LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dip & Go, mag dat wel?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
mkl8

Dip & Go, mag dat wel?

Ongelezen bericht door mkl8 »

Hoe betrouwbaar is de bank eigenlijk met pinpassen?

Ik lees bij SNS en ING dat ze zomaar Dip&Go ingevoerd hebben. Sterker nog, op hun websites staat dat het BETROUWBAARDER is, omdat je je pincode niet meer in hoeft te vullen!!!

Ik begrijp daar niets meer van. Dus het is betrouwbaarder geworden doordat je geen pincode meer invult.
Je kan deze betaalwijze ook niet eens uitzetten.

Het verweer van de banken is dat als er onterecht iets afgeschreven wordt, je het geld terug krijgt.

Ik kan het niet testen omdat ik geen geblokkeerde pas heb. Maar uit alle beschrijvingen van de banken lees ik dat er geen enkele controle zit op het betalen. Dat zou betekenen dat ook geblokkeerde passen en gestolen passen hiervoor gebruikt kunnen worden.
Op het afschrift bij de parkeerautomaat in Zeist staat "Zonder verificatie". Oftewel er wordt niets gecontroleerd.

Ik vind dit bijzonder onverstandig van de banken. Het zorgt voor nog minder vertrouwen in het hele pinnen.

Het betoog van de banken dat je je geld terug krijgt, betekent dat je iedere keer een paar euro's terug moet vragen. Maar stel dat je pas gestolen wordt, dan kan iemand tot in lengte van dagen je gestolen pas gebruiken om gratis te pinnen van jouw rekening. En jij maar iedere keer contact opnemen met de bank om die euro's terug te krijgen. Daar wordt niet over nagedacht door de banken.
Het zal je maar gebeuren. Daar krijg je een dagtaak van.

Daarmee is het hek van de dam. Hierdoor ontstaat een nieuw leven voor geblokkeerde passen.
Denk eens aan dieven: Bewaar gestolen passen voor gratis parkeren!!

Daarom a.u.b het verzoek aan iemand met een geblokkeerde pas om het eens te proberen bij een parkeerautomaat met Dip&go en het te laten weten of het gelukt is.
Laatst gewijzigd door Radar op 02 feb 2016 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid titel

VCampen

Re: Dip & Go, mag dat wel?

Ongelezen bericht door VCampen »

Ik had een nieuwe pinpas van de ABN Amro ontvangen mét de functie contactloos-betalen terwijl ik dat niet wil.
Telefonisch werd er gezegd dat ik deze functie uit kon laten zetten, daarvoor moest ik naar een kantoor van de ABN Amro.
Op het kantoor werd gezegd dat die functie niet uitgezet kon worden en dat er een nieuwe pas moest worden aangevraagd.
Dat heb ik gedaan en toen kreeg ik inderdaad een nieuwe pas zónder contactloos betaalfunctie.
Je kunt de functie dus niet uitzetten maar je kan wel een pas zonder contactloos betaafunctie vragen aan de bank, op hun kosten want ik had niet gevraagd om een pas met die functie.
Dus als je weet dat je die contactloos betaalfunctie toch niet wilt gebruiken, ga dan naar je bank en vraag een pas zonder die functie. Zo weet de bank ook meteen hoe de klant over deze service denkt.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Contactloos betalen is heel wat anders.
Het gaat hier over 'pinnen' zonder dat je een pin hoeft in te toetsen. Iets wat voor creditcards al gebruikelijk is bij bijvoorbeeld tolwegen. Dat is er nu ook voor gewone bankpassen, voor kleine bedragen, als alternatief voor chip. Gaat veel sneller en er kan ook veel eenvoudiger apparatuur voor worden gebruikt.

Het risico is dat iemand die je pas vindt, daarmee voor een paar tientjes kan pinnen, totdat je er achter komt dat je je pas kwijt bent en je pas geblokkeerd wordt. Dat risico ligt dan bij de bank. Voordeel is dat je niet het risico loopt dat als je de parkeergarage betaalt, je pin wordt afgekeken.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Feitelijk ruil je het ene risico (pin afgekeken/ geskimd) in tegen het andere (gestolen/ verloren pas). Ik kan niet inschatten wat een hoger risico is, maar ik neem aan dat de bank dat wél kan. De bank zal niet voor niets deze keuze hebben gemaakt, lijkt mij. Vergeet niet dat deze optie alleen voor kleine bedragen van toepassing is (en dan nog alleen bij parkeerautomaten), terwijl met een geskimde pas of afgekeken pincode veel grotere bedragen betaald of gepind kunnen worden.
mkl8 schreef:Ik kan het niet testen omdat ik geen geblokkeerde pas heb. Maar uit alle beschrijvingen van de banken lees ik dat er geen enkele controle zit op het betalen. Dat zou betekenen dat ook geblokkeerde passen en gestolen passen hiervoor gebruikt kunnen worden.
Je gaat uit van aannames. Je veronderstelt dat passen niet geblokkeerd kunnen worden, terwijl dat wel het geval is (check).

