LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] extra hoge rente na de afloopperiode van een deel van de hyp

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
jan123

extra hoge rente na de afloopperiode van een deel van de hyp

Ongelezen bericht door jan123 »

Via een financieel adviseur hebben wij ruim een jaar geleden een hypotheek afgesloten bij de sns bank deze was volgens hem de voordeligste op dat moment
202000 10 jaar vast voor 4,4 procent en 202000 1 jaar vast 3,3 % dit was incl een bouwdepot van 100000 voor verbouwing daarnaast een overbruggingskrediet
ook moesten we zelf 10000 in een spaardepot storten (later bleek dat het beleggen was met een minimaal risico terwijl expliciet hadden vermeld dat we geen beleggingen wilden doen) de risico's zijn laag maar de rente ook 2 % haal ik niet in een jaar

afgesproken dat we het na een jaar nog rustig zouden bekijken en dan alsnog de rente voor een langere periode vastzetten.

na reeds enkele weken beginnen de irritante telefoontjes van de sns bank
- of we niet eens lang willen komen om eens kennis te maken
- een enquete over hoe we de sns vinden
- nog eens langskomen voor handtekening
- nog eens een gesprek over het afsluiten van een rekening bij de sns
affijn spuugzat daar dus van en aangegeven dat we hier geen prijs op stelden telefoontjes stopten

het oude huis na een half jaar nog niet verkocht
en daar komen maandelijks de aanmaningen om de overbrugging af te lossen na enige vervelende telefoontjes en een brief van mij aan de sns blijkt dat ik verkeerd in het systeem sta we kunnen nog een half jaar verlenging krijgen.
het hele jaar is voorbij het oude huis is verkocht de voorlopige koopakte is naar de sns gestuurd maar daar komen de aanmaningen weer
met daarnaast een brief met nieuwe rentarieven van de sns bank speciaal voor mij voor het deel wat 1 jaar vast stond met rente tarieven die er niet om liegen (de flexibele rente is zelfs nog 4,4 %)

Ik heb mijn tussenpersoon daarop aangesproken en hem verteld dat ik hier behoorlijk pissig over was en dat hij mij wel had kunnen adviseren dat dit niet zo'n slimme constructie was (een deel lang vast en een deel kort vast) omdat een aantale banken waaronder de sns je op dat moment een oor aan probeert te fietsen
zo heb ik op internet op verschillende plekken gelezen

Dus hem maar gezegd dat ik de gehele hypotheek na 1 jaar wil oversluiten naar een verstrekker die niet zo vervelend doet
OBVION dus (jarenlang goede ervaringen mee)

vraag
kan ik de extra kosten die ik maak verhalen op de tussenpersoon hij heeft mij tenslotte uitermate slecht geadviseerd (hij is daar overigens niet toe bereid)??

wallybally

Re: extra hoge rente na de afloopperiode van een deel van de hyp

Ongelezen bericht door wallybally »

Tja, ik zou zeggen "je bent er zelf bij als je er voor tekent". Was met het plan gewoon eens naar een 2e en zelfs een 3e adviseur gegaan. Zo'n tussenpersoon moet ook ergens van leven en dat zijn wel jouw centen.

Schade verhalen bij tussenpersoon lijkt me moeilijk. Hoogstens via een langlopende rechtzaak verkrijgbaar. Maar een kleine kans hoor. Hangt ook af van wat je kan bewijzen, waarschijnlijk weinig.

De rente stijgt momenteel, dus ook de kortlopende. Recentelijk was de langlopende rente zelfs heel ven onder de kortlopende gedaald. Dus waarom nog kort vast leggen? Begin dit jaar kon je voor 30jaar vast een rente van 4.6% hebben. Weet je de rest van je leven wat je aan hypotheek hebt. Waarom dan onzekerheid van flexibel.

Gesloten