LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gaat er wel eens iets goed bij de postbank?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Merilyn

Gaat er wel eens iets goed bij de postbank?

Ongelezen bericht door Merilyn »

Ik word er meer dan ziek van. Hieronder een klachtenbrief die ik heb verzonden zodat jullie kunnen lezen wat er allemaal mis kan gaan daar :(
Na een zeer ellendige periode in mijn privé leven kwam er weer een lichtpuntje in mijn leven. Ik wilde een huis kopen. Binnen de kortste keren had ik een leuk huis gevonden in ******. Te weten de ********, ****** te ******. Binnen 1 dag werd het bod geaccepteerd en zijn we begonnen met de aanvraag van de hypotheek. Dit was op donderdag 18 oktober 2007.

Mijn Hypotheek adviseur ************** advies te ****** kwam tot de conclusie dat de beste hypotheek die van de Postbank was. Al met al hebben wij alle gegevens doorgestuurd om een offerte op te vragen.

Hier begon de ellende. Op de eerste offerte stonden de gegevens van mijn ex zijn huis (FYI: ik heb al 2 jaar geen contact meer met hem), de volgende op het ouderlijk huis, de 3e weer en bij het aankoop adres stond op mysterieuze wijze de Voltastraat vermeld tot 3 x toe. Ondanks het opnieuw indienen van de gegevens bleef deze Voltastraat 44 te krommenie en het ouderlijk huis op de offerte staan. Een foutje kan gebeuren dus wij hebben dit met doorstrepen hopelijk opgelost en het juiste aankoop adres ingevuld.

Aangezien het verplicht is een Giro nummer te openen om de hypotheek vanaf te schrijven heb ik dit direct digitaal geprobeerd. Ik zeg geprobeerd, want tot 5 X toe liep de website van Postbank vast. Ik heb de inschrijving nooit bevestigd gekregen. Ik wist dus niet of ik alle gegevens goed had ingevuld. En ik wilde nog wel zo graag een bankpasje met de foto van mijn paard. Ik hoopte dan ook dat de gegevens toch juist door waren gekomen.

Ondertussen mocht ik afgelopen woensdag 31 oktober eindelijk het voorlopig koop contract komen tekenen. Tijdens dat ik de pen in handen had werd ik door mijn adviseur gebeld dat de Postbank mij geen hypotheek ging verstrekken omdat ik een registratie had bij de BKR van €13000!!!!!!. Ik kreeg een spontane hartverzakking, want ik was niet op de hoogte van een mysterieuze lening. Ik ben direct doorgereden naar de ABN AMRO bank (waar ik al jaren bij zit) en zij hebben het voor mij (gelukkig kosteloos) opgelost, want zij konden inderdaad bevestigen dat ik geen lening op mijn naam heb staan. Er is waarschijnlijk iets misgegaan bij het afmelden. ABN wist mij te vertellen dat de Postbank met een simpele druk op de knop (kost wel geld) het zelf ook had kunnen zien.

Detail wat ik bij bovenstaande kan vertellen is, dat ik deze lening in 2004 in 1 X heb afgelost omdat ik toen al een postbank hypotheek heb geopend en deze anders niet kon krijgen samen met mijn toenmalige partner. Wij hebben toen de ****** in ****** gekocht. Dit zou voor de Postbank ook goed te zien zijn aldus de ABN AMRO. De vorige hypotheek van de postbank was dus al na aflossing van de lening waarop ze nu dus opeens weer GEEN hypotheek wilden verstrekken. Wederom hebben we dit probleem met veel stress en moeite kunnen oplossen.

