LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kopie paspoort ING

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
exit885

Re: Kopie paspoort ING

Ongelezen bericht door exit885 »

tenormin schreef:
Singernaaimachine schreef:Ik woon al jaren in Italië en ook ik heb (gisteren) zo'n zelfde oproep ontvangen van de ING bank waar ik al bijna 30 jaar klant ben. Surfend op dit forum kom ik er achter dat ik niet wettelijk verplicht ben een kopie van mijn paspoort op te sturen. Overigens staat er in de brief dat ik een kopie dien op te sturen, niet dat ik mijn paspoort persoonlijk moet komen laten scannen.
Wat moet ik doen?
Niet meer of minder dan wat in die brief staat. Alles kan wel hetzelfde "lijken" op het forumverhaal, maar als jou alleen verzocht is een kopie op te sturen dan zou ik keurig netjes die weg bewandelen. Mocht het daarna niet zijn zoals ze zelf schreven kan je daar weer een kopie van maken; over hun opdracht en hoe te handelen. Succes en hoop dat je niet "even" naar Nederland moet komen om de ING te pleasen.
Kijk en daar zit hem nou net de kneep, want als die brief zoek raakt en een ander neemt jouw identiteit over zit jij met de ellende en moet jij het maar zien op te lossen, een heel slechte zaak.
Ik heb ING helemaal niet nodig dus als ze vervelend gaan doen is het gewoon na 47 jaar over en uit.
En een bank mag alleen maar een kopie vragen bij het afsluiten van een nieuwe rekening.
Trouwens die wetgeving slaat helemaal nergens op want "terroristen" hebben echt geen rekening bij de ING.

caribneptune

Ongelezen bericht door caribneptune »

Ook al zo"n 35 jaar klant en meer dan 20 jaar ingeschreven op C.;
heb begrepen dat met een oud rekeningnummer fraude gepleegd kan worden, door anderen.
Zie wikipedia ING + identiteit.
Zal nu dan toch weer in de rij moeten gaan staan bij Burgerlijke Stand mogelijk een halve dag kwijt plus dan nog eens een twintigtal florijnen van mijn miezerig pensioentje en daarbij een halve dag inkomstenderving.
Geen ontkomen aan, wil het ING pasje blijven werken.

Sterkte - allemaal.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Zal nu dan toch weer in de rij moeten gaan staan bij Burgerlijke Stand
Die snap ik even niet.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

bprosman schreef:
Zal nu dan toch weer in de rij moeten gaan staan bij Burgerlijke Stand
Die snap ik even niet.
Wat valt daar nu niet aan te snappen? Hij moet toch eerst een nieuw paspoort aanvragen en dat doe je bij de BS. Alleen krijgt caribneptune wel problemen met afrekenen: zowel de pin als cash: florijnen worden niet meer gebruikt.

caribneptune

Ongelezen bericht door caribneptune »

Met de term florijnen wordt guldens bedoeld, grapje....

Maar; het verzoek van ING arriveerde nadat ik terugkwam uit NL alwaar ik FF de bank had kunnen binnenstappen en legitimeren..
Mijn nieuwe paspoort is inmiddels ouder dan 3 maanden, zodat ik een attestatie de vita bij de BS moet aanvragen.
Ik ontvang geen specificaties van AOW en Pensioenfonds, alleen een jaaroverzicht; bedragen worden vermeld op afschriften ING, die tegenwoordig elektronisch zijn en waarmee verder niemand iets te maken heeft wat er nog meer opstaat. Trouwens bij ING kunnen ze dan zelf zien wat er opgestort wordt....
Al met al een hoop **** voor een paar florijnen....Alleen als de rekening geblokkeerd wordt hebben mijn vrouw en ik alleen nog maar droge rijst en een sardientje te eten onder de brugpijlers, snapt U??

tenormin

caribneptune schreef:Met de term florijnen wordt guldens bedoeld, grapje....
Ja, natuurlijk snapte ik dat: was mijnerzijds ook grapje.

Twosocks

Ongelezen bericht door Twosocks »

Standpunt Publieksvoorlichter Informatie Rijksoverheid:

Geachte xxxxxxxxxx,

Hieronder volgt een reactie op uw e-mail, waarin u aangeeft dat de ING bank dreigt uw rekeningen te blokkeren als u geen kopie van uw paspoort laat maken. U heeft begrepen dat banken niet verplicht zijn om een kopie van het paspoort te maken. U vraagt hoe dit nu precies zit.

Banken en financiële dienstverleners zijn niet verplicht om een kopie of een scan van uw identiteitsbewijs te maken. Financiële instellingen zijn wel verplicht de gegevens van uw identiteitsbewijs te controleren en vast te leggen. Dit staat in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT).

Banken dienen de identiteit vast te stellen en op een toegankelijke manier vast te leggen. Zij hoeven dit (het vastleggen van de gegevens) niet te doen dmv het maken van een kopie, het kan dus ook op een andere manier op grond van de wet. Veel instellingen hebben echter als beleid dat zij de id-gegevens vastleggen d.m.v. het maken van een kopie. Dit komt niet voort uit de wet, maar uit interne richtlijnen.

