven dat die belegging is gegarandeerd. Dit betekend dat u bij een ongewijzigd Sprintplan contract na vijf jaar geen schuld kunt overhouden. Dat vinden wij een heel belangrijk aspect, waarin Sprintplan zich onderscheidt van veel andere effectenlease producten.

Wij wijzen uw kritiek dan ook van de hand.

Wij zijn niet bezig ons product Sprintplan aan te passen. Een aanpassing kan overigens in het algemeen onmogelijk aantonen dat het voorgaande niet goed was, het voorgaande dient zelfstandig te worden beoordeeld. De door u aangehaalde tekst staat mogelijk op sites die wij niet zelf kunnen wijzigen. Wij hebben Sprintplan medio 2002 uit de markt genomen omdat het volume te gering was geworden en wij door de wereldwijde beursmalaise niet voorzagen dat de vraag op korte termijn zou toenemen.

De zorgplicht van effecteninstellingen staat in het algemene zin beschreven in de Nadere Regeling en dient afhankelijk van de omstandigheden van het geval te worden ingevuld. De omvang van de zorgplicht is onder andere afhankelijk van de rol van de effectenbemiddelaar binnen de grenzen van de overeenkomst. Ook het risicoprofiel van de belegging is van belang. Het doel is dat de klant goed op de hoogte is van hetgeen de bank met zijn/haar geld gaat doen en daaruit geen onverwachte tegenvallers kunnen ontstaan.

De zorgplicht van een bank is omvangrijker naarmate de bank bij dat beheer meer vrijheid heeft. De zorgplicht is groter bij beleggingen in ricicovolle producten dan bij beleggingen met een gering risico. Ook de grootte van het neerwaartse risico speelt een rol. Tenslotte is bij beleggingen het financiële risico niet altijd goed zichtbaar. Naar mate die zichtbaarheid afneemt, neemt de zorgplicht toe.

Voor het Sprintplan geldt dat Spaarbeleg geen beleidsvrijheid heeft bij de keuze van de beleggingen. Tevoren staat immers vast dat het geleende bedrag wordt belegd in de Samengestelde Index, van een keuze is daarom geen sprake. Van enig inhoudelijk beheer is ook geen sprake, de belegging blijft gedurende de gehele looptijd gelijk. Door de ingebouwde garantie op einddatum, is het geen belegging met een bijzonder groot risico. De kans bestaat dat de maandbetalingen niet worden terugverdiend maar dat risico is vanaf het begin goed zichtbaar. Er is daarmee geen reden de zorgplicht in het geval van het Sprintplan extra aandacht te geven. Vanaf het begin staat vast wat uw financiële verplichtingen zijn doordat een vast maandbedrag is gekoppeld aan een vaste looptijd terwijl dit duidelijk aan u is meegedeeld.

Wij begrijpen heel goed dat u zich van de waardeontwikkeling van het Sprintplan een ander beeld had gevormd dan het huidige. Toen u begon was dat zonder twijfel in de hoopvolle verwachting dat de beurskoersen verder zouden stijgen. Met u zijn wij teleurgesteld in de huidige situatie. Net als u konden wij deze echter voorzien noch voorspellen. Wij zien geen reden om uw Sprintplan met terugwerkende kracht ongedaan te maken.

Het is niet zo dat u wel betaald maar niets terugziet. Na vijf jaar hebt u immers de garantie dat uw belegging niet in waarde is gedaald. Wij begrijpen dat dat voor u een schrale troost is, u had immers op meer gerekend. Sprintplan steekt hiermee echter gunstig af tegen de meeste effectenlease producten. Per geleende EUR 6.806,70 (NLG 15.000)betaald u EUR 2.722,68 (NLG 6.000) rente. Uw verlies is dus maximaal 40%. Dat is heel veel, maar de beurzen zijn wereldwijd verder gedaald zodat u bij een belegging in aandelen vermoedelijk meer had verloren.

Indien u uw huidige maandbetaling niet langer kunt opbrengen kunt u overwegen te stoppen of te verlagen. Indien u dat zou wensen vernemen wij dat graag zodat wij u de consequenties kunnen schetsen.

Wij vertrouwen erop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u ons telefonisch bereiken op nummer (030)6025250, op werkdagen van 8.00-21.00 uur en op zaterdag van 9.00-13.00 uur.

Met vriendelijk groet,

De heer D.J. Schouten
Backoffice Bank

Zoë Gibson

Re: Brief naar Spaarbeleg inzake Sprintplan (4 maart 2003)

Ongelezen bericht door Zoë Gibson »

Reactie richting Jan (geplaatst 24 maart j.l.)

Natuurlijk mag je mijn tekst gebruiken.
Zoals je kunt zien heb ik inmiddels een reactie ontvangen van Spaarbeleg.

Binnenkort zal ik hier commentaar op geven en tevens een kopie van mijn volgende brief richting Spaarbeleg op deze site plaasten.

Tevens raad ik nogmaals iedereen die zich gedupeerd voelt (behalve zich aan te melden bij de verschillende verrenigingen/stichtingen) om een brief naar Spaarbeleg te dichten. Pas als Spaarbeleg overstroomd wordt met klachtbrieven zullen zij de ernst en omvang van de zaak begrijpen.

Zoë Gibson

Re: Brief naar Spaarbeleg inzake Sprintplan (4 maart 2003)

Ongelezen bericht door Zoë Gibson »

Ik wil ook alle gedupeerden van Spaarbeleg (met name inzake de Sprintplan) oproepen om naar www.consumentenbond.nl te gaan. Klik op 'doe mee' en vervolgens op 'lees verder' bij 'lopende acties' en als laatst 'consumenten problemen'. Daar zien jullie mijn oproep.

Jullie kunnen daar lezen hoeveel mensen gereageerd hebben op mijn aanbod van een voorbeeld brief om naar Spaarbeleg te sturen.

Reageer aub ook dan op de site want dan kan de Consumentenbond zien hoeveel reacties er zijn (inmiddels meer dan 170) Hopelijk kunnen zij dan een concrete actie opstarten namens ons allemaal.

Vergeet niet je mail adres in de tekst te melden.

Zoë Gibson

Re: Brief naar Spaarbeleg inzake Sprintplan (4 maart 2003)

Ongelezen bericht door Zoë Gibson »

Elders op deze site treft u een klachtenbrief aan die ik naar Spaarbeleg heb gestuurd inzake het product Sprintplan. Ik, en duizenden andere Sprintplan houders zijn van mening dat wij misleid zijn bij het afsluiten van het product. Bijvoorbeeld, er zijn geen beleggingsprofielen gemaakt van klanten, die veelal onervaren beleggers zijn en niet volledig op de hoogte waren van de risicos. Gisteren heb ik een tweede brief met antwoord van Spaarbeleg beschikbaar gesteld aan de Consumentenbond en tevens een derde brief van mij (gisteren verstuurd omdat ik nog steeds geen bevredigend antwoord heb ontvangen)waarin ik Spaarbeleg nogmaals in de gelegenheid stel om duidelijke en eerlijke antwoorden op mijn vragen te geven.
Mochten mensen interesse hebben in de correspondentie of tips / andere informatie hebben, mail mij (niet de Consumentenbond) [email protected]
Reageert uw via het forum, laat dan svp uw mail adres achter zodat ik u kan contacteren.

Gesloten