Op diezelfde 31 oktober had ik echter nog steeds niets gehoord van de Postbank omtrent mijn giro rekening aanvraag via het internet. Aangezien de akte al op 30 november moet passeren heb ik op advies van mijn hypotheek adviseur een bezoekje gebracht aan de Postbank vestiging aan de Poststede 3 te Nieuwegein. (dit aangezien ik met mijn ouders die dag een klein feestje wilde vieren ivm het tekenen van het koopcontract). Op de Poststede 3 in Nieuwegein werkte een hele aardige vrouw. Ik heb haar duidelijk uitgelegd dat ik een tijd geleden een aanvraag heb gedaan via internet voor een giro rekening. Hiervan was nog steeds geen informatie binnen. Ik wilde uiteraard geen dubbele rekening en deze vrouw kon ook geen rekening of registratie vinden op mijn naam. Toen heb ik met een gerust hart een nieuwe Giro rekening aangevraagd. Dit nummer heb ik direct afgegeven aan mijn Hypotheek adviseur Rene Hansen zodat de aanvraag meteen nog dezelfde dag op de post kon naar de Postbank. Hier gaat het om nummer: ******. Deze gaat dus in de toekomst gebruikt worden voor het afschrijven van de hypotheek.

Eindelijk na zoveel stress en ellende en gedoe had ik dan alles geregeld. Totdat afgelopen zaterdag 3 november opeens een pakket binnenkwam. Ik dacht dat dit voor mijn nieuwe rekening was, maar tot mijn grote verbazing was dit de aanvraag via internet. Dus een totaal ander nummer te weten: ******.
Ik heb vandaag 7 november helaas pas de mogelijkheid gekregen om te bellen. Ik had een aardige dame van de postbank aan de telefoon en ik heb haar het probleem voorgelegd. Ik heb maar 1 rekening nummer nodig en de andere wil ik helemaal niet. Het heeft veel te lang geduurd en volgens de vestiging in Nieuwegein was de registratie niet gemaakt dus kon ik probleemloos een rekening nummer aanvragen. Ik ben dus niet voornemens het bijgesloten contract te tekenen en de bijbehorende €20,- aan openingskosten te betalen en al zeker niet voor de pinpas die al gemaakt blijkt te zijn. Ik begrijp dan ook niet dat het weken moet duren voordat ik bericht krijg over de internet aanvraag en dat binnen 1 dag de pas wel klaar zou zijn. De brief met het pakket die ik dus pas ZATERDAG 2 NOVEMBER kreeg is gedateerd op 24 oktober. Als ik deze gegevens daadwerkelijk op 24 oktober had gekregen had ik op 31 oktober geen nieuw nummer aangevraagd. De dame bij de Postbank in Nieuwegein kon ook geen registratie vinden.

Er zijn gewoon veel te veel fouten gemaakt tijdens het gehele traject door de Postbank. Ik zou dan ook graag zien dat alle gegevens van rekening nummer ****** (zie bijgesloten documenten) van mijn naam worden gewist en er geen kosten in rekening worden gebracht.

Ik heb de afgelopen 3 weken alleen maar ellende met de Postbank meegemaakt en hoop toch nog een tevreden klant worden. Ik hoop dan ook dat dit zoveelste probleem zo snel mogelijk opgelost wordt zodat ik straks rustig zonder ellende kan gaan genieten van mijn huis. Met maar 1 giro rekening nummer en het juiste aankoop adres op de hypotheek akte.

Bedankt voor het lezen,
Zijn er mensen die wel probleemloos iets hebben kunnen openen bij de postbank?

Gr. Merilyn

SJZ

Re: Gaat er wel eens iets goed bij de postbank?

Ongelezen bericht door SJZ »

1. Uit jouw verhaal maak ik op dat de BKR-ellende veroorzaakt is door de ABN-Amro. DIE bank heeft een krediet niet afgemeld.

Of het waar is dat de ABN-Amro nu de Postbank als de schuldige aanwijst: dat is zeer dubieus. Zij hebben de fout gemaakt en proberen nu te doen alsof het aan een ander ligt. Je vraagt een verdachte dus of hij schuldig is of dat zijn concurrent de schuldige is, tja, dan krijg je zo'n antwoord.

2. Vervelend, 2 girorekeningen. Koop je een huis, regel je een hypotheek en dan zit je zomaar voor € 20 aan extra kosten. ...... tja ......

