Vraag: Heeft een bank het recht om een "automatische incasso" voor incidentele bankkosten *niet* terug te draaien als je daarom vraagt?
Bij elke andere "normale" automatische incasso kan ik met een "gele kaart" de incasso meteen ongedaan maken als ik het er niet mee eens ben. Maar voor (incidentele) bankkosten kan dit schijnbaar niet.
Daarmee maakt de bank zich volgens mij schuldig aan machtsmisbruik: de bank is in dat geval namelijk zowel "de bank" als "de schuldeiser".
Mijn bank is Rabobank. Veelvuldig klagen hielp niet: men bijt zich vast in het feit dat de geincasseerde kosten "terecht" zijn, maar dat is niet mijn punt. Ik wil graag een incasso die ik onterecht vind zelf onvoorwaardelijk kunnen terugdraaien, dus zonder eerst met "de bank" te hoeven discussieren of de incasso wel of niet terecht was...
Ze kunnen toch altijd nog een gewone acceptgiro sturen?
Het gaat in mijn geval om een klein bedrag dat geheel onverwacht werd afgeschreven (kosten voor een bij-boeking , hoe verzinnen ze het!), maar het gaat me uiteraard vooral om het principe!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] gele kaart voor automatische incasso bankkosten?
Re: gele kaart voor automatische incasso bankkosten?
om wat voor een bankkosten gaat het precies?
het incasseren staat netjes in de bankvoorwaarden (elke bank verwerkt de kosten op deze manier) dus lees eerst alles voordat je wat tekent en hier een heel verhaal gaat schrijven!
Kosten voor het *ontvangen* van een bedrag vanuit het buitenland.om wat voor een bankkosten gaat het precies?
Je hebt geen keuze: het bedrag wordt gestort (dat is een actie die je niet zelf kan beinvloeden), de kosten worden een tijd later automatisch in rekening gebracht, en zijn dus niet zomaar terug te draaien.
Wie verwacht te moeten betalen voor het ontvangen van geld???
Het gaat me niet om het incasseren - prima als dat automatisch gaat - het gaat om de gele kaart die ik zou willen gebruiken.het incasseren staat netjes in de bankvoorwaarden (elke bank verwerkt de kosten op deze manier) dus lees eerst alles voordat je wat tekent en hier een heel verhaal gaat schrijven!
Waarom mag ik *elke* automatische incasso terugdraaien met een gele kaart (zonder enige opgaaf van reden), maar geldt dat niet voor incasso's door de bank zelf???
De strijd is nu heel ongelijk: de bank heeft de kosten geincasseerd, dus waarom zouden ze nog moeite doen om met de juiste argumenten te komen? Ze weten dat ik mijn geld toch niet terugkrijg zonder hun medewerking...
En ik ben al zo'n 30 jaar bij deze bank. Je denkt toch niet dat ik recent nog even de bankvoorwaarden heb doorgelezen?
De meeste incasso's kunnen teruggeboekt worden, alhoewel er wel uitzonderingen zijn. Overigens is hier niet echt sprake van een incasso. Je krijgt een bedrag bijgeboekt vanuit het buitenland en daar rekent de bank extra kosten voor. Als het bedrag afkomstig is uit een euro-land dan zouden er in principe geen kosten aan verbonden moeten zijn, anders zou dat wel het geval kunnen zijn.