LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] foute voorlichting ABN

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Hansw

foute voorlichting ABN

Ongelezen bericht door Hansw »

Beste leden,

Omdat wij eind maart 2013 op vakantie gaan naar Japan en de koers van de Yen nu erg gunstig is ,
dacht ik slim te zijn om nu vast euro"s naar yen"s om te wisselen.
Ik heb eerst de ABN gebeld om te vragen welke koers en kosten zij hanteerde.
Zij gaven aan dat uitgaande van hedendag een middenkoers ( ongeveer 123 ) wordt toegepast +
3,50 euro kosten. Op zich vond ik dit redelijk want de koers was op dat moment ongeveer 1.26.
Dus totaal 2.1 % verschil tov de koers op dat moment.
Voor alle zekerheid ging ik nog even op de website kijken en zag dat er twee omrekencalcutoren
worden vermeld : Bij de 1e calculator kreeg kreeg ik inderdaad de middenkoers maar bij de 2e
calculator voor bankpapier kreeg ik een veel lagere koers .
Als je in 1e instantie een berekening maakt voor opname cash bankpapier past hij de 1e calculator toe;
(middenkoers ) de tweede calculator moet je eerst zelf aansturen .( lagere koers).
Dit is niet vermeld door diegene die ik aan de telefoon had.
Ik denk er nu over om een valutarekening te openen bij een bank die geen minimumbedrag vereist ;
maar mij is niet duidelijk hoe ik dan als wij daadwerkelijk met vakantie gaan Yen kunnen opnemen.
Maw wordt dan bij cashopname ook weer de ongunstige koers toegepastop en hoe kun je dat voorkomen. Omdat wij de hotels pas in Japan betalen denk ik aan een bedrag van ongeveer 2000 euro om nu yens
in te kopen.

Gaarne advies
Mvg

stofzuigertje

Re: foute voorlichting ABN

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Beste Hans W,

Vermeld even wanneer je met welke vlucht je gaat en elke crimineel kan jou beroven!

Beter is het daar met Bankpas of Credit Card te betalen, midden koers en geen geld over houden en retour wisselen.
Daar iets uit de muur of bij plaatselijke bank halen is goedkoper.

Verder betaalde je reisverzekering meestal maar een beperkt bedrag aan contant geld uit, en dat bewijs is erg moeilijk en vaak zeer lastig te claimen.
Neem geen risico voor enkele euro's voordeel.

Verder willen Hotels ook vaak geen contant geld, als je meerdere klanten kreeg is dat ook een risico dus neem een pasje mee en betaal online via plastic.

Voor U en het Hotel veiliger want iedereen kan meekijken!
Zowel toeristen als Hotels worden regelmatig beroofd na contante betalingen die iets te groot waren.

Hansw

Beste Stofzuigertje,

Dank voor het meedenken .
De tips die u vermeldt nemen wij zeker ter harte.

Nog even : als het om een paar euro"s ging had ik het foute advies niet zo hoog opgenomen.
Maar het verschil is bij 1000 euro omwisselen 126 euro ; dit vind ik persoonlijk een woekerkoers.

Dus maw voor 1000 euro tegen middenkoers = 1260000 yen
1000 euro tegen papiergeld = 1100000 yen

De bankmedewerker had mij de 1e optie toegezegdt terwijl in de praktijk de 2e optie geld.

Mvg Hans

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Er gelden meestal 3 tarieven;

1 Aankoop.
2 Middenkoers voor plastic betalingen.
3 Verkoop niet gebruikte.

En daar gaan ze wel vaker de fout in omdat er wegens de Euro zelfs in London moeiteloos met de Euro betaald kan worden.
Hetzelfde in de overige niet Euro landen dus ze verleren het juiste tarief te gebruiken.