Maarten1234

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Probleem is dat JIJ tekent voor het huis. Jij moet zorgen dat je krediet wordt afgemeld via een getekend schrijven. Je tussenpersoon adviseert jou enkelt. Wanneer deze verzuimt heeft dit te adviseren, dien jij nog deze dingen zelf te regelen.

Het punt is namelijk dat je lening wel kan zijn afgelost, maar dit betekent niet automatisch dat je krediet ook wordt afgemeld. Dit kan pas nadat deze is afgelost en is opgezegd.

Zodra er bekend is dat er een BKR registratie aanwezig is en dat deze niet is opgenomen in de hypotheekofferte, wordt de aanvraag voor een hypotheek stilgezet.

Er zal, denk ik, een bewijs moeten komen van ABN met hierin het schrijven dat de lening inderdaad is afgelost en is beeindigd. Zolang de lening is afgelost, maar nog wel steeds staat dan is die 13000 euro voor jou gereserveerd en blijft het krediet actief. Dit geeft dan problemen bij een hypotheekaanvraag. Wanneer deze lening wel is beeindigd dan dient er door de ABN een afmelding bij het BKR plaats te vinden. Wanneer dit niet is gedaan dan is ABN verantwoordelijk.

Je kunt ook zelf contact opnemen met BKR te Tiel. Telefoonnummer: 0344- 61 60 41. Adres is meen ik: Bureau Krediet Registratie, Dodewaardlaan 1, 4006 EA, Tiel. Je kunt hier vragen wat er fout is gegaan. Dat handel je dat zelf af. Wanneer dan blijkt dat ABN verzuimt heeft de registratie te beeindigen dan ik vermoed ik ABN verantwoordelijk. Enkelt met bewijsschrift kun je een BKR registratie ongedaan maken.

Nu het volgend. 20 November is de passeerdatum. Wanneer je in gebreke blijft, kan de verkoper jou OFFICIEEL in gebreke stellen. Dit staat in het koopcontract. Dit is meestal 10 procent van de aankoopwaarde. Bij dit bedrag kunnen dan ook nog meer kosten komen. Houd dit heel goed in je achterhoofd. Het koopcontract is getekend lijkt mij. Zo niet dan is dit niet op jou van toepassing.
Laatst gewijzigd door Maarten1234 op 07 nov 2007 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.

roerganger

Ongelezen bericht door roerganger »

Eerlijk gezegd gaat er bij mij eigenlijk nooit iets fout bij de Postbank.

Het is dat het produkt Postbank over een tijdje niet meer bestaat en dat niet de ING bepaalt bij welke bank ik bankier maar nog altijd ikzelf. dat ik volgend jaar naar de SNS overstap. Anders was ik daar wel gebleven, zij het dat, als ik weer spaargeld heb, dat wel ergens anders zou stallen ivm de lage rente van de Postbank.

Mischien kun je beter volgende keer alles aan de balie regelen, dat bevalt mij prima, als er wat is, dan is er altijd hulp beschikbaar, met internet vind ik dat altijd zo'n gedoe.

Maarten1234

Net een kleine aanpassing gemaakt in vorig bericht.

In hoeverre de Postbank niet meer zal bestaan distancieer ik mij verre van. Er gaan inderdaad geruchten, maar die zijn al langer aan de gang. Jij bepaald inderdaad nij welke bank jij bankiert, maar zodra Postbank overgaat in ING dan ga jij als klant automatisch mee over.

Het is overigens al ING-Postbank en ook ik ondervind geen problemen bij de Postbank.

Deze fout legt ook ergens anders. De Postbank voert enkelt je aanvraag uit en daar komt dit in naar voren. De Postbank heeft ontdekt dat er een BKR registratie aanwezig is en dat dit niet is meegenomen in de hypotheekaanvraag. Dus logisch dat de Postbank afziet van de aanvraag. De Postbank hoeft dus ook niets te regelen. Er zal dalijk waarschijnlijk een compleet nieuwe aanvraag en offerte moeten worden gedaan. Dit kan betekenen dat het huis welke jij op het oog hebt overgaat naar een ander.