Verder heeft u de mogelijkheid om op de kopie te schrijven dat het een kopie betreft, voor wie het bedoeld is en de datum waarop u de kopie afgeeft. U kunt ook uw pasfoto afschermen of onzichtbaar maken.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Standpunt CBP:

In de richtlijnen van het CBP, "Identificatie en verificatie van persoonsgegevens", http://www.cbpweb.nl/downloads_rs/rs_ko ... bewijs.pdf, staat vermeld op pagina 13, art. 4.1:

"De Wbp kent een aantal categorieën persoonsgegevens die in beginsel niet mogen worden verwerkt. Daarvan een kopie of scan maken is dus eveneens verboden."

"Bij een verzoek om legitimatie en eventueel een ‘kopietje paspoort’ is met name het begrip ‘ras’ van belang. Dit begrip moet ruim worden uitgelegd en omvat zowel iemands nationaliteit als kenmerken waaruit zijn of haar etnische afkomst kan worden afgeleid, zoals bij een pasfoto. Daarom mag een pasfoto niet zomaar worden gekopieerd."

"Bij het vragen om een legitimatie moeten bedrijven en organisaties in de private sector zich houden aan het verbod op het verzamelen en gebruiken van rasgegevens en nummers als een BSN. Als geen uitzondering bestaat op het verbod op het verzamelen van deze gegevens, moeten deze bij het maken van een kopie of scan altijd worden afgeschermd of onleesbaar worden gemaakt."

Voor deze situatie is een publicatie te vinden op de website van advocatenkantoor Blauw Tekstra Uding N.V.:

Bijzondere gegevens

Omdat het maken van een kopie van een identiteitsdocument onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens valt, moet er hiervoor een grondslag zijn. Bekend is de wettelijke plicht van de werkgever om een kopie van het identiteitsbewijs van zijn werknemers te bewaren. Een andere grondslag kan zijn, de uitvoering van een overeenkomst. De voorwaarde die daarin is opgenomen is dan het maken van een kopie. Het College BP heeft nu vastgelegd dat die voorwaarde geen betrekking mag hebben op de bijzondere persoonsgegevens die op het identiteitsbewijs voorkomen, zoals het BSN (Burger Service Nummer). Die mag alleen (mee-)gekopieerd worden als het gaat om de uitvoering van een wettelijke plicht. Hetzelfde geldt voor het kopiëren van foto's.
Als een bedrijf dus een kopie wil maken van (bijvoorbeeld) je paspoort en het gaat daarbij alleen om de uitvoering van een overeenkomst die je met dat bedrijf gesloten hebt en in de voorwaarden is opgenomen dat die kopie noodzakelijk is, dan zou je dus je BSN en je pasfoto mogen afdekken (tenzij er tevens sprake is van een wettelijke plicht).

Bron: http://www.btu-advocaten.nl/nieuws/kopi ... iet-zomaar

Twosocks

Samenvattend: Banken mogen een kopie verlangen via hun algemene voorwaarden. Zij zijn dan wel verplicht de pasfoto en het BSN af te dekken. Zij mogen dit niet weigeren. Ook moeten zij toestaan om op de kopie te schrijven dat het een kopie betreft, voor wie het bedoeld is en de datum waarop u de kopie afgeeft.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het probleem is vervolgens: leg dat allemaal maar uit aan de gemiddelde baliemedewerker die dat kopietje moet maken. "Nee mevrouw/meneer, u moet een complete kopie afstaan".

tenormin

**

Twosocks

Bob Schurkjens schreef:Het probleem is vervolgens: leg dat allemaal maar uit aan de gemiddelde baliemedewerker die dat kopietje moet maken. "Nee mevrouw/meneer, u moet een complete kopie afstaan".
Ik heb indertijd de medewerker gewezen op het feit dat er niet zomaar een kopie gemaakt mag worden en mijn legitimatiebewijs teruggevorderd. Dit kreeg ik terug, zonder dat er een kopie gemaakt is.
Daarna krijg je misschien nog een dreigbrief. Alles wat je hoeft te doen is te verwijzen naar de info die ik hierboven verstrekt heb.

ING heeft zich inmiddels erbij neergelegd en niet eens gebruik gemaakt van mijn aanbod om wel mee te werken aan het laten maken van een kopie onder voorwaarde van afdekken pasfoto etc.

Banken hebben op zeer grote schaal onrechtmatig kopieën inclusief bijzondere persoonsgegevens verzameld. Veel klanten zijn misleid doordat ze verteld wordt dat banken wettelijk verplicht zijn een kopie te maken door WWFT. Dit is dus absoluut niet waar en kan als misleiding aangemerkt worden, hetgeen strafbaar is.

Naast het voeren van verweer, raad ik ook aan een klacht in te dienen bij het CBP en AFM hiervan op te hoogte te stellen.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

ING kan gewoon je rekening bevriezen als je niet meewerkt. Vervolgens mag je als een Don Quichot gaan vechten om je gelijk te halen. Ik heb die kopie na protest maar afgestaan. Mijn identiteitskaart die ING kopieerde was trouwens wel verlopen. Scheelt toch weer een beetje in de fraudegevoeligheid.

tenormin

Bob Schurkjens schreef:ING kan gewoon je rekening bevriezen als je niet meewerkt.
Kan meespreken van bevriezen. Ze blijven bij hun standpunt. Is inmiddels ontdooit, maar toch...

Gesloten