LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fraude overschrijvingen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Wijnand

Fraude overschrijvingen

Ongelezen bericht door Wijnand »

De beste wensen voor 2004.
Op 17 december en 29 december 2003 zijn 2 x een groot bedrag afgeschreven van mijn rekening (ca. 1850 euro bij elkaar).
Dit heb ik op 30 december 2003 toen ik dit constateerde gemeld heb ik bij mijn bank gemeld. Waarschijnlijk is er fraude met mijn overschrijvingformulieren gebeurd. De bank onderzoekt dit intern.
Maar wat gebeurt er als de bank niet in staat is deze bedragen terug te vorderen? Krijg ik daar dan de rekening voor gepresenteerd of is de bank ook aansprakelijk?

Chris
Berichten: 123
Lid geworden op: 09 okt 2003 18:58

Re: Fraude overschrijvingen

Ongelezen bericht door Chris »

Dat hoeft niet alleen intern te gebueren, het kan ook zo zijn dat je afschiften uit de brievenbus zijn gehengelt en heeft men er een aantal sijfers en banknummer geijzigd.

Of heb je eens een keer geen nieuwe overschrijvings formulieren gekregen, dat kan dus ook nog.
Die behoor je dan op te geven bij de bank, zodat ze de computers er op in kunnen stellen, dat bepaalde overschijvings formulieren met een oplopende code niet worden afgescheven, die zijn bij bank bekend.

En daarnaast kunnen ze het rekening nummer ook na gaan!!

Succes en ik hoop dat je het geld terug krijgt.

Slachtoffer

Re: Fraude overschrijvingen

Ongelezen bericht door Slachtoffer »

Via een origingele overschrijvingskaart is eind 1999 een bedrag van 41.000 gulden van mijn postbankrekening afgeschreven. Het betreft een overschrijvingskaart uit een oud boekje met daarop mijn oud woonadres. De overdracht op de overschijvingskaart is vervalst. Het geld is overgemaakt naar een voor mij onbekende vrouw. Toen het incident gebeurde heb ik onmiddelijk aangifte gedaan bij de politie en bij de postbank. De postbank heeft toen tijdelijk de rekening van betreffende vrouw geblokeerd, er stond toen nog een bedrag van 16.000 gulden op haar rekening. De postbank heeft enkele dagen daarna de rekening weer geopend omdat mevrouw een verklaring heeft afgelegd waarin zij beweerde dat het geld een terugbetaling van een geldlening (van haar aan mij) is. Op 12 februari a.s. heb ik mijn laatste optreden bij de rechtbank waarna deze uitspaak zal doen. Dit is wel te verstaan het hogerberop! De eerste keer heb ik op grond van schiftelijke bewijsvoering gewonnen.

Heeft / weet iemand:
* soortgelijke ervaringen?
* tips hoe ik mijn geld terug kan vorderen?
* incassobureaus die het geld terugbezorgen?
* anders?

Gesloten