LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klacht krediet Rabobank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
eva83

Klacht krediet Rabobank

Ongelezen bericht door eva83 »

Beste mensen,

Samen met mijn partner heb ik een aantal rekeningen lopen bij de Rabobank. We hebben een en/of rekening en allebei nog een privérekening met een daaraan gekoppelde spaarrekening. Op de en/of rekening staat momenteel een krediet van € 1000,-. Dit gebruiken wij niet, maar het is wel handig.

Nu zitten wij in een situatie waarin wij tijdelijk dubbele woonlasten dienen te betalen (druk met de verbouwing van onze nieuwe woning). Van de rekening van mijn partner wordt een deel van de vast lasten afgeschreven. Soms gebeurt het dat hij nét € 10/€ 20,- in het rood komt te staan. Wat doet de Rabobank: op het moment dat zij de roodstand detecteren, zetten zij een stop op ALLE automatische incasso's (uiteraard alleen van zijn rekening). Kortom: vervelende situatie.

Nu kon mijn partner wel een krediet aanvragen voor zijn eigen rekening, om het wat makkelijker te maken op het moment dat hij wél roodstaat. Overingens leek een krediet van ong. € 200,- mij meer dan voldoende, maar nee: de Rabobank verleent alleen kredieten vanaf € 1000,-. Wat wil de Rabobank allemaal wel niet van mijn partner hebben voor ze hem dat krediet geven?
- loonstrook;
- kopie koopakte;
- hoogte hypotheek;
- rente percentage;
- rente termijn (aantal jaren vast).

Bij mij begonnen meteen alarmbellen te rinkelen: is het normaal dat een bank bij een krediet dit soort gegevens nodig heeft of zeur ik nu gewoon?

Het is niet dat ik het de bank niet wil geven, ik wil gewoon weten voor welke doeleinden ze dit gebruiken en of bij anderen banken er ook soortgelijke stukken worden opgevraagd bij een kredietverstrekking.

Reacties zijn uiteraard welkom.

Groet Eva

emmy001

Re: Klacht krediet Rabobank

Ongelezen bericht door emmy001 »

Het is terecht dat de bank hiernaar vraagt. Banken en andere instellingen die leningen verstrekken, moeten hier zorgvuldig mee omgaan van de overheid, omdat mensen zich anders te diep in de schulden steken.
Dus voor iedere kredietaanvraag dienen deze gegevens gevraagd te worden, zodat een goed beeld gevormd kan worden van de kredietwaardigheid van de klant.
Bovendien verstrekt een bank/financiële instelling pas een lening, wanneer ze een grote kans hebben dat de kredietverstrekking ook terugbetaald kan worden.

eva83

Wat ik gewoon een vreemd gegeven vind is dat het krediet op onze en/of rekening zonder enige moeite werd verstrekt., gewoon een krabbel en meer niet.

Ik vraag me gewoon af dit beleid voor elke bank in Nederland geldt.

Wat geeft de bank de garantie dat op het moment dat ik een loonstrook overleg, ik volgende maand niet ontslagen word?

En naast al die gegevensverstrekking, waarmee de bank onze kredietwaardigheid bepaald: wij willen geen krediet van € 1000,-, maar slechts van € 200,-. Maar dat kan dan weer niet. Dan vraag ik me af: dan werk je het toch in de hand dat mensen makkelijk schulden kunnen maken? Niet dat ik zo onverstandig ben, maar een hoop mensen gaan daar denk ik toch iets gemakkelijk mee om. Waarom kan het niet gewoon een laag bedrag zijn..

roro25

Ongelezen bericht door roro25 »

voor elk krediet dat een financiele instelling (dus ook andere banken) verleend, worden deze gegevens gevraagd. Er moet van de overheid een compleet dossier door de bank worden aangelegd. Al wil je een krediet van 1 euro. Ook als je je krediet wil verhogen moet je deze gegevens aanleveren.
Blijkt een kredietdossier incompleet te zijn en er vind controle plaats door de AFM dan kan de bank een boete krijgen. Gebeurt het meer dan kan de AFM overgaan tot het (tijdelijk) intrekken van de bankvergunning (betekent dat een bank zijn deuren kan sluiten). Ben je als klant helemaal niet blij mee.

alleen ik begrijp niet waarom ze de rentetermijn willen weten. De rest kan ik mij voorstellen omdat zij dan jullie woonlasten kunnen berekenen. Rentepercentage genomen over de uitstaand salado en dat naar maand uitgerkeend. De bank zal zelf een bepaald bedrag nemen voor levensonderhoud en dat van het inkomen af vermenigvuldigd met een factor levert het maximale krediet op.

