LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ING bankieren app gehackt, €35.000 weg
ING bankieren app gehackt, €35.000 weg
3 weken geleden is mijn bankrekening gehacked. Ze hebben in 12 delen op dezelfde dag €35.000 overgemaakt naar een crypoaccount(Kraken).
De eerste keer dat ik iets vreemds opmerkte aan mijn telefoon ( Iphone 11) was tijdens onze vakantie in Frankrijk in augustus. De telefoon kreeg pop up meldingen over de veiligheid van de toestel. Eenmaal terug in Nederland kreeg ik de melding om m’n wachtwoorden onmiddellijk te wijzigen omdat het onveilig zou zijn. Dit heb ik uiteraard niet gedaan.
Mijn partner kreeg ook op haar telefoon bij terugkomst een pop up melding dat de telefoon beveiligd moest worden. Dit zag er uit als een melding van de Apple telefoon zelf. Een week later wilde zij inloggen op de ING bankieren app en dat lukte niet met haar huidige inloggegevens.
In de tussentijd is mijn toestel stuk gegaan werkte mijn toestel niet meer. Na het aanschaffen van mijn nieuwe toestel kon ik niet meer inloggen op de ING app(terwijl ik niet m’n inloggevens had gewijzigd. Ik kreeg telkens de melding “Sorry… er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw”
Toen heb ik met de ING gebeld. Het probleem was eerst dat ik mijn simkaart in een nieuw toestel heb gedaan waardoor er een blokkade op komt te zitten voor 24/48 uur en zij gaven aan dat ik nieuwe inloggegevens moest opvragen. Dat heb ik gedaan maar na 5 werkdagen had ik niks ontvangen. Vervolgens weer contact opgenomen en te horen gekregen dat er iets is misgegaan waardoor de inloggegevens niet werden verstuurd. Het moest opnieuw aangevraagd worden.
Na 2 weken kreeg ik uiteindelijk inloggegevens. Eenmaal ingelogd op mijn ING kwam ik erachter dat er 35.040 was overgeschreven naar een crypto account. Ik heb inmiddels ook contact opgenomen met de exchange. Die konden mij niet verder helpen omdat het geld al verhandeld was door de hacker.
De ING kiest ervoor om mij al verdachte te behandelen. Ik kreeg allerlei rare vragen over de telefoon. Terwijl ik opzoek was naar antwoorden, was ik juist diegene die de vragen moest beantwoorden van de ING.
- Hoe is het mogelijk dat uw eigen app is gebruiken bij de overschrijvingen ?
- Met wie deelt u de app in huis?
- Wie heeft toegang tot uw telefoon ?
Ik ben hier zwaar benadeeld. Ondertussen kan ik mijn eigen rekeningen en de facturen van mijn bedrijf niet betalen. ING wil mij niet betrekken tot het onderzoek. Op dit moment heb ik dus oplopende kosten. We leven momenteel van een creditcard. Dit is niet de manier waarop een bank met hun klanten moet omgaan. Ik hoor van mensen in m’n omgeving dat ze de schade onmiddellijk vergoeden. Dan ging het wel om kleinere bedragen. Daaruit haal ik dat ze de service bij ING afhankelijk is van het bedrag. Dat zou niet moeten. Ik sta op dit moment met m’n rug tegen de muur
De eerste keer dat ik iets vreemds opmerkte aan mijn telefoon ( Iphone 11) was tijdens onze vakantie in Frankrijk in augustus. De telefoon kreeg pop up meldingen over de veiligheid van de toestel. Eenmaal terug in Nederland kreeg ik de melding om m’n wachtwoorden onmiddellijk te wijzigen omdat het onveilig zou zijn. Dit heb ik uiteraard niet gedaan.
Mijn partner kreeg ook op haar telefoon bij terugkomst een pop up melding dat de telefoon beveiligd moest worden. Dit zag er uit als een melding van de Apple telefoon zelf. Een week later wilde zij inloggen op de ING bankieren app en dat lukte niet met haar huidige inloggegevens.
In de tussentijd is mijn toestel stuk gegaan werkte mijn toestel niet meer. Na het aanschaffen van mijn nieuwe toestel kon ik niet meer inloggen op de ING app(terwijl ik niet m’n inloggevens had gewijzigd. Ik kreeg telkens de melding “Sorry… er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw”
Toen heb ik met de ING gebeld. Het probleem was eerst dat ik mijn simkaart in een nieuw toestel heb gedaan waardoor er een blokkade op komt te zitten voor 24/48 uur en zij gaven aan dat ik nieuwe inloggegevens moest opvragen. Dat heb ik gedaan maar na 5 werkdagen had ik niks ontvangen. Vervolgens weer contact opgenomen en te horen gekregen dat er iets is misgegaan waardoor de inloggegevens niet werden verstuurd. Het moest opnieuw aangevraagd worden.
