Een tijdje geleden heb ik een lening via mijn bank genomen.
Dit om mijn auto'tje te kopen.
Deze lening heb ik 2 maanden geleden eindelijk helemaal afbetaald zonder achterstanden etc.
Onlangs heb ik een huisje gekocht, deze moet nog gebouwd worden. En dus wordt het tijd dat we gaan praten over een hypotheek.
Wordt er tijdens dat gesprek gesproken over vorige leningen ? Zo van " Ik zie dat je een lening heb gehad bla bla bla"
Ik wil graag dat niemand (dus personen en banken etc) mag weten dat ik een lening heb gehad. Kan dit ingesteld worden bij het BKR ?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hypotheken en Leningen
Re: Hypotheken en Leningen
De bank zal inderdaad je kredietwaardigheid toetsen bij het BKR.
Ik weet niet hoe actueel de gegevens bij het BKR zijn, maar de kans dat uw vorige lening nog gedeeltelijk open staat.
Tijdens het gesprek over de hypotheek zal inderdaad aanbod komen of je in het verleden geld hebt geleend en of er nu nog leningen open staan. Zeg dat je die lening voor je auto 2 maanden geleden hebt afbetaald. Bij de bank zien ze dit als een positief punt. Je hebt al eens een lening afgesloten en deze keurig afbetaald. Dit verhoogd je betrouwbaarkeid.
Bij het BKR controleren ze op 2 punten:
Of je geregistreerd staat als wanbetaler (betrouwbaarheid)
en of je nog openstaande leningen heb (kredietwaardigheid)
Ik weet niet hoe actueel de gegevens bij het BKR zijn, maar de kans dat uw vorige lening nog gedeeltelijk open staat.
Tijdens het gesprek over de hypotheek zal inderdaad aanbod komen of je in het verleden geld hebt geleend en of er nu nog leningen open staan. Zeg dat je die lening voor je auto 2 maanden geleden hebt afbetaald. Bij de bank zien ze dit als een positief punt. Je hebt al eens een lening afgesloten en deze keurig afbetaald. Dit verhoogd je betrouwbaarkeid.
Bij het BKR controleren ze op 2 punten:
Of je geregistreerd staat als wanbetaler (betrouwbaarheid)
en of je nog openstaande leningen heb (kredietwaardigheid)
Zolang je netjes aan je verplichtingen voldoet en je genoeg leencapaciteit hebt, zal het geen enkel probleem zijn. Netjes afbetalen wordt juist gewaardeerd.
Als je net aflosgedrag al niet wilt laten zien, dan zou ik geen huis kopen en een hypotheek nemen. Kijk maar eens wat het kadaster van je bijhoudt en kan verstrekken...