| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] eigen vermogen
eigen vermogen
Hoeveel eigen vermogen vragen banken voor het starten van een eigen bedrijf? Is dat branche afhankelijk of omzetafhankelijk?
Iemand die me hier meer duidelijkheid in kan geven?
Re: eigen vermogen
Branche afhankelijk
kom met een goed onderbouwd plan dan heb je misschien kans van slagen in deze crisis tijd
@bobske,
Dat is afhankelijk van een groot aantal factoren en het zal er ook aan liggen hoeveel risico een bank loopt. vb bij een flink onderpand is het makkelijker om geld los te krijgen dan bij het ontbreken daarvan.
Verschillende branches hebben verschillende startkapitalen nodig vanwege de benodigde investeringen. Bij overname van een bestaand bedrijf zullen zeker omzetcijfers van belang zijn. Bij het starten van een nieuw bedrijf zijn vaak ook demografische cijfers nodig of getallen van de doelgroep enz.
Een factor welke ook kan meespelen is in hoeverre de startende ondernemer zelf eigen vermogen kan inbrengen en hoeveel risico de startende ondernemer zelf is bereid te nemen en wat de verhouding is tussen eigen ingebracht vermogen en vreemd vermogen, oftewel de solvabiliteit.
U kunt ook eens aanvullende informatie inwinnen bij de plaatselijke Kamer van Koophandel. Zij ondersteunen startende ondernemers met allerlei informatie. Ook hebben zij vaak informatiebijeenkomsten voor startende ondernemers. Toevallig zag ik bij het openen van de link dat de KvK op 5 november aanstaande een startersdag organiseert. Als ik het zo vlug goed lees, kunt u zich hiervoor gratis aanmelden.
Dat is afhankelijk van een groot aantal factoren en het zal er ook aan liggen hoeveel risico een bank loopt. vb bij een flink onderpand is het makkelijker om geld los te krijgen dan bij het ontbreken daarvan.
Verschillende branches hebben verschillende startkapitalen nodig vanwege de benodigde investeringen. Bij overname van een bestaand bedrijf zullen zeker omzetcijfers van belang zijn. Bij het starten van een nieuw bedrijf zijn vaak ook demografische cijfers nodig of getallen van de doelgroep enz.
Een factor welke ook kan meespelen is in hoeverre de startende ondernemer zelf eigen vermogen kan inbrengen en hoeveel risico de startende ondernemer zelf is bereid te nemen en wat de verhouding is tussen eigen ingebracht vermogen en vreemd vermogen, oftewel de solvabiliteit.
U kunt ook eens aanvullende informatie inwinnen bij de plaatselijke Kamer van Koophandel. Zij ondersteunen startende ondernemers met allerlei informatie. Ook hebben zij vaak informatiebijeenkomsten voor startende ondernemers. Toevallig zag ik bij het openen van de link dat de KvK op 5 november aanstaande een startersdag organiseert. Als ik het zo vlug goed lees, kunt u zich hiervoor gratis aanmelden.
Inderdaad de kans dat elk IT-bedrijfje een forse lening kreeg met een ondernemingsplan op een servetje is toch wel voorbij zo'n beetje.berta12 schreef:Branche afhankelijkkom met een goed onderbouwd plan dan heb je misschien kans van slagen in deze crisis tijd
-
Leo The Emperor
Die vraag is in verschillende varianten als door Bobske gesteld.
Het gaat om het overkopen van een dierenpension met minimale omzet.
En zoals bij de andere vragen van Bobske, er is geen algemeen antwoord, het is zeer afhankelijk van de specifieke omstandigheden
Het gaat om het overkopen van een dierenpension met minimale omzet.
En zoals bij de andere vragen van Bobske, er is geen algemeen antwoord, het is zeer afhankelijk van de specifieke omstandigheden
@Leo The Emperor wat is mis met goed informatie inwinnen? Minimale omzet? Voor de branche is dat een redelijke omzet.
bobske,bobske schreef:@Leo The Emperor wat is mis met goed informatie inwinnen? Minimale omzet? Voor de branche is dat een redelijke omzet.
Ik heb het ander topic ook even gelezen waar Leo op doelde en eerlijk gezegd vond ik dit ook wat weinig. Daarop ben ik eens wat er bij gaan zoeken..
Neus eens uitgebreid rond op de site van het Hoofdbedrijfsschap Detailhandel
Omzetkengetallen dierenspeciaalzaken:
Omzet per winkel 368.000
Omzet per m2 wvo 1.880,-
Omzet per werkzame persoon 145.000
Lees ook dit document van het HBD eens door.
Volgens mij kun je dit het beste bij de banken informeren. Kom goed beslagen ten eis, zorg dat je je cijfertjes paraat hebt en ga dan praten met de bank.bobske schreef:Hoeveel eigen vermogen vragen banken voor het starten van een eigen bedrijf? Is dat branche afhankelijk of omzetafhankelijk?
Een flinke eigen investering, is voor de bank een teken dat jezelf vertrouwen hebt in je onderneming en bovendien deel je zo het risico. Een bank is dan genegen eerder een lening te verstrekken. Let wel op dat je het risico prive kunt dragen als het onverhoopt fout gaat. Stop dus niet je hele vermogen erin maar alleen wat je eventueel zonder te veel problemen kunt missen. Overweeg bij een risicovolle branche een BV op te richten. Op die manier kunnen ze niet aan je prive vermogen komen bij faillisement.
De bank?bobske schreef:Hoeveel eigen vermogen vragen banken voor het starten van een eigen bedrijf? Is dat branche afhankelijk of omzetafhankelijk?
@Emmy75 het is geen dierenspeciaalzaak maar een dierenhotel met meerdere faciliteiten dat nog maar 2 jaar bestaat en nog groeiende is.
Er zat toch ook een dierenwinkel bij ?
Misschien toch eens even langs die startersdag van de KvK. Die weten waar de cijfers te krijgen zijn.
Persoonlijk vind ik 80-90K niet zo gek veel. Alleen al een modaal bruto salaris en wat verzekeringen eruit halen is al gauw zo'n -50K.
Misschien toch eens even langs die startersdag van de KvK. Die weten waar de cijfers te krijgen zijn.
Persoonlijk vind ik 80-90K niet zo gek veel. Alleen al een modaal bruto salaris en wat verzekeringen eruit halen is al gauw zo'n -50K.
Een zeer kleinschalig verkoop van diervoeding maar voornamelijk dierenpension.