LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] fraude creditcard pincode

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
GerardW

fraude creditcard pincode

Ongelezen bericht door GerardW »

Heb half oktober in restaurant van de RAI geluncht en afgerekend met creditcard. Moest deze afgeven waarna ik pincode moest intoetsen. Transactie mislukte waarna ik wederom pincode moest intoetsen. Transactie geslaagd terwijl medewerker apparaat in haar hand heeft (mijn creditcard zat in voorkant van pinapparaat). Wacht op de bon en ontvang deze na enig wachten.
Bij thuiskomst blijkt mijn creditcard niet in mijn portemonnee te zitten. Ik bel op naar de RAI, maar telefoniste geeft aan dat er geen melding is van gevonden card. Adviseert mij deze maar te blokkeren. Mastercard gebeld en medewerker meldt dat er zeer kort (binnen 10 minuten) na mijn betaling in de RAI geprobeerd is 500 Euro te pinnen. Deze transactie is mislukt waarna er kort daarna vervolgens 250 en 150 euro met succes is gepind.
Naar mijn overtuiging heb ik de pincode beide keren met zeer veel zorgvuldigheid ingetypt en heeft iemand achter mij dit niet kunnen zien. Na over het hele gebeuren vele keren te hebben nagedacht, moet het bijna voor 100 procent zeker zijn dat de creditcard in het pinapparaat moet zijn achtergebleven.
Grote vraag is wat er is gebeurd. Mijn bank wijst mij op mijn verantwoordelijkheid voor het geheim houden van mijn pincode en is niet bereid de 400 euro te vergoeden.
Ik heb bij de politie aangifte gedaan en het betreffende restaurant gebeld om melding te doen van bovenstaande.

De Nijmeegse hoogleraar computerbeveiliging Bart Jacobs heeft ooit gesteld dat het aftappen van een pincode van een toetsapparaat niet zo moeilijk is (artikel Trouw 11 Juni 2002). Ook recenter artikel in Trouw ( 24 November 2006) geeft aan dat het systeem niet waterdicht is.

Duidelijk is dat banken fraude met pincodes niet graag openbaar maken en mijn vraag is of er meer mensen zijn die hier ooit mee te maken hebben gehad?

Consumentt

Re: fraude creditcard pincode

Ongelezen bericht door Consumentt »

Het lijkt allemaal op een truc. 2x pincode moeten toetsen en vervolgens pasje kwijt en onmiddellijk geld ermee pinnen. Ik zou denken dat die RAI medewerker in het complot zit.
Als de bank zich er zo gemakkelijk vanaf denkt te maken dan zijn ze geen klanten waard.
Het was bij creditcard toch zo dat je je geld terug kreeg en er vervolgens onderzoek werd gedaan naar de toedracht.

Gesloten