| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kopie paspoort ING
Kopie paspoort ING
Ik woon in Frankrijk en nu krijg ik een brief van de ING om een kopie van mijn paspoort en een uittreksel van het bevolkingsregister op te sturen om mijn identiteit vast te stellen omdat ING mijn identiteit niet goed vastgelegd zou hebben.
Ik vind dit nogal belachelijk omdat ik al 47 jaar klant ben van ING.
Ook bestaat er in Frankrijk geen bevolkingsregister.
Ik heb hier helemaal geen zin in, ik ga zeker niks per post opsturen.
Een bank mag toch alleen maar je paspoort ter inzage vragen bij het afsluiten van een nieuwe rekening.
Welke rechten heb ik om te weigeren?
Een bank mag toch alleen maar je paspoort ter inzage vragen bij het afsluiten van een nieuwe rekening.
Re: Kopie paspoort ING
In het kader van de wet bescherming persoonsgegevens bent u niet verplicht om ze een kopie te geven. Is al,eerder een discussie over geweest hier op dit forum.mze blijven er echter wel om vragen. In principe zou u moeten kunnen volstaan door u zelf te legitimeren op een kantoor. Hoewel dat vanuit Frankrijk ietwat moeilijk gaat. Bij een uittreksel uit het GBA, of bevolkingsregister zullen ze van Nederlandse regels uit gaan.
Ik neem aan dat u toch wel in Frankrijk ingeschreven staat als inwoner van Frankrijk? Of staat u nog steeds in een Nederlandse gemeente ingeschreven? Mogelijk kunt u volstaan met een bewijs van inschrijving in Frankrijk, of een bewijs van emigratie. Neem toch aan dat er in Frankrijk wel een registratie van inwoners is. Hoe wordt anders het belastingrecht toegepast?
Ik neem aan dat u toch wel in Frankrijk ingeschreven staat als inwoner van Frankrijk? Of staat u nog steeds in een Nederlandse gemeente ingeschreven? Mogelijk kunt u volstaan met een bewijs van inschrijving in Frankrijk, of een bewijs van emigratie. Neem toch aan dat er in Frankrijk wel een registratie van inwoners is. Hoe wordt anders het belastingrecht toegepast?
-
Bob Schurkjens
Heb een paar maanden geleden hetzelfde gehad met ING. Het is een omstreden maatregel omdat "kopietje paspoort" uit oogpunt van privacy en identiteitsfraude veel vragen oproept.
Zelf heb ik ING uiteindelijk een kopie gegeven van mijn verlopen identiteitskaart. Wordt kennelijk gedoogd. Iedereen die rekeninghouder is bij ING, krijgt er mee te maken. Voor andere banken geldt helaas hetzelfde.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... waren.html
Zelf heb ik ING uiteindelijk een kopie gegeven van mijn verlopen identiteitskaart. Wordt kennelijk gedoogd. Iedereen die rekeninghouder is bij ING, krijgt er mee te maken. Voor andere banken geldt helaas hetzelfde.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... waren.html
En wat gebeurd er als je geen kopie afgeeft?
In de brieven die ze sturen geven ze aan dat 'als ze je identiteit niet deugdelijk kunnen verifieren' ze je tegoeden "bevriezen".
Zelf heb ik er geen problemen mee een kopie te laten maken op een ING kantoor maar ben er te lui voor, en voor die 5,49 Euro "tegoeden" die ik heb gaan ze hun gang maar.
Zelf heb ik er geen problemen mee een kopie te laten maken op een ING kantoor maar ben er te lui voor, en voor die 5,49 Euro "tegoeden" die ik heb gaan ze hun gang maar.
Is dat niet zonde van de periodieke kosten om een rekening bij de ING aan te houden met een saldo van 5,49?
Heb geen pas van die rekening , heb er nog nooit periodieke kosten vanaf zien gaan. Vandaag of morgen zal ik wel een brief krijgen dat ze er vanaf willen.
