| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Internetbankieren is gewoon te riskant!
Internetbankieren is gewoon te riskant!
Je moet tegenwoordig zowat een computer techneut zijn om nog zonder risico's te kunnen bankieren, maar wat zeggen de bank tegen hun klanten? Jullie dragen de risico's maar voor de volle 100%. Want daar komt het op neer, nadat we van Windows al flinke kosten hebben moeten maken voor programma updates. We moeten ook elke week onze rekeningen checken. We moeten dit, we moeten dat, en de banken? Die moeten dus helemaal niets! Ze hebben het ondertussen wel onmogelijk gemaakt om op een andere manier te bankieren.
http://nos.nl/artikel/652382-niet-banki ... lorer.html
http://nos.nl/artikel/652382-niet-banki ... lorer.html
Re: Internetbankieren is gewoon te riskant!
Exact wat ik ook al dacht. Gebruik (thuis) géén Windows en heb dat al zo'n jaar of 12 achter me gelaten. Zie ook niet in waarom mensen zo hardnekkig zijn om het te willen blijven gebruiken met de bekende resultaten.vogels schreef:We??? Misschien alleen namens je zelf spreken?Want daar komt het op neer, nadat we van Windows al flinke kosten hebben moeten maken voor programma updates
In de kassa getoonde hack methode werd een nep access-point gebruikt.......maar deze methode is ook mogelijk via een gehackte thuisrouter...of een andere besmette PC op je thuisnetwerksnuffel1 schreef:Enkel draadloze verbindingen zijn kwetsbaar omdat een laptop de sterkste verbinding zoekt en daar op inlogt.
De nieuwswaarde van kassa demonstratie ontgaat me: Het gebruikte sslstrip werd al in 2009 op hackersdemonstratie getoond. Toont wel aan dat de banken 5 jaar hebben zitten slapen
Onzin verhaal.newmikey schreef:Exact wat ik ook al dacht. Gebruik (thuis) géén Windows en heb dat al zo'n jaar of 12 achter me gelaten. Zie ook niet in waarom mensen zo hardnekkig zijn om het te willen blijven gebruiken met de bekende resultaten.vogels schreef:We??? Misschien alleen namens je zelf spreken?Want daar komt het op neer, nadat we van Windows al flinke kosten hebben moeten maken voor programma updates
Het device van de hacker kan zien dat jou draadloze PC verbonden is met een ander draadloosnetwerk, en vervolgens die verbinding verbreken, net zolang totdat de PC met het wireless van de hacker verbindt.snuffel1 schreef: En dan nog hoe groot is de kans dat zo'n apparaatje een sterker signaal heeft dan het beveiligde thuis netwerk.
Pardon? Ik heb nog nooit "van Windows al flinke kosten hebben moeten maken voor programma updates". Welk deel daarvan vindt u onzin?Moedt schreef:Onzin verhaal.newmikey schreef: Exact wat ik ook al dacht. Gebruik (thuis) géén Windows en heb dat al zo'n jaar of 12 achter me gelaten. Zie ook niet in waarom mensen zo hardnekkig zijn om het te willen blijven gebruiken met de bekende resultaten.
Geen enkel OS is virusvrij, een IT vriend van me kreeg toch een virus op zijn Linux bak, omdat zijn open-office versie niet up to date was, en hij te lui was geweest om aparte user-accounts te maken, waarmee hij vakkundig 1 van de pijlers onder het linux veiligheidsmodel weg trok.newmikey schreef:Exact wat ik ook al dacht. Gebruik (thuis) géén Windows en heb dat al zo'n jaar of 12 achter me gelaten. Zie ook niet in waarom mensen zo hardnekkig zijn om het te willen blijven gebruiken met de bekende resultaten.vogels schreef:We??? Misschien alleen namens je zelf spreken?Want daar komt het op neer, nadat we van Windows al flinke kosten hebben moeten maken voor programma updates
Met wat gezond verstand en een paar vuistregels is elk courant consumenten OS veilig te gebruiken.
- anti virus software installeren
- firewall op de pc/laptop en/of de router
- aparte user accounts
- geen ongevraagd toegestuurde bijlagen openen
- robuuste wachtwoorden gebruiken voor de belangrijke dingen
- OS, browser en programma's op automatisch updaten instellen
Windows 7 (pro) kost nu in de winkel.. heb er zomaar 1 gepakt... 140 Euro.
Afgeschreven over 12 jaar , (zolang heeft XP gelopen) = 11.66 Euro / jaar is 0.97 Euro / maand.
Dus met "Flinke kosten" valt het nogal mee, en qua hardware ... Een machine die XP draait draait ook wel W7.
Maar goed... het is net als met een auto, koop je die nieuw, rijd je die helemaal op en reserveer je per maand helemaal niets heb je aan het eind van de rit ook een probleem.
Afgeschreven over 12 jaar , (zolang heeft XP gelopen) = 11.66 Euro / jaar is 0.97 Euro / maand.
Dus met "Flinke kosten" valt het nogal mee, en qua hardware ... Een machine die XP draait draait ook wel W7.
Maar goed... het is net als met een auto, koop je die nieuw, rijd je die helemaal op en reserveer je per maand helemaal niets heb je aan het eind van de rit ook een probleem.
Laatst gewijzigd door bprosman op 25 mei 2014 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Sjohie, ik heb het helemaal niet over virussen gehad, ik reageerde op de "betaalde updates" waar TS het over had.sjohie schreef: Geen enkel OS is virusvrij, een IT vriend van me kreeg toch een virus op zijn Linux bak, omdat zijn open-office versie niet up to date was, en hij te lui was geweest om aparte user-accounts te maken, waarmee hij vakkundig 1 van de pijlers onder het linux veiligheidsmodel weg trok.
newmikey schreef:
Pardon? Ik heb nog nooit "van Windows al flinke kosten hebben moeten maken voor programma updates". Welk deel daarvan vindt u onzin?
