LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gouden hand druk bij DSB

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
pastje

Gouden hand druk bij DSB

Ongelezen bericht door pastje »

Wie heeft er ervaring met DBV bank aangaande de gouden handdruk verzekering. Het volgende is mij gebeurt. In 2005 ben ik weggegaan bij een grote multinational.dit vanwege een reorganisatie. Heb daarbij een gouden hand druk gekregen van €116.000 deze is via een tussen persoon belegd bij DBV verzekering, Enkele weken er na kreeg ik de polis binnen maar omdat ik nog emotioneel was heb ik de polis in de kast gelegd. Eind 2006 heb ik eens gekeken naar de polis om te kijken of ik er wat geld kon afhalen voor mijn maandelijkse lasten.te verlichten wat schetst mijn verbazing dat ik in 2019 een bedrag zou krijgen van 240.596 en in 2020 ( einddatum ) 185.151. Ik heb hierover gebeld en kreeg als antwoord dit overzicht had ik nooit moge ontvangen. Enkele dagen erna kreeg ik het volgens DBV het juiste polisblad met als eindkapitaal €185.151. Heb mijn tussen persoon gebeld en die zij dat juiste offerts getekend heb. Maar toch vind ik het vreemd dat de DBV in eerste instantie een polisblad stuurt met een veel te hoog bedrag. Kan ik hier nog iets tegen doen

roro25

Re: Gouden hand druk bij DSB

Ongelezen bericht door roro25 »

dat hangt af van de algemene voorwaarden van de verzekeringsmaatschappij. Maar over het algemeen is het zo dat je als je het polisblad ontvangen hebt nog twee weken de tijd hebt om er neit mee akkoord te gaan. En anders zit je er an vast.

Vindt persoonlijk gezien een rendement van minder als 4% nogal slecht mbt de polis.
Uitgaande van een rente op een spaarrekening van 4% zou je in 2020 minimaal op een eindkapitaal komen van 193148 euries.

Noble

Ongelezen bericht door Noble »

Ja roro, en die 4% die jij noemt is nog hoog...
(het is 3,17%)

Dit is schandaling maar helaas gebruikelijk binnen het (naar mijn mening) dieven gilde.
Dit heeft te maken met de "rekenrente", en wat zij direct bij ingaan polis van je "afnemen".

Persoonlijk zou ik voor zo een lange termijn "investering" voor een solide beleggingsfonds gekozen hebben, maar daar heb je nu weinig aan.

Wellicht dat afkopen NU een verliespost geeft, maar met een juist vervolg de komende 13 jaren dit weer ruimschoots goedmaakt.

Zoek een GOEDE (onafhankelijke!!) adviseur....
en lees A L L E S goed!!!

Carlos2

Ongelezen bericht door Carlos2 »

Noble:

Je houdt geen rekening met de fiscale consequenties.

Het geld op een spaarrekening, in een beleggingsfonds of afkopen heeft allen tot gevolg dat je met de fiscus moet afrekenen.

Netto zul je dan iets meer dan de helft nu overhouden terwijl je daar jaarlijks weer 1,2% belasting over gaat betalen indien je boven de vrijstelling uitkomt.

De genoemde polis heeft, ondanks zijn lage rendement, het voordeel dat je de belastingheffing uitstelt. Wanneer je kiest voor een uitkering ineens over 13 jaar betaal je alsnog belasting maar door het uitstel heb je wel 13 jaar kunnen profiteren van rendement over het belastingbedrag.
Nu uitkeren en/of afkopen levert zo'n € 58.000 netto op.
Door de verzekering hoef je nog niet af te rekenen zodat het hele bedrag 13 jaar lang kan renderen met 3,17%. Je moet dan alsnog afrekenen met de fiscus, maar kunt dan ook een lijfrente uitkering aankopen zodat je de belasting weer voor een groot gedeelte voor je uitschuift. Naar verwachting zul je over 13 ook in een lager belastingschaal vallen wat ook al gauw 10 tot 25% belasting scheelt.
Je netto uitkering over 13 jaar zal dan ook minimaal € 114.000 zijn met de huidige verzekering.

Nu de verzekering afkopen en op een spaarrekeing zetten tegen 4% ,zoals geopperd, zal je na 13 jaar ongeveer € 82.000 netto opleveren, mits je het kapitaal volledig laat staan op de rekening

Het rendement van 3,17% is wel heel laag, maar met de huidige regelgeving ben je nog steeds aan dit soort zakkenvullers overgeleverd zolang je nog niet met de fiscus hebt afgerekend.

