LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Heimelijk inzien van bankrekening ouders
-
Heimelijk inzien van bankrekening ouders
Een familielid van mij beheert de bankrekening van mijn ouders (machtiging) omdat die dat niet meer kunnen. Mijn ouders kunnen ook zelf niet meer inloggen via internetbankieren.
Ik zou wel eens willen weten wat er op die rekening staat en wat er zoal bij- en afgeschreven wordt.
Ik wil dat niet direct vragen aan dat familielid omdat ik zeker weet dat die dan direct denkt dat ik hem niet vertrouw. Dat familielid kennende kan dat helemaal verkeerd uitpakken.
Bestaat er een mogelijkheid om op de rekening van mijn ouders te kijken zonder dat dat familielid dat merkt?
Ik zou wel eens willen weten wat er op die rekening staat en wat er zoal bij- en afgeschreven wordt.
Ik wil dat niet direct vragen aan dat familielid omdat ik zeker weet dat die dan direct denkt dat ik hem niet vertrouw. Dat familielid kennende kan dat helemaal verkeerd uitpakken.
Bestaat er een mogelijkheid om op de rekening van mijn ouders te kijken zonder dat dat familielid dat merkt?
Re: Heimelijk inzien van bankrekening ouders
Als uw ouders zelf niet meer in staat zijn hun zaken te behartigen, zou u bewindvoerderschap kunnen aanvragen via de rechtbank.
Zomaar even nieuwsgierig neuzen zal niet gaan.
Zomaar even nieuwsgierig neuzen zal niet gaan.
Ik snap wat je bedoelt. Je familie lid zou alles mee kunnen doen, en misschien zijn eigen rekeningen betalen. Het is nu het geld voor je ouders en uiteindelijk jouw ervenis.
Ik denk dat het eenvoudigste is om afspraken te maken dat je (bijf) 1x per maand als een boekhouder controleert. Mocht je familie lid geen geheimen hebben, dan lijkt mij dat die persoon voor open staat.
U mag ook 2 bewindvoerders voorstellen aan de rechter. Staat op https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Bewind
Ik denk of je het linksom om rechtsom doet, uiteindelijk komt jouw familielid wel achter dat jij ook inzicht wilt hebben.
(Heb niet veel verstand over deze onderwerp)
Ik denk dat het eenvoudigste is om afspraken te maken dat je (bijf) 1x per maand als een boekhouder controleert. Mocht je familie lid geen geheimen hebben, dan lijkt mij dat die persoon voor open staat.
U mag ook 2 bewindvoerders voorstellen aan de rechter. Staat op https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Bewind
Ik denk of je het linksom om rechtsom doet, uiteindelijk komt jouw familielid wel achter dat jij ook inzicht wilt hebben.
(Heb niet veel verstand over deze onderwerp)
Het punt is dat TS helemaal geen rechten heeft. Hij is geen gemachtigde en geen bewindvoerder. Het is dus ook niet (zomaar) aan die gemachtigde om iemand die mogelijk nieuwsgierig is naar z'n toekomstige erfenis inzicht te geven. Die gemachtigde behartigt de belangen van de ouders, niet van TS. Blijkbaar zijn de verhoudingen ook niet zodanig dat een normaal overleg mogelijk is.
ALS TS iets wil, is het veel verstandiger de officiële weg te bewandelen en (inderdaad) bewind aan te vragen.
ALS TS iets wil, is het veel verstandiger de officiële weg te bewandelen en (inderdaad) bewind aan te vragen.
Ontvangen de ouders nog papieren rekening overzichten?
Al eens aan de ouders gevraagd ?.
Dorfje
en moederslink
vinden dit leuk
-
Wie verzorgd voor uw ouders de jaarlijkse jaaropgave voor de belasting, daar staan ook alle saldo's op van 1 januari.
Ik neem dat uw ouders in ieder geval een geprint exemplaar krijgen van hetgeen er voor hun is ingevuld.
Als U deze in kunt zien dan weet U ook de saldo's op 1 Januari van ieder jaar.
Ik neem dat uw ouders in ieder geval een geprint exemplaar krijgen van hetgeen er voor hun is ingevuld.
Als U deze in kunt zien dan weet U ook de saldo's op 1 Januari van ieder jaar.
Niet iedereen doet belasting aangifte.