Ik begrijp je zin niet zo goed maar het gaat erom dat je eigenlijk nooit problemen hebt met Windows als je het normaal gebruikt.
Je moet je niet zo bang laten maken door mensen die daar brood aan verdienen.
En die flinke kosten vallen ook wel mee want als je Windows 8.1 koopt ben je zo'n 90 euro kwijt.
Dan kun je zeker weer zo'n 10 jaar mee werken dus waarom zou je nou zo'n ophef maken over 9 euro per jaar?
sjohie schreef:
Met wat gezond verstand en een paar vuistregels is elk courant consumenten OS veilig te gebruiken.
- anti virus software installeren
- firewall op de pc/laptop en/of de router
- aparte user accounts
- geen ongevraagd toegestuurde bijlagen openen
- robuuste wachtwoorden gebruiken voor de belangrijke dingen
- OS, browser en programma's op automatisch updaten instellen
Inderdaad.
OnzinMoedt schreef:...het gaat erom dat je eigenlijk nooit problemen hebt met Windows als je het normaal gebruikt.
Waarom "Onzin" dat jij er nou een hekel aan hebt.Onzin
Het is maar net wat je gewend bent, ik gebruik Windows als sinds 1988 zonder noemenswaardige problemen. Drivers , dat was "vroeger" het probleem maar dat is het op Linux ook.
Ik geef toe, OS/2 was in die tijd stabieler maar dat heeft het helaas niet gehaald.
Het device van de hacker moet dan een sterker signaal hebben dan je eigen access point, en dat kan alleen maar als je in de buurt van het target zit. Qua fraude schiet dat natuurlijk niet op. Dan moet je in iedere voortuin zo'n beetje een hacker's device plaatsen. Hoe wil je dat onopvallend doen?16again schreef:Het device van de hacker kan zien dat jou draadloze PC verbonden is met een ander draadloosnetwerk, en vervolgens die verbinding verbreken, net zolang totdat de PC met het wireless van de hacker verbindt.snuffel1 schreef: En dan nog hoe groot is de kans dat zo'n apparaatje een sterker signaal heeft dan het beveiligde thuis netwerk.
Kortom: theoretisch hebben de mensen die hun 5 minutes of fame zochten helemaal gelijk, in de praktijk stelt het niks voor. Het is dan makkelijker om bij iemand in te breken en de papieren en security calculator mee te nemen.
-
Teunbosseman
- Contacteer:
Preciessssssssssss........ook ik werk met windows sinds W95 en vindt prima systeem. Wereldwijd meest gebruikte OS.bprosman schreef:Waarom "Onzin" dat jij er nou een hekel aan hebt.Onzin
Het is maar net wat je gewend bent, ik gebruik Windows als sinds 1988 zonder noemenswaardige problemen. Drivers , dat was "vroeger" het probleem maar dat is het op Linux ook.
Ik geef toe, OS/2 was in die tijd stabieler maar dat heeft het helaas niet gehaald.
Andere systemen zullen best ok zijn, maar niet mijn ding maar om dan maar te zeggen dan Windows niet te gebruiken opdat een gebruiker niet tevreden is.........tsja beetje kansloos.
Zie ook niet in waarom mensen zo hardnekkig zijn om het te willen blijven gebruiken met de bekende resultaten.
Ik ben er 1 van, laat mij maar dan hardnekkig zijn
Het hacker access-point hoeft GEEN sterker signaal te hebben, uiteraard moet je wel in de buurt zijn zodat je in wireless bereik bent.GJvdZ schreef:Het device van de hacker moet dan een sterker signaal hebben dan je eigen access point, en dat kan alleen maar als je in de buurt van het target zit.16again schreef:Het device van de hacker kan zien dat jou draadloze PC verbonden is met een ander draadloosnetwerk, en vervolgens die verbinding verbreken, net zolang totdat de PC met het wireless van de hacker verbindt.snuffel1 schreef: En dan nog hoe groot is de kans dat zo'n apparaatje een sterker signaal heeft dan het beveiligde thuis netwerk.
Behalve signaalsterkte speelt ook mee welk AP sneller reageert.....
Ja vroeger visten ze je enveloppen uit de brievenbus. Er was ook een tijd dat de postkoets werd overvallen.16again schreef:Het device van de hacker kan zien dat jou draadloze PC verbonden is met een ander draadloosnetwerk, en vervolgens die verbinding verbreken, net zolang totdat de PC met het wireless van de hacker verbindt.snuffel1 schreef: En dan nog hoe groot is de kans dat zo'n apparaatje een sterker signaal heeft dan het beveiligde thuis netwerk.
Internetbankieren is meestal veilig, als je je verstand gebruikt ten minste.
Mijn advies is daarom altijd de app van je bank te gebruiken het liefst over de mobiele internetverbinding van je provider. Die app is goed beveiligd en als dat niet zo is, is dat het probleem van de bank en niet van jousnuffel1 schreef:Het bericht is volledig uit de context gerukt. In de uitzending van Kassa is tot in detail uitgelegd hoe de fraude in zijn werk gaat. Het betreft wifispots die omzeild worden door een apparaatje die pagina's onderscheppen en aanpassen. Enkel draadloze verbindingen zijn kwetsbaar omdat een laptop de sterkste verbinding zoekt en daar op inlogt. Edoch internetbankieren doe je binnen een veilige omgeving niet op een bankje voor de Mac Donalds.