Zonder pas betaal je ook niets.bprosman schreef:Heb geen pas van die rekening , heb er nog nooit periodieke kosten vanaf zien gaan. Vandaag of morgen zal ik wel een brief krijgen dat ze er vanaf willen.
Alleen als je dan de brief krijgt, ben je met 3,75 in het kwartaal de haas.
Ze moeten in het kader van diverse wetten, de identiteit van hun rekeninghouders vaststellen en deze gegevens bewaren. Volgens de laatste anti terrorisme wet, mogen ze ervoor kiezen om dit te doen door middel van het voor de identificatie gebruikte ID bewijs, (digitaal) op te slaan. Dit mag dus volgens de ene wet, maar er zijn andere wetten, zoals de (oudere) wet bescherming persoonsgegevens, die dit mogelijk ontkrachten.exit885 schreef:Ik woon in Frankrijk en nu krijg ik een brief van de ING om een kopie van mijn paspoort en een uittreksel van het bevolkingsregister op te sturen om mijn identiteit vast te stellen omdat ING mijn identiteit niet goed vastgelegd zou hebben.
De makkelijke manier is om ze tegemoet te komen, of een andere bank te zoeken. De moreel superieure manier is een don quichot kostuum aantrekken, en op kruistocht te gaan voor het grotere maatschappelijke goed, en door middel van een proefproces oid dit hele verhaal getoetst te krijgen door een rechter, liefst tot aan het Europese hof voor de rechten van de mens, zodat het voor eens en altijd helder is.
Hoe het met TS zit weet ik niet maar gelukkig heb ik andere hobby'sen door middel van een proefproces oid dit hele verhaal getoetst te krijgen door een rechter, liefst tot aan het Europese hof voor de rechten van de mens, zodat het voor eens en altijd helder is.
Ik laat me door zulke dingen ook de pis niet lauw maken.bprosman schreef:Hoe het met TS zit weet ik niet maar gelukkig heb ik andere hobby'sen door middel van een proefproces oid dit hele verhaal getoetst te krijgen door een rechter, liefst tot aan het Europese hof voor de rechten van de mens, zodat het voor eens en altijd helder is.
Ik de 18 jaar oude Single malt die de kerstman gebracht heeft 
Proost!bprosman schreef:Ik de 18 jaar oude Single malt die de kerstman gebracht heeft
sjohie, weer ff over drank = dat wat je noemt dit? http://www.sweet-drinks.ru/metaxa.html ????sjohie schreef:Ik laat me door zulke dingen ook de pis niet lauw maken.bprosman schreef:Hoe het met TS zit weet ik niet maar gelukkig heb ik andere hobby'sen door middel van een proefproces oid dit hele verhaal getoetst te krijgen door een rechter, liefst tot aan het Europese hof voor de rechten van de mens, zodat het voor eens en altijd helder is.En nu ga ik lekker een Metaxa XO inschenken..
Da's inderdaad waar ik op doelde, maar ik heb me iets vergist, het is de Metaxa private reserve, fles 4255 uit mijn hoofd.sjohie schreef:sjohie, weer ff over drank = dat wat je noemt dit? http://www.sweet-drinks.ru/metaxa.html ????bprosman schreef:Ik laat me door zulke dingen ook de pis niet lauw maken.en door middel van een proefproces oid dit hele verhaal getoetst te krijgen door een rechter, liefst tot aan het Europese hof voor de rechten van de mens, zodat het voor eens en altijd helder is.
Hoe het met TS zit weet ik niet maar gelukkig heb ik andere hobby'sEn nu ga ik lekker een Metaxa XO inschenken..
Nou het gaat mij erom dat de ING na 47 jaar nog niet weet met wie ze zaken doen.sjohie schreef:Ze moeten in het kader van diverse wetten, de identiteit van hun rekeninghouders vaststellen en deze gegevens bewaren. Volgens de laatste anti terrorisme wet, mogen ze ervoor kiezen om dit te doen door middel van het voor de identificatie gebruikte ID bewijs, (digitaal) op te slaan. Dit mag dus volgens de ene wet, maar er zijn andere wetten, zoals de (oudere) wet bescherming persoonsgegevens, die dit mogelijk ontkrachten.exit885 schreef:Ik woon in Frankrijk en nu krijg ik een brief van de ING om een kopie van mijn paspoort en een uittreksel van het bevolkingsregister op te sturen om mijn identiteit vast te stellen omdat ING mijn identiteit niet goed vastgelegd zou hebben.
