| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geen check meer op combinatie naam en rekeningnr.
Geen check meer op combinatie naam en rekeningnr.
Recent heb ik een verkeerd rekeningnummer gebruikt bij een overboeking via internet. Tot voor kort kreeg ik altijd een foutmelding als rekeningnummer en naam van begunstigde niet met elkaar correspondeerden. Volgens de ING (tijdens telefonisch contact) gebeurt dat niet meer. Waarom is mij niet duidelijk. Dat betekent dat je dus heel erg alert moet zijn bij het intypen van het bankrekeningnummer. Je kunt mogelijk naar je geld fluiten als je het niet goed doet.
Re: Geen check meer op combinatie naam en rekeningnr.
Met de nieuwe IBAN nummers is het ook een stuk lastiger geworden om een fout nummer in te voeren. Je kunt namelijk niet meer simpelweg één nummertje hoger gaan zitten voor een ander rekeningnummer (wat bij de giro wel kon). Bij IBAN moet je (even kort door de bocht) meteen een fout van 97 maken. Het mistypen van één nummer (en vaak ook van twee nummers) zal dus in het algemeen tot een niet mogelijk rekeningnummer leiden. En dus meteen een foutmelding geven.
Daarmee is de naam-controle in feite ook overbodig geworden.
Daarmee is de naam-controle in feite ook overbodig geworden.
Naamcontrole bestond alleen maar als je van Postbank/ING naar Postbank/ING overboekte. Tussen verschillende banken heeft dat (gelukkig) nooit bestaan.
Dit is niet correct. Er bestond ook naam rekening controle van oud Postbanknrs naar Rabo of ABN etc en omgekeerd. Alleen de controle vond plaats bij de ING/Postbank. Dus bij een boeking van oud Postbanknr naar bv Rabo gebeurde vooraf en omgekeerd van Rabo naar oud Postbanknr achteraf, na ontvangst dus.GJvdZ schreef:Naamcontrole bestond alleen maar als je van Postbank/ING naar Postbank/ING overboekte. Tussen verschillende banken heeft dat (gelukkig) nooit bestaan.
Ik ben al 40 jaar klant bij Postbank (en nu dus ING) en heb nog nooit meegemaakt dat zo'n check gedaan wordt naar en van andere banken.
Ik heb 34 jaar bij de ING gewerkt. Ik ben begonnen bij de NMB en ik heb het wel meegemaakt.
Ik heb van Rabo -> ING wel eens binnen 2 werkdagen een overboeking teruggekregen omdat het reknr niet matchte met de naam.