Bij de Rabo is er door iemand veel geld tegen verkeerde tarief geleverd en daar waren ze niet blij mee.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Hansw schreef:Beste leden,

Omdat wij eind maart 2013 op vakantie gaan naar Japan en de koers van de Yen nu erg gunstig is ,
dacht ik slim te zijn om nu vast euro"s naar yen"s om te wisselen.
Ik heb eerst de ABN gebeld om te vragen welke koers en kosten zij hanteerde.
Zij gaven aan dat uitgaande van hedendag een middenkoers ( ongeveer 123 ) wordt toegepast +
3,50 euro kosten. Op zich vond ik dit redelijk want de koers was op dat moment ongeveer 1.26.
Dus totaal 2.1 % verschil tov de koers op dat moment.
Voor alle zekerheid ging ik nog even op de website kijken en zag dat er twee omrekencalcutoren
worden vermeld : Bij de 1e calculator kreeg kreeg ik inderdaad de middenkoers maar bij de 2e
calculator voor bankpapier kreeg ik een veel lagere koers .
Als je in 1e instantie een berekening maakt voor opname cash bankpapier past hij de 1e calculator toe;
(middenkoers ) de tweede calculator moet je eerst zelf aansturen .( lagere koers).
Dit is niet vermeld door diegene die ik aan de telefoon had.
Ik denk er nu over om een valutarekening te openen bij een bank die geen minimumbedrag vereist ;
maar mij is niet duidelijk hoe ik dan als wij daadwerkelijk met vakantie gaan Yen kunnen opnemen.
Maw wordt dan bij cashopname ook weer de ongunstige koers toegepastop en hoe kun je dat voorkomen. Omdat wij de hotels pas in Japan betalen denk ik aan een bedrag van ongeveer 2000 euro om nu yens
in te kopen.

Gaarne advies
Mvg
Ten eerste zou ik even kijken hoeveel cash je in Japan in mag voeren, sommige landen zijn daar nogal streng in. Verder zie ik bij de eerste de beste calculator op de site van de ABN-AMRO duidelijk staan dat de uitkomst van deze berekening indicatief is, en je hieraan geen rechten kan/mag ontlenen.

En een valutarekening is wel wat overkill voor 1 vakantie, nog afgezien van het feit dat je je dan ook bloot stelt aan een zeker valutarisico, en dat deze primair voor zakelijke klanten zijn. Het is dus niet gezegd dát je uberhaupt zo'n rekening kan openen.

Overigens biedt de ING voor 2000 euro 229.000 yen, en dus zijn die prijzen van de ABN nog niet eens zo gek.

Hansw

Beste Sjohie,

Je schrijft :Verder zie ik bij de eerste de beste calculator op de site van de ABN-AMRO duidelijk staan dat de uitkomst van deze berekening indicatief is, en je hieraan geen rechten kan/mag ontlenen.

Vandaar heb ik ook contact opgenomen met het kantoor en werd mij een koers van 1 euro =123 yen
toegezegd .

De werkelijke koers van de ABN is lager als ING nl : 2000 euro = 220000 yen.

Mvg

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus »

Geen geld meenemen, gewoon daar uit de muur trekken. Als je dit op het vliegveld doet, moet je wel even opletten dat het geen machine van een wisselkantoor is maar een gewone geldautomaat. Anders kan de koers nog wel eens tegenvallen

ABN AMRO

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Beste Hans,

Allereerst excuses voor de late reactie. Ik zag uw bericht vandaag voor het eerst.

Vervelend dat er onduidelijkheid is ontstaan over het omwisselen van Euro’s naar Yen. Mijn excuses hiervoor. Er zijn twee calculators in ons valutacentrum. De valutacalculator is er voor girale transacties. De bankpapieren calculator is er voor de aan- en verkoop van vreemde valuta bij een ABN AMRO kantoor. De calculators staan hier: http://bit.ly/VTtf5d .

In de regel ben je voordeliger uit als je een muntsoort in het land zelf koopt. De Yen is in Japan goedkoper dan hier en andersom zijn Euro’s hier goedkoper dan in Japan. Contant geld wisselen is in de regel duurder dan geld opnemen of in een winkel pinnen. Dat komt omdat er kosten gemoeid zijn met het aanhouden van voorraden contant geld.

Als u verdere vragen hebt over geldopnames en betalingen in Japan (of andere bankzaken natuurlijk) hoor ik het graag. Ik kan telefonisch contact opnemen als u een privébericht stuurt of uiteraard hier vragen beantwoorden.

Bovenal een goede tijd in Japan toegewenst. Met vriendelijke groet,

R. Turner
ABN AMRO Webcare

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

ABN AMRO schreef:Beste Hans,

Allereerst excuses voor de late reactie. Ik zag uw bericht vandaag voor het eerst.