Na 2 weken kreeg ik uiteindelijk inloggegevens. Eenmaal ingelogd op mijn ING kwam ik erachter dat er 35.040 was overgeschreven naar een crypto account. Ik heb inmiddels ook contact opgenomen met de exchange. Die konden mij niet verder helpen omdat het geld al verhandeld was door de hacker.
De ING kiest ervoor om mij al verdachte te behandelen. Ik kreeg allerlei rare vragen over de telefoon. Terwijl ik opzoek was naar antwoorden, was ik juist diegene die de vragen moest beantwoorden van de ING.
- Hoe is het mogelijk dat uw eigen app is gebruiken bij de overschrijvingen ?
- Met wie deelt u de app in huis?
- Wie heeft toegang tot uw telefoon ?
Ik ben hier zwaar benadeeld. Ondertussen kan ik mijn eigen rekeningen en de facturen van mijn bedrijf niet betalen. ING wil mij niet betrekken tot het onderzoek. Op dit moment heb ik dus oplopende kosten. We leven momenteel van een creditcard. Dit is niet de manier waarop een bank met hun klanten moet omgaan. Ik hoor van mensen in m’n omgeving dat ze de schade onmiddellijk vergoeden. Dan ging het wel om kleinere bedragen. Daaruit haal ik dat ze de service bij ING afhankelijk is van het bedrag. Dat zou niet moeten. Ik sta op dit moment met m’n rug tegen de muur
-
- Berichten: 12785
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: ING bankieren app gehackt, €35.000 weg
Zijn er zoveel mensen in uw omgeving dan benadeeld? Ik hoor juist steeds meer dan er juist niet meteen vergoed wordt, maar dat er gekeken word naar de situatie. En als er een eigen schuld reden aan te wijzen is waardoor de fraude is gebeurd, dan vergoed de bank echt niets.
Wat er bij u aan de hand is is maar de vraag. Criminelen hebben de controle kunnen krijgen over uw bankapp. Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen is iets waar u achteraan moet. Bent u wellicht onvoorzichtig geweest, of is er een grote hack geweest? Dat is namelijk bepalend voor de schuldvraag en wie verantwoordelijk is voor het oplossen.
Wat er bij u aan de hand is is maar de vraag. Criminelen hebben de controle kunnen krijgen over uw bankapp. Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen is iets waar u achteraan moet. Bent u wellicht onvoorzichtig geweest, of is er een grote hack geweest? Dat is namelijk bepalend voor de schuldvraag en wie verantwoordelijk is voor het oplossen.
Ivo.w
vindt dit leuk
Re: ING bankieren app gehackt, €35.000 weg
Dat lijkt me geen realistisch standpunt. U claimt schade, dan zult u mee moeten werken aan een zeer uitgebreid en mogelijk langdurig onderzoek. Had u echt verwacht dat u binnen een paar dagen 35.000 euro van de bank zou krijgen?Thor30 schreef: ↑12 okt 2021 10:51Dit is niet de manier waarop een bank met hun klanten moet omgaan. Ik hoor van mensen in m’n omgeving dat ze de schade onmiddellijk vergoeden. Dan ging het wel om kleinere bedragen. Daaruit haal ik dat ze de service bij ING afhankelijk is van het bedrag. Dat zou niet moeten.
Ik weet niet precies hoe dat bij Apple en de ING werkt, maar zelf heb ik onlangs ook een nieuwe telefoon aangeschaft. Er komt wel wat meer bij kijken dan alleen maar de simkaart verhuizen naar het nieuwe toestel. De bank wilde ook zeker weten dat ik het was door middel van tweetraps identificatie, in mijn geval door een digipas (elektronisch apparaat waarin ik codes moet intoetsen voor grote(re) bedragen. Zonder dat apparaatje is het niet mogelijk om ooit meer dan 150 euro van mijn rekening te halen. Dan moet je ook nog de pincode weten om toegang te krijgen, maximaal 3 pogingen).