Kortom; ik zou me niet zo druk maken. En als het je niet bevalt, neem je gewoon een pas zonder deze optie.

VCampen

kweenie schreef:Contactloos betalen is heel wat anders.
Het gaat hier over 'pinnen' zonder dat je een pin hoeft in te toetsen. Iets wat voor creditcards al gebruikelijk is bij bijvoorbeeld tolwegen. Dat is er nu ook voor gewone bankpassen, voor kleine bedragen, als alternatief voor chip. Gaat veel sneller en er kan ook veel eenvoudiger apparatuur voor worden gebruikt.

Het risico is dat iemand die je pas vindt, daarmee voor een paar tientjes kan pinnen, totdat je er achter komt dat je je pas kwijt bent en je pas geblokkeerd wordt. Dat risico ligt dan bij de bank. Voordeel is dat je niet het risico loopt dat als je de parkeergarage betaalt, je pin wordt afgekeken.
Pinnen zonder pincode of contactloos betalen, het mag wat mij betreft op één hoop.
Wat ik in deze belangrijker vind is dat de klant het krijgt zonder erom te vragen en dat de bank er verder niet over communiceert met de klant waardoor veel klanten het hebben zonder het te willen terwijl de mogelijkheid bestaat om er geen gebruik van te maken.

mkl8

Ongelezen bericht door mkl8 »

Voor alle duidelijkheid heb ik het over Dip&Go en niet over contactloos betalen.
Contactloos betalen kan je uit laten zetten bij een aantal banken, maar Dip&Go dus niet. Dat klopt ook omdat het niet gevalideerd wordt bij de bank.
Je hebt dus geen keus. De bank beslist dat je een open kaart bij je draagt. Je kan het dus niet uit laten zetten. Het gaat om maximaal 50 euro per dag!!

Terug naar mijn vraag of iemand een geblokkeerde pas heeft om te controleren of dat ook daarvoor geblokkeerd wordt of niet. Bijvoorbeeld een verlopen pas als je een nieuwe hebt gekregen.
Inderdaad "stel" ik dat die gewoon geldig zal zijn voor dit doel. Maar ik zoek juist naar een bevestiging hiervoor en mijn passen zijn nog niet aan vervanging toe. Ik kan het niet zelf testen. De banken geven alleen aan dat ze het geld terug geven als het onterecht afgeschreven wordt. Kortom de klant moet bewijzen.

Als het in de praktijk ook echt zo is dat een verlopen/geblokkeerde pas werkt, dan is het echt triest dat dit zomaar onaangekondigd ingevoerd is en dat gestolen passen daarmee een onbegrensd gratis parkeerleven krijgen. Let wel op dat we dat allemaal met ons allen betalen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

mkl8 schreef:Voor alle duidelijkheid heb ik het over Dip&Go en niet over contactloos betalen.
Contactloos betalen kan je uit laten zetten bij een aantal banken, maar Dip&Go dus niet. Dat klopt ook omdat het niet gevalideerd wordt bij de bank.
Je hebt dus geen keus. De bank beslist dat je een open kaart bij je draagt. Je kan het dus niet uit laten zetten. Het gaat om maximaal 50 euro per dag!!

Terug naar mijn vraag of iemand een geblokkeerde pas heeft om te controleren of dat ook daarvoor geblokkeerd wordt of niet. Bijvoorbeeld een verlopen pas als je een nieuwe hebt gekregen.
Inderdaad "stel" ik dat die gewoon geldig zal zijn voor dit doel. Maar ik zoek juist naar een bevestiging hiervoor en mijn passen zijn nog niet aan vervanging toe. Ik kan het niet zelf testen. De banken geven alleen aan dat ze het geld terug geven als het onterecht afgeschreven wordt. Kortom de klant moet bewijzen.