De makkelijke manier is om ze tegemoet te komen, of een andere bank te zoeken. De moreel superieure manier is een don quichot kostuum aantrekken, en op kruistocht te gaan voor het grotere maatschappelijke goed, en door middel van een proefproces oid dit hele verhaal getoetst te krijgen door een rechter, liefst tot aan het Europese hof voor de rechten van de mens, zodat het voor eens en altijd helder is.
Hier heeft u uw eigen antwoord dus al. Schijnbaar willen ze het verifiëren. U krijgt nu ook al uw post van de ING in Frankrijk? En heeft uw verhuizing naar daar ook keurig doorgegeven?exit885 schreef:om mijn identiteit vast te stellen omdat ING mijn identiteit niet goed vastgelegd zou hebben.
Maar zoals ik al zei, u zou ook langs kunnen gaan op kantoor om even uw paspoort te laten zien, hoewel dit vanuit Frankrijk wel wat lastig zal zijn.
Daarnaast geeft u keurig aan al 47 jaar klant te zijn, dus lijkt me niet dat u al 47 jaar hetzelfde paspoort heeft.
En daar ga je dan ook de fout in helaas, aangezien dit moet vanwege relatief nieuwe wetgeving, welke van toepassing is op élke rekeninghouder, onafhankelijk hoelang deze al wel/niet klant is, en in welk land die woont.exit885 schreef:Nou het gaat mij erom dat de ING na 47 jaar nog niet weet met wie ze zaken doen.sjohie schreef:Ze moeten in het kader van diverse wetten, de identiteit van hun rekeninghouders vaststellen en deze gegevens bewaren. Volgens de laatste anti terrorisme wet, mogen ze ervoor kiezen om dit te doen door middel van het voor de identificatie gebruikte ID bewijs, (digitaal) op te slaan. Dit mag dus volgens de ene wet, maar er zijn andere wetten, zoals de (oudere) wet bescherming persoonsgegevens, die dit mogelijk ontkrachten.exit885 schreef:Ik woon in Frankrijk en nu krijg ik een brief van de ING om een kopie van mijn paspoort en een uittreksel van het bevolkingsregister op te sturen om mijn identiteit vast te stellen omdat ING mijn identiteit niet goed vastgelegd zou hebben.
-
Singernaaimachine
Ik woon al jaren in Italië en ook ik heb (gisteren) zo'n zelfde oproep ontvangen van de ING bank waar ik al bijna 30 jaar klant ben. Surfend op dit forum kom ik er achter dat ik niet wettelijk verplicht ben een kopie van mijn paspoort op te sturen. Overigens staat er in de brief dat ik een kopie dien op te sturen, niet dat ik mijn paspoort persoonlijk moet komen laten scannen.
Wat moet ik doen?
Wat moet ik doen?
Niet meer of minder dan wat in die brief staat. Alles kan wel hetzelfde "lijken" op het forumverhaal, maar als jou alleen verzocht is een kopie op te sturen dan zou ik keurig netjes die weg bewandelen. Mocht het daarna niet zijn zoals ze zelf schreven kan je daar weer een kopie van maken; over hun opdracht en hoe te handelen. Succes en hoop dat je niet "even" naar Nederland moet komen om de ING te pleasen.Singernaaimachine schreef:Ik woon al jaren in Italië en ook ik heb (gisteren) zo'n zelfde oproep ontvangen van de ING bank waar ik al bijna 30 jaar klant ben. Surfend op dit forum kom ik er achter dat ik niet wettelijk verplicht ben een kopie van mijn paspoort op te sturen. Overigens staat er in de brief dat ik een kopie dien op te sturen, niet dat ik mijn paspoort persoonlijk moet komen laten scannen.
Wat moet ik doen?