Laatst gewijzigd door grun op 12 okt 2021 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: ING bankieren app gehackt, €35.000 weg
En hoe zit het met de telefoon van uw vrouw? Daar werkte het inloggen toch ook niet meer?
bupaul
vindt dit leuk
Re: ING bankieren app gehackt, €35.000 weg
Het is ook wel een beetje een ongeloofwaardig verhaal hoor. Pop-up meldingen dat je wachtwoorden moet wijzigen, iets wat je 'uiteraard niet hebt gedaan'. Dat ook bij je partner die vervolgens niet in haar eigen app kon (wat dus niets te maken heeft met jouw app of telefoon).
Dan gaat toevallig je toestel kapot. Het verhaal van de 24 uur wachten is ook raar, je kan direct de app activeren via mijn.ing. Of was je de gegevens van mijn.ing toevallig ook kwijt? Kan natuurlijk, maar ook weer apart als het blijkbaar een rekening is die zakelijk gebruikt wordt en waar zoveel geld op staat. En daarna is opeens het geld weg.
Dan gaat toevallig je toestel kapot. Het verhaal van de 24 uur wachten is ook raar, je kan direct de app activeren via mijn.ing. Of was je de gegevens van mijn.ing toevallig ook kwijt? Kan natuurlijk, maar ook weer apart als het blijkbaar een rekening is die zakelijk gebruikt wordt en waar zoveel geld op staat. En daarna is opeens het geld weg.
Re: ING bankieren app gehackt, €35.000 weg
En zo te lezen werd die missende 35k pas na twee weken, toen er weer ingelogd kon worden, ontdekt. Ook apart.Mk schreef: ↑12 okt 2021 12:23Het is ook wel een beetje een ongeloofwaardig verhaal hoor. Pop-up meldingen dat je wachtwoorden moet wijzigen, iets wat je 'uiteraard niet hebt gedaan'. Dat ook bij je partner die vervolgens niet in haar eigen app kon (wat dus niets te maken heeft met jouw app of telefoon).
Dan gaat toevallig je toestel kapot. Het verhaal van de 24 uur wachten is ook raar, je kan direct de app activeren via mijn.ing. Of was je de gegevens van mijn.ing toevallig ook kwijt? Kan natuurlijk, maar ook weer apart als het blijkbaar een rekening is die zakelijk gebruikt wordt en waar zoveel geld op staat. En daarna is opeens het geld weg.
Re: ING bankieren app gehackt, €35.000 weg
U schrijft niet dat uw partner het heeft genegeerd, heeft zij wel haar opnieuw beveiligd omdat het er echt uit zag?Thor30 schreef: ↑12 okt 2021 10:51
Mijn partner kreeg ook op haar telefoon bij terugkomst een pop up melding dat de telefoon beveiligd moest worden. Dit zag er uit als een melding van de Apple telefoon zelf. Een week later wilde zij inloggen op de ING bankieren app en dat lukte niet met haar huidige inloggegevens.
bupaul
vindt dit leuk
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: ING bankieren app gehackt, €35.000 weg
Uiteraard niet gedaan? U telefoon geeft aan dat uw wachtwoorden onveilig zijn en dit lijkt een melding van Apple zelf, dit zou dan toch alarmbellen moeten laten afgaan als die melding niet van Apple is? Was deze melding voor de afschrijvingen of hierna?
Allemaal zeer concrete vragen van de ING, immers is uw telefoon gebruikt voor de transacties, iemand heeft dus met uw telefoon de transacties uitgevoerd, en laat die telefoon nu opeens spontaan stuk gaan.
Het is afhankelijk van de situatie in uw geval is dus met UW telefoon de transacties uitgevoerd en dit op een iPhone11 waarbij dit vrijwel onmogelijk is zonder dit zelf uit te voeren, het bedrag staat veelal los van de vergoeding maar wel de oorzaak. Ik denk dat u te simpel denkt hierover. Heeft u inmiddels al aangifte gedaan bij de politie? Zij kunnen bij de broker (die u vreemd genoeg informatie deelt) een onderzoek starten.Thor30 schreef: ↑12 okt 2021 10:51Ik ben hier zwaar benadeeld. Ondertussen kan ik mijn eigen rekeningen en de facturen van mijn bedrijf niet betalen. ING wil mij niet betrekken tot het onderzoek. Op dit moment heb ik dus oplopende kosten. We leven momenteel van een creditcard. Dit is niet de manier waarop een bank met hun klanten moet omgaan. Ik hoor van mensen in m’n omgeving dat ze de schade onmiddellijk vergoeden. Dan ging het wel om kleinere bedragen. Daaruit haal ik dat ze de service bij ING afhankelijk is van het bedrag. Dat zou niet moeten. Ik sta op dit moment met m’n rug tegen de muur
Re: ING bankieren app gehackt, €35.000 weg
Het is afhankelijk van wat precies is gebeurd, welke meldingen waren van ING en welke van de crimineel. ING kan in sommige gevallen verantwoordelijk zijn, maar jij mag nooit je gegevens af staan aan andere.
