LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] effectenlease

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
denis

effectenlease

Ongelezen bericht door denis »

Het is niet voor een ieder duidelijk hoe een effectenlease werkt. De inleg is rente over een voorgeschoten kapitaal (hoofdsom). Van dit kapitaal wordt een pakket aandelen aangekocht van verschillende fondsen. De looptijden zijn verschillend, afhankelijk van het spaarplan.
Dergelijke producten / spaarplannen worden bij diverse maatschappijen bijvoorbeeld Bank Labouchere, Levob, Aegon, Legio Lease aangeboden.
Aan het einde van de looptijd van het spaarplan wordt gekeken naar de waarde van het pakket van de aandelen.
Er wordt bij aanvang uitgegaan van een te realiseren rendement van bijvorbeeld 12,5% en hierbij wordt dan gekeken wat de opbrengst zal zijn. De hoofdsom, ofwel het voorgeschoten kapitaal, moet van koersstijging worden terug betaald. De rest is de winst van de consument. De consument kan profiteren van een hefboomfactor; voor eenzelfde inleg per maand zelf beleggen zal niet het verwachte rendement behalen ten opzichte van de lease-vorm.

Er wordt bij het verwachte rendement gekeken naar de IN HET VERLEDEN gerealiseerde rendementen. Ook wordt gekeken naar de situatie aan het einde van de looptijd en niet TUSSENTIJDS, want het is een beleggingsvorm en geen speculatie (KORTE TERMIJN). Hierbij moet nu wel bij iedere consument duidelijk zijn dat IN HET VERLEDEN BEHAALDE RESULTATEN GEEN GARANTIE voor de toekomst zijn. Effectenleases zijn de laatste tijd in allerlei consumentenprogramma's naar voren gekomen en niet altijd, bijna altijd niet in goed daglicht gesteld. Een en ander heeft te maken met de malaise op de beurs en dat de koersen omlaag zijn gegaan.
.
De producten zijn ontstaan op een moment dat alles goed ging op de beurs en een neergang als afgelopen jaar (jaren) was toen niet denkbaar / verwacht. Ik ben het er mee eens dat de gevolgen van een negatief scenario mogelijkerwijs onderbelicht kunnen zijn. De STE, nu Autoriteit FM, die de richtlijnen afgeeft met betrekking tot voorlichting aan de consumenten heeft dit ook niet voorgeschreven; is per 01/01/2002 wel veranderd.
Ook spaarplannen zijn onderhevig aan verbeteringen. Een van de verbeteringen is bijvoorbeeld dat er nooit meer dan de inleg kan worden kwijt geraakt.

Indien er foutieve koersen worden berekend, dan ben ik het absoluut eens dat dit niet kan; en dit is eigenlijk hetgeen waar de discussie over ging.

Ik heb kennissen die in vroeger tijden, toen de beurzen stegen, in enkele jaren een winst van meer dan 50.000 gulden hebben gemaakt met een effectenlease. Deze verhalen hoor je echter niet….?!

ronald

Re: effectenlease

Ongelezen bericht door ronald »

Ik ben het helemaal met je eens, de mega winsten worden echter niet vermeld en al helemaal niet op dit forum.
Alleen de slechte berichten hoor je en dan denk ik kunnen deze mensen dan helemaal geen contract lezen.
Nee, blijkbaar niet het ligt allemaal aan de adviseur maar volgens mij tekenen de mensen altijd nog zelf. (zelfs 2keer) 1keer het aanvraagformulier en na ongeveer een week het definitieve contract dus ik snap al die ophef niet zo .
Het zal wel mediageil zijn!

Gesloten