De verzekering dus gewoon door laten lopen levert je over 13 jaar ongeveer € 32000,- meer op dan het geld nu op een spaarrekeing zetten.

Noble

@ carlos.
Je houdt geen rekening met de fiscale consequenties
Jawel, doe ik.. :wink:

Als je ontheffing aanvraagt bij de belasting mag je met hun toestemming "verhuizen" van de ene naar de andere.. MITS.... het niet via een gewone rekening gaat.

Zelf heb ik dit één maal gedaan van FORTIS (welke dezelfde belachelijke %...gaf!!) dat was ergens in 1990.

en recent nog met een pensioen-polis van een bedrijf waar ik jaren geleden gewerkt heb.

ga bij de belasting langs over hoe en wat... soms kunnen ze het leuker maken... :lol:

roro25

je zegt het al Noble dat was in 1990.

Voordat in 2001 het mooie 3-boxenstelsel in werking trad.
Sinds die tijd is er voor beleggingspolissen e.d. veel verandert mbt tot de belastingen.
Nu gaat die vlieger niet meer op.

Noble

@ roro
en recent nog met een pensioen-polis van een bedrijf waar ik jaren geleden gewerkt heb.
dit was 2 jaar geleden.... ook toen deed de belasting niet moeilijk....

vragen kan geen kwaad en wordt je nooit slechter van.
Bij mij gaf het een heel mooi voordeel.
Ik hoop voor pastje ook.

roro25

pensioen polis kan een andere verhaal zijn. Ik weet niet of het individueel of een collectieve polis. Onder voorwaarden mag een polis overgedragen worden aan een ander pensioenfonds/verzekeraar.

Het betret hier namelijk een kapitaalverzekering waarbij op einddatum waarschijnlijk een lijfrente aangekocht moet worden waarover op dat moment belasting geheven wordt.
Bij afkoop tussentijds zal nu belasting betaald moeten worden.
Voor pensioenpolissen kunnen andere regels gelden.

Voor PAstje adviseer ik een afspraak met meerdere onafhankelijke adviseurs.

Noble

Voor PAstje adviseer ik een afspraak met meerdere onafhankelijke adviseurs.
Ja, dat zei ik ook...

En pastje.... als je een email achterlaat.. geef ik je de naam van een organisatie & persoon welke je HEEL VEEL kunnen vertellen van de mogelijkheden.

De keuze is daarna aan jou.

Breda07

Ongelezen bericht door Breda07 »

Wie kan een goede tip geven over dit onderwerp. Ik zou het volgende willen doen:
Een deel (bv 3 jaar netto laten uitbetalen/verzekeringsbank) en restant voor een bepaalde termijn vastzetten voor later (dit kan dan na een bepaalde tijd worden verandert als je situatie bv slechter wordt).
Ik heb een offerte aangevraagd via een adviseur. Wat hier uitkomt is vaak slecht te vergelijken met een andere aanbieder? Is er één bij uitstek betrouwbaar/goede rendement? (ik denk maar niet aan beleggen daar je bij verrassing flink kan duiken als je de lange termijn aanspreekt!)

caruso

Ongelezen bericht door caruso »

Om welke bank gaat het eigenlijk: DSB of DBV?

Breda07

Ongelezen bericht door Breda07 »

:cry: Sorry dat ik onduidelijk geweest ben! Ik wilde doorgaan over het onderwerp gouden handdruk in het algemeen. (Dus nog geen voorkeur voor een instantie, als het maar een gegarandeerde mogelijkheid is :wink:

roro25

de vraag is wat wil je met het geld gaan doen? Welke termijn wil je er neit over kunnen beschikken? Wil je beleggen, sparen of een combinatie.

Ga je uit van sparen dan heb je meestal een gegarandeerd rendement, maar wel lager.
Ga je uit van beleggen dan is het risico meestal groter, maar het rendement ook. Maar ja resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Wat je zou kunnen doen is bv een gedeelte van het geld op een spaarrekening te zetten ( let wel op de 1,2 % vermogensrendementsheffing boven de 19/m alleenstaande of 38/m gezin) en een gedeelte in een lijfrenteverzekering waarbij je een groot bedrag stort en na de looptijd een lijfrente aankoopt. Je betaalt pas belasting bij uitkering van de looptijd. Kies voor deze polis zowel voor defensieve als offensieve fondsen. Laat je gewoon voorlichten door een adviseur van je eigen bank. (ga niet in zee met zgn. "onafhankelijke tussenpersonen" en laat meerdere offertes opmaken)
Je kan bv een stukje aandelen (offensief), maar dat risico ook weer een beetje afdekken met bv obligaties (defensief) om je risico's te spreiden.
Kijk alleen bij de polis goed wat voor kosten de verzekeraar rekent en of je tssentijds van fondsen mag switchen.