Doe in ieder geval aangifte bij politie. En neem contact op met rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of een advocaat.
In sommige gevallen kan je (als laatste redmiddel) naar www.kifid.nl
Doe in ieder geval aangifte bij politie. En neem contact op met rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of een advocaat.
In sommige gevallen kan je (als laatste redmiddel) naar www.kifid.nl
bupaul
vindt dit leuk
Re: ING bankieren app gehackt, €35.000 weg
Of iemand nu werkelijk zelf 35.000 euro heeft overgemaakt of dat een hacker dit heeft gedaan, het bedrag alleen al is al bij de bank verdacht.
Het is op zijn zachtst gezegd vervelend maar iedereen (gehackt of niet), moet bij een vermoeden van een verdachte transactie het onderzoek afwachten. U kunt uw verhaal opschrijven en samen met het proces verbaal van aangifte dit opsturen naar ING. Meer zit er nu helaas niet in. Een andere bank is ook geen optie als er een onderzoek naar fraude op uw huidige bankrekening loopt. En zoals al gezegd is, uw 35.000 euro is al weg en niet meer terug te halen. Als de bank zelf alle schade bij misschien alle gedupeerden hier in Nederland moet gaan vergoeden zou het aantal fraudemeldingen denk ik weer oplopen...Als je het van de bank zo makkelijk vergoed zou kunnen krijgen.
Het is op zijn zachtst gezegd vervelend maar iedereen (gehackt of niet), moet bij een vermoeden van een verdachte transactie het onderzoek afwachten. U kunt uw verhaal opschrijven en samen met het proces verbaal van aangifte dit opsturen naar ING. Meer zit er nu helaas niet in. Een andere bank is ook geen optie als er een onderzoek naar fraude op uw huidige bankrekening loopt. En zoals al gezegd is, uw 35.000 euro is al weg en niet meer terug te halen. Als de bank zelf alle schade bij misschien alle gedupeerden hier in Nederland moet gaan vergoeden zou het aantal fraudemeldingen denk ik weer oplopen...Als je het van de bank zo makkelijk vergoed zou kunnen krijgen.
Re: ING bankieren app gehackt, €35.000 weg
Een bedrag op zich, hoe groot ook, is natuurlijk niet verdacht. De omstandigheden kunnen verdacht zijn.
Maar het is schijnbaar ook een zakelijke rekening en dan zijn grote bedragen al helemaal niet bijzonder.
Maar het is schijnbaar ook een zakelijke rekening en dan zijn grote bedragen al helemaal niet bijzonder.
Re: ING bankieren app gehackt, €35.000 weg
Op zich zou ik het ook niet vinden maar ligt eraan wat de geschiedenis is op die rekening. Als er nooit zulke bedragen zijn overgemaakt is dat nu wel verdacht, zeker naar een cryptoaccount. Ik denk dat het een privérekening en/Of of en/en is, aangezien vrouw het ook gebruikt en ze nu privé ook geen gebruik kunnen maken.
Al met al vervelend. Denk dat er een vreemde mail aan vooraf is geweest.
https://www.politie.nl/nieuws/2021/apri ... tolen.html
-
- Berichten: 32393
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: ING bankieren app gehackt, €35.000 weg
Hier begrijp ik iets niet. Ongeacht van wie de melding komt - je kunt het ww van zowel je telefoon als de ING toch sowieso wijzigen? Gewoon voor de zekerheid?Thor30 schreef: ↑12 okt 2021 10:513 weken geleden is mijn bankrekening gehacked. Ze hebben in 12 delen op dezelfde dag €35.000 overgemaakt naar een crypoaccount(Kraken).
De eerste keer dat ik iets vreemds opmerkte aan mijn telefoon ( Iphone 11) was tijdens onze vakantie in Frankrijk in augustus. De telefoon kreeg pop up meldingen over de veiligheid van de toestel. Eenmaal terug in Nederland kreeg ik de melding om m’n wachtwoorden onmiddellijk te wijzigen omdat het onveilig zou zijn. Dit heb ik uiteraard niet gedaan.