Ik hoop niet dat jij het koopcontract getekend hebt. Zo ja dan wordt de tijd erg kort en zal je het niet meer in orde kunnen hebben voor de passeerdatum.

Overleg met je adviseur. Wanneer er wel getekend is dan kan er gevraagd worden voor uitstel, maar de verkoper hoeft hier niet in mee te gaan en kan na passeerdatum jou in gebreke stellen met alle gevolgen van dien.

Baskruit

Ongelezen bericht door Baskruit »

Sowieso aanrader voor iedereen die een hypotheek wil afsluiten: Vooraf je BKR-gegevens opvragen. Kost 4,50 en regel je via je bank. Scheelt verrassingen. Ik heb eerder dit jaar een huis gekocht en op voorhand een niet beeindigd (en ook niet gebruikt) krediet op tijd kunnen afmelden.

Strict genomen kan de verkoper je in gebreke stellen als je de gestelde termijnen overschrijdt.
Maar als je ziet aankomen dat je uitstel nodig hebt, communiceer dit zo snel mogelijk met de verkoper. Wie schrijft, die blijft. De verkoper is er ook bij gebaat dat het huis gewoon verkocht wordt en het zal mijns inziens doorgaans niet op een weekje (of twee) extra aankomen. Als je maar zorgt dat je alle partijen op de hoogte houdt zodat ze er vertrouwen in houden dat het bij uitstel blijft en niet richting afstel gaat.

roerganger

Ongelezen bericht door roerganger »

Maarten:
In hoeverre de Postbank niet meer zal bestaan distancieer ik mij verre van. Er gaan inderdaad geruchten, maar die zijn al langer aan de gang. Jij bepaald inderdaad nij welke bank jij bankiert, maar zodra Postbank overgaat in ING dan ga jij als klant automatisch mee over.
Ik ga niet automatisch mee omdat ik voor die tijd al weg ben. Ik blijf zeggen: het is niet de ING die bepaald bij welke bank ik mijn geldzaken behartig. Ik bepaal dat zelf. En die geruchten zijn geen geruchten, het staat al vast voor zover ik weet.

Zou je trouwens zo vriendelijk willen zijn om, als je op meerdere mensen in één post reageert, duidelijk aan te geven wat voor wie bestemt is? :P

Merilyn

Hoho wacht even. even voor de duidelijkheid. Ik heb GEEN registratie bij de BKR. Postbank heeft oude gegevens gebruikt ivm de aanvraag van mijn vorige hypotheek met mijn ex, zij DACHTEN dus dat ik een registratie had en met 1 druk op de knop hadden ze dit kunnen zien. Ik heb keurig een briefje gekregen van de ABN en van BKR te Tiel dat er niets aan de hand is. Hypotheek gaat allemaal wel goedkomen. Ik baal alleen dat de postbank belachelijk laks is met gegevens, heel veel fouten maakt en mij daarvoor ook kosten wil laten betalen. het gaat dus niet over de fout bij de ABN de fout ligt wel degelijk bij de postbank. laat dat duidelijk zijn!!!!!

Ik vind het erg jammer dat jullie nou precies door blijven hameren op de BKR die er dus NIET is. Alleen in de ogen van de Postbank. Dit is uit de wereld geholpen, maar dit had dus niet gehoeven als ze hun werk hadden gedaan!!!!!

SJZ

Ik heb GEEN registratie bij de BKR. Postbank heeft oude gegevens gebruikt ivm de aanvraag van mijn vorige hypotheek met mijn ex, zij DACHTEN dus dat ik een registratie had
Dat DACHTEN zij omdat de ABN-Amro dus de fout gemaakt had.
met 1 druk op de knop hadden ze dit kunnen zien.
Dat ZEGT de ABN-Amro (die de ware schuldige is), dus de dader wijst een ander aan als dader. Lekker betrouwbaar.

het gaat dus niet over de fout bij de ABN
Je zei toch zelf:
Er is waarschijnlijk iets misgegaan bij het afmelden.
... en dat afmelden gebeurde door ..... de ABN-Amro.
Ik vind het erg jammer dat jullie nou precies door blijven hameren op de BKR die er dus NIET is.
Ik geloof wel dat dat krediet er NIET is, alleen heeft de ABN-Amro het niet zo doorgegeven aan BKR.
Dit is uit de wereld geholpen, maar dit had dus niet gehoeven als ze hun werk hadden gedaan!!!!!
Precies, als de ABN-Amro het krediet goed had afgemeld was er geen ellende geweest.