Maar een gegarandeerde mogelijkheid is moeilijk. Zal wel een spaarrekening met een rente van max 3,75% zijn e dan heb je problemen met de belastingen (zoals eerder vermeld)

succes

bolleke

Ongelezen bericht door bolleke »

heerlijk deze adviezen. Je moet niet naar een onafhankelijke tussenpersoon gaan want......jajaja ik lees "adviezen"die nou niet uitblinken van juistheid.
De vrijstelling in Box 3 anno 2007 bedraagt 20.014 per belastingplichtige, dus voor fiscale partners 40.028.(geen gezin!!!!) Het heffeingsvrijvermogen van een minderjarig kind is 2674. Je kan per gezin meer heffingsvrijvermogen hebben. Maar dat even terzijde.

Een goudenhanddruk want daar gaat het hier over is gebonden aan strenge maar duidelijke regels. Je kan er een aantal zaken mee doen.
1. direct laten uitkeren, fiscaal gelijk afreken tegen het progressieve tarief. Je hebt dat contanten vrij ter besteding.
2. Door storten naar een verzekeraar. Fiscaal pas afrekenen op het moment van uitkeren. Opbouw van de uitgestelde uitkeringen kan op basis van beleggen en garantieuitkering. er zijn zat maatschappijen die beide vormen hebben. Je kan ook kiezen om een deel gelijk periodiek uit te laten keren en het restant uit te stellen. e.e.a. is afhankelijk van de persoonlijke situatie.
3. stamrecht BV oprichten(vaak interssant voor grotere bedragen) Het geld wordt in een "pensioen"bv gestort. Deze Bv heeft dan een overeenkomst met jou als persoon om over een bepaalde periode lang een bepaald bedrag uit tekeren. IS deze periode uitgesteld dan kan er in deze BV overeengekomen worden dat de BV(waar je zelf eigenaar van bent) met het geld kan en mag beleggen of wegzetten bij een verzekeraar oid.

Je ziet dat er meer mogelijkheden zijn. En opmerkingen dat garantie moeilijk te krijgen is..........Er zijn zat maatschappijen die garantieproducten hebben!!!!

roro25

geef mij eens een voorbeeld van die maatschappijen die garantie geven. Ik ben ze nog niet tegengekomen. Wil eht graag weten, breng vandaag nog geld erheen om in een polis te storten.

bolleke

Roro25,

Bijvoorbeeld het AEGON Garantiekoopsom. Bij dit product weet je gegarandeert wat je hebt op eindatum. Voor de liefhebbers een voorbeeld:
koopsom 100.000 Euro
geboortedatum man 01-05-1960
ingangsdatum 27-4-2007
einddatum 27-5-2025 (is de man 65 jaar geworden)
uitkering bij overlijden: de koopsom dus 100.000 Euro
uitkering bij in leven zijn op 27-5-2025 -> 207.196 Euro gegarandeerd,
Met dit kapitaal moet er een periodieke uitkering worden aangekocht.

Ik geloof wel dat er meer verzekeraars zijn met een garantieproduct. Dus het is er wel en een goede tp weet vest en zeker wie deze heeft. :wink:

roro25

dan noem je ook wel gelijk een maatschappij.

Waarin wordt belegd?
wat zij de kosten?

rendement is volgens mij nog minder dan 4 % als ik zo even uit het hoofd reken.
Kan ik beter op een spaardeposito voor enkele jaren zetten en heb ik gelijk bedrag in een keer ipv dat ik een lijfrente moet aankopen.

bolleke

Je zit met een ding mis en dat is dat er fiscale regel gelden aan de gouden handdruk.

Dus je moet op enig moment afrekenen en hoe je dat doet is aan je eiegen op het moment van uitkeren, dus ineens of periodiek.

ach de kosten tja,.................................................

bruxelles

Ongelezen bericht door bruxelles »

Reaktie voor Noble : "voor PAstje adviseer ik een afspraak met meerdere onafhankelijke adviseurs."

Zou Noble nog enkele goede adviseurs kunnen doorgeven

daarvoor alvast dank

Gesloten