LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De Postbank geeft MIJN geld niet terug!

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Angélique de Laat

De Postbank geeft MIJN geld niet terug!

Ongelezen bericht door Angélique de Laat »

Ik ben al bijna 6 maanden aan het wachten op het geld wat op mijn oude Girorekening is gestort. Hieronder staat het verhaal hoe ik het heb ervaren.

Na het opzeggen van mijn girorekening (16 december 2005 brief gehad van de Postbank) in december 2005 is er 4 dagen na opzegging nog geld op de rekening gestort. Omdat ik dit zag op mijn rekeningafschrift heb ik meteen gebeld om erachter te komen hoe ik dit geld op mijn andere bankrekening zou krijgen. Volgens de medewerker die ik sprak zou het gewoon over worden gemaakt, mijn rekeningnummer was bekend zei hij. Omdat ik eind januari nog geen geld had teruggekregen heb ik op 1 februari 2006 gebeld en er werd verteld dat ik een brief moest sturen. Er werd aangegeven dat ik in de brief mijn rekeningnummer en handtekening moest vermelden en dat het geld wat van mij is, tijdelijk op de verschillenrekening staat. Die brief heb ik meteen gestuurd met alle benodigde gegevens erin. Omdat ik op deze brief weer geen reactie heb gehad heb ik nogmaals gebeld, er werd aangegeven dat het goed zou komen de brief was ontvangen maar hoe het er voorstond was niet duidelijk. Omdat ik op 3 april 2006 precies dezelfde brief heb gekregen als op 16 december 2005, dat mijn rekening is opgezegd heb ik toch weer contact opgenomen. Blijkbaar is mijn rekening door de Postbank ondertussen weer geopend? en vervolgens weer gesloten op 3 april 2006 (4 maanden later). Ondertussen heb ik ongeveer nog 8 keer telefonisch contact gehad met de Postbank, maar hier is wederom niets uitgekomen. Ze zeggen dat ze me terug bellen, maar ik vraag me af of ze van plan zijn om me dit jaar nog terug te bellen.... Ik kan dus elke keer maar achter MIJN geld aanbellen, overmaken gebeurt gewoon niet? Elke keer wordt er gezegd dat het goed komt en dat het geld overgeboekt zal worden. Maar ik zie mijn geld niet, dit duurt nu al bijna 6 maanden.Ik kan maar blijven bellen. Op 11 april 2006 heb ik een klacht ingediend, deze zou binnen uiterlijk 10 werkdagen worden beantwoordt. Ook dit hebben ze niet gedaan en daarom heb ik weer contact opgenomen, de reactie was vervolgens (28 april 2006) dat de betreffende afdeling in kennis is gesteld en dat ik zo spoedig mogelijk een antwoord ontvang. Ik begrijp echt wel dat de mensen van de Postbank het druk hebben en dat ik niet de enige (ex-)klant ben, maar 6 maanden vind ik vrij lang voor het overboeken van een paar eurotjes. :roll:

Mijn vraag aan jullie is, wat moet ik nog doen? Telefonisch contact is er heel vaak geweest zonder resultaat en ook op mijn klacht heb ik geen reactie... :!: :?:

mr T.

Re: De Postbank geeft MIJN geld niet terug!

Ongelezen bericht door mr T. »

Ik kan dus elke keer maar achter MIJN geld aanbellen
Het is juridisch gesproken uw geld niet. U heeft u rekening opgezegd en daarmee ook de rekening-courant verhouding. Dit betekent strikt genomen dat degene die het geld heeft overgemaakt op de verkeerde rekening in actie moet komen om alsnog het door u te ontvangen bedrag op de juiste rekening te krijgen.

Redje

Ongelezen bericht door Redje »

Ik weet dat of dat in dit geval ook zo is Mr T. Als het geld overgemaakt is op een rekening van iemand anders, dan moet de betreffende persoon inderdaad zelf het geld proberen terug te halen.

Maar dit rekening nummer is nog niet aan iemand anders uitgedeeld. In principe had de postbank het geld direct moeten terugsturen omdat er geld werd overgemaakt op een niet (meer) bestaand rekening nummer.