Re: ING bankieren app gehackt, €35.000 weg
Ik denk dat TS bedoelt dat hij niet via een gestuurde link zijn inloggegevens heeft gewijzigd, wat natuurlijk wel verstandig is. Als je je inloggegevens wilt wijzigen moet je het rechtstreeks bij de ING doen.witte angora schreef: ↑13 okt 2021 08:06Hier begrijp ik iets niet. Ongeacht van wie de melding komt - je kunt het ww van zowel je telefoon als de ING toch sowieso wijzigen? Gewoon voor de zekerheid?Thor30 schreef: ↑12 okt 2021 10:513 weken geleden is mijn bankrekening gehacked. Ze hebben in 12 delen op dezelfde dag €35.000 overgemaakt naar een crypoaccount(Kraken).
De eerste keer dat ik iets vreemds opmerkte aan mijn telefoon ( Iphone 11) was tijdens onze vakantie in Frankrijk in augustus. De telefoon kreeg pop up meldingen over de veiligheid van de toestel. Eenmaal terug in Nederland kreeg ik de melding om m’n wachtwoorden onmiddellijk te wijzigen omdat het onveilig zou zijn. Dit heb ik uiteraard niet gedaan.
bupaul
vindt dit leuk
Re: ING bankieren app gehackt, €35.000 weg
Maar zo te lezen heeft TS het uberhaupt niet gedaan...
bupaul
vindt dit leuk
bupaul
vindt dit leuk
Re: ING bankieren app gehackt, €35.000 weg
Ik heb pas ook een nieuwe telefoon in gebruik genomen en ik had na een paar minuten weer toegang tot de ING app zonder problemen. Geen 24/48 uur blokkade en geen nieuwe codes nodig.Thor30 schreef: ↑12 okt 2021 10:51......
In de tussentijd is mijn toestel stuk gegaan werkte mijn toestel niet meer. Na het aanschaffen van mijn nieuwe toestel kon ik niet meer inloggen op de ING app(terwijl ik niet m’n inloggevens had gewijzigd. Ik kreeg telkens de melding “Sorry… er is iets misgegaan. Probeer het later opnieuw”
Toen heb ik met de ING gebeld. Het probleem was eerst dat ik mijn simkaart in een nieuw toestel heb gedaan waardoor er een blokkade op komt te zitten voor 24/48 uur en zij gaven aan dat ik nieuwe inloggegevens moest opvragen. Dat heb ik gedaan maar na 5 werkdagen had ik niks ontvangen. Vervolgens weer contact opgenomen en te horen gekregen dat er iets is misgegaan waardoor de inloggegevens niet werden verstuurd. Het moest opnieuw aangevraagd worden.
Dat zijn voor de ING hele nuttige en nodige vragen. Zij willen immers achterhalen of er fraude gepleegd is en hoe. En als bijvoorbeeld iemand in uw huishouden bij uw telefoon kan en uw codes weet heeft U een probleem en niet de ING ook al is de fraude niet door die persoon gepleegd. Maar stel dat er transacties gedaan zijn terwijl Uw telefoon kapot was wie was er dan bezig.De ING kiest ervoor om mij al verdachte te behandelen. Ik kreeg allerlei rare vragen over de telefoon. Terwijl ik opzoek was naar antwoorden, was ik juist diegene die de vragen moest beantwoorden van de ING.
- Hoe is het mogelijk dat uw eigen app is gebruiken bij de overschrijvingen ?
- Met wie deelt u de app in huis?
- Wie heeft toegang tot uw telefoon ?
Maar voorlopig blijft het weer speculatie want TS laat niets meer van zich horen. Misschien omdat de antwoorden hier niet de antwoorden zij die hij wilde lezen?
Re: ING bankieren app gehackt, €35.000 weg
Klopt, als particulier zou ik dat begrijpen maar de bank kijkt anders dan cliënten. Als het afwijkt van het normale inkomsten en uitgavenpatroon en wordt iets overgeboekt naar een verdachte bestemming dan is dat bij hun een verdachte transactie. Als je het kan verklaren en de bank toont begrip kunnen ze je rekening weer open gooien maar als je pech hebt zoals TS (die gehackt zegt te zijn)...dan kan dat langer duren.
Is ook niet vreemd dat de banken de laatste jaren sneller aan de b trekken en actie ondernemen met het steeds slimmer en geniepeger fraudegedrag van de mensen sinds internet bestaat.
https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/ ... ransacties