Dit is het cruciale stuk. Zijn je ouders inmiddels handelingsonbewkaam of ... ?BakkerBert schreef: ↑21 dec 2020 21:48Een familielid van mij beheert de bankrekening van mijn ouders (machtiging) omdat die dat niet meer kunnen.
Waarom wil TS de rekeningen inzien?
Heimelijk zal nooit lukken, u zal de beheerder(s) van de rekening moeten vragen, zou een mooi zootje worden als u "zomaar" iemands anders rekening kon bekijken. Draai het eens om, zou u het waarderen als ik heimelijk op uw rekening zou kunnen kijken?
"Ik wil dat niet direct vragen aan dat familielid omdat ik zeker weet dat die dan direct denkt dat ik hem niet vertrouw. Dat familielid kennende kan dat helemaal verkeerd uitpakken."
Als u zichzelf ertoe kunt brengen om dat juist wel te doen dan zou het nog best een mooie kerst kunnen worden... Deze week heb ik weer de uitdrukking NIVEA geleerd: Niet Invullen Voor Een Ander. Sterkte;)
Als u zichzelf ertoe kunt brengen om dat juist wel te doen dan zou het nog best een mooie kerst kunnen worden... Deze week heb ik weer de uitdrukking NIVEA geleerd: Niet Invullen Voor Een Ander. Sterkte;)
sjohie
vindt dit leuk
-
NIVEA, heel goed, die houden we erin.
On topic: Vertrouwen is goed, controle is beter en als je niets te verbergen hebt waarom zou je moeilijk doen. Ik hou ook de administratie en de bankrekening bij van iemand met dementie. Mag iedereen van de familie controleren.
On topic: Vertrouwen is goed, controle is beter en als je niets te verbergen hebt waarom zou je moeilijk doen. Ik hou ook de administratie en de bankrekening bij van iemand met dementie. Mag iedereen van de familie controleren.
-
Nee, niet zomaar natuurlijk.BakkerBert schreef: ↑21 dec 2020 21:48(...)
Al eens met uw ouders hierover gesproken? Of bij hen de papieren afschriften mogen inzien?
En waarom zij dát familielid hebben gemachtigd en niet bv u?
Heeft u überhaupt nog zelf goed contact met uw ouders?
Kijk, wanneer ouders overlijden krijgt u sowieso uw erfdeel wel, tenzij u onterfd bent , maar dat zal wel niet, toch?
Zijn er meer ' erven ' ? Broers? Zussen?
Probeer tóch eens een gesprek aan te gaan met deze gemachtigde, zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door moederslink op 22 dec 2020 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Die vraag waarom een ander en niet de eigen kinderen vroeg ik mij ook afmoederslink schreef: ↑22 dec 2020 19:00Nee, niet zomaar natuurlijk.BakkerBert schreef: ↑21 dec 2020 21:48(...)
Al eens met uw ouders hierover gesproken? Of bij hen de papieren afschriften mogen inzien?
En waarom zij dát familielid hebben gemachtigd en niet bv u?
Kijk, wanneer ouders overlijden krijgt u sowieso uw erfdeel wel, tenzij u onterfd bent , maar dat zal wel niet, toch?
-
Deze gemachtigde zou ook een broer of zus kunnen zijn natuurlijk.
Dorfje
vindt dit leuk
-
Als kind kun je niet meer als voor 50% onterft worden.
Dat kan heel wat eurootjes schelen, behalve als bij leven al veel geld is "verdwenen" door de gemachtigde.
Daarom is het ook zeer verstandig om binnen de familie 2 gemachtigden te hebben voor je ouders, beide met inzicht op de rekening(en). Dan is er over en weer 24/7 controle en inzicht mogelijk.
Dat moeten de ouders dan ook maar net willen.
De ouders hebben iemand gevraagd hun belangen te behartigen en dat was niet TS.
Als TS via een forum moet vragen of er tips trucs zijn om in de financiën van de ouders te kijken, durft TS ze dus niet rechtstreeks te vragen.
Als ik naar mijn moeder haar financiën kijk, mijn zus doet de financiën en ik doe de belasting alles in goed overleg met moeders.
Als TS via een forum moet vragen of er tips trucs zijn om in de financiën van de ouders te kijken, durft TS ze dus niet rechtstreeks te vragen.
Als ik naar mijn moeder haar financiën kijk, mijn zus doet de financiën en ik doe de belasting alles in goed overleg met moeders.