Als het in de praktijk ook echt zo is dat een verlopen/geblokkeerde pas werkt, dan is het echt triest dat dit zomaar onaangekondigd ingevoerd is en dat gestolen passen daarmee een onbegrensd gratis parkeerleven krijgen. Let wel op dat we dat allemaal met ons allen betalen.
Het is identiek aan een creditcard in functie, waar ik die nu gebruik op een Q-park als in- en uitrijkaart, zou dat dus ook met een reguliere pinpas kunnen met deze functie. Dat jij dat niet wenst is je goed recht, en daarom is er ook de mogelijkheid om er eentje zonder deze functionaliteit te nemen. Blijkbaar zijn er genoeg mensen in Nederland die dit wél waarderen, en die zijn de reden dat banken hier mee komen. Voordeel tov contactloos betalen is dan weer dat deze pas eerst fysiek in een apparaat moet gestoken worden, ipv er lafjes tegenaan bij contactloos betalen. Dat maakt de kans op ongewenst betalen dan weer kleiner. Het is meer een kwestie van persoonlijke smaak en een glas halfvol/half leeg verhaal volgens mij.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik ben niet bekend met het dip-en go systeem op een bankpas, maar sinds het verdwijnen van de chipknip kunnen we op ons werk wel contactloos betalen in het restaurant : we kunnen dan geld storten op onze toegangsbadge en dan wordt het bestede bedrag in mindering gebracht op je saldo.

Voordeel : de doorlooptijd bij de kassa is sneller. Minder geklooi met contant geld. Ook kun je achteraf ergens inloggen en dan zie je precies wat je hebt gekocht en wanneer.

Nadeel : je kunt je pasje kwijt raken en dan kan er een ander mee betalen (maar dat was ook al zo bij de chipknip en je portemonnee met cash). Wat ik eigenlijk het grootste nadeel vind van contactloos betalen is dat je er maar op moet vertrouwen dat de kassiere het allemaal maar juist afrekent en dat ze niet per ongeluk 10 biefstukje aanslaat in plaats van 1. Voorheen met de chipknip moest je nog op JA drukken voor akkoord van het bedrag, dat is nu niet meer zo.

VCampen

mkl8 schreef:Voor alle duidelijkheid heb ik het over Dip&Go en niet over contactloos betalen.
Van de bank heb ik begrepen dat het bij beide manieren van betalen om dezelfde technologie gaat.
Uitzetten kan niet maar je hoeft niet de hele dag verplicht een open kaart bij je te dragen.
De bank heeft een speciaal beschermend hoesje dat het signaal van je pas volledig blokkeert.

CB

Ongelezen bericht door CB »

VCampen schreef:Van de bank heb ik begrepen dat het bij beide manieren van betalen om dezelfde technologie gaat.
Uitzetten kan niet maar je hoeft niet de hele dag verplicht een open kaart bij je te dragen.
De bank heeft een speciaal beschermend hoesje dat het signaal van je pas volledig blokkeert.
Ik weet niet welke bank jou dat heeft verteld, maar kloppen doet het niet. Contactloos betalen kun je bij de ING zelf aan en uitzetten via internet bankieren.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Dip & Go wordt alleen gebruikt voor parkeer- en tolautomaten. Verder kun je het nergens voor gebruiken (bron dit artikel). Je kunt er dus verder geen betalingen mee verrichten.
Contactloos betalen is weer iets heel anders. Maar daar ging het TS volgens mij niet om.

VCampen

CB schreef:
VCampen schreef:Van de bank heb ik begrepen dat het bij beide manieren van betalen om dezelfde technologie gaat.
Ik weet niet welke bank jou dat heeft verteld, maar kloppen doet het niet. Contactloos betalen kun je bij de ING zelf aan en uitzetten via internet bankieren.
De ABN Amro bank heeft mij dit verteld.
Uit zetten kon niet zeiden ze, er moest een andere (de oudere) chip in het pasje en daarom hebben ze mijn pasje vervangen.

CB

Ongelezen bericht door CB »

VCampen schreef:De ABN Amro bank heeft mij dit verteld.
Uit zetten kon niet zeiden ze, er moest een andere (de oudere) chip in het pasje en daarom hebben ze mijn pasje vervangen.
Heel vreemd dat je bij de ene bank de functie via internetbankieren zelf kunt (de)activeren en bij een andere bank niet.

Gesloten