ikmirjam

Ongelezen bericht door ikmirjam »

Eva, in reaktie op je openingspost, het volgende. Alle bovenstaande posters hebben een goede uitleg gegeven hoe het zit met de reden van de vele vragen.
Maar in je openingspost zeg je iets wat niet klopt. Je zegt nl het volgende: quote"Soms gebeurt het dat hij nét € 10/€ 20,- in het rood komt te staan. Wat doet de Rabobank: op het moment dat zij de roodstand detecteren, zetten zij een stop op ALLE automatische incasso's (uiteraard alleen van zijn rekening). Kortom: vervelende situatie."
Dit IS ook een vervelende situatie, alleen de bank gaat nooit meteen over tot het stopzetten van al je automatische incasso's. Je krijgt altijd eerst een brief waarin je nog minstens vier weken de tijd hebt om dit te herstellen en voor een bepaalde datum(staat in de betreffende brief) te zorgen dat je wel positief staat.
Als je hier niet aan voldoet, kan de bank inderdaad overgaan tot het tegenhouden van de automatische incasso's, staat ook in de voorwaarden van t gebruik van je betaalrekening.
De bank doet dit dus niet direct als zij een roodstand "detecteren", zolas jij dat noemt, maar na een waarschuwings/informatiebrief.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

De Rabobank werkt in dit geval als volgt: men constateert op de 4e van de maand dat je rood staat en stuurt een brief dat je je saldo aan moet vullen vóór de 4e van de volgende maand. Je denkt "geen probleem" want eind van de maand komt je salaris binnen. Je betaalt vervolgens netjes je rekeningen, er komt nog een automatische incasso en helaas... op de 4e sta je 20 euro rood.
Dat je saldo tussentijds gewoon positief is geweest maakt voor de Rabobank niet uit - men heeft mij dit ook bevestigd - men kijkt niet wat er binnenkomt, maar alleen wat het saldo op de 4e van de volgende maand is, en indien dit niet binnen de afgesproken limiet is, worden al je incasso's inderdaad zonder verdere aankondiging geblokkeerd.
Het ging in ons geval destijds om een kredietlimiet van 500 euro die ik wilde verhogen naar 750 euro. Dit heb ik met een medewerker van de bank zo afgesproken, op het formulier genoteerd en ondertekend, maar wat schetst mijn verbazing... de limiet is door de Rabo op 1000 euro gezet. Daar heb ik ze over opgebeld, en het is inderdaad niet mogelijk om een lagere kredietlimiet te krijgen. (dit was al begin 2004 zo). Overigens kon ik voor het verhogen van de limiet volstaan met kopietjes van de salarisstroken, gegevens over huis/hypotheek hoefde ik niet te overleggen.

roro25

Ongelezen bericht door roro25 »

@ kiz
JE zegt al begin 2004. Het is inmiddels al bijna begin 2007. Zeg maar 2,5 jaar verder.
De regels hebben o.a. betrekking op de Wet financiele diensten en verscheprt toezicht op het kredietbeleid door de AFM. Sinds 01-07-2006 is het voor een financiele instelling verplicht om duidelijke dossiers aan te leggen.

eva83

Nou, en dat is dus het vreemde. Op het moment dat ik zo'n brief krijg en er staat inderdaad op genoemde datum positief saldo op de rekening, wat altijd het geval lijkt te zijn geweest, dan nog worden de automatisch incasso's niet automatisch hervat. En dan bel je de bank en dan is het: goh, ja dat is wel wat vreemd ja.

Overigens klopt het wel zo als ik het zeg, ikmirjam..De bank gaat meteen over tot de blokkering van de automatische incasso's. ook al heb je die brief gehad. De Rabobank zet namelijk in die brief dat je moet bellen om de blokkade eraf te halen: kortom, het leed is al geschied voordat je er erg in hebt..Het maakt dus niet uit dat je op genoemde datum van die brief positief saldo staat.

Nou ja, het is me in ieder geval wel duidelijk dat het niet slechts het beleid van de Rabobank is ( wat betreft de overlegging van de stukken en het minimale krediet van € 1.000,-) en dat dit zo'n beetje voor alle banken wel geldt. Al ben ik gewoon ook niet zo tevreden over de klantvriendelijkheid van de Rabobank, dat zal wel aan mijn getwijfel hebben bijgedragen.

Gesloten