Vervelend dat er onduidelijkheid is ontstaan over het omwisselen van Euro’s naar Yen. Mijn excuses hiervoor. Er zijn twee calculators in ons valutacentrum. De valutacalculator is er voor girale transacties. De bankpapieren calculator is er voor de aan- en verkoop van vreemde valuta bij een ABN AMRO kantoor. De calculators staan hier: http://bit.ly/VTtf5d .

In de regel ben je voordeliger uit als je een muntsoort in het land zelf koopt. De Yen is in Japan goedkoper dan hier en andersom zijn Euro’s hier goedkoper dan in Japan. Contant geld wisselen is in de regel duurder dan geld opnemen of in een winkel pinnen. Dat komt omdat er kosten gemoeid zijn met het aanhouden van voorraden contant geld.

Als u verdere vragen hebt over geldopnames en betalingen in Japan (of andere bankzaken natuurlijk) hoor ik het graag. Ik kan telefonisch contact opnemen als u een privébericht stuurt of uiteraard hier vragen beantwoorden.

R. Turner
ABN AMRO Webcare
Webcare team, Was misschien ook nuttig geweest bij uw bovenstaand commentaar te vermelden dat de Banken de pinpas uitschakelen buiten Europa. Dus misschien wilt U Hans erop wijzen dat hij deze blokkade in Nederland moet opheffen om gebruik te maken van pinnen (zoals u zelf schrijft: "of in winkel pinnen").

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

R. Turner
ABN AMRO Webcare
ik heb niet de ervaring dat geld wisselen duurder is dan pinnen

1. als je buiten europa pint heb je transactiekosten in het buitenland [deze kosten lopen flink op door het beperkte te pinnen bedrag]
2. je betaalt per transactie ook nog eens bij de abnamro [ook deze lopen door het beperkte te pinnen bedrag flink op]
3. de wisselkoers bij een atm is ook al niet best
4. je loopt ook nog eens het risico dat je kaart wordt geskimd

tenormin

ruud_a, natuurlijk is pinnen in Japan duurder dan in Europa. En geskimd worden was de reden van de banken om de pas te blokkeren. Voor onverwachte problemen is het toch gemakkelijker om je kaart, voor op reis gaan, te laten de-blokkeren en de pinpas gebruiken in noodgevallen. You never can tell, zegt men weleens. Dan heb je dus altijd de "vlucht mogenlijkheid" om over je pinpas te beschikken. 't Was maar een tip aan Hans, hoor.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

tenormin schreef:ruud_a, natuurlijk is pinnen in Japan duurder dan in Europa. En geskimd worden was de reden van de banken om de pas te blokkeren. Voor onverwachte problemen is het toch gemakkelijker om je kaart, voor op reis gaan, te laten de-blokkeren en de pinpas gebruiken in noodgevallen. You never can tell, zegt men weleens. Dan heb je dus altijd de "vlucht mogenlijkheid" om over je pinpas te beschikken. 't Was maar een tip aan Hans, hoor.
ik reageerde niet op u,
ik reageerde op de abn amro die stelde dat contant geld wisselen duurder is dan pinnen

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Creditcard ? Krijg je ook de middenkoers.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

tenormin schreef:

R. Turner
ABN AMRO Webcare
Webcare team, Was misschien ook nuttig geweest bij uw bovenstaand commentaar te vermelden dat de Banken de pinpas uitschakelen buiten Europa. Dus misschien wilt U Hans erop wijzen dat hij deze blokkade in Nederland moet opheffen om gebruik te maken van pinnen (zoals u zelf schrijft: "of in winkel pinnen").
Dat konden wij (bij de rabobank tenminste) via telebankieren op de smartphone gewoon weer aanzetten vanuit het buitenland. Kwestie van de randomreader even in de koffer meenemen. :D

tenormin

@sjohie, natuurlijk zou dat ook kunnen, op de door jou gestelde manier, telebankieren/smartphone kan (misschien ook bij ABN, dat weet ik niet) ik heb er alleen over gelezen op andere fora. M.i. zou de Bank Hans daar ook op hebben kunnen wijzen. Dit n.a.v. van een probleem dat iemand niet op de hoogte was van blokkeren en in China zonder geld zat omdat hij niet kon pinnen. Er zijn mensen die niet op de hoogte waren/zijn, dus weten is prettig.

Gesloten