Maarten1234

Wanneer die registratie er niet is dan is er niets aan de hand. Dan zal Postbank de fout erkennen en alsnog overstag gaan.

Postbank is een goede bank echter ook zij kunnen fouten maken. Waarschijnlijk heeft desbetreffend persoon niet goed gekeken waardoor jij nu een " probleem " hebt. Dit probleem is zo opgelost alleen er gaat tijd overheen. Nu maar hopen dat je de passeerdatum haalt. Zo niet dan weet je wat de gevolgen kunnen zijn.

Baskruit

Hoho wacht even. even voor de duidelijkheid. Ik heb GEEN registratie bij de BKR.
Er worden denk ik twee dingen door elkaar gehaald. Iedere lening wordt sowieso geregistreerd bij het BKR. Zolang zo'n registratie nog staat als zijnde niet beeindigd drukt dat je maximaal leenbare hypotheekbedrag maar kan je in principe nog steeds een lening afsluiten. Daarom is het zaak om oude leningen op te zeggen. Die staan dan nog wel vijf jaar geregistreerd maar dan als beeindigd en is er niks aan het handje. Daarnaast, als je niet netjes betaalt, kan je op zo'n lening ook nog een notitie krijgen als wanbetaler (door veel mensen ook wel bekend als 'registratie bij het BKR'). Ja, dan ben je de pineut want dan zijn er weinig banken die je uberhaupt nog een lening zullen geven.

Merilyn

Ik begrijp nu jullie reactie ik ben niet duidelijk geweest.

In de computer van de postbank stond nog een registratie van de lening aangezien deze was opgegeven voor een hypotheek met mijn ex. Dit is zo'n 6 jaar geleden geweest. Deze is dus WEL afgemeld door de ABN.

De fout die postbank heeft gemaakt is de volgende:

Zij hebben alleen in hun eigen systeem gekeken, als ze de moeite hadden genomen de BKR op te vragen dan hadden ze gezien dat deze WEL was afgemeld. Dit is dus GEEN fout van de ABN. Postbank wilde alleen niet verder kijken dan hun oude gegevens van de aanvraag van de vorige keer. Deze heb ik dus zelf opgevraagd bij de ABN (die kreeg ik kosteloos) en daarop stond heel duidelijk dat deze wel was afgemeld. zucht.....

en wat mij nu verbaasd is dat er absoluut geen enkele vorm van toegeven bij komt anagezien dit slecht 1 van de fouten is geweest. ze hebben echt alles fout gedaan. het rekening nummer, tot 3 X toe de verkeerde gegevens op de offerte. De Verzonnen BKR die er dus NIET is kwam er nog bij.

pfffffffff Ik geloof dat ik hier uitsluitend met postbank medewerkers zit....

SJZ

dan hadden ze gezien dat deze WEL was afgemeld. Dit is dus GEEN fout van de ABN. .........
.... opgevraagd bij de ABN ... en daarop stond heel duidelijk dat deze wel was afgemeld. zucht.....
Ja hoezo "zucht". In je eerste bericht schreef je zelf
Er is waarschijnlijk iets misgegaan bij het afmelden.

Baskruit

pfffffffff Ik geloof dat ik hier uitsluitend met postbank medewerkers zit....
Nou nou.. :D

Wij hebben wel een gladde Postbankadviseur over de vloer gehad toen we een hypotheek zochten maar die is het in ons geval nou juist niet geworden. :lol:

Maarre, je verhaal is nu duidelijk.

Gesloten