Jeanne

Ongelezen bericht door Jeanne »

Eigen schuld. Had je maar gebruik moeten maken van de Overstapservice. Incasso's, (salaris)betalingen, e.d. worden hiermee automatisch naar de nieuwe (bank)rekening overgezet en pas als er echt geen betalingsverkeer meer plaatsvind wordt de rekening opgeheven... Da's pech, geld weg.

Ditis die van de Postbank en deze b.v. van de ABN-AMRO.

mr T.

Ongelezen bericht door mr T. »

Ik weet dat of dat in dit geval ook zo is Mr T. Als het geld overgemaakt is op een rekening van iemand anders, dan moet de betreffende persoon inderdaad zelf het geld proberen terug te halen.

Maar dit rekening nummer is nog niet aan iemand anders uitgedeeld. In principe had de postbank het geld direct moeten terugsturen omdat er geld werd overgemaakt op een niet (meer) bestaand rekening nummer.
Het maakt niet echt uit of er al sprake was van het uitdelen van een rekeningnummer. Wat wel van belang is: in de eerste plaats het feit dat degene de had moeten betalen nog niet heeft betaald en in de tweede plaats dat er blijkbaar een ernstige fout is gemaakt bij de naam-nummer controle (ligt iets ingewikkelder wanneer het geld electronisch is overgemaakt).
Wat betreft het eerste: daarmee heeft de forumstarter van doen. Zolang niet op een geldig en bestaan rekeningnummer het geld is bijgeboekt, heeft zij geen betaling ontvangen. Daarmee is alles ook direct gezegd. Degene die nog moet betalen, moet dat dan ook in principe gewoon nog doen. De problematiek van een betaling aan een derde te goeder trouw is niet aan de orde in dit geval.
Wat betreft het tweede: hier voldoen de banken (de bank van degene die moet betalen en de Postbank) waarschijnlijk niet aan de zorgplicht die een bank heeft met betrekking tot het uitvoeren van de betalingsopdracht (zie art 2 en art 10. van de Algemene Bankvoorwaarden. Voor de Postbank gelden eigen voorwaarden die nogal op de Algemene Bankvoorwaarden lijken). Ook ligt op grond hiervan het probleem bij degene die de betalingsopdracht heeft gegeven. De betalingsopdracht had gezien de al niet mee bestaande rekening niet mogen worden uitgevoerd.

Angélique de Laat

Nou Jeanne, je zou zeggen dat je zelf bij een bank werkt... maar eigen schuld :? Ik heb de Postbank opgebeld toen ik mijn rekening op wou zeggen en gevraagd hoe ik dat moest doen, over een 'overstapservice' hebben ze het nooit gehad. Ik wist niet van het bestaan van deze regeling af (ik kan niet alles weten! :wink: :lol: ). Maar je praat wellicht wel anders wanneer jouw geld een keer weg is, wanneer je niet alle regelingen weet :roll:

--------------------------------------------------------------
Maar eindelijk goed nieuws, ik dacht namelijk nooit reactie te krijgen van de Postbank maar tot mijn grote verbazing hebben ze toch nog een reactie gegeven!

Mijn geld is in december teruggestort naar de Belastingdienst, op dit antwoord moest ik 6 maanden wachten. Ik vond dat lang, maar ik ben nu wel heel erg blij dat ik antwoord heb gehad.
Dus nu weet ik in ieder geval waar het geld is en kan ik er weer achteraan.

Bedankt voor de reacties.

Redje

Ongelezen bericht door Redje »

Dus toch zoals ik eerder schreef. De belastingdienst wilde geld overmaken op een niet bestaand rekening nummer. De PostBank kan er nergens mee heen en stuurt het geld terug. Simpel zat.

Wel vreemd dat de belastingdienst nog geen contact met je heeft opgenomen om te vragen op welke rekening ze het geld nu moesten storten.

In ieder geval ben je al weer een stuk verder! succes verder.

Angélique de Laat

Ik heb toen ik in december zag dat de Belastingdienst op mijn oude rekeningnummer iets had gestort, meteen met ze contact opgenomen om dat rekeningnummer te wijzigen.

Ondertussen is het helemaal opgelost, het geld is overgemaakt naar mijn rekening!! :lol: :lol:

Gesloten